Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Na potřebu vytvářet menu dynamicky jsem narazil chvíli poté, co se mi na disku shromáždilo o něco málo více než dvě fotky, a já hledal efektivní způsob, jak střídat na pozadí pracovní plochy depresivní obrázek propíchané holky s depresivním obrázkem podzimního Radhoště v mlze. Fvwm je naštěstí inteligentní okenní manažer a pamatuje i na mou potřebu vytvářet menu dynamicky například podle obsahu nějakého adresáře.
Podobný nápad měli i tvůrci fvwm, protože přímo součástí distribučního balíčku je i v perlu napsaný program fvwm-menu-directory, který je právě na procházení adresářových struktur pomocí menu fvwm určený. Při studiu dynamických menu mi program fvwm-menu-directory významně pomohl.
Program fvwm-menu-directory není v distribuci fvwm jediný program pro tvorbu dynamických menu. Zajímavou inspirací může být například fvwm-menu-headlines - program dokáže z internetu stáhnout titulky článků z různých zpravodajských serverů a při zvolení nastartovat prohlížeč s obsahem příslušného článku - zřejmě tedy RSS čtečka integrovaná přímo do okenního systému. Další program, fvwm-menu-desktop, vytváří menu z definic prostředí Gnome či KDE. Přiznám se, že netuším, jak tyto programy fungují - nikdy jsem je nezkoušel.
Při tvorbě různých funkcí a menu si je třeba uvědomit, že na rozdíl od
jiných "programovacích jazyků" konfigurační jazyk fvwm umožňuje
vytvářet jedno menu nebo funkci na několika místech. Příkaz
AddToMenu můžeme použít na začátku konfiguračního
souboru, pokračovat s tvorbou stejného menu uprostřed, ve zcela jiném
kontextu, a celé menu dokončit na posledních řádcích konfiguračního
souboru, případně v souboru uloženém někde úplně jinde. Takový přístup
jistě není nejlepší konfigurační technikou, ale usnadňuje to
dynamickou tvorbu konfigurace fvwm. Zkušenému
programátorovi/konfigurátorovi by nemělo činit problémy udržet zmatek
v konfiguračním souboru na zvládnutelné úrovni.
Při tvorbě dynamických menu je přijatelným postupem definovat úvodní část menu staticky v konfiguračním souboru:
AddToMenu MojeMenu + "Moje menu" Title + "" Nop + "Statická akce" Exec exec ...
a o kus dál (dynamicky) připojit k menu další položky:
AddToMenu MojeMenu "Položka v menu" Exec exec...
Přečte část konfigurace z externího souboru. Pro nefalšovaná dynamická
menu není příkaz Read úplně nejvhodnější vzhledem ke
statické povaze normálního souboru. Příkaz read je obyčejnou obdobou
například direktivy #include z jazyka C.
Přečte část konfigurace ze standardního výstupu nějakého programu.
Program je spuštěn pomocí /bin/sh, takže jako externí
program lze uvést i jednoduchý skript shellu:
AddToMenu HomeDirMenu
PipeRead 'for i in $HOME/*; \
do echo "+ \"$i\" Exec xterm -e vi \"$i\""; done'
Příklad vytvoří menu se seznamem všech souborů v domácím adresáři uživatele a v případě zvolení některé položky nastartuje xterm s editorem vi.
Adresářová struktura bývá obecně ve stromovém tvaru, velmi složitá, a
předem nelze říci, co na souborovém systému najdeme. Fvwm dovede
dynamicky vytvářet nejen jednotlivé položky v menu, ale i celá menu.
Příkazem MissingSubmenuFuction okennímu manažeru fvwm
sdělujeme, která funkce mu pomůže při vytváření chybějících podmenu.
Pro každé dynamické menu lze samozřejmě uvést jinou funkci.
Funkci je jako první parametr předané jméno vytvářeného menu. Parametr je přístupný, podobně jako v shellu, jako "$0".
AddToFunc FuncFvwmMenuDirectory + I PipeRead "fvwm-menu-directory -d '$0'" AddToMenu Adresare "Adresáře" title + MissingSubmenuFunction FuncFvwmMenuDirectory + "Adresář [$HOME]" Popup "$[HOME]" + "Adresář /" Popup "/"
V uvedeném příkladu je pro tvorbu chybějících menu použitý externí
program fvwm-menu-directory. Menu jím generovaná předpokládají, že
funkce pro tvorbu menu se jmenuje FuncFvwmMenuDirectory, ale není
problém jméno funkce změnit parametrem --func-name "jméno
funkce". Program fvwm-menu-directory je napsaný v perlu a je
možné jej spustit přímo na povelové řádce a prohlédnout si jeho
výstup:
DestroyMenu recreate "/" AddToMenu "/" + DynamicPopDownAction DestroyMenu "/" + MissingSubmenuFunction FuncFvwmMenuDirectory + "/" Exec cd "/"; xterm -e /bin/bash + "" Nop + "bin" Popup "bin" item +100 c ....
