Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na GNU.org máme nový český článek: Proč by měly vzdělávací instituce používat a vyučovat svobodný software. Poděkování za překlad patří Filipu Krškovi.
Nezapomínejte, že svět není jen Internet V příloze prvního komentáře je verze pro tisk, kterou můžete šířit AFK ve svých školách.
Tiskni
Sdílej:
Aký to má význam keď proprietarna verzia je väčšinou ina ako slobodná verzia ? Tu by pomohlo len vymazanie všetkých proprietarných programov všade aj u zdroja.
pro každého lehce zvládnutelný ribbonOpatrně s tím obecným kvantifikátorem!!! Pokud existuje jediný člověk (a tím jsem přinejmenším já, protože ribbony pro mě lehce zvládnutelné nejsou - že je v některých programech jako uživatel používám, je věc jiná, ale i po těch cca 7 letech se stále potýkám s problémy), pro kterého to neplatí, je takové tvrzení nepravdivé.
Připadá mi spíš debilní tvůj názor než uživatelský přívětivý a pro každého lehce zvládnutelný ribbon.No, mě zas připadá debilní ten tvůj. Teď když jsme si vyměnili komplimenty, co takhle trochu diskuze k věci?
Já jsem měl to štěstí, že na střední škole po nás nikdo prezentace v konrétním programu nepožadoval (odevzdávalo se to stejně na papíře) a na VŠ do nás od prvního týdne bušili LaTeX.
Pokud někdo chápe obecný princip, celou tu myšlenku za tím softwarem, tak je mu jedno jaké to má grafické rozhraní.
A nejen grafické.
Tak to zas pozor, Pascal je na VYUKU programovani skvely - vsak tak take byl navrzen.Pascal je na výuku programování asi stejně vhodný a užitečný, jako latina za první cizí jazyk.
Jen je trochu optimisticke, rikat tomu programovaniAsi podobně, jako učit někoho pascal a myslet si, že mu tím dávám nějakou užitečnou zkušenost. Ten kdo tohle udělá dětem v druhém desetiletí dvacátého prvního století, ten musí být buďto masochista, nebo úplně mimo:
Gratuluji děti, tak jste udělaly zkoušky z mrtvého jazyka. Zbytek vašich prázdnin, až budete hledat práci či čekat na vysokou školu, můžete pro úspěšně zapomenout vše co jste tady pochytily a naučit se něco praktického, co by vás mohlo živit. Třeba python. *trollface*PS: Já jsem se pascal kdysi začal učit sám, okolo 2004 a už tenkrát to byla naprostá ztráta a zabíjení času. Jak je to po 10 letech si ani nedělám iluze.
Existuje snad nejake pouzitelne ucetnictvi (jednoduche penezni deniky neuvazujme)? Existuje snad nejaky pouzitelny cad? Kolik vysokorozpoctovych her bylo uvolneno jako svobodny software?
Existují dokonce i celé ERP systémy, CRM systémy, nějaké CADy se taky najdou, hry zase nejsou až tak software pro školy… ale to v tuhle chvíli nemá cenu řešit – příčina problému je zjevně někde jinde, když školy protežují MS a jiné výrobce proprietárního softwaru i v oblastech, které svobodným softwarem pokrýt lze.
Soukroma skola at si postavi vyuku ict tak, jak sama uzna za vhodne.
Přesně tak, když si třeba Škodovka založí vlastní školu, ať si tam klidně učí jen svoje škodovky a neučí, jak opravovat jiné značky, v tom není problém. Ale veřejné školy jsou něco jiného.
Jak to resit u statnich skol, to se priznam, ze nevim. Snad by bylo nejlepsi resit pricinu a ne dusledky, coz znamena zrusit amoralni a neefektivni statni skolstvi.
