Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Začneme programem Shotwell, který osobně v tuto chvíli považuji asi za nejpříjemnější nástroj pro rychlé nenáročné zpracování fotografií. Prvním krokem je pochopitelně import fotografií do "galerie".
Tu si Shotwell třídí dle data fotek, která načítá ze snímků, optimální řešení. Fotografiím lze přidělovat hodnocení a podle něj pak třídit zobrazení. Taktéž je možné zmenšit či zvětšit velikost náhledu pomocí posuvníku.
Zobrazení konkrétní fotografie s možností korekce expozice, sytosti a dalších věcí. Použití tlačítka "Vylepšit" vede k automatické korekci parametrů.
Ořez fotografie je jak zcela volný, tak možný z výběru přednastavených voleb pro typické velikosti.
Skvělou věcí, zejména pro JPEGy z kompaktů, kde je blesk velmi blízko objektivu a nic moc nekoriguje, je odstranění červených očí. To se provádí výběrem kruhové oblasti čočky oka, kterou pak program učiní "černobílou" (tedy odstraní barevnou informaci). S nástrojem se pracuje velice rychle a jednoduše, výsledný efekt můžete vidět na pravém snímku v místě mikrofonu a knihy.
Fotografie lze tagovat (opatřovat "štítky"), což se následně využívá ke snadnější orientaci v galerii. Stejně tak lze měnit i časovou značku u fotek.
Export fotografií je podporován do PNG a JPEG v nastavitelné kvalitě.
Konfigurace Shottwellu zahrnuje možnost posílat snímky pro zpracování do externího bitmapového editoru, stejně jako programu pro export z RAWu. Lze nastavit adresář pro import fotografií a také barvu pozadí okna s fotografiemi.
Širší definice nám mezi sociální sítě spláchne vedle Facebooku třeba také Google Picassa a Flickr, export do všech i dalších Shotwell podporuje, umí se na ně napojit a nahrávání rodinných fotek na Facebook je tak poté otázkou velmi jednoduchého úkonu, zpravidla spočívajícího ve změně názvu alba a odkliknutí publikace snímků.
Shotwell představuje jednoduchý svižný nástroj pro základní úpravu fotografií tam, kde jde jen o co nejrychlejší ukázání snímků blízkým. Pokud však chcete řešit kvalitnější a více uživatelsky řešitelnou úpravu fotek třeba pro větší papírové fotografie z labu či domácí fototiskárny, pak jistě raději sáhnete buď po digiKamu, nebo editorech typu GIMP (tomu bude věnován příští díl seriálu).
Daleko výše míří KDE apliace digiKam. Ta není jednoduchým nástrojem jako Shotwell, naopak komplexním programem schopným složité práce s metadaty, pokročilých úprav fotografií včetně vlastního exportu z RAWu, celkově schopnosti programu silně přesahují záměr tohoto seriálu, digiKam by sám o sobě vydal na vlastní několikadílný seriál, takže si dnes ukážeme jen pár základních věcí.
První spuštění si vyžádá nějaké to nastavování cesty do galerie, nakládání s RAWy, metadaty, načítání obrázků a dalších aspektů.
Základní třídění Alb je podle složek, přepnutí na kalendář zpřístupní časové třídění jako v Shotwellu.
Je zde více možností zobrazení.
Fotografiím lze přidávat informaci o místě pořízení, součástí digiKamu je pak i propojení na webový prohlížeč a Wikipedii.
Úpravy fotografií jsou skutečně rozsáhlé, včetně možnosti řady filtrů, korekce perspektivy, vad objektivů a mnohého dalšíh.
Kromě obvyklých nastavení zmiňme propojení na Nepomuk, možnost podrobné úpravy metadat, implicitní kvality exportu do JPEG, PNG či JPEG 2000. Za pozornost určitě stojí nastavení "enginu" pro RAW export, kde lze volit vyvážení bílé, korekci chromatické aberace, redukci šumu, digiKam podporuje i správu barev s možností volby barevných profilů.
Kipi pluginy jsou kapitola sama pro sebe, nechybí zde z toho zajímavého právě třeba export na Flickr, Facebook, konverze DNG/RAWů, tvorba slideshow, HTML galerie a mnohé další.
