Portál AbcLinuxu, 23. dubna 2024 16:03

Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

3. 6. 2009 | David Kolibáč
Články - Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux  

Není tomu ani rok, kdy Google představil svůj dlouho očekávaný webový prohlížeč Chrome. Práce na linuxovém portu pokračují a už se dá i rozumně vyzkoušet. Chrome přinesl do nabídky prohlížečů nejednu novinku…

Okénko do minulosti: GBrowser

Dohady o prohlížeči z dílen Google se na webu objevily již zhruba před pěti lety. V těch dobách již byl Netscape mrtev, trhu vládl MS Internet Explorer a Mozilla Firefox teprve začínal svou cestu na výsluní. Google toho času najal několik hackerů zkušených v oblasti vývoje webových technologií a ke všemu hostil Mozilla Developer Day. Spekulace podporovala registrace domény „gbrowser.com“ společností Google. Jevilo se pravděpodobné, že Google něco chystá, a to nejspíše vyšperkovaný prohlížeč na platformě Mozilly k využívání vlastních služeb (například Gmail, Blogger).

Myšlenka GBrowseru pak na dlouho více méně utichla, jen v roce 2006 vzal Google pod svá křídla několik vývojářů Firefoxu. Google také finančně podporoval Mozilla Foundation a na oplátku byl jeho vyhledávač výchozí ve Firefoxu.

Pak ovšem přišel bouřlivý rok 2008 – podíl Firefoxu utěšeně rostl, na podzim měla skončit smlouva Google s Mozillou a ke všemu se již koncem zimy opět objevily dohady o Google Browseru, tentokrát již na jádře WebKit. Dohady vyvrcholily na začátku září vydáním…

Google Chrome

Nejprve byli novináři (a posléze i veřejnost) s novinkou Google Chrome seznámeni prostřednictvím komixu Scotta McClouda. Krátce poté byla vypuštěna betaverze určená pro MS Windows XP a novější. Zájem médií byl opravdu značný.

Prakticky okamžitě po vydání CNET upozornil na kontroverzní bod v podmínkách použití Chrome – podle tohoto bodu měl mít Google nárok na práva na veškerá data přenesená prostřednictvím prohlížeče. Reakce, zahrnující odstranění tohoto pozůstatku obecných licenčních podmínek, byla rychlá a měla i retrospektivní dosah.

Vydání prohlížeče Google Chrome nakonec mělo negativní vliv na vztahy s Mozilla Foundation. Navíc internetový prohlížeč Flock přešel z jádra Gecko právě na Chromium. Objevily se spekulace o tom, nakolik bude vydáním Google Chrome ovlivněna používanost jiných produktů: Mozilla tvrdí, že Chrome a Firefox si nekonkurují a spíše než pozice MSIE bude ohrožena pozice MS Office (kvůli Google Docs). Na druhou stranu došlo i na příznivější dopady – například ve Firefoxu 3.5 se objeví funkce inspirované Chromiem (například „pornomód“).

google chrome windows

Čím vlastně Chrome zaujalo? Minimalistickým a přitom intuitivním GUI, umístěním jednotlivých prohlížených stránek do samostatných procesů, vysokým výkonem v oblasti JavaScriptu nebo třeba tzv. „pornomódem“.

google chrome logo

Tím, že se každá stránka nachází ve vlastním procesu, byly zabity vlastně hned dvě mouchy jednou ranou. Vyřešila se tím otázka, co dělat, když nějaká stránka způsobí pád prohlížeče – Chrome nespadne; odpovídat přestane nebo rovnou spadne jen příslušná karta se stránkou. Chrome v souvislosti s tímto implementuje i vlastního správce úloh. Druhou zabitou mouchou je bezpečnostní riziko používání jen jednoho procesu pro celou aplikaci; aplikace sama o sobě může přistupovat k uživatelským datům, procesy se stránkami ovšem nikoliv.

Google v Chrome představil nový interpreter JavaScriptu nazvaný V8. Ten byl po svém představení asi dvojnásobně rychlý oproti interpreteru ve Firefoxu 3.0 i oproti ostatním interpreterům. Byl tím odstartován závod, v němž hrají nemalou roli SpiderMonkey nebo SquirrelFish Extreme. Je jasné, že právě V8 byl pro Google, jakožto provozovatele olbřímích aplikací využívajících AJAX, jednou z klíčových součástí Chrome.