To je na jinou diskusi… Nicméně v současnosti je veřejné školství prostě fakt – je tu a ještě dlouho bude, to se jen tak nezmění, takže je potřeba se k tomu nějak postavit (i když ty třeba s jeho existencí nesouhlasíš). Já tedy ze svých daní tenhle ksindl podporovat nechci, nechci dotovat nějakou soukromou firmu. Jestli si chce Microsoft školit nové uživatele/zákazníky, ať si zaplatí vlastní budovy, energie, personál, reklamu – ale ať k tomu nezneužívá veřejné školství placené z našich daní.
kde si za pár hodin naklikáte věci, o kterých nemusíte nic vedětA po těch pár hodinách končí.
Pokud jde o vyrobení pár tlačítek a jim odpovídajících akcí, je Excel podle mě mnohem úspěšnější než Visual Studio.
Nevím, jak posuzuješ „úspěšnost“ ale vzhledem k tomu, jaké zrůdnosti postavené na Excelu se ve firmách vyskytují, tak bych tohle uváděl maximálně jako odstrašující případ, nebo raději ani to ne. (ne že by to Visual Studio byla nějaká výhra)
a hlavně zájmu ze strany žáků, a pro ně jsou ty "něco dělající" okýnka ze začátku dost velká motivace.
S tím souhlasím, z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že vidět nějaký výsledek dost motivuje – ne jako nějaké dlouhé kódování a teoretizování bez viditelného výsledku. Já takhle začínal na Netbeans a už tehdy tam šlo si hezky naklikat okno, tlačítka, události… a jak to funguje uvnitř se doučit za chodu. Je to svobodné IDE pro svobodný jazyk/platformu, navíc to běží na mnoha OS a tahle motivace rychlého viditelného výsledku tam je. Tak doporuč tomu učiteli Netbeans.
Samozřejmě přesun od takového bastlení k reálně užitečným věcem bolí, a ten čas je z velké části ztracený.
Při použití těch Netbeans právě ne – můžeš si v tom hrát, bastlit, zkoušet si různé blbosti… a pak to můžeš používat i pro seriózní práci na velkém softwaru. A celou dobu máš stejné IDE a jazyk.
Ale někdo dává přednost začátkům v BlueJ nebo třeba Scratchi 1.x, i to je možnost.
Myslím, že ten osvětový letáček je určen např. těm, kteří rozhodli, že počítačové studovny MU budou vybaveny systémem Windows a sadou MS Office.
Přesně tak. Až se podaří zajistit zlepšení (nebo aspoň nezhoršování) situace a donebevolající zneužívání veřejných peněz v této oblasti, tak teprve pak má cenu se bavit o nějakých CADech nebo jiném specializovaném softwaru. Cpát studentům MS Office a další podobný software kvůli tomu, že údajně neexistuje dostatek svobodných CADů nebo jiných specialit, to není argument.
Co se týče výuky programování, ještě před deseti lety byl velmi oblíbený tehdy již naprosto zastaralý Turbo Pascal, patrně i proto, že obsluha jeho vývojového prostředí je velmi jednoduchá. Dnes by stejně, možná i lépe, posloužilo RHIDE s jazykem C/C++, a to klidně i v DOSu.
Ta nabídka je mnohem širší – Netbeans, IDEA, Eclipse, Qt Creator atd. – hlavně by se měl učit návrh, algoritmy, obecné principy, návrhové vzory… a mělo by se to učit na svobodném softwaru (včetně třeba svobodných DBMS a dalších komponent), který pak student může vzít a po škole nebo při škole na tom rozjet svoje podnikání, aniž by byl závislý na nějaké firmě a jejím proprietárním softwaru.
rozkopalyJakože kurvy rozkopaly :D.
jednosměrka značená jen z jedné stranyKdyby byla značená z obou stran tak by se tam nemohlo jezdit ani jedním směrem a ta silnice by byla asi na nic, ne?
