abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 494 hlasů
     Komentářů: 19, poslední včera 11:32
    Rozcestník

    Nemám rád uzavřené protokoly

    3.12.2005 17:34 | Přečteno: 2050× | Různé

    Mírně upravená verze dopisu mému známému, s nímž jsem neměl dost času popovídat si :-) A jelikož jsem to napsal pěkně (;-) ), tak je mi škoda to nehodit sem. Nepřesnosti opravte v diskusi, ale nekamenujte prosím :-)

    Pokud se vám zdají mé titulky trochu neoriginální, tak je to pravda

    Ahoj!

    Tak jak jsem slíbil, tak píšu o otevřených formátech, svobodném software a tom zbytku :-)

    1. Proč používám svobodný software.

    Víc se toho dočteš na stránkách gnu.org a fsf.org, kdybys chtěl konkrétněji, tak se ozvi... :-)

    Používám ho, protože do značné míry souhlasím s názory FSF (Free Software Foundation). Tohle je v podstatě politicko-morálně-etická otázka a je na každém, aby si na to udělal názor. Proto svobodný software nikomu nenutím (ale rád o něm mluvím, protože si myslím, že je dobré aby si lidé aspoň uvědomili, že počítač není jen Windows a internet není to modré éčko(nadsázka))

    2. Proč jsou uzavřené protokoly a formáty zlo

    2.1 Úvod

    definice: Uzavřený protokol/formát je takový, který nemá dokumentaci a jeho funkčnost je tedy třeba zjišťovat pomocí reverzního inženýrství, pokusů a odchýtáváním síťového provozu.

    Pokud je uzavřený protokol/formát používán interně v rámci homogenního prostředí, tak v podstatě nemám žádné výhrady - ať si Word klidně používá ten balast pro ukládání dokumentu a ať si v jedné firmě lidi kecají/píšou si/whatever přes jeden konkrétní program, u kterého se neví, jak funguje (i když ve firmě to asi vědí)

    Problém nastává až tehdy, chtějí-li si lidé vyměnit nějakou informaci mezi sebou. Internet jim k tomu dává obrovské možnosti, ale uzavřené protokoly a formáty jim to jen stěžují.

    Základním problémem je totiž to, že použití takového protokolu/formátu se vážou většinou na jeden konkrétní produkt a jednu firmu.

    2.2 Příklady:

    2.2.1 Text:

    Většina lidí posílá dokumenty .doc a myslí si, že to je schopen otevřít kdokoli. To není pravda - správně (a nejspíš i podle microsoftí licence) by to mělo jít otevřít pouze a jen v MS Wordu. OpenOffice.org jistou podporu pro otevírání .doc má. Tys logicky podotkl, že když ji má, tak už ji má a tedy není důvod je nevyužít. To je sice pragmatický přístup, ale problém je v tom, že ta podpora _není_ a _nebude_ 100% dokud Microsoft neuvolní dokumentaci k tomu formátu. Což pravděpodobně neudělá, protože .doc je pěkná prasárna :-)

    Možná se ti to zdá bezvýznamné, ale není to tak. Licence na MS Office stojí zhruba 15 000 korun. (studenti mají nějaké slevy). Pokud se nějaká moderní státní/regionální správa rozhodne odpoutat od závislosti na MS (a ušetřit tak peníze daňových poplatníků) tak se setká (mimo jiné) s tím, že nebude plně kompatibilní s ostatními částmi státní správy - to se stalo ve skotské policii, kde chtěli přejít na OpenOffice.org, ale narazili na to, že ostatní pobočky jim to posílají ve Wordu.

    Ač je OpenOffice.org v podstatě zdarma, přechod na něj zdarma není - je třeba zaplatit někoho, kdo vyškolí personál, nainstaluje, nastaví apod. Ale je to dobrá investice do budoucna, a taky daně jdou zpět do Evropy a ne Microsoftu do USA.

    A pokud se vrátím k domácímu použití - MS Office jsou pouze pro platformu MS Windows, takže si tím, že jsou formáty uzavřené vpodstatě posiluje svou pozici. A dost mě štve, když má někdo vypirátěné Office a řekne mi, že Office má přece každý, tak proč by to nepoužíval.

    Toť je důvod, proč nepřijímám .doc, .xls, .ppt a pod...

    PS: Teď je kolem formátů spousta novinek, ještě se to neuklidnilo a nebudu o tom zatím psát. V nových Office nejspíš bude jakýsi "otevřený" formát, což nic nemění na tom, že spousta lidí si nové Office nekoupí a vůbec.