Příkazy umožňují spustit nějakou akci při zobrazení nebo skrytí menu. Protože tvoříme menu dynamicky a předpokládáme, že obsah menu se může pokaždé změnit, je dobré takové menu po použití zrušit, jinak by se nám v menu hromadily položky jako horníci v dolech:
AddToMenu MojeMenu DynamicPopDownAction DestroyMenu MojeMenu
Pro vytváření menu se dá použít příkaz
DynamicPopupAction:
AddToMenu Adresare + DynamicPopDownAction DestroyMenu Adresare + DynamicPopUpAction PipeRead \ 'for i in /tmp/*; do echo "AddToMenu Adresare \\"$i\\" Nop"; done'
Příklad nic užitečného nedělá, pouze vypisuje soubory v adresáři
/tmp,
ale lze na něm hezky demonstrovat použití příkazů
DynamicPopDownAction a DynamicPopUpAction.
No a to je v zásadě vše, co nám stačí k tvorbě dynamických menu.
Ve svém domácím adresáři jsem si vyrobil adresář .podklad a
do něj uložil všechny obrázky, které chci mít občas na ploše. Obrázky jsem
si hezky roztřídil do podadresářů podle témat.
Někam do cesty (u mě je to adresář /usr/local/bin) jsem
uložil jednoduchý skript:
#!/bin/sh
if [ "$1" = "--menu" ]; then
DIR="$2"
cd $DIR
echo "DestroyMenu recreate \"$DIR\""
echo "AddToMenu \"$DIR\""
echo "+ DynamicPopDownAction DestroyMenu \"$DIR\""
echo "+ MissingSubmenuFunction FuncPodkladDir"
# První se zpracují adresáře
find * -type d -maxdepth 0 -print | while read i
do
echo "+ \"$i\" Popup \"${DIR}${i}\""
done
# Pak se vyhledají a zpracují soubory s obrázky
find *.jpg *.jpeg -type f -maxdepth 1 -print | while read i
do
# jména souborů očesat o příponu
nn="`echo $i | sed 's/\.jpg$//; s/\.jpeg$//;'`"
echo "+ \"$nn\" Exec podklad xloadimage -border black -center \
-onroot \"\\\"${DIR}/${i}\\\"\""
done
exit
fi
# Skript je volaný s parametry, které říkají, jak zobrazit obrázek na
# ploše obrazovky
if [ $# -gt 0 ]; then
echo "$@" > $HOME/.podklad/podklad.cfg
fi
# Skript je volaný bez parametrů, z minula ale máme uložený příkaz
# pro zobrazení obrázku v souboru podklad.cfg
if [ -r "$HOME/.podklad/podklad.cfg" ]; then
. $HOME/.podklad/podklad.cfg
fi
Do konfiguračního souboru fvwm jsem doplnil řádky:
AddToFunc FuncPodkladDir + I PipeRead "podklad --menu '$0'" AddToMenu Podklad + MissingSubmenuFunction FuncPodkladDir + "Podklad obrazovky" title + "Čistý černý podklad" Exec podklad xsetroot -solid Black + "Čistý modrý podklad" Exec podklad xsetroot -solid MidnigtBlue + "" Nop + "Obrázky" Popup $[HOME]/.podklad/
Skript se volá třemi různými způsoby. Z fvwm je třeba zavolat skript s
parametry --menu jmeno_adresare - pak se vygeneruje
seznam obrázků (pro jednoduchost soubory s příponou jpg a jpeg) v
podobě dynamického menu. Při zvolení některé položky se zavolá skript
podruhé a jako parametr se mu předá celý postup, kterým se má
nastavit na pracovní plochu požadovaný obrázek (volání xloadimage).
Potřetí se skript volá bez parametrů při startu fvwm - v tom případě
si skript sáhne na disk do souboru .podklad/podklad.cfg, kde má od
minula uložené, jak má nastavit pozadí pracovní plochy.
První díl seriálu o fvwm (Fvwm - I) jsem napsal téměř před rokem. Jsem rád, že jsem konečně našel sílu napsat vše, co jsem původně zamýšlel, a že jsem dokázal seriál dokončit.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Hezky den
A zrovna dneska psali o tom uchylovi, jak zabil svou expritelkyni, ze pred vrazdou nosil na tricku obrazek s obesenou divkou ..
.. chci víc.. chci přeložený celý manuálový stránky pro fvwm!