Školy by měly učit své studenty být občany silné, schopné, nezávislé a svobodné společnosti.Co je tohle zase za hovadinu? Jaka spolecnost to ma byt? Prazska, stredoceska, moravska, evropska nebo jaka? A co je s tim zbytkem? Ten bude taky silny? Jak se vubec pozna silna spolecnost, kdyz neexistuje ta slaba? A co je to vubec silna spolecnost? Rok 2014 a takove nesmysly. Neuveritelne.
silena agitka, skoro uz jako od pana Jelinka (luk).Už dlouho jsem se tak dobře nepobavil
Vtip je v tom, že ty za nimi ani chodit nemusíš – ten software si můžeš změnit sám, a když bude tvoje změna přínosná a budeš se s ní chtít podělit, tak ji od tebe přijmou a začlení. Ale i když to neudělají, jsi na nich nezávislý, nemůžou ti nic zakázat nebo nařídit – včetně toho, jak, proč, na kolika CPU/RAM, kolika uživateli… budeš ten software používat.
Napr. ta znama nepravda : 'uzivatel si muze svobodne software zmenit'.
Co je na tom nepravda? Zdrojové kódy uživatel má, může si je tedy dle libosti měnit. To ale nikomu jinému neukládá povinnost je pro něj změnit (tedy onen příklad je zcela nesmyslný -- nehledě na to, že se snaží někoho poškodit, zrovna tito pánové jsou velmi ochotní). U komerčního software uživatel zdrojové kódy nemá, nemůže je měnit i kdyby to uměl a je pouze na vůli původního dodavatele (pokud ještě existuje), zda mu to změní.
U komerčního software uživatel zdrojové kódy nemá,Toto jednoduse neni pravda! Skutecnosti je, ze u rady komplexnich komercnich systemu jsou dnes zdrojove kody soucasti dodavky. Pravdou je, ze Oracle, DB2, Informix nebo MSSQl zdrojaky nedodava, ale jak vyse uvedeno, k cemu by mi byly? Takze si to shrneme. Svet je komplikovany a dnesni software se za tech poslednic 30 let take zkomlikoval. Prakticka moznost do toho software zasahnout je minimalni, at uz z duvodu chybejicich specialistu nebo z duvodu financnich. Co je na tom tak tezkeho, se podivat pravde do oci.
upravy transakcniho zpracovani
Aha, takže to není problém open/closed source, ale problém na takové matematické a algoritmické úrovni, že ho jen tak někdo neumí.
Takze ano, teoreticky jsou zmeny mozne, ale prakticky vpodstate vyloucene.
Ne všechny problémy jsou tak intelektuálně náročné, že je zvládnou 3 lidi na planetě. Je hromada drobných úprav, které si uživatel zvládne udělat sám (skriptíky v bashi nebo pythonu, což je jazyk, který se učí na kdejaké střední škole). Opět, dostupnost kódů umožňuje komukoliv kdo chce, to udělat.
Svet je komplikovany a dnesni software se za tech poslednic 30 let take zkomlikoval.
Nesouhlasím. Kdysi existoval pouze apache webserver (nebrat doslova). Dneska člověk ani neví, jaká webserver co si má vybrat (nebrat doslova). Kámoš se mě tuhle snažil přesvědčovat, že napsat webserver je náročné a že protokolu http rozumí 4 lidi. (Podobně jako transakčnímu zpracování 2-3 ). V realitě je to tak, že webservery rostou jako houby po dešti a v oblasti ukládání dat se věci také hýbou kupředu (ne všechno musí být v relační DB a i FS samotné dneska umí atomické snapshoty). A to říkam jako postgresista.
Ne všechny problémy jsou tak intelektuálně náročné, že je zvládnou 3 lidi na planetě.
Ono udělat příliš složitý systém, kterému bude rozumět jen pár lidí, je vůbec chyba. Viz Master Foo and the Programming Prodigy. Tohle by se nemělo stávat a takový software je v podstatě odsouzen k zániku – i když původní autor zůstane naživu, může časem ztratit schopnost vyznat se ve vlastním kódu.
Svobodný software tomu pomáhá předcházet – už jen tím, že autor je konfrontován s dotazy ostatních, kteří si jeho zdroják přečetli a chtěli v něm něco změnit nebo mu alespoň porozumět. Případně se uživatelé mohou podívat, do čeho jdou a už na začátku se rozhodnout to nepoužívat, protože z té nezvladatelné složitosti je zřejmé, že to špatně dopadne – kdežto u proprietárního softwaru ta vnitřní zprasenost není vidět (naopak bývá často zakryta líbivým GUI).
