V Berlíně probíhá konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí KDE Plasma Akademy 2025. Při té příležitosti byla oznámena alfa verze nové linuxové distribuce KDE Linux.
Byl vydán Debian 13.1, tj. první opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.12, tj. dvanáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Evropská komise potrestala Google ze skupiny Alphabet pokutou 2,95 miliardy eur (71,9 miliardy Kč) za porušení antimonopolní legislativy. Podle EK, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, se Google dopustil protisoutěžních praktik ve svém reklamním byznysu. Google v reakci uvedl, že rozhodnutí považuje za chybné a hodlá se proti němu odvolat. EK ve věci rozhodovala na základě stížnosti Evropské rady vydavatelů. Podle
… více »Podpora 32bitového Firefoxu pro Linux skončí v roce 2026. Poslední podporované 32bitové verze budou Firefox 144 a Firefox 140 s rozšířenou podporou, jehož podpora skončí v září 2026.
Společnost Raspberry Pi nově nabízí Raspberry Pi SSD s kapacitou 1 TB za 70 dolarů.
Microsoft BASIC pro mikroprocesor 6502 byl uvolněn jako open source. Zdrojový kód je k dispozici na GitHubu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) se připojil k dokumentu „A Shared Vision of Software Bill of Materials (SBOM) for Cybersecurity“, který vydala americká Agentura pro kybernetickou a infrastrukturní bezpečnost (CISA) s Národní bezpečnostní agenturou (NSA), spolu s dalšími mezinárodními partnery. Dokument vznikl v rámci globálního expertního fóra pro SBOM, které má za cíl motivovat k širšímu využívání … více »
Švýcarská AI centra EPFL, ETH Zurich a CSCS představila otevřený vícejazyčný velký jazykový model (LLM) s názvem Apertus. Vyzkoušet lze na stránce Public AI Inference Utility.
Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.
Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.
Je to už téměř rok, co jsem slíbil napsat další díl o okenním manažeru Fvwm - nyní nastal nejvyšší čas navázat na starý seriál a pokračovat povídáním o modulu FvwmButtons. Odkazy na předchozí díly seriálu určitě najdete na konci článku. Pokud by se vám nechtělo studovat starší články, pak pouze připomenu, že Fvwm je vysoce konfigurovatelný okenní manažer pro prostředí X11. Fvwm se konfiguruje v textovém souboru a nastavit lze prakticky cokoliv - vzhled oken, klávesové zkratky, reakce na myš, virtuální pracovní plochy a podobně. Dnes si ukážeme, jak vyrobit ve Fvwm vlastní lištu s tlačítky.
Ve třetím díle (Fvwm - III) seriálu jsem uvedl jednoduchý příklad se dvěma tlačítky. Dneska se k příkladu vrátím:
AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons *FvwmButtons: Geometry -9-50 *FvwmButtons: Back darkblue *FvwmButtons: Fore Yellow *FvwmButtons: Rows 3 *FvwmButtons: BoxSize smart *FvwmButtons: Padding 2 2 *FvwmButtons: (Title "xmms", Icon xmms.xpm , Action Exec xmms) *FvwmButtons: (Title "freeciv", Icon freeciv.xpm, Action Exec civ)
Prvním řádkem přidáme startování modulu FvwmButtons do funkce
StartFunction
. Tato funkce se vyvolá vždy při startu nebo
restartu fvwm. V našem jednoduchém příkladu je nastartovaný vždy jen jeden
exemplář modulu FvwmButtons, ale není problém nastartovat několik různých
panelů s tlačítky. Aby bylo možné rozlišit konfiguraci jednotlivých
modulů, je třeba dalším parametrem každou instanci modulu pojmenovat
zvlášť. Parametry pro danou instanci jsou uvozené hvězdičkou a jménem
(praktické použití si ukážeme později):
AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons Knofliky1 AddToFunc StartFunction I Modules FvwmButtons Knofliky2 *Knofliky1: parametry... *Knofliky2: parametry...
Parametry bez závorek platí pro celý modul. Pro lištu s tlačítky tak můžeme nastavit třeba společnou barvu pozadí (Back) či popředí (Fore), písmo (Font), rozměry a umístění na obrazovce (Geometry), šířku rámečku (Frame) a mnoho dalších vlastností.
