abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:33 | Nová verze

    Svobodná historická realtimová strategie 0 A.D. (Wikipedie) byla vydána ve verzi 28 (0.28.0). Její kódový název je Boiorix. Představení novinek v poznámkách k vydání. Ke stažení také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Multimediální server a user space API PipeWire (Wikipedie) poskytující PulseAudio, JACK, ALSA a GStreamer rozhraní byl vydán ve verzi 1.6.0 (Bluesky). Přehled novinek na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.2 a 20.04 OTA-12.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.2. 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.2. 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    19.2. 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    19.2. 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 35
    19.2. 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.2. 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    18.2. 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 918 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Filesystem pro USB

    16.11.2007 08:08 | poslední úprava: 16.11.2007 08:39

    Dnes řeším pro mě nový problém. Možná získám USB flash disk, zatím neznám velikost, ale bude někde mezi 4-16GB, případně můžu vyměnit kapacitu za rychlost, pak bych měl asi 2GB. Otázka zní, jaký filesystem použít? Pomůžu si "lepším" filesystémem než FAT32?

    Poznámka: Na mých strojích jede jen Linux, ale hádejte co mají všichni okolo?

    doplnění: zvažuji i možnost použití nějakého bootovatelného Linuxu na extra oddíl.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Anketa

    filesystem a oddíly
     (2 %)
     (2 %)
     (78 %)
     (15 %)
     (0 %)
     (3 %)
    Celkem 60 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Ilfirin avatar 16.11.2007 08:16 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    A proč ne FAT32? Dyk je to jen flashka.
    Black.Bandit avatar 16.11.2007 08:37 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    No říkal jsem si, co tam tak píchnout nějaký bootovatelný Linux.
    Nemo propheta in patria sua
    Black.Bandit avatar 16.11.2007 08:38 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    což jak mě napadá jsem měl uvést :-D, Ale je to jen úvaha
    Nemo propheta in patria sua
    Ilfirin avatar 16.11.2007 08:52 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Tak to je jiná... (uvést jsi to měl). Nicméně i Linux na Fatce poběží.
    Jiří Němec avatar 16.11.2007 08:29 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Do kapacity 4GB bych tam dal fat32, při vyžší kapacitě bych se asi rozmýšlel mezi ext2/3 a ntfs.
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    pushkin avatar 16.11.2007 08:55 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Pokud jde o mně, volil bych vfat (tedy fat32), používat ext3 nemá smysl, neboť přímo pro ext3 driver pro windows neexistuje. Jediný driver o kterém vím sice dokáže ext3 používat, ale pracuje s ní na úrovni ext2, takže jsi zpátky na úrovni fat32.

    Reiserfs už je pak úplně zabitý, co vím, tak skutečný driver neexistuje, pouze plugin pro Total Commander, který umožňuje pouze čtení.

    Tohle je stav, který si uvedomuji naposledy (ještě když jsem občas použil Windows, tak cca před rokem), pokud se něco změnilo, prosím opravte mě :-)
    pol128 avatar 16.11.2007 09:45 pol128 | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Mohol by si rozviesť, čo znamená "na úrovni ext2, takže jsi zpátky na úrovni fat32"?
    16.11.2007 10:13 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ten driver nepracuje s žurnálem, tj. mizí výhoda ochrany proti ztrátě dat.
    16.11.2007 11:25 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    No že by žurnál byl zrovna nějakou zárukou před ztrátou dat..
    16.11.2007 12:13 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Netvrdím, že s žurnálováním se data ztratit nemohou, ale určitě je to cesta, jak učinit ztrátu v případě výpadku napájení či pádu systému méně pravděpodobnou.
    16.11.2007 14:15 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Žurnál má jediný význam, zrychluje práci s daty. A právě naopak je velká pravděpodobnost že pokud se poškodí žurnál, můžete o data snadno přijít. Proto - když už - má smysl použít ext3 neboť ta se dá v případě poškození žurnálu připojit jako ext2. Ovšem pokud je mi o problematice známo, paměťové čipy ve flash nemají moc rády časté přepisování jednoho místa paměti, proto se vymýšlí speciální souborové systémy, jenže s těmi si zase pro změnu neškrtnete u Windows, proto nemá smysl na ně dávat něco jiného než FAT32

    Něco jiného je externí disk přes USB, tak samozřejmě záleží na každém co použije za filesystém. Já osobně preferuji reiserfs - nemusím řešit věci kolem kódování.
    Heron avatar 16.11.2007 14:27 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ovšem pokud je mi o problematice známo, paměťové čipy ve flash nemají moc rády časté přepisování jednoho místa paměti, proto se vymýšlí speciální souborové systémy

    To opravdu nemají, ale pokud vím, tak u klasických usb klíčenek to už řeší elektronika.