Odstrašující příklady (chybné, pomalé, bez dokumentace atd.) se dají najít na obou stranách. Nicméně: stane se software horším tím, že k němu přiložím zdrojáky a nějakou slušnou licenci? IMHO vůbec ne – může být pouze lepší nebo stejný jako předtím.
Nevím, co ten tvůj příklad má dokazovat? Snad jen, že vývoj softwaru je relativně drahý (přeci jen je to kvalifikovaná práce) a některé požadavky se z ekonomických důvodů nevyplatí implementovat. Některé věci se prostě nevyplatí – třeba záchod z mramoru nebo kohoutky ze zlata – ale co to vypovídá o svobodném softwaru? Vůbec nic.
U nesvobodného softwaru by byla situace leda horší – původní autor má monopol (jen on má zdrojáky) na úpravy daného softwaru, což mu umožňuje nasadit cenu daleko nad tržní ceny programátorské práce (pokud se tedy s tebou vůbec bude bavit).
Ta možnost změny není žádná iluze, ale běžná praxe. Např. jsem opravoval chybu v knihovně CURL – během dvou dnů to autor přijal a začlenil – byla to drobnost, ale pomohlo nám to. Někdy tě totiž i drobnost v knihovně může zablokovat nebo donutit zprasit tvůj vlastní program – takže ten svobodný software opravdu oceníš.
Toto jednoduse neni pravda! Skutecnosti je, ze u rady komplexnich komercnich systemu jsou dnes zdrojove kody soucasti dodavky.
Zdojáky jsou samy o sobě na nic. Musíš mít i patřičnou licenci (a pak je to už svobodný software).
Svet je komplikovany a dnesni software se za tech poslednic 30 let take zkomlikoval.
Tím spíš je potřeba svobodný software a sdílení znalostí – jejich šíření mezi lidmi → tím poroste množství těch specialistů, kteří pro tebe budou schopní udělat nějakou práci. Ne tím, že se ty znalosti budou udržovat jako tajemství v několika málo firmách vyrábějících proprietární software.
kdyz budu chtit provest nejake hlubsi zmeny (napr. upravy transakcniho zpracovani) a pujdu za panem Vondrou, tak mi to proste neudela, protoze to nebude umet. Vpodstate jsou na svete 2-3 lide, kteri maji ty hlubsi znalosti a ti neco takoveho nebudou delat, protoze to nebude odpovidat to-do seznamu a nedostane se to do produkcni vetve. U zmen, ktere by pan Vondra mohl udelat ale nic neni pod 2 tydny prace a za tisicovku na hodinu jsme u 80 tisisc, jestlize by mely byt zmeny alespon trochu solidne otestovane. A pri kazde nove verzi opet s prosikem za tim, kdo tomu rozumi, ma zrovna cas a naladu. Pana Vondru/Stehuleho nijak neposkozuji, prave naopak, ti 2 panove se s postgresql zabyvaji a patri v Cechach mezi znalce teto databaze. Mimo jine, nekde na netu jsem cetl diskuzi, ve ktere sam pan Stehule potvrdil, ze zmeny v te databazi nejsou zadna legrace a ze u komplexnich systemu je ta _moznost zmeny_ proste jenom iluze. Takze ano, teoreticky jsou zmeny mozne, ale prakticky vpodstate vyloucene.Tohle trochu zavání demagogií - napsat, že O.S. se nedá použít protože nelze změnit hodně hluboko zadrátovanou komplexní fíčuru jako je implementace transakce. Pořád je tam cca. 80% věcí, které změnit lze, a většinu z toho poměrně jednoduše. Poměrně bezpečně lze sáhnout do definice funkcí, do executoru, můžete si definovat vlastní funkce, typy, indexy, ... A i kdybyste nemodifikoval kód, tak zdrojáky jsou zásadní pro čtyři věci - a) můžete se podívat do zdrojáků a podívat se, jak je co implementované a proč