Parametry pro jednotlivá tlačítka jsou uzavřené do závorek. V naprosté
většině tlačítek se objeví parametry Title
, Icon
a nějaký akční parametr. Tím může být velké množství příkazů Fvwm. Po
stisku příslušného tlačítka tak můžeme nejčastěji nastartovat nějaký
program (Exec), nebo třeba se přepnout na jinou stránku virtuální
obrazovky (GotoPage) či ukončit práci s počítačem a odhlásit se (Quit).
Příklad je uvedený i s drobnou chybou - zmíněný počet řádků s tlačítky je tři, přičemž tlačítka jsou pouze dvě. Parametr BoxSize:Smart dokáže modul FvwmButtons přesvědčit, že počty tlačítek nemá brát zas až tak příliš vážně a že případné chyby má tolerovat a panel s tlačítky přizpůsobit.
Často chceme, aby byla součástí tlačítka běžící aplikace - typicky hodiny nebo graf se zátěží systému. K tomu mohou dopomoci spolknuté aplikace (jinde se jim říká "dokované" aplikace). Místo ikony se v tlačítku zobrazuje grafický výstup programu, přičemž tlačítko může i nadále plnit svou regulérní funkci tlačítka. Tlačítkem s obrázkem běžících hodin tak můžeme nastartovat hodiny přes celou obrazovku:
*FvwmButtons: (Title "Hodiny", \ Swallow "XClock" "Exec xclock -norender \ -padding 1 \ -bg darkblue \ -fg yellow \ -hd yellow \ -hl yellow" \ Action Exec xclock -norender \ -bg darkblue \ -fg yellow \ -hd blue \ -hl yellow )
Příkaz Swallow
je zde uveden ve své nejjednodušší podobě,
se dvěma parametry. Prvním je označení okna - tlačítko se snaží spolknout
aplikační okno s uvedeným řetězcem v jméně (Name), třídě (Class) či
Resource (mám poprvé potřebu nějak překládat názvosloví X11 a nedaří
se). Všechny parametry lze zjistit pomocí modulu FvwmIdent. V řetězci
se může vyskytnout znak * se svou obvyklou nahrazovací funkcí.
Normálně se chová příkaz Swallow
tak, že při restartu fvwm
se ukončí všechny spolknuté aplikace a nastartují se znovu. Takové chovaní
může být někdy na závadu. Toto chování lze změnit několika příznaky,
flagy:
*FvwmButtons: (Title "Load", \ Swallow(UseOld,NoKill,NoClose) "swxload" \ "Exec xload -title swxload ....
Při ukončení modul FvwmButtons spolknutou aplikaci vyplivne a při
opětovném startu ji opět spolkne. Příznak UseOld
zajistí, že
před tím, než modul FvwmButtons nastartuje novou instanci spolknuté
aplikace, se poohlédne, jestli už někde aplikace vhodná ke spolknutí
neběží. Až když modul žádnou běžící aplikaci nenajde, zkusí nastartovat
novou instanci. Příznakem NoKill
a NoClose
zajistíme, že při ukončení modulu FvwmButtons nebude aplikace násilím
ukončena a místo toho ji modul vyplivne. (Nemohu si pomoci - když si
přeložím slovo "vyplivne" zpět do angličtiny, dostávám se k termínu "Spit
or Swallow", používanému v úplně jiných oblastech (nejen) internetových
zákoutí. Ach, ty nežádoucí asociace!).
Tlačítka nemusejí mít jednoduchou podobu "tři tlačítka jdou, hezky za
sebou". Tlačítka mohou být rozdělená na další podtlačítka, v terminologii
FvwmButtons se takovému tlačítku říká Container
:
.... *FvwmButtons: (2x1, Container(Rows 2, Columns 2) *FvwmButtons: (Title "1", Action GotoPage 0 0) *FvwmButtons: (Title "2", Action GotoPage 1 0) *FvwmButtons: (Title "3", Action GotoPage 0 1) *FvwmButtons: (Title "4", Action GotoPage 1 1) *FvwmButtons: (End) ....