    16.11.2007 15:02 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Žurnál má jediný význam, zrychluje práci s daty
    Co je to za blbost? Žurnál zaručuje konzistentnost filesystému (ne dat na něm uložených) v případě nečekaného vypnutí. Asi těžko bude zrychlovat práci s daty, když žurnálování znamená zápisy navíc.

    MMCH, pokud mountujete ext3 jako ext2, dělejte to jen read-only. Pokud totiž náhodou žurnál nebude prázdný a vy na ten fs něco zapíšete (a budete mít trochu štěstí), celkem důkladně ho pojebete.
    16.11.2007 17:01 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ext3 jsem doporučil pokud mocí mermo chce někdo na tu flash rvát něco jiného než FAT a nijak z toho neplyne že tento filesystém používám.
    Heron avatar 16.11.2007 14:08 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Komentář na který reaguješ se nejspíš zabývá srovnáním ext2 a fat. A tvrdit, že ext3 - žurnál je totéž jako fat je přinejmenším drzé.
    16.11.2007 09:09 _mali_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ja mam na USB disku fatku a bezi na tom http://www.sysresccd.org/Main_Page
    no já mám taky, ale pomocí syslinuxu a jednoho večera sem tam dobastlil k tomu ještě gparted live cd a jako bonus clonezillu. :-}
    Heron avatar 16.11.2007 09:52 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    V podstatě FAT nebo NTFS.
    16.11.2007 09:54 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Určitě FAT32. Osobně pro disky do 2GB používám FAT16, pro velké soubory je to mírně efektivnější a je s tím míň problémů. Jo a formátuju jen s jednou FATkou, netuším k čemu je backup. Když odejde jedna FAT, obvykle stejně nepřečteš ani tu druhou, takže proč zbytečně plýtvat místem a zpomalovat zápisy.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    16.11.2007 11:03 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Dobrá pätička.
    Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
    16.11.2007 15:09 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Taky líbí, ale je drobet nepůvodní ;-)

    http://www.theregister.co.uk/2007/11/10/tob_commodore_pet_2001/
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    16.11.2007 11:51 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Dvě FAT tabulky jsou skvělá věc, když třeba dojde proud v okamžiku zápisu do první FAT tabulky, nebo k nějaké jiné nehodě, stále je tu druhá a ovladač filesystému při příští příležitosti první zrekonstruuje podle druhé a Vy ani nepoznáte, že jsem měl ohrožená data a všechno bude v pořádku.

    U FAT systému je v podstatě FAT tabulka naprosto kritickou částí - pokud jí porušíte, máte po datech a můžete je maximálně lovit hex editorem, pokud pro Vás něco znamenají. Proto se zdvojuje, protože jakákoliv momentální indispozice počítače (proudová špička, chyba v OS, cokoliv), která poruší FAT tabulku tím nepřímo zlikviduje za zlomek sekundy veškerá data na disku.

    Proto i slušný ovladač FAT filesystému umí pracovat s více kopiemi FATky a při poruše první použijete další kopii FAT tabulky a zároveň opraví první kopii. Mít dvě kopie FAT tabulek na disku je IMHO velice rozumné a snižujete tím riziko náhodné ztráty dat na disku asi tak tisíckrát.
    16.11.2007 15:05 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    > když třeba dojde proud v okamžiku zápisu do první FAT tabulky

    FAT zapisuje asynchronně kblockd, když nazná že dirty blok v buffer cache je příliš starý. Elevator takové bloky přerová, takže první i druhá fatka jsou zapisovány ihned po sobě. Pokud dojde k výpadku, téměř jistě budou obě fatky stejné.

    > U FAT systému je v podstatě FAT tabulka naprosto kritickou částí

    Není. Když se zapíšou data, zapíše se dentry, ale nezapíše se FATk, fsck nahlásí akorát invalid dentry (páč ukazuje na volný blok), vyhodí ji, a FS bude konzistentní. Pokud by se naopak zapsala FAT a nezapsala dentry, najde fsck ztracené clustery, uvolní je, a FS je opět ok.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    16.11.2007 15:48 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    ad 1) Nesouhlasím se závěrem. Za prvé mluvíte o konkrétní jedné implementaci FAT, za druhé pokud dojde k výpadku v době zápisu, zcela jistě nebudou stejné.

    ad 2) Pokud poničíte FAT tabulku, tak poznáte jak moc kritickou částí je. A ani v tom případě, který opisujete to tak jednoduché není, ale je zbytečné to rozebírat, vše podstatné jsem napsal.

    Prostě hazardérům doporučuji nechat jednu FAT tabulku, ušetří něco málo, nějaké minimum prostoru, zápisy budou o nějakou milisekundu rychlejší, ale zato si prudce zvednou riziko úplné ztráty dat na celém disku.

    Normálním lidem doporučuji nechat FAT12/16/32 v defaultním nastavení, tj. dvě FAT tabulky - budete mít podstatně vyšší spolehlivost a odolnost celého filesystému oproti zničení.