se to či ono chová, tak jak se chová - pro většinu věcí viditelných z user space je opravdu jednoduché. b) díky zdrojákům se poměrně snadno debuguje na místě - uživatel může poskytnout vývojářům o dost víc informací a může efektivněji spolupracovat na opravě chyby c) případně si můžete poměrně snadno rychle opravit jednodušší chyby, d) můžete snadno dohledat a případně dohledat autora kódu. Dělal jsem s MSSQL i Oraclem - a ačkoliv znalosti uživatelů těchto systémů jsou někdy opravdu hodně rozsáhlé, ty databáze jsou pro ně blackbox (s několika malými okénky). To u OS je úplně něco jiného.U komerčního software uživatel zdrojové kódy nemá,Toto jednoduse neni pravda! Skutecnosti je, ze u rady komplexnich komercnich systemu jsou dnes zdrojove kody soucasti dodavky. Pravdou je, ze Oracle, DB2, Informix nebo MSSQl zdrojaky nedodava, ale jak vyse uvedeno, k cemu by mi byly? Takze si to shrneme. Svet je komplikovany a dnesni software se za tech poslednic 30 let take zkomlikoval. Prakticka moznost do toho software zasahnout je minimalni, at uz z duvodu chybejicich specialistu nebo z duvodu financnich. Co je na tom tak tezkeho, se podivat pravde do oci.
Obrovská část ani jinak učit nemůže, protože celkový pohled nezná.Viz třeba nejmenovaná učitelka z Gymnázia Arabská, která neovládá ani relativně základní funkce Wordu, natož čehokoliv jiného. Nepředpokládám, že by se jednalo o ojedinělý případ. I když pán, co tam učil webové technologie byl přes větší objem znalostí o poznání kouzelnější.
Viz třeba nejmenovaná učitelka z Gymnázia Arabská, která neovládá ani relativně základní funkce Wordu, natož čehokoliv jiného. Nepředpokládám, že by se jednalo o ojedinělý případ.To je ako so správami o Ukrajine, keď to tvrdí kyjevská vláda, tak je to tak a nie inak:)...Učiteľ, ktorý by nevedel používať počítač je už asi riadna výnimka, každá škola používa program aScAgenda, pracuje s digit. knižnicou, vyrába si sám pomôcky - videá, prezentácie, žiaci mnohokrát práce odovzdávajú len v elektr. podobe, komunikujú s učiteľom cez internet, je to úplne bežné a robí to snáď až na nejaké malé výnimky každý:).
Komunikácia s školou by mala byť cez prostriedok, ktorý nevyžaduje elektronické systémy. To je reč a pisomné vyhotovenie úloh.
Takze ano, byl bych rad, kdyby na skolach byl svobodny softwareproc?
A kdo jim ty tablety koupí? Rodiče? Ministerstvo školství? Je nemorální, aby veřejné školství nahnalo studenty do obchodu nějaké konkrétní firmy a donutilo je si koupit její hardware (nebo jim ho samo za veřejné peníze koupilo).
Nemluvě o tom, že podsouvat studentům čistě konzumní zařízení, jako je tablet, je zcestné a pomůže to leda větší debilizaci společnosti. Studenti by měli používat spíš nějaká tvůrčí zařízení.
Co to je tvurci zarizeni?
Tvůrčí zařízení je např. počítač nebo grafický1 tablet, Arduino, Raspberry Pi, různé stavebnice…
Proc by na tom mel bezet svobodny software?
Důvody máš v tom článku. Za sebe říkám:
[1] dříve prostě tablet, dnes se musí říkat grafický, aby se to nezaměňovalo s těmi matlacími plackami
[2] která má jen nalákat začínající podnikatele, vyvolat v nich závislost a pak je oškubat
1. Proc by jsi mel vyucovat neco jineho nez budes potrebovat v praxi ? Budes chtit, aby se tve deti ucily finsky nebo anglicky ?