Tzv. „pornomód“ (oficiálně Incognito) je zvláštní sezení prohlížeče, v němž se neukládají cookies, historie, cache, ani žádné další záznamy o aktivitě uživatele.

Z dalších vlastností stojí za zmínku výše uvedené jádro WebKit nebo třeba adresní řádek, který umí chytře napovídat. Rozšíření jako ve Firefoxu dosud nebyla implementována, ale počítá se s nimi do budoucna. Google Chrome je založen na projektu Chromium šířeném z valné části pod licencí typu BSD.

Chrome a GNU/Linux

S portem na GNU/Linux a Mac OS X se počítalo od začátku, ovšem na výsledky jsme museli (a vlastně ještě chvíli budeme muset) čekat. Linuxová verze se přesunula ze stádia „okno, v němž lze prohlížet webové stránky“ do alfaverze, kterou lze používat s tím omezením, že většina ne zcela základních funkcí zatím chybí.

google chrome

Port používá knihovnu GTK+; mimo jiné kvůli zkušenostem vývojářů z dřívějška, s Qt prostě zkušenosti chyběly. Ovšem GUI na první pohled nevypadá, že by mělo s GTK+ příliš společného. Klasické menu zcela chybí, v horní části okna je jen lišta s panely, adresní řádek s několika základními navigačními ikonami a případně ještě lišta se záložkami. V dolní části se překvapivě nenachází obvyklá lišta, respektive v levém dolním rohu se zobrazí cílové URL odkazu, pokud je to třeba. Rozhraní je skutečně minimalistické. Karta, která nezobrazuje stránku, obsahuje náhledy nejčastěji navštěvovaných webů, informaci o aktuálních stahováních, vyhledávací pole a přehled záložek a naposledy zavřených karet.

google chrome clear

Takže co v nynější linuxové verzi funguje?

google chrome download

Co zatím nefunguje?

google chrome fullscreen

Narazil jsem na několik drobností, které by mohly zpříjemňovat používání Chrome, kdyby byly implementovány:

Nastavení, informace o prohlížení atd. se ukládají do ~/.config/chromium. Při zkoumání části Default/Preferences jsem si všiml, že by mělo být možné změnit webový vyhledávač… A hele, v Google Chrome opravdu lze v nastavení změnit používaný vyhledávač. To je od Google velkorysé.

Každopádně mi za posledních několik dnů Chromium ani jednou nespadlo a pro nenáročné prohlížení se dá v pohodě používat. Ještě zbývá dodat, že Chromium se bohužel podařilo zkompilovat jen málokomu.

Google Chrome 2

Před několika dny vyšla nová stabilní verze Google Chrome pro MS Windows. Přinesla aktualizovaný (a tedy rychlejší) WebKit a V8, opravu přes 300 chyb týkajících se stability a drobná vylepšení rozhraní – lze odstraňovat stránky z přehledu náhledů nejnavštěvovanějších stránek v „prázdné“ kartě, celoobrazovkový režim je skutečně celoobrazovkový a byla přidána podpora pro automatické vyplňování formulářů.

Další sestavení Chromia

Google Chrome odesílá vývojářům informace o způsobu, jak je program používán (a nelze zakázat odesílání všech informací). Z tohoto důvodu vznikl program UnChrome a sestavení Chromia SRWare Iron.

Jiným sestavením je CrossOver Chromium běžící pod Wine. Je určeno k demonstraci možností Wine. Ovšem CrossOver Chromium se jinak moc používat nedá – mělo by na něm být vidět, jak vypadá Google Chrome a, jak sami tvůrci tohoto sestavení říkají, to je vše. Nemá to ani zdaleka nativní vzhled, je to pomalé, občas něco nefunguje zcela stabilně… ale lze z toho vykoukat, co všechno bude v linuxové verzi, až to bude hotové.

google chrome cxchromium

Budoucnost

Google Chrome, respektive Chromium je povedený webový prohlížeč. Je především rychlý a minimalistický, běžnému uživateli by měl ale funkčností bohatě postačovat. Rychle se vyvíjí, na požadavky uživatelů je brán ohled, a tak je pravděpodobné, že dosáhne slušné vyladěnosti. Mnoho uživatelů tvrdí, že Firefox je těžkopádný moloch – Chromium je může uspokojit; stejně tak může zaujmout ty, kdo hledají rychlý prohlížeč, ale vadí jim uzavřenost Opery. Spousta lidí také odchází od MSIE a díky Chromiu mají další alternativu k vyzkoušení.