Podívejme se na ukázkové rychlé zpracování fotografie. digiKam umí obrázek rozříznout a zobrazit stav před a po úpravě. Je možno si hrát s křivkami, barevnými kanály, jasem, volit metodu doostření (v dalších dílech si předvedeme různé metody v GIMPu), korekci perspektivy, dokonce přidávat textová pole s popisky, pracovat se šumem v barevné složce pro jednotlivé kanály zvlášť a mnohé a mnohé další.
Možnosti digiKamu jsou opravdu nedozírné, kdo ví, co chce s daným snímkem dělat, zde nepochybně vždy vhodný dílčí nástroj najde. Na druhou stranu, pro začátečníka či jen rychlý export představuje použití digiKamu onen pověstný kanón na vrabce a spíše bych se přikláněl ke Shotwellu, který je pro mnohé účely vhodnější. Některé z funkčních vlastností digiKamu pak duplikují funkcionalitu grafického editoru GIMP či RAW exporterů jako RAW Therapee, ufRaw či Bibble Pro, takže digiKam může představovat "all-in-one" nástroj pro ty, kteří nechtějí exportovat fotografii z RAWu zvlášt, pak ji jinde upravovat (GIMP) a nakonec řešit export na Facebook.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Kedze casto fotim RAW aj space prestava byt sranda.
V tom bych neviděl zásadní problém. I kdybych počítal s 30 MB na snímek (což je asi největší hodnota, na jakou se lze u běžně dostupných DSLR dostat, moje ze 400D mají kolem 10 MB), zabralo by to asi 75 GB na rok; při cenách a velikostech dnes běžných disků to znamená necelých 100 Kč. Problém vidím spíš v organizaci - jak v tom něco efektivně najít, když to hledáte.
ale to neřeší hlavní problém, kterým je poloha blesku příliš blízko optiké osy objektivu.Ono u kompaktu by "vzdálení" blesku moc nepomohlo, protože by pak byly na fotkách zase velké stíny, které se odstraňují o poznání hůře, než červené oči.
analogovému zoomuAcho jo, kam ten svět dospěl...
A když se nezamyslí, všechno je mnohem jednodušší a má ve všem hned jasno.
Nerad píšu podobně útočné příspěvky, ale na hrubý pytel hrubá záplata.
Jenže myšlením nelze nahradit vědění.
Přesně naopak. Myšlením se lze dobrat poznání a vědění - vědomosti totiž nespadly z nebe, k těm musel někdo dojít. Pokud ale člověk "prostě ví", aniž by se snažil k hlásaným "pravdám" kriticky přistupovat a přemýšlet o nich, snadno se mu stane, že to, co "ví", ve skutečnosti vůbec není pravda.
Za pozornost určitě stojí nastavení "enginu" pro RAW export ...tak, a teď bych to prosil česky ... a to prosím nekritizuju, jen vyjadřuju zoufalost nad neschopností najít nějaký rozumný překlad (nebo spíše překlady, podle kontextu) v poslední době tak oblíbeného "engine" - já sám jsem si na tom vylámal zuby před pár lety při překladu Knights (těch původních
Pro lepší výsledek by to musel ladit někdo, kdo ten efekt dobře zná a líbí se mu; v mém případě neplatí ani jedno.nápodobně, pročež to nešlo ať jsem ladil jak jsem ladil ... přitom na foťáku stačí jedno blbý nastavení (zapnout efekt), a lezou z toho použitelný výsledky, což mi přijde dosti deptající - když to dokáže sám blbej automat za pár šupů, tak proč sakra ne program na úpravu fotek vyvíjenej již drahně let :-/
tak jsem zkusil convert z ImageMagicku, po projetí nastavení všech (celočíselných) hodnot parametru a ani jednom použitelném výsledku jsem strašlivě zaklel a snahu zabalilHuh?
Míň machrování, víc Googlování.
for i in `seq 0 100`; do convert vstup.jpg -sepia-tone ${i}% vystup_${i}.jpg donenedalo ani jeden uspokojivý výsledek pokud dobře chápu odkaz, kdybych to přepsal na
for i in `seq 0 100`; do convert vstup.jpg -colorspace gray -fill goldenrod -tint $(($i*2)) vystup_${i}.jpg doneměl bych dostat totéž, takže k čemu to?