A ty víš, jaký jazyk bude za 15 let důležitý? Já jsem z generace, která ještě měla mít ruštinu. Angličtinu, která se hodí dneska jsem se naučil de facto sám. A už by se skoro hodilo umět Čínsky. Co bude za další generaci je ve hvězdách (možná právě nějaká mimozemšťanština).
Totéž platí pro ostatní obory. Je mnohem výhodnější se učit obecné principy než konrétní věc.
2. Na podnikani pouzijes sw , ktery budes k podnikani potrebovat, na 90% neskoncis u svobodneho sw.
Aha.
3. Ze svobodny sw je lepsi nebo bezpecnejsi jsou prazdna slova, viz. nedavny SSL problem.
Nedávný "SSL problém" naopak ukázal rychlost s jakou lze řešit problémy. Za pár hodin od zveřejnění chyby byly balíčky pro všechny podstatné distribuce a admini to měli (mohli mít) za pár hodin updatované. U komerčního software se čeká na updatovací termín, což je často i několik týdnů (viz třeba Oracle s Javou).
A ty víš, jaký jazyk bude za 15 let důležitý? Já jsem z generace, která ještě měla mít ruštinu. Angličtinu, která se hodí dneska jsem se naučil de facto sám. A už by se skoro hodilo umět Čínsky. Co bude za další generaci je ve hvězdách (možná právě nějaká mimozemšťanština).Spíš bych to teď viděl na hindštinu, španělštinu a portugalštinu
Aha.Zcela upřímně: dnes si lze při drobném podnikání skoro vždy vystačit s webovým prohlížečem, žádný další software (kromě OS samozřejmě) obvykle už není potřeba si pořizovat/instalovat.
viz třeba Oracle s JavouOracle věděl nejmíň týden před vydáním, že je v Javě 7 kritická chyba - a stejně to v tomto stavu vydal. Jinak Java je samozřejmě částečně svobodný software (drtivá většina kódu je duálně licencovaná), ale to v tomto případě nehraje roli, protože na Windows jde standardně proprietární verze.
1. Proc by jsi mel vyucovat neco jineho nez budes potrebovat v praxi ?Aha. Starý argument "to sa nechem učiť, to nebudem potrebovať". Ono je rozdiel medzi vzdelaním a školením. Ak chceš vedieť len to, čo budeš potrebovať, tak choď na mesačné školenie. Naučia ťa neobryndať sa pri jedle, používať kalkulačku a že keď sa sa niečo pokazí na počítači, tak to treba skúsiť reštartovať. Keď sa niekde zamestnáš, tak ťa zaškolia - to je presne to čo chceš. Naučiť sa tých pár úkonov, ktoré budeš robiť 8-hodín denne každý pracovný deň. Na to fakt nemusíš chodiť do školy vyše 10 rokov.
A kdo jim ty tablety koupí? Rodiče? Ministerstvo školství?AFAIK jsou to často rodiče. Škola jim řekne, co mají dětem koupit, a oni to koupí (resp. nákup zajistí škola, rodiče to jen zaplatí). Pro ty, kteří na to nemají, zajistí u dodavatele splátkový kalendář. Teď nedávno se ale řešil nákup přes ministerstvo, kde byly původně vyšachovány iPady - ředitelé škol si ale vydupali, aby byla omezující podmínka zrušena (už nevím, o jakou přesně šlo).
Nemluvě o tom, že podsouvat studentům čistě konzumní zařízení, jako je tablet, je zcestné a pomůže to leda větší debilizaci společnosti.Ono i na tabletu se dá tvořit. Ale snazší je samozřejmě jen šmidlat po těch pár typicky konzumních webech.
Studenti by měli používat spíš nějaká tvůrčí zařízení.Nejlepší tvůrčí zařízení jsou ruce, případně doplněné jednoduchými nástroji (nůž, nůžky, tužka apod.)