Přes to všechno ale Google Chrome stále zaujímá podle Net Applications jen zhruba 1,4 % trhu. Do budoucna ale můžeme počítat s nárůstem, zvláště až bude dokončena verze pro GNU/Linux a Mac OS X.

Související články

Rozhovor: Petra Popluhárová, Google
T-Mobile G1 s Google Android
Firefox 3.5 – co nabídne nového?
Firefox
Rozšiřte si Firefox!
Rozhovor s Pavlem Cvrčkem z týmu CZilla
Czilla: živý rozhovor
Liber Mozillae aneb tajemná Kniha Mozilly
Kde známé projekty ke svým jménům přišly...
Seriál: Rozšírte si Firefox a Thunderbird - sami!

Odkazy a zdroje

dev.chromium.org

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Svět IT a burzy, umělá inteligence, Nvidia a outsourcing
Linuxové foto novinky: pozvolná evoluce
PCLinuxOS 2017.2 MATE - tak trochu zvláštní linuxová distribuce
Krátký pohled na Fedoru 25, Wayland a GNOME 3.22
Naprosto ničím nezajímavé Lubuntu 16.10

Diskuse k tomuto článku

hajma avatar 3.6.2009 00:35 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
Rozbalit Rozbalit vše autor komixu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

eeee, scott mc nealy to asi nebyl, spíš Scott McCloud

21 promarněných znaků
3.6.2009 01:06 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
Rozbalit Rozbalit vše Re: autor komixu
Přesně tak, navíc že to je Cloud se dá poznat i na stylu.

By the way, který Scott McNealy dělá komiksy, a jaké? :o)
5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
3.6.2009 11:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: autor komixu
Opraveno.
Prcek avatar 3.6.2009 01:06 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
U těch obrázků by mohl být ALT, nebo ještě lépe pod obrázkem popisek, aby to bylo pro čtenáře přehlednější - aby věděl na co má v obrázku koukat ;-).

Jinak pěkný počtení, celkem se těším, až Chrome vyzkouším - kvůli rychlosti a nenáročnosti používám nejradši Konqueror, ale ten má občas problémy s některými stránkami atd., takže Chrome by pro mě mohla být správná volba.
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
3.6.2009 11:57 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Tiez pouzivam kvoli rychlosti Konqueror, ale tiez kvoli integracii s KDE (napr. KWallet) - a to bude v Chrome chybat.
Prcek avatar 3.6.2009 12:04 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Jo ta integrace s kwallet je skvělá, ale Chrome si snad hesla taky pamatuje, tak zas takovej rozdíl to nebude - já stejně kwallet použiju jen na konqueror a na kopete, takže bych musel zadávat heslo dvakrát místo jednou, což není taková hrůza :-).
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
Fluttershy, yay! avatar 3.6.2009 17:31 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Konqueror s WebKitem, nebo s KHTML?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Prcek avatar 3.6.2009 20:46 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
S KHTML. Zatím jsem zůstal u KDE3, takže ani nevím, jestli pro něj je taky webkit kpart, spíš bych řekl, že to je až pro KDE4.
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
5.6.2009 07:53 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Mě to Webkit nenabídlo ani v KDE4 :-) a taky jsem kvůli rychlosti používal Konqueror, což je teď v době AJAXu problém, protože to ty javascripty prostě nežere. Takže teď používám Fojfox a teď píšu z chromium, je to celkem fajn browser, hodne rychlej, jen ten flash to zatim neumi :-)
My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
7.6.2009 08:07 pakanek | skóre: 28 | Vyškov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Kvůli rychlosti používám Vimperator - mód do Firefoxu s Vi-like zkratkami. Rychlostí samozřejmě mám na mysli rychlost ovládání. Fvwm, Screen, Vimperator a skoro nepotřebuji myš. Doufám, že v GChrome se také něco podobného objeví.
Všechno dobré je pro něco zlé.
3.6.2009 01:15 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A ještě jedna věc: Jak je na tom Chromium, co se týče 64-bitových systémů? Pamatuji se, že bývalo bledě, a podle rychlého Googlování stále je... nevíte, jak to je a a jak to bude v dohledné budoucnosti?