    Dál to rozebírat nebudu, sám jsem se FATek naopravoval dost z binárních obrazů disku a lidem zachraňoval dat. Pokud chcete detaily, snadno si dohledáte detaily - viz třeba google.
    17.11.2007 14:18 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    HA, starý dobrý pan Ponkrác. "nemáte pravdu", a "není to tak jednoduché". Hlavně se nezatěžovat argumenty...

    PS: Taky jsem se kdysi pár disků naopravoval, a vždy byla fuč první fatka, druhá taky, a root dir taky (přepsáno virusem). Pokud mám někde citlivá data, je backup na rozdíl od druhé fatky smysluplná volba.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    17.11.2007 15:09 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Já jsem své názory napsal, buď si souhlaste, nebo ne, mě je to jedno. Já přeci nehodlám nikoho přesvědčovat, napsal jsem svůj názor podložený svými zdůvodněními. Dál už je to na každém z lidí, aby se mnou souhlasili, nebo ne. Je to jen jejich věc a vzhledem k tomu, že jsem vše podstatné řekl (a kdo chce detaily rád použije google), je zbytečné to dále zaplevelovat flamem. Mě je úplně jedno, jestli se mnou bude většina souhlasit, nebo nesouhlasit, já jsem jen přidal technický poznatek, nic víc a nic míň.
    16.11.2007 11:43 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    NTFS. Díky ntfs-3g má nejlepší kompatibilitu.
    Luk avatar 16.11.2007 14:14 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ale je pomalejší (i když u relativně pomalého flash disku by to nemuselo vadit).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.11.2007 17:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Jediná situace, kdy je ntfs-3g skutečně pomalý, je přidávání pár B do mnoha souborů naráz (např. doplňování tagů k souborům s hudbou). Jinak je na desktopu pokles výkonu neznatelný.
    Luk avatar 16.11.2007 18:10 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Skutečně pomalý je (kvůli implementaci přes FUSE) také ve všech situacích, kdy je hodně zatížen procesor. Naprázdno je pokles výkonu menší, ale také znatelný (hodně záleží na rychlosti procesoru a paměti - na těch dnes vyráběných to není až tolik znát, ale u starších pomalejších ano).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.11.2007 15:01 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Dej tam ext2/ext3. Kdyz tam das FAT32, tak budes mit potize se zmenou prav pri kopirovani disk->flash->disk, budou selhavat nektere syscally, ktere fatka nepotrebuje a obecne nektere operace na FAT32 (alespon v Linuxove implementaci) jsou nechutne pomale.
    Jan Drábek avatar 16.11.2007 15:02 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    V notebooku jsem si bláhově naformátoval datovej oddíl na reiserfs, s tím že pro visty seženu ovladače... Nesehnal, ty co jsem našel byly už přes 1 rok mrtvé, další házeli BSOD (ano i ve Vistě je)...
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    Black.Bandit avatar 16.11.2007 15:12 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Vista? Co to je?
    Nemo propheta in patria sua
    Luboš Doležel (Doli) avatar 16.11.2007 15:20 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Španělsky zrak, asi vám ho to vytře :-)
    Black.Bandit avatar 16.11.2007 15:54 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Já mám radši:

    Hasta la vista, baby... To je zcela kultovní :-D
    Nemo propheta in patria sua
    16.11.2007 16:46 Ketling | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Možno je to otázka ďalekej budúcnosti, ale vyzerá to zaujímavo. FAT64
    frEon avatar 16.11.2007 19:53 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    nedaval bych tam zadny filesystem s zurnalovanim. bojim se ze caste zapisy do zurnalu (zapisuje se stale na jedno a to same misto, jestli se nepletu) ten chip ponici. takze zbyva se rozhodnout mezi ext2 a fat32(?).
    Talking about music is like dancing to architecture.
    Black.Bandit avatar 16.11.2007 20:15 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    v tom pripade je to myslím jasné :-D
    Nemo propheta in patria sua
    Luk avatar 16.11.2007 20:37 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Z hlediska maximální životnosti je nejlepším systémem jednoznačně LogFS. Problém ale je, že AFAIK zatím není ve vanilla jádře (v některých distribucích už možná je, nevím...).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    17.11.2007 13:12 vlanav | skóre: 24 | blog: Dlouhý den
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Ja jsem kdysi uvazoval o UDF, ale jeho podpora je ponekud slabsi. Ale mozna by to stalo dnes znovu za zvazeni a zkousku. Nakonec jsem sel na tom externim pevnem disku do dvou oddilu - FAT32+NTFS.
    chamifrog avatar 17.11.2007 13:35 chamifrog | skóre: 3 | blog: Je software od Viliama Brány potřeba???
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem pro USB
    Mám 80GB externí hdd. Rozdělený je: 4GB FAT32 a zbytek je ext3. Z Windows na ext3 přistupuju s driverem ext2fs (nebo tak nějak se to jmenuje). Zatím jsem neměl problémy se soubory na ext3 partišně.
    Je software od Viliama Brány potřeba?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.