Nemluvě o tom, že podsouvat studentům čistě konzumní zařízení, jako je tablet, je zcestné a pomůže to leda větší debilizaci společnosti.
s/dva/tři/
Ako potom vyriešiť otázku či učiť alebo neučiť IT veci na školách ?
Pěkné Akorát to asi klade dost vysoké nároky na učitele, na přípravu a ne všechno půjde takhle učit. Navíc bude dost těžké tomu dát nějaký řád – aby to bylo systematické studium a ne jen shluk náhodně vybraných zážitků. Ale souhlasím, že by bylo fajn to někdy takhle oživit a nakombinovat.
Na druhou stranu je taky hezký ten okamžik, když člověk sám přijde na to, že spolu ty věci souvisí a propojí se mu znalosti z různých předmětů dohromady.
Akorát to asi klade dost vysoké nároky na učitele
To zcela nepochybně (no ono upřímně, člověk si po pár letech pamatuje jen ty dobré učitele (a ty hodně špatné)). Ale ona takto nemusí probíhat každá "hodina" (nebo spíše týden). Ono se na to dá navázat a například přijít na to, že se ten míček pohybuje v radiálním gravitačním poli a že se planeta také otáčí* (Coriolisova síla). Takže když se to dobře udělá, z takového výletu se dá žít půl půlroku.
Doplněk do FF nevím, ale já si na to napsal krátký perlový skript, který mi ty poznámky doplní1 – takže je píšu jen do hranatých závorek a tím na ně nezapomenu
[1] mám to nastavené jako akci v Klipperu (schránka v KDE) a podobně tam mám navázaný i skript na doplňování nedělitelných mezer a Markdown… někdy se o tom třeba rozepíšu v blogu
P.S. ještě licence, když už tu píšu, jak je zdroják bez licence na nic
by se nemělo učit IT, matematika, čeština, fyzika a já nevím co ještě, odděleně.http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2174/INTEGROVANE-TEMATICKE-VYUCOVANIE-A-NADANY-ZIAK.html/
Ďalšia vec, ktorá je podľa mňa vážna je absencia znalosti ovládania textového editora. Myslím, že nie je prípustne aby niektoré práce mali tabulátory vyrobené medzernikom.
Myslím, že nie je prípustne aby niektoré práce mali tabulátory vyrobené medzernikom.
To bych taky zakázal, ale pythonistům by se to asi nelíbilo
nejaka didakticka osveta a hlavne ten obsah!
Takze ano, byl bych rad, kdyby na skolach byl svobodny software, ale nejdriv ho nekdo musi napsat.
Pro začátek by stačilo používat ten svobodný software, který už napsán byl – až překonáme tohle, tak má smysl řešit, jaký další napsat. Dokud ty školy nezačnou pořádně používat existující svobodný software, tak je zjevně chyba někde jinde. Na někoho je to možná moc filosofie, ale pochopit a přijmout ten princip je klíčové.
Díky za trochu optimističtější komentář ČVUT patří v tomhle k těm lepším školám.
technická dokumentace
, kde nás nazpaměť vyučující učila Word, Powerpoint a nějaký CAD, jehož jméno si už nepamatuju. Museli jsme pomalu nazpaměť znát nabídky a postupy. Každý v tomto předmětu měl, v rámci výuky powerpointu, mít nějakou prezentaci o zvoleném tématu. Musela být v powerpointu a nikoho nezajímalo, že ho doma nemáte, nemůžete mít, nebo ho prostě nechcete. Nikoho nezajímalo, že nesouhlasíte s licencí a nemůžete ho tak používat ani ve škole, prostě jste museli a nesouhlas s licencí programu se rovnal známce F z daného předmětu.
Neviem aký to má zmysel v dnešnej dobe.
Ono pokud se dobře pamatuju, tak výuka na zahrádce měla smysl právě v tom aby obyvatelstvo nepochcípalo hlady a žízní, když při prvním návalu zavřou lokální Albert a automaty budou vydávat maximálně zvuky zlaťáků co padají na dno pokladničky.