Na druhou stranu... rychlý prohlížeč je jedna věc a pohodlné prohlížení webu druhá. Za sebe mohu říci, že bych nepřešel na super rychlý, krásně čistě napsaný prohlížeč, pokud by nedokázal blokovat (všechny) reklamy.
5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
3.6.2009 08:35 SnailCZ
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Pokud si chcete Chromium vyzkoušet a nebaví vás kompilovat (který uživatel ubuntu by se s tím chtěl otravovat, že :-) ), tak tady máte repozitáře denních buildů pro všechny aktuální verze ubuntu:

 

https://launchpad.net/~chromium-daily/+archive/ppa

Updaty jsou každý den, stále přibývají nové věci.

mirec avatar 3.6.2009 09:07 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To na obrázkoch je systémová téma (modré gnome?? takých tém som moc nevidel), alebo si chrome vykresľuje vlastnú tému. Ak áno prečo potom používajú gtk údajne kvôli natívnemu vzhľadu?
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
pools avatar 3.6.2009 09:27 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

http://www.abclinuxu.cz/images/clanky/kolibac/google-chrome.png << horni pruh je systemovy, zbytek si chromium dela po svem(stejne jako na wydlich), ale nabidky (nastaveni) je gtk ktere poznas ;-)

Vivre libre ou mourir!
xvasek avatar 3.6.2009 10:18 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Nevím, kde jste přišli na označení "pornomód". Nepopírám vhodnost tohoto módu pro tyto účely :-), nicméně to má další spoustu velmi rozumných využití - zejména se hodí, pokud se člověk potřebuje přihlásit na jeden server (s autentizací pomocí cookies) více různými účty zaráz - žádný jiný prohlížeč kromě Chrome AFAIK něco takového neumí. Normálně se jde například přihlásit dvakrát na gmail a posílat si chat mezi okny prohlížeče. Já sám tady toto používám u webů, kde jsem admin a potřebuju mít ještě přihlášeného jednoho běžného uživatele pro testování. Další praktické využití je, když mi na můj počítač někdo přijde vybírat maily nebo tak něco - přihlásí se do okna incognito a on sám z toho vidí, že jakmile zavře okno, u mě na počítači po něm nic nezůstane (kromě případných záznamů keyloggeru :-) a pro mě osobně je to výhodné v tom, že mi nesviní do počítače cookies z nějakých facebooků a podobných kravin, popřípadě mě to neodhlásí pokud používáme stejné služby (gmail například).

Možná, že když tomu budete říkat jinak, tak tady ta zajímavá featura začne víc lidí zajímat - zejména pro webové vývojáře je to opravdu k nezaplacení.

CIJOML avatar 3.6.2009 10:34 CIJOML | skóre: 58 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Porno mod protoze to vystihuje 99.99% bezneho pouziti tohoto modu. A nic si nenalhavejme ;)

3.6.2009 10:49 Skoll
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

 Proč to sakra rovnou nepojmenovali "Porno mód"?

CIJOML avatar 3.6.2009 12:16 CIJOML | skóre: 58 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Asi to zatrhnul nejaky kravatak. Nic si nenalhavejme...

3.6.2009 15:50 qpal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Naopak, kazdy kravatak by to pochopil jako killer-feature a ihned zacal testovat :-)

xvasek avatar 3.6.2009 11:12 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Pokud se o tom bude takto psát tak bezpochyby. :-/