    PPS: .doc navíc neotevřou stejně ani různé verze Office, natož ještě jiný program.

    2.2.2 Instant Messaging

    Rozhodl jsem se taky nepoužívat ICQ. O tom jsem už napsal dva blogy, tak se nebudu opakovat.
    http://www.abclinuxu.cz/blog/Hello_world/2005/10/21/106047
    http://www.abclinuxu.cz/blog/Hello_world/2005/8/23/98834

    Stručně - jde zase o to, že podle představ vydavatelů ICQ by ICQ mělo fungovat jen v jejich oficiálním programu - na MS Windows (a Mac OS) a s reklamami. Tady je problém málo vidět, protože se povedlo ten protokol odhadnout celkem obstojně a tak můžeme ICQ používat bez problému i v jiných programech, ale jde tu o princip - ICQ může v nové verzi (po)změnit protokol a už zase to nebude fungovat a už zase se bude muset zjišťovat, jak to funguje.

    2.2.3 Skype

    Se Skypem je podobný problém jako s ICQ. Ale je zesílen tím, že Skype se tváří, že podporuje i jiné platformy - Windows, Mac OS i Linux - a tím, že prakticky neexistuje alternativa a je celkem zadarmiko - skrytá cena lidi nezajímá.

    Logická otázka je, jaký mám problém, když je to pro Linux. Jde mi o to, že přidat Linux mezi podporované platformy neznamená udělat multiplatformní aplikaci - jen svobodný software se zdrojáky je doopravdy multiplatformní.

    A taky mi vadí, že do toho protokolu nikdo nevidí a kdoví co Skype dělá za uživatelovými zády. Taky mi vadí závislost na jedné firmě. A o tom už jsem taky něco málo sepsal:
    http://www.zemarov.org/wiki/doku.php?id=stop_skype_plague

    2.3 Závěr:

    Doufám, že jsem ti osvětlil můj názor. Jde mi o to, že výměna informaci mezi lidmi nemůže být omezována nějakou firmou a že každý má právo používat počítač jaký chce s operačním systémem jaký chce a to mu uzavřené formáty a protokoly znesnadňují. A to mi vadí.

    Proto mi taky uzavřený formát přijde horší než uzavřený software - uživatel uzavřeného software, který mi něco pošle v otevřeném formátu mi nevadí.

           

    Hodnocení: 85 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.12.2005 17:47 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Ještě by se daly oprávněně napadnout uzavřené ovladače (třeba od Nvidie). Obvykle to sice moc nevadí, ale když se firma rozhodne nadále nepodporovat starší, nicméně stále funkční kousky, tak mají uživatelé před sebou zásadní problém.
    3.12.2005 18:20 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Jo, s tím souhlasím, ale tohle je moc ožehavé téma na to, abych o něm psal... :-)
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    3.12.2005 20:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Tady NVidii vcelku chápu - ze zdrojáků těch ovladačů by mohla konkurence odhadnout, jak ta karta funguje.

    A NV jako výrobce rozhodně nemůže stát o to, aby někdo vyráběl o dost levnější kartu, která umí téměř to samé jako nvidia
    Quando omni flunkus moritati
    3.12.2005 20:13 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Nemyslím si, že by třeba konkurence toužila po ovladačích na TNT2, aby z nich mohla uhodnout architekturu čipu.
    4.12.2005 08:25 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    No vidíš, a já zase slyšel, že o architektuře té karty by se dozvěděli minimum a jediné, co jim brání, jsou licenční podmínky třetích stran (Macrovision apod.).
    4.12.2005 12:43 Jan Zapletal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    To je zajimave, ze firme Intel nedela nejmensi problemy zverejnovat svobodne ovladace pro sve graficke karty.
    3.12.2005 19:00 deleted | skóre: 3 | blog: pnojmatika
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Asi nejúchylnější dopis jaký jsem kdy četl.

    Navíc on Microsoft není zas tak strašný, jak ho popisujete. Zdarma poskytuje MS Word/PowerPoint/Excel Viewer 2003 a tuším, že jejich použití neomezuje na Windows.
    deleted
    3.12.2005 19:08 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Nějaký prohlížeč ten problém neřeší. Dokumenty pro veřejnost by se měly šířit v takovém formátu, který je dostupný téměř všude a navíc otevřený. Tedy třeba v HTML a PDF. Není špatné doplnit i další podle situace. (DjVu, PostScript) Pro vnitřní použití se na texty hodí třeba RTF, na některé tabulky DBF. Ale žádné univerzální řešení se prozatím nijak zvlášť nerozšířilo (kromě oněch MS formátů).
    3.12.2005 23:55 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    RTF je bohužel v nových verzích Office zmršené oproti specifikaci (prý)... Ale pro vnitřní použití se hodí i ten doc - ten se hodí _jen_ pro vnitřní použití.