Ono pokud se dobře pamatuju, tak výuka na zahrádce měla smysl právě v tom aby obyvatelstvo nepochcípalo hlady a žízní, když při prvním návalu zavřou lokální Albert a automaty budou vydávat maximálně zvuky zlaťáků co padají na dno pokladničky.Výuka na zahradě (myšleno "pěstitelské práce", jak se to tehdy nazývalo) byla v tehdejší podobě - jakou jsme měli my - naprosto na nic, protože se buď odněkud odstraňoval plevel nebo z brambor americký brouk, nebo se kopáním kypřila půda. Na základě toho, co jsme se tam "naučili" (teorie ve třídě a praxe na zahradě), by pro vlastní obživu nevypěstoval nikdo nic.
Väčší problém je nezaujem žiakov. Preferovanie rôzných zbytočných činnosti.
Nenaučil se používat dvoupanelového správce souborů a všechno řeší na ploše přes Průzkumníka - to je mazec.A když potřebuješ pracovat s třemi složkami, tak přidáváš další panely, nebo otevíráš nová okna? BTW: Proč tatínek exot nezačne dělat programovací kroužek?
A když potřebuješ pracovat s třemi složkami, tak přidáváš další panely, nebo otevíráš nová okna?
Jak ti ve více oknech fungují klávesové zkratky (jako F5, F6, ale nejde o konkrétní tlačítka)?
Nevím, jestli teď troluješ nebo fakt nevíš, co tyhle klávesy dělají v MC a jiných dvoupanelových správcích souborů…
Když si otevřu třeba dva Dolphiny1 vedle sebe, jak jim řeknu, že chci tenhle soubor překopírovat nebo přesunout z pravého okna do levého? Tedy nějak efektivněji než taháním myší nebo Ctrl+C, Alt+Tab, Ctrl+V. Vědí vůbec o sobě? Jak budou vědět, že zrovna do toho pravého a ne třeba nějakého jiného na jiné ploše/aktivitě?
[1] nic proti němu, je to celkem dobrý program a taky ho často používám
No, tak zrovna caja zvládá F3 rozdělit okno na dvě
Když správce souborů umí rozdělit okno na dvě a podporuje nějaké1 klávesové zkratky pro přesun a kopírování, tak ho lze považovat za dvoupanelového správce souborů.
co je špatného na Ctrl+C/V/X?
Neefektivita. Neříkám, že jsou špatné obecně, taky je používám, dokonce přes schránku někdy kopíruji/přesouvám soubory, ale porovnej si to:
Mačkáš šest kláves místo jedné.
A to patřím k uživatelům, kteří celkem rádi používají myš2, ale když potřebuji zorganizovat víc souborů, je dvoupanelový správce k nezaplacení.
[1] ne nutně ty nostalgické F5, F6 atd.
[2] nebo podobné polohovací zařízení
Mačkáš šest kláves místo jedné.Místo dvou. Po F5 vyskočí dialog a ten je potřeba ještě odentrovat. Taky používám dvoupanelové správce - v Linuxu MC a ve Windows FAR.
Mačkáš šest kláves místo jedné.To je pravda, ale ve skutečnosti jsou to tři úkony, protože je mačkám vždy ve dvojicích plně automaticky, aniž bych nad tím musel nějak uvažovat. Další věc je, že se to projevuje jen u manipulace se soubory, nikoliv při jejich otevírání. Když potřebuješ otevřít soubor ve složce, tak musíš prvně přepnout na instanci programu, potom vybrat správný panel a potom se dostat do složky. U klasického správce souborů musíš sice udělat to samé, ale taky je podstatně menší (viz screen), takže se na něj spíš dostaneš myší jedním kliknutím. Další věc je, že celá ta zdánlivá efektivita dvoupanelového správce je v háji ve chvíli, kdy pracuješ s víc než dvěma složkama. To pak začíná být silně neefektivní. Jinak já jsem dokonce takový rebel, že v práci mám otevřeno klidně tři/čtyři instance
cajy
, každou někam jinam na stejné ploše okolo editoru. Do toho čtyři terminály a sublime :)