hankey avatar 4.6.2009 10:41 hankey | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše pornomód?
Ale já se pořád nedozvěděl, co to je!?
data jsou pouze dvojí: na záloze a ve věčných lovištích
Fluttershy, yay! avatar 4.6.2009 13:11 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: pornomód?
Jedná se o sezení, v němž se neukládá historie, cache ani nic dalšího.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
hankey avatar 6.6.2009 10:09 hankey | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: pornomód?
Pěkná blbost. Co když se k tomu pornu budu chtít vrátit? ;-)
data jsou pouze dvojí: na záloze a ve věčných lovištích
pavlix avatar 8.6.2009 12:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Porno mod protoze to vystihuje 99.99% bezneho pouziti tohoto modu. A nic si nenalhavejme ;)
Když to bereš takhle, tak bysme mohli přejmenovat mail a internet :). Btw, kolik procet mailu dneska tvoří spam? :)
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
9.6.2009 10:53 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Já používám tyto režimy především při přístupu do banky, mailu, při zařizování překvapení atd. na různých počítačích. A určitě nejsem sám.

3.6.2009 10:53 Skoll
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

 To je sice pravda, ale naše společnost si libuje v disfemizmech.

Existuje-li nějaký způsob, jak něco přejmenovat na adekvátní výraz, pak se to jistě ujme.

Příkladem je třeba i ParoubEgg

Vašek Lorenc avatar 3.6.2009 13:56 Vašek Lorenc | skóre: 27
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

 

  epiphany-browser --private-instance

 

Je to ono? Nebo toho je víc, co je potřeba splnit na "incognito" browser?

...včetně majestátného loosa
3.6.2009 10:48 Skoll
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

 No konečně! Zatím jsem měl chrousta jen na Widlích, teď už půjde domů.

Tučňák s chroustem. :-)

3.6.2009 10:57 Pepík
Rozbalit Rozbalit vše Tabs
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Další prohlížeč do rodiny karet! Žádné panely, listy, záložky... :-)

Jardík avatar 3.6.2009 11:42 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro mě tohle prohlížeč prostě není. Už jenom kvůli tomu, že adresní řádek je tlustý jak jánevimco a nepoužívá systémový font (ani na windows). A taky hlavně kvůli tomu, že stále je dostupný jen pro x86. Mi s x86_64 máme prostě smůlu. Prostě pro zastaralé procesory se vyvíjí pořád a na nové (nové už pár let) se prostě sere. A tohle dělají mraky vývojářů, hlavně vývojářů pro Windows. Prostě nějakou x86_64 architekturu ignorují a vůbec s ní nepočítají. Pak to vypadá, jak to vypadá. Proberte se proboha ...
Věřím v jednoho Boha.
3.6.2009 13:17 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Jardo, ty se prober, proboha, x86_64 je úmyslně zpětně kompatibilní. Kdybys byl takovej makáč, jak se snažíš vypadat, tak používáš IA64 :-P
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Grunt avatar 3.6.2009 13:46 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Já myslel, že se tak s Assemblerem patláš kvůli tomu aby ses to pořádně naučil a přes prázdniny přiložil ruku k dílu a v září jsme tu měli 64-bitovou verzi V8 i Chromia, ne?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
mirec avatar 3.6.2009 14:35 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Len pre zaujímavosť x86_64 je podobná sračka ako x86. Ak by mali výrobcovia odvahu a robili linuxové stroje na iných architektúrach teraz by sme mohli mať výkonnejšie procesory s nižšou spotrebou a menšími nákladmi pretože by tam nebola spätná kompatibilita s archaickou architektúrou.
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
xvasek avatar 3.6.2009 23:18 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Zpětná kompatibilita není "výsadou" x86. Stejné je to např. na MIPSu (32 a 64 bit), některé MIPSy  (pokud se nepletu) dokonce umí přehazovat little a big endian. Navíc x86 má několik dalších výhod - například má nejkratší kód.