    A propos mršení specifikace - jestli je to pravda, tak jsou dost pochopitelné obavy, že ten microsoftí nový takzvaný otevřený formát taky bude na papíře vypadat jinak než ve skutečnosti.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 3.12.2005 19:10 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    neomezuje na Windows
    Jak jinak, než omezení na Windows, nazvat EXE soubor?
    3.12.2005 19:15 deleted | skóre: 3 | blog: pnojmatika
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Tím jsem myslel licenčně. Pod wine nebo alespoň CrossOver Office by to chodit mohlo..
    deleted
    3.12.2005 19:19 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Tam jede i celý MS Office, dokonce skoro tak, jako pod Windows, někomu možná i lépe. Rychleji než OpenOffice. Ale výše nastíněný problém to neřeší.
    3.12.2005 23:57 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    No, a to je díky tomu, že exe není tak úplně uzavřený formát ;-). Zdá se, že vývojáři Wine zhruba (dost) vědí, co win API má umět a jak vypadá taková win binárka... Což přímo o docu nevědí.

    A nemluvě o tom, že Wine jede jen na procesorech x86.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    3.12.2005 23:50 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Zdarma poskytuje pro mě nic neznamenená. Dokument nebude nikdy dokumentem, dokud si jej nebudu mít (teoretickou) šanci přečíst na jakémkoli hardware, i kdybych si měl celé čtení napsat od počátku do konce sám.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    3.12.2005 20:21 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Osobně bych tam připsal i něco o archivech. Dneska mě neuvěřitelně vytočil jeden člověk s .rar archivem plným mp3 a jpg :-D
    3.12.2005 20:26 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Hm, taky pěkná blbost. Tar nepatří pod Windows k těm nejpoužívanějším programům.
    Luk avatar 3.12.2005 21:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Protože TAR = Tape ARchiver. A nevím o tom, že by se pod Windows někdy moc používalo zálohování na pásky. To byla totiž vždycky doména serverů, a všichni víme, jaké systémy tam vždy dominovaly.

    Na Windows se hodně dlouho používá ZIP, a protože má mizernou účinnost, ujal se RAR. Proto se nelze divit, že když windowsák dostane třeba soubor *.tar.bz2, nebude vědět co s tím (přestože s tím na Windows jde samozřejmě bez problémů pracovat, a třeba program WinRAR to umí otevřít).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    David Watzke avatar 3.12.2005 21:21 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Já měl s tar.bz2 na Windows problémy. Tedy jen s některými.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Luk avatar 3.12.2005 22:36 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    TAR i BZIP2 lze zkompilovat i na Windows (ať už přes MinGW nebo microsoftím kompilátorem apod.), a pak úplně normálně používat. Také lze stáhnout již hotové binárky.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    3.12.2005 21:22 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Což mi připomnělo, že jsem kamošovi (Windowsák až za hrob) musel rozbalit tar.Z a on při tom nadával na Linuxácké vymoženosti. Jako by to byla chyba Linuxu, že on neměl software, kterým by tar.Z mohl rozbalit ;-).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    3.12.2005 21:29 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    No jo, já jsem zapomněl, že nějaký ZIP vůbec je. U toho jde komprese vypnout, takže se ty MP3 s jpegama daly zabalit takto.
    Yin avatar 3.12.2005 21:12 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly

    Skype (VoIP) - alternatívy, protiblog a protiargumenty

    M$ vraj otvára fomáty. Treba myslieť aj na mladých vývojárov... z čoho sa budú učiť, keď nebude Slobodný SW a otvoréné formáty?

    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    3.12.2005 23:33 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Ono to s tým Skype nie je až také jednoduché. Na poli pc2pc sa dá rozmýšlať o tom, že skutočne existujú alternatívy. Neprejdú síce cez všetky firewally, ale je možné nad nimi reálne rozmýšlať. Vzhľadom na to, že peering medzi VoIP operátormi je plienkach, tak musíte presvedčiť druhú stranu, aby prešla k vám (alebo aspoň k niekomu ku komu sa dovoláte). Hodnota sietí slúžiacich na komunikáciu sa bežne vyjadruje odmocninou počtu ich členov. Hodnota alternatív sa pohybuje niekde okolo stovky, či dvoch. S peeringom to bude snáď (optimistický odhad) aj 500. Skype má čosi cez 1700 (rátané z počtu online ľudí). V tomto smere zatiaľ ostatní operátory zlyhávajú :(