Příkazem 2x1 sdělujeme, kolik prostoru se má pro kontejner použít. V
našem příkladu se pro kontejner zabere oblast dvou tlačítek na šířku a
jednoho tlačítka na délku. Parametry příkazu Container
,
Rows 2
a Colums 2
, definují počet
tlačítek v kontejneru. Parametry, které se uvedou v příkazu
Container
, jsou společné pro celý kontejner s tlačítky - zde
můžeme definovat například společné barvy (či jiné vlastnosti) odlišné od
nadřazeného souboru tlačítek.
Po příkazu Container
následují příkazy pro vytvoření
tlačítek v kontejneru. V našem případě se vytvoří tlačítka s nápisy "1",
"2", "3", "4" - akční příkaz GotoPage
pak zajistí, že se lze
tlačítky přepínat mezi jednotlivými stránky virtuální obrazovky.
Nakonec je potřeba ukončit kontejner příkazem End
.
Jako akční příkaz tlačítka lze použít velkou část příkazů fvwm.
Nejobvyklejší bude asi příkaz Exec
pro spuštění externího
programu, ale není problém stisknutím tlačítka například přepnout na jinou
stránku virtuální obrazovky (to už jsme si ukázali), vyvolat menu nebo
vyvolat například další lištu s tlačítky. V terminologii modulu
FvwmButtons se takové další liště říká Panel. Ve skutečnosti lze
použít jako panel jakoukoli aplikaci, nejen další instanci modulu
FvwmButtons. Při startu modulu je nastartován i každý nadefinovaný
panel, ale před zraky uživatele je skrytý a zobrazí se až při stisknutí
příslušného tlačítka.
Použijeme-li jako panel další lištu s tlačítky, je nutné takovou lištu pojmenovat jinak, abychom mohli v konfiguračním souboru rozlišit konfiguraci jednotlivých instancí modulu FvwmButtons. Většinou také chceme, aby se lišta po provedení akce před zraky uživatele schovala:
*FvwmButtons: (Title "Terminal", Icon gnome-terminal.png, \ Panel(down, delay 40, smooth, steps 8) \ Terminaly "Module FvwmButtons -transientpanel Terminaly ") *Terminaly: Back darkblue *Terminaly: Fore Yellow *Terminaly: Rows 4 *Terminaly: BoxSize smart *Terminaly: (Title "Lokalni", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-local) *Terminaly: (Title "Server", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-server) *Terminaly: (Title "Server 3", Icon gnome-terminal.png, \ Action Xterm-server3-r)
Příkaz Panel
má podobné parametry jako příkaz
Swallow
: prvním parametrem je řetězec označující okno, které
se má použít jako panel, dalším parametrem je akční příkaz, kterým se
nastartuje příslušná aplikace. V závorce jsou příznaky, flagy, kterými se
řídí chování a vzhled panelu. V našem příkladu příznaky zajistí, že další
lišta s tlačítky se vysune na obrazovku postupně - animovaně v osmi
krocích.
Součástí příkazu Panel
je i akční příkaz pro nastartování
příslušné aplikace - v našem případě další instance modulu FvwmButtons.
Modul je startovaný se dvěma parametry: -transientpanel
zajistí, že lišta s tlačítky bude na obrazovce pouze přechodně do stisknutí
některého tlačítka, parametr Terminaly
pojmenuje příslušnou
instanci modulu FvwmButtons. Podle toho jména modul hledá v konfiguračním
souboru parametry platné právě pro něj.
V článku jsem chtěl pouze ukázat podstatné vlastnosti modulu FvwmButtons, bez snahy suplovat manuálovou stránku. V té je modul popsaný velmi důkladně a při vytváření konfigurace FvwmButtons se bez jejího prostudování neobejdete. Na závěr uvádím příklad části konfiguračního souboru, ve které je ukázaná většina popsaných možností.
Příklad konfigurace FvwmButtons (kódování iso-8859-2).
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
*FvwmButtons: (Title "ICQ", Center, \ Swallow(UseOld,NoKill,NoClose) \ "LicqWharf" "Exec exec licq" )Jediné, co mě trochu na licq vadí je, že ikona má rozměr 48x40 pixelů a obrázek v ikoně má rozměr takových 38x38 a je zarovnaný v ikoně doleva