mirec avatar 5.6.2009 10:01 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Samozrejme, že spätnú kompatibilitu majú aj iné procesory (napr. ARM 32 / 16 bit). Ale stavať na architektúre x86, ktorá je už svojou životnosťou dávno po záruke sa mi zdá také ... Proste verím, že keby niekto napumpoval dostatok peňazí do vývoja niečoho iného mohli by sme čoskoro mať výkonnejšie CPU a hlavne s nižšou spotrebou (niektoré notebooky sú už teraz postavené na ARM-och, majú síce slabý výkon, ale tá spotreba je oproti Atomom fakt luxusná).
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
xvasek avatar 5.6.2009 13:23 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Nemyslím si, že x86 je nějakou zásadní překážkou vývoje - jedná se v podstatě o RISCové procesory (i když zpracovávají CISCovou instrukční sadu - instrukce ale rozkládají na prakticky RISCové mikrooperace) se všemi RISCovými finesami, které kdy byly s velkou slávou u RISCu prezentovány - superscalar, superpipeline, out of order execution (až na Atom)..., navíc x86_64 opravuje slabinu v podobě malého počtu registrů. Instrukční sada je další výhodou - krátký kód, jednoduchý kompilátor bez nároku na optimalizace. Oblast, kde by RISC mohl získat nějaké další bodíky - zpracování vektorů - zase pokryly grafické karty dřív, než stačíš říct "Cell" a výkon jakéhokoli univerzálního procesoru deklasovaly způsobem, který je z většího odstupu až trapný.

Jistěže má ARM menší spotřebu, ale pokud se podíváme na performace per watt, tak na tom bude s x86 podobně - zařízení s ARMem už jsem měl dvě (telefon a Palm), telefon byl pěkný lenoch a představa spouštění něčeho jiného, než primitivní operační systém, mi přijde dost masochistická; Palm byl v pohodě, ale jenom díky dobře navrženému systému, který se ani nesnažil tvářit, že by mohl třeba spustit víc než jednu úlohu. Co je dále zásadní - až bude pro Atom pořádný chipset, tak bude úplně jedno, jestli procesor + chipset žerou 1W (ARM) nebo 3W (Atom), protože spotřeba celého zbytku netbooku bude taková, že tady ty hodnoty se v tom ztratí. Současný stav, kdy se 5W Atom páruje s 22W chipsetem nebude mít dlouhého trvání.

Ne že bych to ARMu nepřál, ale moc reálné mi to nepřijde.

mirec avatar 5.6.2009 14:59 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
No neviem, Iphone mi práve ako moloch nepripadá a to má ARM. Najnovšie ARM-y dokážu konkurovať x86 pričom majú minimálne o 50% menšiu spotrebu pri rovnakom výkone. No a samozrejme ARM nie je jediná architektúra.
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
xvasek avatar 8.6.2009 10:35 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Iphone má taky stejnou architekturu, jako Palm - single-task OS. Používal jsi někdy nějaký ARM/MIPS/cokoli s Linuxem, nejlépe ještě i s grafikou?

mirec avatar 8.6.2009 14:30 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Pozor, iphone má plnohodnotný multitasking akurát ho nepoužíva.
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
8.6.2009 22:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Například PSP má MIPS based procesor a multitasking podporuje, i když OS je taky single-task. Ale multithreading používá hodně. Někdo na tom rozjel i nějaký linux, byl to ale spíš experiment, páč prakticky to k ničemu moc nebylo...
5.6.2009 23:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Nezapomeňte taky na Larrabee ;-) (já vím, je to napůl sci-fi)
xvasek avatar 8.6.2009 10:24 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Neřekl bych, že je to scifi - jenom to asi nikdy nedorazí na trh. Současné vzorky mají vyšší energetickou náročnost (což by až tak nevadilo), než současné grafické karty a přitom nedosahují jejich výkonu v DirectX (což vadí hodně), a to ještě ani neexistuje pořádný ovladač, který je u této architektury díky složitosti celkem zásadní komponentou. Muselo by se stát něco zásadního, aby se tento koncept ujal - například by se začal ve hrách používat raytracing a vzniklo by úplně nové prostředí (mimo DirectX a OpenGL), které by bylo pro Larabee nativní a současné karty by se musely přizpůsobit.

