Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Je to už téměř rok, co jsem slíbil napsat další díl o okenním manažeru Fvwm - nyní nastal nejvyšší čas navázat na starý seriál a pokračovat povídáním o modulu FvwmButtons. Odkazy na předchozí díly seriálu určitě najdete na konci článku. Pokud by se vám nechtělo studovat starší články, pak pouze připomenu, že Fvwm je vysoce konfigurovatelný okenní manažer pro prostředí X11. Fvwm se konfiguruje v textovém souboru a nastavit lze prakticky cokoliv - vzhled oken, klávesové zkratky, reakce na myš, virtuální pracovní plochy a podobně. Dnes si ukážeme, jak vyrobit ve Fvwm vlastní lištu s tlačítky.
Ve třetím díle (Fvwm - III) seriálu jsem uvedl jednoduchý příklad se dvěma tlačítky. Dneska se k příkladu vrátím:
AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons *FvwmButtons: Geometry -9-50 *FvwmButtons: Back darkblue *FvwmButtons: Fore Yellow *FvwmButtons: Rows 3 *FvwmButtons: BoxSize smart *FvwmButtons: Padding 2 2 *FvwmButtons: (Title "xmms", Icon xmms.xpm , Action Exec xmms) *FvwmButtons: (Title "freeciv", Icon freeciv.xpm, Action Exec civ)
Prvním řádkem přidáme startování modulu FvwmButtons do funkce
StartFunction
. Tato funkce se vyvolá vždy při startu nebo
restartu fvwm. V našem jednoduchém příkladu je nastartovaný vždy jen jeden
exemplář modulu FvwmButtons, ale není problém nastartovat několik různých
panelů s tlačítky. Aby bylo možné rozlišit konfiguraci jednotlivých
modulů, je třeba dalším parametrem každou instanci modulu pojmenovat
zvlášť. Parametry pro danou instanci jsou uvozené hvězdičkou a jménem
(praktické použití si ukážeme později):
AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons Knofliky1 AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons Knofliky2 *Knofliky1: parametry... *Knofliky2: parametry...
Parametry bez závorek platí pro celý modul. Pro lištu s tlačítky tak můžeme nastavit třeba společnou barvu pozadí (Back) či popředí (Fore), písmo (Font), rozměry a umístění na obrazovce (Geometry), šířku rámečku (Frame) a mnoho dalších vlastností.
Parametry pro jednotlivá tlačítka jsou uzavřené do závorek. V naprosté
většině tlačítek se objeví parametry Title
, Icon
a nějaký akční parametr. Tím může být velké množství příkazů Fvwm. Po
stisku příslušného tlačítka tak můžeme nejčastěji nastartovat nějaký
program (Exec), nebo třeba se přepnout na jinou stránku virtuální
obrazovky (GotoPage) či ukončit práci s počítačem a odhlásit se (Quit).
Příklad je uvedený i s drobnou chybou - zmíněný počet řádků s tlačítky je tři, přičemž tlačítka jsou pouze dvě. Parametr BoxSize:Smart dokáže modul FvwmButtons přesvědčit, že počty tlačítek nemá brát zas až tak příliš vážně a že případné chyby má tolerovat a panel s tlačítky přizpůsobit.
Často chceme, aby byla součástí tlačítka běžící aplikace - typicky hodiny nebo graf se zátěží systému. K tomu mohou dopomoci spolknuté aplikace (jinde se jim říká "dokované" aplikace). Místo ikony se v tlačítku zobrazuje grafický výstup programu, přičemž tlačítko může i nadále plnit svou regulérní funkci tlačítka. Tlačítkem s obrázkem běžících hodin tak můžeme nastartovat hodiny přes celou obrazovku:
*FvwmButtons: (Title "Hodiny", \ Swallow "XClock" "Exec xclock -norender \ -padding 1 \ -bg darkblue \ -fg yellow \ -hd yellow \ -hl yellow" \ Action Exec xclock -norender \ -bg darkblue \ -fg yellow \ -hd blue \ -hl yellow )
Příkaz Swallow
je zde uveden ve své nejjednodušší podobě,
se dvěma parametry. Prvním je označení okna - tlačítko se snaží spolknout
aplikační okno s uvedeným řetězcem v jméně (Name), třídě (Class) či
Resource (mám poprvé potřebu nějak překládat názvosloví X11 a nedaří
se). Všechny parametry lze zjistit pomocí modulu FvwmIdent. V řetězci
se může vyskytnout znak * se svou obvyklou nahrazovací funkcí.
Normálně se chová příkaz Swallow
tak, že při restartu fvwm
se ukončí všechny spolknuté aplikace a nastartují se znovu. Takové chovaní
může být někdy na závadu. Toto chování lze změnit několika příznaky,
flagy:
*FvwmButtons: (Title "Load", \ Swallow(UseOld,NoKill,NoClose) "swxload" \ "Exec xload -title swxload ....