    Bohužial pri SkypeIn/SkypeOut, čo je v podstate jediná možnosť ako tvoriť zisk má Skype ešte väčšiu výhodu. Počet podporovaných krajín je pri väčších operátorov podobný (a mne osobne je jedno, či sa dovolám do Zambezi), preto existujú len dva nástroj, ktoré pritiahnu klientov: kvalita hovorov a cena. Z alternatív, treba preto hneď výlučiť tých, ktorí neposkytujú volania do klasických sietí. To znamená, že nám tam zostane SIPphone (ktorý si napr. za hovory do ČR účtuje trojnásobok toho, čo Skype) a sipGate (ktorý má rozumné ceny, ale musíš si vybrať číslo z Nemecka, alebo GBR; čo by si nemal, pretože tam geograficky nie si). Propagovaný MadaPhone.sk nie je (minimálne zatiaľ) použiteľný. Keď pripočítame ako samozrejmosť platenie za kredit kartou, tak ... Jedinou rozumnou alternatívou by mohol byť SIPgate, ktorý sa zatiaľ zameriava len na Nemecko a Britániu.

    Ak A, tak sa patrí aj B.
    3.12.2005 21:18 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    ... dokud Microsoft neuvolní dokumentaci k tomu formátu. Což pravděpodobně neudělá, protože .doc je pěkná prasárna :-)
    Nevím jak je to teď, ale ve starších MS Office byl doc pouze dump struktur z paměti do souboru.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Yin avatar 3.12.2005 22:16 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Kamarat v nom nasiel cast programu, ktory pisal do skoly a skoro cely e-mail.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    3.12.2005 23:51 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    No já jsem to slyšel taky, ale bylo to v diskusi zde na ábíčku, takže jsem to nepovažoval za dostatečně důvěryhodné a zároveň ne tak důležité, abych se to snažil zjistit.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    4.12.2005 00:01 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Každopádně v těch microsoftích dokumentech končí dosti důvěrné údaje, jako je třeba jméno zadané při registraci.
    4.12.2005 14:40 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Souhlasím s článkem, co se týká uzavřených dokumentů typu doc, xls, apod.. Dokumenty by se měly ukládat ve formátu, který je zveřejněný a známý, už jen z toho důvodu, že bych se nerad dočkal toho, že bych prostě přišel o data (texty, tabulky, apod.) jen proto, že původní firma už formát nepodporuje. Dalším důvodem je, že člověk naprosto nemá kontrolu nad tím, co v těchto dokumentech je a o tom, jaké šmírovací údaje se najdou v třeba v doc dokumentech se vedou celé legendy. Existují dokonce programy, které v doc dokumentu vymažou některé šmírovací údaje.

    Bohužel pokud chcete vymýtit tenhle nešvar ohledně používání doc dokumentů, máte jedinou šanci:

    1) Zařídit, aby státní úřady a vláda používaly jen otevřené formáty.

    2) Tvrdě udat každého, kdo má doma, nebo ve firmě nelegálně Office. Došlo by tak k razantnímu snížení používání Office a tím i jeho formátů, kdyby byli lidé konfrontování s jeho skutečnou pořizovací cenou.

    Co se týká ICQ, tak nesouhlasím. S mnohými přáteli nemám jinou možnost, než akceptovat ICQ a sám autor píše, že ICQ protokol byl dobře odchycen a pokud vím, tak nebyl nikdo žalován. Tím se stal pro mě ICQ akceptovatelný.

    Co se týká Skype, tak sice souhlasím, ale protest proti Skype je jenom jalový protest, protože neexistuje nic srovnatelného.
    4.12.2005 15:24 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    Ad icq: to, že je protokol teď známý neznamená, že tomu tak bude i do budoucna. Sám používám jabber a icq-transport mám pro "zpětnou kompatibilitu".
    4.12.2005 15:41 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    To se dá říct úplně o všem, třeba:

    To, že je formát dokumentů OpenOffice známý, neznamená, že tomu tak bude i do budoucna. A dokažte mi, že to nemůže být pravda. Vzhledem k tomu, že budoucnost dost dobře nelze stoprocentně předvídat, stát se může všechno.
    4.12.2005 17:02 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nemám rád uzavřené protokoly
    To mas ponekud zkreslene predstavy. Jakmile jednou existuje specifikace formatu "Open Document" a ta je verejne znama a kazdej ji muze mit stazenou na disku, tak se tisic volu muze stavet na hlavu, ale ten popis specifikace uz z disku tech lidi nesmazou.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.