Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Dohady o prohlížeči z dílen Google se na webu objevily již zhruba před pěti lety. V těch dobách již byl Netscape mrtev, trhu vládl MS Internet Explorer a Mozilla Firefox teprve začínal svou cestu na výsluní. Google toho času najal několik hackerů zkušených v oblasti vývoje webových technologií a ke všemu hostil Mozilla Developer Day. Spekulace podporovala registrace domény „gbrowser.com“ společností Google. Jevilo se pravděpodobné, že Google něco chystá, a to nejspíše vyšperkovaný prohlížeč na platformě Mozilly k využívání vlastních služeb (například Gmail, Blogger).
Myšlenka GBrowseru pak na dlouho více méně utichla, jen v roce 2006 vzal Google pod svá křídla několik vývojářů Firefoxu. Google také finančně podporoval Mozilla Foundation a na oplátku byl jeho vyhledávač výchozí ve Firefoxu.
Pak ovšem přišel bouřlivý rok 2008 – podíl Firefoxu utěšeně rostl, na podzim měla skončit smlouva Google s Mozillou a ke všemu se již koncem zimy opět objevily dohady o Google Browseru, tentokrát již na jádře WebKit. Dohady vyvrcholily na začátku září vydáním…
Nejprve byli novináři (a posléze i veřejnost) s novinkou Google Chrome seznámeni prostřednictvím komixu Scotta McClouda. Krátce poté byla vypuštěna betaverze určená pro MS Windows XP a novější. Zájem médií byl opravdu značný.
Prakticky okamžitě po vydání CNET upozornil na kontroverzní bod v podmínkách použití Chrome – podle tohoto bodu měl mít Google nárok na práva na veškerá data přenesená prostřednictvím prohlížeče. Reakce, zahrnující odstranění tohoto pozůstatku obecných licenčních podmínek, byla rychlá a měla i retrospektivní dosah.
Vydání prohlížeče Google Chrome nakonec mělo negativní vliv na vztahy s Mozilla Foundation. Navíc internetový prohlížeč Flock přešel z jádra Gecko právě na Chromium. Objevily se spekulace o tom, nakolik bude vydáním Google Chrome ovlivněna používanost jiných produktů: Mozilla tvrdí, že Chrome a Firefox si nekonkurují a spíše než pozice MSIE bude ohrožena pozice MS Office (kvůli Google Docs). Na druhou stranu došlo i na příznivější dopady – například ve Firefoxu 3.5 se objeví funkce inspirované Chromiem (například „pornomód“).
Čím vlastně Chrome zaujalo? Minimalistickým a přitom intuitivním GUI, umístěním jednotlivých prohlížených stránek do samostatných procesů, vysokým výkonem v oblasti JavaScriptu nebo třeba tzv. „pornomódem“.
Tím, že se každá stránka nachází ve vlastním procesu, byly zabity vlastně hned dvě mouchy jednou ranou. Vyřešila se tím otázka, co dělat, když nějaká stránka způsobí pád prohlížeče – Chrome nespadne; odpovídat přestane nebo rovnou spadne jen příslušná karta se stránkou. Chrome v souvislosti s tímto implementuje i vlastního správce úloh. Druhou zabitou mouchou je bezpečnostní riziko používání jen jednoho procesu pro celou aplikaci; aplikace sama o sobě může přistupovat k uživatelským datům, procesy se stránkami ovšem nikoliv.
Google v Chrome představil nový interpreter JavaScriptu nazvaný V8. Ten byl po svém představení asi dvojnásobně rychlý oproti interpreteru ve Firefoxu 3.0 i oproti ostatním interpreterům. Byl tím odstartován závod, v němž hrají nemalou roli SpiderMonkey nebo SquirrelFish Extreme. Je jasné, že právě V8 byl pro Google, jakožto provozovatele olbřímích aplikací využívajících AJAX, jednou z klíčových součástí Chrome.
Tzv. „pornomód“ (oficiálně Incognito) je zvláštní sezení prohlížeče, v němž se neukládají cookies, historie, cache, ani žádné další záznamy o aktivitě uživatele.
Z dalších vlastností stojí za zmínku výše uvedené jádro WebKit nebo třeba adresní řádek, který umí chytře napovídat. Rozšíření jako ve Firefoxu dosud nebyla implementována, ale počítá se s nimi do budoucna. Google Chrome je založen na projektu Chromium šířeném z valné části pod licencí typu BSD.
