Byl vydán PostgreSQL 18. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
NFS (Network File System) má letos 40 let. Jeho tvůrci zavzpomínali na MSST Conference. Sun Microsystems vydal v prosinci 1985 zdrojové kódy NFS vývojářům mimo Sun.
Po Canonicalu oznámilo také SUSE, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.27.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Přidány byly funkce pro přerazítkování datových zpráv systémem ISDS. Uživatel muže zvolit zprávy, jejichž časová razítka má aplikace sledovat. Aplikace jej upozorní na časová razítka, která lze přerazítkovat. Uživatel pak může
… více »Bylo představeno all-in-one PC aneb mechanická podsvícená klávesnice s Raspberry Pi 5 uvnitř Raspberry Pi 500+. S 256 GB Raspberry Pi SSD a 16 GB RAM za 200 dolarů.
Google, potažmo YouTube umožní návrat tvůrcům, kteří byli zablokováni kvůli údajnému šíření dezinformací souvisejících s COVID-19 a volbami. Tvůrci teď mohou požádat o navrácení přístupu. Společnost Alphabet v této souvislosti uvedla, že zákazy byly uděleny kvůli tlaku tehdejší Bidenovy administrativy.
Vývojári z distribúcie Artix, ktorá je postavená na Arch Linuxe, alebo skôr jeho forkom, už skôr prešli na Open-RC init systém, stále však niektoré projekty ako GNOME boli závislé na systemd. Teraz pretiekol pohár trpezlivosti a počnúc GNOME 49, kvôli ktorému komponenta gnome-session je úplne závislá na systemd-init, padlo rozhodnutie na odstránenie GNOME z repozitárov Artixu. Táto zmena sa podľa všetkého týka viac než 90 distribúcií, ktoré tiež nepoužívajú systemd. Viac v príspevku na DistroWatch.
Magazín IEEE Spectrum opět po roce publikoval svůj žebříček programovacích jazyků. Vedou Python, Java, C++, SQL a C#.
Repozitáře pro spolupráci v rámci projektu Fedora se přesunou z Pagure na nově vzniklý Fedora Forge. Ten stejně jako třeba Codeberg běží na softwaru Forgejo, které bylo už před časem vybráno jako náhrada za Pagure. Pagure pochází z dílny Fedory, ale mimo ni se příliš neuchytil. Jeho vývoj a údržba byly náročné a Fedora se rozhodla jít cestou úspěšnějšího projektu, který má větší základnu přispěvatelů.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.3 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Před nějakou dobou jsem začal řešit připojení přes ADSL, podmínky pro zřízení byly následující:
Obvolal jsem postupně několik poskytovatelů připojení přes ADSL s tím, že linka bude zřízena na té a té adrese a jestli jsou schopni dopředu říct, že tam od nich půjde ADSL. Většina poskytovatelů nebyla schopná nic říct, odkazovali mě po různu na net, že si mám zavolat až bude linka zřízená a podobně. Jediný (tehdy ještě) ČT byl rozumný, teda spíš ta paní na druhém konci drátu. Sice si v počítači našla, že na dané adrese by mělo být ADSL dostupné, ale nebyla si 100% jistá, takže to nechala prověřit. Objednal jsem si tedy ADSL u Českého Telekomu. Když jsem vybíral modem, tak jsem chtěl nějaký s eternetem. Byl mi doporučen DLink DSL 362T, říkal jsem si, že snad bude v pohodě, zvlášť když se budu připojovat přes eternet. Smlouvu prý pošlou poštou, podepsanou jí mám poslat zpátky nebo nechat v jakémkolich jejich krámě.
Po pár dnech mi přišel ADSL modem, ale smlouva nikde. Pak mi volaj z ČT, kdy můžou přijít zapojit linku do bytu. Smlouva pořád nikde, tak jsem je požádal ať počkaj dokud nedostanu smlouvu, že se ozvu sám. Smlouva přišla, takže jsem zavolal ať zapojí linku, dohoda v pohodě, technik přijel další den odpoledne, vše zapojil a vše fungovalo. ADSL jsem zkusil jen pingem a jestli jede web.
Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že modem nepropoští telnet a ssh spojení, to si asi umíte představit. Zavolal jsem tedy na hotline telekomu (tedy teď už O2) a tam byl nějakej divnej robot, který mě nechtěl přepojit na žádného operátora. Bylo to asi 2 dny po oficiálním přejmenování na O2. Volal jsem tedy na placenou linku (nevím kolik za minutu, ale asi hodně ) a tam jsem se od nějakého chytráka dověděl, že je to přece jasné, a proč jsem si kupoval takový šmejdský modem? Na mou odpvěď, že "mi ho firma Český Telekom doporučila jako vhodný pro mé použití" nenašel odpověď.
Modem jsem tedy vrátil jako nefunkční, nikde jsem totiž v manuálu o zahazování paketů ssh a telnetu (vím, zahazuje i jiné pakety, záleží jaké mají příznaky) nedočetl. Sice se to pánovi na prodejně nelíbilo, ale modem si vzal zpátky. Obratem jsem si koupil jiný, tentokrát už funkční modem.
Přišlo první vyúčtování, špatný modem v něm byl zahrnut takže jsem musel jít s dokladem o jeho vrácení řešit reklamaci vyúčtobvání. Prodejna plná prodavačů, polovina z nich nic nedělala, ale zákazníci čekali ve frontě i několik desítek minut. Drze jsem tedy šel k prvnímu dle mého názoru volnému prodavači a požádal ho o pozornost. Moc se mu to nelíbilo, že prý musí něco dodělat. Na to jsem mu odpověděl, že nikde nevidím cedulku s informací o tom, že neobsluhuje zákazníky, tak ať se mi tedy věnuje, zvlášť když jdu reklamovat jejich špatné služby. Pán byl zmatený, nasraný (ne víc než já), nakonec se mě ujala jeho kolegině. Reklamaci jsme zdárně vyřešili.
Týden po reklamaci přestalo ADSL spojení fungovat. Nahlásil jsem závadu na hotline (asi po 15 minutách snahy probouchat se přes robota) a čekal nějaké řešení. To bylo v pátek v 5h odpoledne. Celý víkend nic, adsl pořád nejede. Přestal jsem to tedy hlídat a nasraný čekal na zavolání technika, až ohlásí, že to opravili. V neděli večer jsem zjistil, že mě někdo pouze jednou prozvonil na mobil ze skrytého čísla. ADSL stále ještě nejde.
Přes týden jsem neměl čas to řešit, ale v čtvrtek (tedy téměř týden od nahlášení závady) jsem zavolal na hotline, na hlášení závad. Prý to už dávno funguje, v neděli to prý technik opravil. hmmm, někde je něco špatně, zkusil jsem resetnou modem, přenastavit, no a nic. Takže jsem volal znovu na hotline a sprdnul je tam jak si to představují, celkem mě postupně přepojovali asi na 4 lidi, hovor celkem trval skoro hodinu.
Hned na začátku hovoru jsme se dohodli na okamžitém řešení opravy. Někdo z techniků se tomu prý začne hned věnovat. (čtvrtek, skoro 18h). Pak jsem se nechal přepojit na reklamace, nějaké oddělení které řeší smlouvy a nakonec zpátky na reklamace. Zjistil si co je třeba pro odstoupení od smlouvy, všem vynadal a celkem si docela dobře ulevil.
Než jsem dokončil ten hodinový hovor, volal nějaký vedoucí techniků (kupodivu měl veřejné tlf číslo), že prý právě dorazil na ústřednu, a v jakém stavu je vlastně modem. Když jsem mu to popsal, tak jsem se dověděl, že s tím prý nic teď neudělá, že musí poslat někoho dalšího.
Na můj dotaz kdy to bude řekl něco o dvou dnech..., to jsem ho ani nenechal dokončit větu, vysvětlil mu svou nasranost, to že už týden nefunguje adsl a to, že jestli to nebude během dvou hodin fungovat, tak ruším smlouvu.
Během další hodiny volal jiný technik, že prý to rozhejbal na 512kbps, ale na mé 2Mbps to prý ten den už nezvládne. Prý chyba synchronizace nebo co. Ok, během dalších 3 dnů se nic nedělo, až pak mi zavolal technik, že je vše opraveno.
Výpadek ADSL mi tedy trval 11 dní, stálo mě to asi 3h hovorů přes telefon . Naštěstí šlo o hovory na číslo 800... takže je platil O2 a ne já.
Včera jsem byl reklamovat vyúčtování, ve kterém po mě chtěj abych zaplatil za 11 dní nefunkčního ADSL. Jsem zvědavý jak to dopadne.
Tiskni
Sdílej:
? Co je to, když ping projde? Kam ping?