Při ukončení modul FvwmButtons spolknutou aplikaci vyplivne a při
opětovném startu ji opět spolkne. Příznak UseOld
zajistí, že
před tím, než modul FvwmButtons nastartuje novou instanci spolknuté
aplikace, se poohlédne, jestli už někde aplikace vhodná ke spolknutí
neběží. Až když modul žádnou běžící aplikaci nenajde, zkusí nastartovat
novou instanci. Příznakem NoKill
a NoClose
zajistíme, že při ukončení modulu FvwmButtons nebude aplikace násilím
ukončena a místo toho ji modul vyplivne. (Nemohu si pomoci - když si
přeložím slovo "vyplivne" zpět do angličtiny, dostávám se k termínu "Spit
or Swallow", používanému v úplně jiných oblastech (nejen) internetových
zákoutí. Ach, ty nežádoucí asociace!).
Tlačítka nemusejí mít jednoduchou podobu "tři tlačítka jdou, hezky za
sebou". Tlačítka mohou být rozdělená na další podtlačítka, v terminologii
FvwmButtons se takovému tlačítku říká Container
:
.... *FvwmButtons: (2x1, Container(Rows 2, Columns 2) *FvwmButtons: (Title "1", Action GotoPage 0 0) *FvwmButtons: (Title "2", Action GotoPage 1 0) *FvwmButtons: (Title "3", Action GotoPage 0 1) *FvwmButtons: (Title "4", Action GotoPage 1 1) *FvwmButtons: (End) ....
Příkazem 2x1 sdělujeme, kolik prostoru se má pro kontejner použít. V
našem příkladu se pro kontejner zabere oblast dvou tlačítek na šířku a
jednoho tlačítka na délku. Parametry příkazu Container
,
Rows 2
a Colums 2
, definují počet
tlačítek v kontejneru. Parametry, které se uvedou v příkazu
Container
, jsou společné pro celý kontejner s tlačítky - zde
můžeme definovat například společné barvy (či jiné vlastnosti) odlišné od
nadřazeného souboru tlačítek.
Po příkazu Container
následují příkazy pro vytvoření
tlačítek v kontejneru. V našem případě se vytvoří tlačítka s nápisy "1",
"2", "3", "4" - akční příkaz GotoPage
pak zajistí, že se lze
tlačítky přepínat mezi jednotlivými stránky virtuální obrazovky.
Nakonec je potřeba ukončit kontejner příkazem End
.
Jako akční příkaz tlačítka lze použít velkou část příkazů fvwm.
Nejobvyklejší bude asi příkaz Exec
pro spuštění externího
programu, ale není problém stisknutím tlačítka například přepnout na jinou
stránku virtuální obrazovky (to už jsme si ukázali), vyvolat menu nebo
vyvolat například další lištu s tlačítky. V terminologii modulu
FvwmButtons se takové další liště říká Panel. Ve skutečnosti lze
použít jako panel jakoukoli aplikaci, nejen další instanci modulu
FvwmButtons. Při startu modulu je nastartován i každý nadefinovaný
panel, ale před zraky uživatele je skrytý a zobrazí se až při stisknutí
příslušného tlačítka.
Použijeme-li jako panel další lištu s tlačítky, je nutné takovou lištu pojmenovat jinak, abychom mohli v konfiguračním souboru rozlišit konfiguraci jednotlivých instancí modulu FvwmButtons. Většinou také chceme, aby se lišta po provedení akce před zraky uživatele schovala:
*FvwmButtons: (Title "Terminal", Icon gnome-terminal.png, \ Panel(down, delay 40, smooth, steps 8) \ Terminaly "Module FvwmButtons -transientpanel Terminaly ") *Terminaly: Back darkblue *Terminaly: Fore Yellow *Terminaly: Rows 4 *Terminaly: BoxSize smart *Terminaly: (Title "Lokalni", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-local) *Terminaly: (Title "Server", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-server) *Terminaly: (Title "Server 3", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-server3-r)
Příkaz Panel
má podobné parametry jako příkaz
Swallow
: prvním parametrem je řetězec označující okno, které
se má použít jako panel, dalším parametrem je akční příkaz, kterým se
nastartuje příslušná aplikace. V závorce jsou příznaky, flagy, kterými se
řídí chování a vzhled panelu. V našem příkladu příznaky zajistí, že další
lišta s tlačítky se vysune na obrazovku postupně - animovaně v osmi
krocích.
Součástí příkazu Panel
je i akční příkaz pro nastartování
příslušné aplikace - v našem případě další instance modulu FvwmButtons.
Modul je startovaný se dvěma parametry: -transientpanel
zajistí, že lišta s tlačítky bude na obrazovce pouze přechodně do stisknutí
některého tlačítka, parametr Terminaly
pojmenuje příslušnou
instanci modulu FvwmButtons. Podle toho jména modul hledá v konfiguračním
souboru parametry platné právě pro něj.
V článku jsem chtěl pouze ukázat podstatné vlastnosti modulu FvwmButtons, bez snahy suplovat manuálovou stránku. V té je modul popsaný velmi důkladně a při vytváření konfigurace FvwmButtons se bez jejího prostudování neobejdete. Na závěr uvádím příklad části konfiguračního souboru, ve které je ukázaná většina popsaných možností.
Příklad konfigurace FvwmButtons (kódování iso-8859-2).
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
*FvwmButtons: (Title "ICQ", Center, \ Swallow(UseOld,NoKill,NoClose) \ "LicqWharf" "Exec exec licq" )Jediné, co mě trochu na licq vadí je, že ikona má rozměr 48x40 pixelů a obrázek v ikoně má rozměr takových 38x38 a je zarovnaný v ikoně doleva