S portem na GNU/Linux a Mac OS X se počítalo od začátku, ovšem na výsledky jsme museli (a vlastně ještě chvíli budeme muset) čekat. Linuxová verze se přesunula ze stádia „okno, v němž lze prohlížet webové stránky“ do alfaverze, kterou lze používat s tím omezením, že většina ne zcela základních funkcí zatím chybí.
Port používá knihovnu GTK+; mimo jiné kvůli zkušenostem vývojářů z dřívějška, s Qt prostě zkušenosti chyběly. Ovšem GUI na první pohled nevypadá, že by mělo s GTK+ příliš společného. Klasické menu zcela chybí, v horní části okna je jen lišta s panely, adresní řádek s několika základními navigačními ikonami a případně ještě lišta se záložkami. V dolní části se překvapivě nenachází obvyklá lišta, respektive v levém dolním rohu se zobrazí cílové URL odkazu, pokud je to třeba. Rozhraní je skutečně minimalistické. Karta, která nezobrazuje stránku, obsahuje náhledy nejčastěji navštěvovaných webů, informaci o aktuálních stahováních, vyhledávací pole a přehled záložek a naposledy zavřených karet.
Takže co v nynější linuxové verzi funguje?
Co zatím nefunguje?
Narazil jsem na několik drobností, které by mohly zpříjemňovat používání Chrome, kdyby byly implementovány:
Nastavení, informace o prohlížení atd. se ukládají do ~/.config/chromium. Při zkoumání části Default/Preferences jsem si všiml, že by mělo být možné změnit webový vyhledávač… A hele, v Google Chrome opravdu lze v nastavení změnit používaný vyhledávač. To je od Google velkorysé.
Každopádně mi za posledních několik dnů Chromium ani jednou nespadlo a pro nenáročné prohlížení se dá v pohodě používat. Ještě zbývá dodat, že Chromium se bohužel podařilo zkompilovat jen málokomu.
Před několika dny vyšla nová stabilní verze Google Chrome pro MS Windows. Přinesla aktualizovaný (a tedy rychlejší) WebKit a V8, opravu přes 300 chyb týkajících se stability a drobná vylepšení rozhraní – lze odstraňovat stránky z přehledu náhledů nejnavštěvovanějších stránek v „prázdné“ kartě, celoobrazovkový režim je skutečně celoobrazovkový a byla přidána podpora pro automatické vyplňování formulářů.
Google Chrome odesílá vývojářům informace o způsobu, jak je program používán (a nelze zakázat odesílání všech informací). Z tohoto důvodu vznikl program UnChrome a sestavení Chromia SRWare Iron.
Jiným sestavením je CrossOver Chromium běžící pod Wine. Je určeno k demonstraci možností Wine. Ovšem CrossOver Chromium se jinak moc používat nedá – mělo by na něm být vidět, jak vypadá Google Chrome a, jak sami tvůrci tohoto sestavení říkají, to je vše. Nemá to ani zdaleka nativní vzhled, je to pomalé, občas něco nefunguje zcela stabilně… ale lze z toho vykoukat, co všechno bude v linuxové verzi, až to bude hotové.
Google Chrome, respektive Chromium je povedený webový prohlížeč. Je především rychlý a minimalistický, běžnému uživateli by měl ale funkčností bohatě postačovat. Rychle se vyvíjí, na požadavky uživatelů je brán ohled, a tak je pravděpodobné, že dosáhne slušné vyladěnosti. Mnoho uživatelů tvrdí, že Firefox je těžkopádný moloch – Chromium je může uspokojit; stejně tak může zaujmout ty, kdo hledají rychlý prohlížeč, ale vadí jim uzavřenost Opery. Spousta lidí také odchází od MSIE a díky Chromiu mají další alternativu k vyzkoušení.
Přes to všechno ale Google Chrome stále zaujímá podle Net Applications jen zhruba 1,4 % trhu. Do budoucna ale můžeme počítat s nárůstem, zvláště až bude dokončena verze pro GNU/Linux a Mac OS X.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
eeee, scott mc nealy to asi nebyl, spíš Scott McCloud
Pokud si chcete Chromium vyzkoušet a nebaví vás kompilovat (který uživatel ubuntu by se s tím chtěl otravovat, že ), tak tady máte repozitáře denních buildů pro všechny aktuální verze ubuntu:
https://launchpad.net/~chromium-daily/+archive/ppa
Updaty jsou každý den, stále přibývají nové věci.
http://www.abclinuxu.cz/images/clanky/kolibac/google-chrome.png << horni pruh je systemovy, zbytek si chromium dela po svem(stejne jako na wydlich), ale nabidky (nastaveni) je gtk ktere poznas
Nevím, kde jste přišli na označení "pornomód". Nepopírám vhodnost tohoto módu pro tyto účely , nicméně to má další spoustu velmi rozumných využití - zejména se hodí, pokud se člověk potřebuje přihlásit na jeden server (s autentizací pomocí cookies) více různými účty zaráz - žádný jiný prohlížeč kromě Chrome AFAIK něco takového neumí. Normálně se jde například přihlásit dvakrát na gmail a posílat si chat mezi okny prohlížeče. Já sám tady toto používám u webů, kde jsem admin a potřebuju mít ještě přihlášeného jednoho běžného uživatele pro testování. Další praktické využití je, když mi na můj počítač někdo přijde vybírat maily nebo tak něco - přihlásí se do okna incognito a on sám z toho vidí, že jakmile zavře okno, u mě na počítači po něm nic nezůstane (kromě případných záznamů keyloggeru
a pro mě osobně je to výhodné v tom, že mi nesviní do počítače cookies z nějakých facebooků a podobných kravin, popřípadě mě to neodhlásí pokud používáme stejné služby (gmail například).
Možná, že když tomu budete říkat jinak, tak tady ta zajímavá featura začne víc lidí zajímat - zejména pro webové vývojáře je to opravdu k nezaplacení.
Porno mod protoze to vystihuje 99.99% bezneho pouziti tohoto modu. A nic si nenalhavejme ;)
Proč to sakra rovnou nepojmenovali "Porno mód"?
Pokud se o tom bude takto psát tak bezpochyby. :-/
Porno mod protoze to vystihuje 99.99% bezneho pouziti tohoto modu. A nic si nenalhavejme ;)Když to bereš takhle, tak bysme mohli přejmenovat mail a internet :). Btw, kolik procet mailu dneska tvoří spam? :)
Já používám tyto režimy především při přístupu do banky, mailu, při zařizování překvapení atd. na různých počítačích. A určitě nejsem sám.
To je sice pravda, ale naše společnost si libuje v disfemizmech.
Existuje-li nějaký způsob, jak něco přejmenovat na adekvátní výraz, pak se to jistě ujme.
Příkladem je třeba i ParoubEgg
epiphany-browser --private-instance
Je to ono? Nebo toho je víc, co je potřeba splnit na "incognito" browser?
No konečně! Zatím jsem měl chrousta jen na Widlích, teď už půjde domů.
Tučňák s chroustem.
Další prohlížeč do rodiny karet! Žádné panely, listy, záložky...
Zpětná kompatibilita není "výsadou" x86. Stejné je to např. na MIPSu (32 a 64 bit), některé MIPSy (pokud se nepletu) dokonce umí přehazovat little a big endian. Navíc x86 má několik dalších výhod - například má nejkratší kód.
Nemyslím si, že x86 je nějakou zásadní překážkou vývoje - jedná se v podstatě o RISCové procesory (i když zpracovávají CISCovou instrukční sadu - instrukce ale rozkládají na prakticky RISCové mikrooperace) se všemi RISCovými finesami, které kdy byly s velkou slávou u RISCu prezentovány - superscalar, superpipeline, out of order execution (až na Atom)..., navíc x86_64 opravuje slabinu v podobě malého počtu registrů. Instrukční sada je další výhodou - krátký kód, jednoduchý kompilátor bez nároku na optimalizace. Oblast, kde by RISC mohl získat nějaké další bodíky - zpracování vektorů - zase pokryly grafické karty dřív, než stačíš říct "Cell" a výkon jakéhokoli univerzálního procesoru deklasovaly způsobem, který je z většího odstupu až trapný.
Jistěže má ARM menší spotřebu, ale pokud se podíváme na performace per watt, tak na tom bude s x86 podobně - zařízení s ARMem už jsem měl dvě (telefon a Palm), telefon byl pěkný lenoch a představa spouštění něčeho jiného, než primitivní operační systém, mi přijde dost masochistická; Palm byl v pohodě, ale jenom díky dobře navrženému systému, který se ani nesnažil tvářit, že by mohl třeba spustit víc než jednu úlohu. Co je dále zásadní - až bude pro Atom pořádný chipset, tak bude úplně jedno, jestli procesor + chipset žerou 1W (ARM) nebo 3W (Atom), protože spotřeba celého zbytku netbooku bude taková, že tady ty hodnoty se v tom ztratí. Současný stav, kdy se 5W Atom páruje s 22W chipsetem nebude mít dlouhého trvání.
Ne že bych to ARMu nepřál, ale moc reálné mi to nepřijde.
Iphone má taky stejnou architekturu, jako Palm - single-task OS. Používal jsi někdy nějaký ARM/MIPS/cokoli s Linuxem, nejlépe ještě i s grafikou?
Neřekl bych, že je to scifi - jenom to asi nikdy nedorazí na trh. Současné vzorky mají vyšší energetickou náročnost (což by až tak nevadilo), než současné grafické karty a přitom nedosahují jejich výkonu v DirectX (což vadí hodně), a to ještě ani neexistuje pořádný ovladač, který je u této architektury díky složitosti celkem zásadní komponentou. Muselo by se stát něco zásadního, aby se tento koncept ujal - například by se začal ve hrách používat raytracing a vzniklo by úplně nové prostředí (mimo DirectX a OpenGL), které by bylo pro Larabee nativní a současné karty by se musely přizpůsobit.
Palm byl v pohodě, ale jenom díky dobře navrženému systému, který se ani nesnažil tvářit, že by mohl třeba spustit víc než jednu úlohu.PalmOS umel multitasking jiz od prvni verze, ale z licencnich duvodu nebylo poskytnuto API, ktere by umoznilo vyuziti v beznych aplikacich. Licence by se nejspis dala koupit, ale nebylo to potreba. V roce 2002 se objevil PalmOS 5(podporujici procesory ARM, puvodni PalmOS je nepodporoval), kde uz multitasking byl.
Multitasking v Palmu (v5.x a starší) funguje úpně stejně, jako svého času v DOSu - jde pověsit program na nějaké přerušení. Jestli je rozhraní veřejně popsané nevím, ale systém bych nazýval "multitaskovým" až od chvíle, kdy je umožněno vykonat více aplikací současně, aniž by ty aplikace samotné o tom věděly, popřípadě aniž by byly napsány speciálně tak, že prakticky obsahují task scheduler.
Opravdu je to ted priorita? Neni mozne ze maji na praci jine, dulezitejsi veci? Chapu ze je 64bit kod je o trosku rychlejsi, ale podle me ma 64bit FF jedninou vyhodu - muze mit ve swapu vice nez 4GB RAM.
ještě včera mi fungovala akce z nabídky inspect element (sice nevím jak dlouho jsem neaktualizoval) ale dnešní aktualizace >> inspect element nejde.. někdo stejný problém?
Tak mi to nedá abych neupozornil na prví oficiální buildy Google Chrome pro Linux a Mac. Stahovat můžete zde:
Všimněte si prosím rozdílů mezi Chromiem a uznejte sami, jestli není výhoda používat otevřenější verzi.
Nějaký stručný komentř k těm rozdílům by nebyl? Licence Chrome pokud vím není o nic horší než u IE, Opery nebo třeba Flocku, funkce to má dobré a když nechci odesílat statistiky Googlu, tak si prostě tu volbu odškrtnu.
Právě na ta licenční ujednání jsem, narážel.
a když nechci odesílat statistiky Googlu, tak si prostě tu volbu odškrtnu.
No právě že zatím ne. Viz.
Nějaký stručný komentř k těm rozdílům by nebyl?
Zatím to disasembluji, trasuju a vůbec zkoumám, takže zatím moc ne. Když na něco přijdu, určitě dám vědět. Opravdu je to zatím vypadá jen jako starší build chromia s vyměněnými product_logo_*.png. A je dost možné, že tam fakt něco přidali protože výsledná binárka je asi o 1MB větší než u Chromia(ale může to být způsobeno také kompilátorem).
Ale nečekej to hned tak. 28MB binárních dat je 28MB binárních dat. Radši ani nechci vědět jak musel vypadat zdroják. A i když Google píše opak, tak stále radši doporučuji provádět debugování na Chromiu než na Chrome, protože k tomu jsou alespoň k dispozici debugovací symboly a z těch se při pádu dozvědí mnohem víc(a budou moci s tím opravdu něco dělat) než z nějakého automaticky vygenerovaného reportu kde bude zahrnuto /proc/cpuinfo, /etc/lsb-release, …
Vždyť jsou dostupné zdrojáky povětšinou pod BSD licencí.
Nebylo by skoro rychlejší to zkusit namísto psaní komentáře? :) U starých HW pozor na systém, funguje to až od Windows XP (myslím SP 3).
Nene, funguje "už" od SP2.
Z toho důvodu jsem dal tátovi na ty dvoutisícovky Operu. Přece jenom je to Pentium II a já mám nějakou soudnost...