Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Mimochodem při hledání jsme tentokrát nenašli ani žádnou nVidia a jedinou kartou do PCI-E 16x byla právě X550, už to vypadalo, že se budu muset spokojit s Matroxem do nějakého PCI-E 1x nebo co to bylo :).
Teď už ale k samotné kartě ATI X550, která na sobě nese slušných 256 mega paměti. Protože problematiku grafických karet v linuxu sleduji, tak vím, že tenhle čip nepodporuje ani legacy driver od AMD a musím proto rovnou sáhnout po open source ovladači, se kterým bych ale neměl mít žádné problémy.
Po startu počítače OpenSuse naběhlo rovnou do fullHD rozlišení, ale nějak se mi přestala v KDE vlnit okna, tak jsem koukl, jestli funguje direct rendering a samozřejmě nic. Takže mrk do logu Xorg a tam mi to řeklo jediný error ohledně špatného načtení nVidia GLX. Uvědomil jsem si, že jsem zapomněl odinstalovat nVidia ovladače, což jsem učinil a v závislostech se vyměnily nějaké knihovny GL za jiné GL (nechce se mi to vypisovat :)). Po restartu iXek už se okénka vlnila a direct rendering taky šel. glxgears podali "slušných" 60 fps :).
Sláva open source ovladačům, takhle jednoduše bych to chtěl vždycky. Byla by fakt nádhera, kdybych linux nainstaloval i s ovladači grafické karty a měl vystaráno - bohužel jak všichni víme, situace je taková, jaká je.
Vzhledem k tomu, že karta je už opravdu stará, tak jsem neočekával, že bych si na tom i cokoliv zahrál, natož ve Wine. Nicméně jsem zkusil spustit Broken Sword 3 a ono ejhle, jede to absolutně stejně, jako to jelo s GF560Ti, akorát mi přišlo rychlejší přepínání rozlišení. Jde tedy zkoušet dál a pouštím Heart of Darkness, které mám už rozehrané asi 10 let a ono to taky jede absolutně bez problémů :). Když už jsem u těch her a u toho wine, tak si spustím ještě Quadrax III a ono se mi to poprvé spustilo v normálním fullscreenu, s nVidií se mi to vždycky ořezávalo na nějaké nativní rozlišení té hry a tak jsem měl většinu obrazovky černou a v ní malé okno s Qadraxem, takže jsem to hrával radši v okně. Zatím samé plusové body pro opensource driver.
Dále jsem zkusil spustit World of Goo, to se nespustilo. Pak Gish, ten se spustil a i když to bylo trochu trhané, tak to bylo hratelné. Pak jsem zkusil UT2004 a kupodivu když člověk oseká detajly, tak to jede (i když né úplně plynule). Staré hry si tedy absolutně v pohodě zahraju a jsem v klidu.
Pak jsem zkoušel videa. Akceleraci videa to zdá se nevede, ale zjistil jsem, že můj procesor C2D E8200 si s FullHD mkv poradí absolutně v klidu, takže mě to netrápilo. Nicměně jsem zpozoroval, že při spuštěných více oknech se mi začalo trhat vlnění oken a občas se při přesunu okna pod záhlavím objeví taková divná modrá čára, která ale hned mizí. Nicméně čím měně oken, tím je to lepší :).
Můj celkový dojem z open source driverů pro grafické karty ATI/AMD je ale rozhodně dobrý. Funguje to hned, žádné přidávání repozitářů a instalování binárních blobů. Nic se nemusí nastavovat a jde vidět, že i Wine se líp pracuje s takovými ovladači. Jen mě to utrvdilo v tom, že je nutné začít karty AMD podporovat, aby se vývoj hýbal co nejrychleji.
Někdy příští týden koupím buď MSI R7770 a nebo MSI R7850 a ty zatím fungují jen přes binární blob. Jsem zvědavý a určitě o tom sem zase napíšu. Víkend si ale užiju ještě na X550 :)).
Tiskni
Sdílej: