Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Léto zdárně pokračuje a tak jsem zjistil, že se od kolegů čím dál více odlišuji, neboť mám zdravou popelavě bílou barvu, kterou lidé pohybující se v nepřátelském venkovním prostředí již dávno vyměnili za různé odstíny bronzové.
Zorganizoval jsem tedy vodácký výlet za krásami Sázavy. No vodácký výlet, přeci jen člověk nesmí riskovat příliš úzký kontakt s přírodou, když na ní není cvičený. Také české půjčovny mají přechodně nedostatek pěti hvězdičkových stanů a šerpů na tahání nákladu. Takže to byl takový jednodenní pidivýlet.
V pátek ráno jsme vyrazili z Rudné do Čerčan, to tedy ještě motorovými vozidly, a dále pokračovali na kánoích. Naštěstí jsme byli na řece většinu času zcela osamocení, protože jiní vodáci by pravděpodobně mohli upadnout do šoku, kdyby zjistili, že se na cestě navigujeme satelitní navigací. Tu jsme intenzivně používali, abychom věděli, kterým směrem teče řeka, kde je občerstvení, jak rychle plujeme a další nezbytné informace. Při tom jsme zjistili, že autoři navigace mají ještě hodně co dohánět, protože navigace sice umí zjistit, že auto se nachází v řece, ale nabízené řešení, jak jej dostat na silnici, je prakticky nerealizovatelné. Poradí totiž maximálně, „otočte se jak to bude možné“, nebo „odbočte vpravo“. Potápěče ani kontakt na jeřábnickou firmu nám nenabídla. Situace není lepší ani v režimu pěší navigace, nehledě na to, že přepnutí režimu je tak komplikované, že než jsme jej v menu našli, minuli jsme hospodu.
Plavba sama plynula v poklidu, pouze jedna posádka si příště půjčí raději ponorku, protože kánoe má na vrchní straně strašně velkou díru a když ji naklopíte, tak do ní nateče rychle voda a loď se neřízeně potopí. Když zdvihali loď ze dna pošesté, již nebyli ochotni ocenit, že ta velká díra má také výhodu, vodu je z ní možné rychle vylít. Zjistili, že pro jejich jízdní styl bude mnohem lepší loď bez jakýchkoliv otvorů, zvláště otvorů větších než je molekula vody.
I druhá loď měla drobný problém s posádkou, protože měla problémy se subordinací. Háček byl na řece sice poprvé, ale to mu nezabránilo, aby již na prvním jezu věděl lépe než kormidelník, jak se jez sjíždí a tak ve větší vzdálenosti od jezu remcal, a když to nevedlo k úspěchu, převzal na koruně hráze řízení, protože takle blbě se přece přes jez nejezdí. Kormidelník měl krátké pádlo a tak nemohl háčka zabít hned, a pod jezem mu na to již nezbývaly síly. Přesto loď dorazila vcelku a suchá.
Jezy byly vůbec celkem problematické, protože bylo tak málo vody, že sjízdné byly pro lodě s ponorem do 3 cm a takových jsme měli přesně nula.
Původně jsme měli v plánu při pádlování překládat populární klip Sarah Silvermanové, ale bohužel jsme si jej zapomněli vzít sebou. Pokud někdo máte české titulky, neváhejte a pošlete mi je, máme totiž velký problém shodnout se na přesném obsahu některých částí mezi refrény. Resp. sháním klidně i anglické titulky. Toto opomenutí nás alespoň uchránilo perzekuce ze strany státních orgánů pro buzení veřejného pohoršení.
Jistě vás zajímá, jaký zajímavý úraz se stal Mr. G. Tady ctěné publikum zklamu, protože se mu nestal žádný. Dělal mi háčka a možná i to jej uchránilo od jakéhokoliv poškození. (Že já se ale umím pochlubit.) Byli jsme ale kdykoliv připraveni mu přivolat pomoc, nevím kolik ostatních výprav mělo sebou více telefonů než členů posádky. Prostě IT.
Po obědě jsme dopluli do Týnce nad Sázavou, kde nás čekala paní z půjčovny, spočítala lodě a potvrdila nám, že jsme nikoho po cestě nezapomněli pod jezem. Vyrazili jsme na vlak, který se zachoval tuze nesportovně, protože jel na vteřinu přesně a tak nám ujel o celých 60 vteřin. Alespoň jsme mu zamávali.
Na nádraží hned následovala veselá historka z natáčení nádraží. Přišli jsme k budově, tam seděl výpravčí a čekal na další vlak, které pojede již za hodinu. Rozhodli jsme se, že si koupíme jízdenky, protože je to činnost náročná a kromě toho s ní máme pramálo zkušeností. Resp. pramálo dobrých zkušeností. Telehausy jsou sice vždy vedle nádraží, ale vlakem se do nich moc nejezdí. Takže jsme začali zjišťovat, jak se jízdenka kupuje, nalezli jsme ceduli ukazující k pokladně, ale jeden z účastníků projevil obavy, jestli v pokladně někdo bude, když železničář sedí vedle nás ve dveřích s nápisem dopravní kancelář. Takové obavy jsem rozptýlil, řka, že výpravčí to je šarže, ten jistě neprodává jízdenky. Takže jsme se vydali k pokladně. Načež se výpravčí zvedl, odemkl pokladnu, posadil se za okýnko a prodal nám jízdenku. Holt malé nádraží.
I po cestě vlakem jsme užívali navigaci a díky ní víme, že vlak dosáhl maximální rychlosti 46 km/h a jel celou dobu po kolejích.
Výprava se vydařila a příště jedeme zase. Jen pro změnu asi Ohři. Někteří z nás načerpali mnoho zkušeností, např. překvapivé zjištění, že čokoláda, základní to pohon mozku pro duševní práci, při přenesení z klimatizované kanceláře na loď prudce mění skupenství. Tato metamorfóza postihuje i jiné výrobky čokoládu obsahující a činí je buď obtížně poživatelnými nebo esteticky nepřijatelnými. Také běžná představa cestovatelů, že je třeba pro zahnání nudy mít vagón jídla, vzala za své, protože vodák držíce pádlo nemá volnou ruku na malý zákusek o třech chodech.
Ostatně nechcete se někdo přidat? Že bysme udělali linuxovou megavýpravu?
Tiskni
Sdílej:
Tak teda nevim, ale jeli jste nekdo Vltavu treba z Borovych Lad?Tam už se, pokud vím, hodně dlouho nesmí jezdit. A teď to vypadá, že to bude prakticky zakázáno až do Pěkné.
No hodne dlouho to nebude, v sobotu jsem vyfotil tohle: http://www.flickr.com/photos/danohnesorg/2685355988/in/set-72157606273155429/Tak to ještě není tak zlé, jak jsem si myslel. Žil jsem v tom, že nad Lenorou to už zakázali úplně.
Ostane cesta kolem papiren ve Vetrni byla pred 20 lety takovou praktickou vychovou k egologii.Přímo ve Větřní to bylo v pohodě, odpad vypouštěli až pod Krumlovem (teď je tam čistička). Půlmetrová vrstva pěny a kusy celulózy, co vypadaly jako lejna; jejich zbytky plavaly ještě u Hluboké... Do budoucna doporučuju Ploučnici, skalní tunel u Novin pod Ralskem je dobrý začátek, nechá se jet až do Děčína a moc lidí tam nebývá...
Vltava je pro masnaky nebo pro prazakySouhlas, ale i tak je lepší, než Sázava.
Naštěstí jsme byli na řece většinu času zcela osamocení, protože jiní vodáci by pravděpodobně mohli upadnout do šoku, kdyby zjistili, že se na cestě navigujeme satelitní navigací.To jsme jednou zkoušeli taky. Ta navigace nám tvrdila, že plujeme po silnici...
Ostatně nechcete se někdo přidat? Že bysme udělali linuxovou megavýpravu?Tak to bych chtěl vidět
nahoou ja bych jelOstatně nechcete se někdo přidat? Že bysme udělali linuxovou megavýpravu?Tak to bych chtěl vidět
To jsme jednou zkoušeli taky. Ta navigace nám tvrdila, že plujeme po silnici...Nekde ano, kdyz jde silnice podel brehu, evidentne algoritmus urceni polohy moc neveri ani poloze ani presnosti map a tak trochu keca.
Tak to bych chtěl vidětUz to vidim uplne jasne. 19:30 zacinaji zpravy na Nove, tragicky se tvarici Ray Koranteng oznamuje, ze dnesni zpravy budou ponekud cerne. Strih a titulek TRAGEDIE NA OHRI. Zpet studio, hlasi: "Jeste nikdy se na ceskych rekach neutopilo tolik vodaku. Prepojujeme zive na Tuhnicky jez." Tady redaktor stojici po pas ve vode v rybarskych holinkach, za nim valec, v nem se melou neidentifikovatelne kusy veci. "Situace je naprosto neprehledna, nikdo nevi kolik se utopilo vodaku, prezivsi jsou v soku a tak pocitaji jen ve dvojkove soustave, kterou nikdo z nas nezna." Najednou se objevi lod a redaktora sejme. Zpet studio, "Tak at uz je obeti kolik chce, tak ted je o jednu vice." "Pokracujeme zpravami z domova: Na dalnici D1 havaroval kamion, ..."
Nekde ano, kdyz jde silnice podel brehu, evidentne algoritmus urceni polohy moc neveri ani poloze ani presnosti map a tak trochu keca.Silniční navigace (např. TomTom) má tendenci rvát polohu na silnici (pokud je někde jinde, do určité vzdálenosti to bere jako chybu měření). Chce to jiný software, který tohle nedělá.
Uz to vidim uplne jasne. 19:30 zacinaji zpravy na Nove, tragicky se tvarici Ray Koranteng oznamuje, ze dnesni zpravy budou ponekud cerne. Strih a titulek TRAGEDIE NA OHRI. Zpet studio, hlasi: "Jeste nikdy se na ceskych rekach neutopilo tolik vodaku. Prepojujeme zive na Tuhnicky jez." Tady redaktor stojici po pas ve vode v rybarskych holinkach, za nim valec, v nem se melou neidentifikovatelne kusy veci. "Situace je naprosto neprehledna, nikdo nevi kolik se utopilo vodaku, prezivsi jsou v soku a tak pocitaji jen ve dvojkove soustave, kterou nikdo z nas nezna." Najednou se objevi lod a redaktora sejme. Zpet studio, "Tak at uz je obeti kolik chce, tak ted je o jednu vice." "Pokracujeme zpravami z domova: Na dalnici D1 havaroval kamion, ..."Tenhle jez sem je 2x - jednou pri povodnich a podruhe nekdy 2005. Vzdy bez hacka a vzdy v klidu, ale pokazde sem tam zazil nejakou neprijemnou situaci.
Nejak mi to nedochazi ani ted.No, řekl bych, že na té scénce je nejvtipnější to, že není vtipná ani trochu ("...how do you like them apples?"), což dá Sarah najevo svým výrazem, i snahou to zachránit ("Yeah...it's funny"). Vůbec v tom klipu Damon vystupuje jako trochu zabržděný hezoun, který je rád, že má konečně aspoň jednou nad Kimmelem navrch. Což je samozřejmě záměr, a díky tomu je to taková zábava - nemluvě o tom, že ten song sám o sobě je docela slušná hitovka
While you're drinkin' Diet Snapple / I'm fucking Matt Damon [MD:] She's fucking Matt Damon / Hey, Kimmel! How do you like them apples? / Get it? Cause I'm like talking about her breasts
http://sarahsilvermanonline.com/2008/02/24/jimmy-kimmel-and-ben-affleck-video/
Otava je také dobrá, to už ale fakt.Taky jsem slyšel...
I když ajťák by tam mohl být zaskočený, množstvím příkazů... aby to nevytuhlo...?
Na jezech, třeba na Lužnici je dobrý se v tom dole nezacyklovat.Lužnice je dobrá na víkend - úsek Tábor-Bechyně nebo kousek horního toku. Když člověk jede delší dobu, tak se nemůže vyhnout tomu voleji mezi Veselím a Táborem. Br, třicet kilometrů a voda se ani nehne...
. Když člověk jede delší dobu, tak se nemůže vyhnout tomu voleji mezi Veselím a Táborem. Br, třicet kilometrů a voda se ani nehne...Vsak to je idealni - riziko prevrhnuti a utopeni hardwaru minimalni :)