8.6.2009 22:29 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Však ono se to nakonec nějak na trhu objeví. Stream computing, široký paralelismus, má zkrátka velkou budoucnost. Možná to nebude mít jméno Larrabee, ale něco podobného se jistě objeví. Současné procesory jsou v tomhle ohledu de-facto pasé a budou se čím dál víc přemisťovat do embedded a podobných zařízení (z hlediska principu fungování).
6.6.2009 01:13 petris_ | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Palm byl v pohodě, ale jenom díky dobře navrženému systému, který se ani nesnažil tvářit, že by mohl třeba spustit víc než jednu úlohu.
PalmOS umel multitasking jiz od prvni verze, ale z licencnich duvodu nebylo poskytnuto API, ktere by umoznilo vyuziti v beznych aplikacich. Licence by se nejspis dala koupit, ale nebylo to potreba. V roce 2002 se objevil PalmOS 5(podporujici procesory ARM, puvodni PalmOS je nepodporoval), kde uz multitasking byl.
xvasek avatar 8.6.2009 10:14 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Multitasking v Palmu (v5.x a starší) funguje úpně stejně, jako svého času v DOSu - jde pověsit program na nějaké přerušení. Jestli je rozhraní veřejně popsané nevím, ale systém bych nazýval "multitaskovým" až od chvíle, kdy je umožněno vykonat více aplikací současně, aniž by ty aplikace samotné o tom věděly, popřípadě aniž by byly napsány speciálně tak, že prakticky obsahují task scheduler.

8.6.2009 12:25 petris_ | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Jadro multitasking umi, ale z licencnich duvodu multitasking nebyl. Maji to i nekde napsane na webu. Zminka o tom je i na wikipedii.
3.6.2009 16:19 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Opravdu je to ted priorita? Neni mozne ze maji na praci jine, dulezitejsi veci? Chapu ze je 64bit kod je o trosku rychlejsi, ale podle me ma 64bit FF jedninou vyhodu - muze mit ve swapu vice nez 4GB RAM.

 

3.6.2009 17:12 Roman Došek | skóre: 17 | blog: flare
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Spíš je problém že se zbytečně natahují 32bitové knihovny...
3.6.2009 13:15 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

ještě včera mi fungovala akce z nabídky inspect element (sice nevím jak dlouho jsem neaktualizoval) ale dnešní aktualizace >> inspect element nejde.. někdo stejný problém?

3.6.2009 13:24 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

 tak v této revizi jde  3.0.183.0 (17311)

3.6.2009 13:26 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

doporučuji se podívat jak to mají udělané, je to super ;) 

Grunt avatar 3.6.2009 13:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
pornomód
:-)
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
3.6.2009 14:40 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
nebo třeba tzv. „pornomódem“
+1 :-D
What Big Oil knew about climate change
3.6.2009 14:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mimochodem co používá Chrom na komunikaci mezi procesy?
What Big Oil knew about climate change
3.6.2009 20:45 mmmmario
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Na Win používá Named Pipes.

Saljack avatar 3.6.2009 17:03 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chrome se mi líbí, ale nepoužívám ho kvůli tomu, že nemá ad block.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
3.6.2009 20:10 aaaaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Tak už jen, aby fungoval a můžu ho vyzkoušet http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/267151
4.6.2009 14:14 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslím, že by bylo vhodné v článku vysvětlit, jaký je rozdíl mezi Google Chrome a Chromiem. Pokud vím, Chromium je opensource prohlížeč (vyvíjí jej ale především Google), a Google Chromium je oficiální build Googlu postavený nad Chromiem. Vztah je tedy podobný, jako třeba OpenJDK a Sun JDK, nebo dříve Mozilla Suite a AOL Netscape. V článku se názvy Google Chrome a Chromium různě prolínají…
Bilbo avatar 4.6.2009 18:08 Bilbo | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Ja mam za to ze nejdriv prisel google s Chrome a pak teprve to nekdo forknul jakozto Chromium, pricemz z toho odstranil veci ktere by se nekterym lidem libit nemusely (napr. odesilani udaju o pouzivani prohlizece do Googlu) a nejdou v Chrome vypnout.
Big brother is not watching you anymore. Big Brother is telling you how to live...
4.6.2009 18:34 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Vzhledem k tomu, že přímo v dialogu „O aplikaci Google Chrome“ je napsáno „Google Chrome staví na projektu s otevřeným zdrojovým kódem Chromium a využívá i další otevřený software“, tak to žádný fork nebude.
4.6.2009 20:51 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Nebude, není a nikdy nebyl. Chrome bylo od začátku přeznačené Chromium, což je zjevné z prvního, druhého i padesátého pohledu na chromium.org.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
4.6.2009 22:25 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Přesně, už v prvních oznámeních ještě než chrome (pro win) vyšel psal google je to bude OS, tedy aj pro liunx. Jen jim to chvíli trvalo... imho dýl, než bylo původně v plánu.
5.6.2009 08:19 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
V lednu se psalo, že Google Chrome pro Linux bude v první polovině roku. To se ještě dá stihnout...
Fluttershy, yay! avatar 4.6.2009 21:00 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Jo, chtěl jsem to tam uvést, ale zapomněl jsem na to. ~_^

Chromium je open-source webový prohlížeč, Google Chrome je upravený build Chromia, který přidává nějaké licenční a funkční záležitosti: třeba EULA, kontrolu aktualizací, nějaké drobnosti k tomu odesílání uživatelských aktivit.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
Grunt avatar 6.6.2009 12:21 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Přílohy:

Tak mi to nedá abych neupozornil na prví oficiální buildy Google Chrome pro Linux a Mac. Stahovat můžete zde:

Všimněte si prosím rozdílů mezi Chromiem a uznejte sami, jestli není výhoda používat otevřenější verzi.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
6.6.2009 14:23 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Nějaký stručný komentř k těm rozdílům by nebyl? Licence Chrome pokud vím není o nic horší než u IE, Opery nebo třeba Flocku, funkce to má dobré a když nechci odesílat statistiky Googlu, tak si prostě tu volbu odškrtnu.

Grunt avatar 6.6.2009 15:16 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Právě na ta licenční ujednání jsem, narážel.

a když nechci odesílat statistiky Googlu, tak si prostě tu volbu odškrtnu.

No právě že zatím ne. Viz.

Nějaký stručný komentř k těm rozdílům by nebyl?

Zatím to disasembluji, trasuju a vůbec zkoumám, takže zatím moc ne. Když na něco přijdu, určitě dám vědět. Opravdu je to zatím vypadá jen jako starší build chromia s vyměněnými product_logo_*.png. A je dost možné, že tam fakt něco přidali protože výsledná binárka je asi o 1MB větší než u Chromia(ale může to být způsobeno také kompilátorem).

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 6.6.2009 15:26 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Ale nečekej to hned tak. 28MB binárních dat je 28MB binárních dat. Radši ani nechci vědět jak musel vypadat zdroják. A i když Google píše opak, tak stále radši doporučuji provádět debugování na Chromiu než na Chrome, protože k tomu jsou alespoň k dispozici debugovací symboly a z těch se při pádu dozvědí mnohem víc(a budou moci s tím opravdu něco dělat) než z nějakého automaticky vygenerovaného reportu kde bude zahrnuto /proc/cpuinfo, /etc/lsb-release, …

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
7.6.2009 08:21 pakanek | skóre: 28 | Vyškov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jen tak mimochodem na BSD bude Chrome leda přes emulaci z Linuxu?
Všechno dobré je pro něco zlé.
Grunt avatar 7.6.2009 10:41 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Vždyť jsou dostupné zdrojáky povětšinou pod BSD licencí.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.6.2009 11:53 m;)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
s licenciou to urcite nema vela spolocne.
11.6.2009 11:56 m;)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravim. Ma niekto skusenosti s Chrome pod Windows na starsom (az hodne starom) HW ? Zvazujem ci by sa mi neoplatilo vymenit Operu. Diky.
11.6.2009 17:47 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Nebylo by skoro rychlejší to zkusit namísto psaní komentáře? :) U starých HW pozor na systém, funguje to až od Windows XP (myslím SP 3).

xvasek avatar 12.6.2009 11:30 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Nene, funguje "už" od SP2.

12.6.2009 21:57 m;)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
To by prave nebolo, k systemu nemam lahky pristup, preto sa vopred pytam. Ale diky, nevsimol som si, ze je nutne WinXP, takto je to pre mna "passee" a zostane tam Opera.
12.6.2009 22:36 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux

Z toho důvodu jsem dal tátovi na ty dvoutisícovky Operu. :-) Přece jenom je to Pentium II a já mám nějakou soudnost... :-)

11.8.2009 21:15 cartman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chromium: Prohlížeč Google Chrome už i pro Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Drobny offtopic dotaz :

http://www.abclinuxu.cz/images/clanky/kolibac/google-chrome-download.png

je mozne identifikovat nazev cerneho gtk, ktere je pouzito na tomto obrazku?

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.