V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Mimochodem při hledání jsme tentokrát nenašli ani žádnou nVidia a jedinou kartou do PCI-E 16x byla právě X550, už to vypadalo, že se budu muset spokojit s Matroxem do nějakého PCI-E 1x nebo co to bylo :).
Teď už ale k samotné kartě ATI X550, která na sobě nese slušných 256 mega paměti. Protože problematiku grafických karet v linuxu sleduji, tak vím, že tenhle čip nepodporuje ani legacy driver od AMD a musím proto rovnou sáhnout po open source ovladači, se kterým bych ale neměl mít žádné problémy.
Po startu počítače OpenSuse naběhlo rovnou do fullHD rozlišení, ale nějak se mi přestala v KDE vlnit okna, tak jsem koukl, jestli funguje direct rendering a samozřejmě nic. Takže mrk do logu Xorg a tam mi to řeklo jediný error ohledně špatného načtení nVidia GLX. Uvědomil jsem si, že jsem zapomněl odinstalovat nVidia ovladače, což jsem učinil a v závislostech se vyměnily nějaké knihovny GL za jiné GL (nechce se mi to vypisovat :)). Po restartu iXek už se okénka vlnila a direct rendering taky šel. glxgears podali "slušných" 60 fps :).
Sláva open source ovladačům, takhle jednoduše bych to chtěl vždycky. Byla by fakt nádhera, kdybych linux nainstaloval i s ovladači grafické karty a měl vystaráno - bohužel jak všichni víme, situace je taková, jaká je.
Vzhledem k tomu, že karta je už opravdu stará, tak jsem neočekával, že bych si na tom i cokoliv zahrál, natož ve Wine. Nicméně jsem zkusil spustit Broken Sword 3 a ono ejhle, jede to absolutně stejně, jako to jelo s GF560Ti, akorát mi přišlo rychlejší přepínání rozlišení. Jde tedy zkoušet dál a pouštím Heart of Darkness, které mám už rozehrané asi 10 let a ono to taky jede absolutně bez problémů :). Když už jsem u těch her a u toho wine, tak si spustím ještě Quadrax III a ono se mi to poprvé spustilo v normálním fullscreenu, s nVidií se mi to vždycky ořezávalo na nějaké nativní rozlišení té hry a tak jsem měl většinu obrazovky černou a v ní malé okno s Qadraxem, takže jsem to hrával radši v okně. Zatím samé plusové body pro opensource driver.
Dále jsem zkusil spustit World of Goo, to se nespustilo. Pak Gish, ten se spustil a i když to bylo trochu trhané, tak to bylo hratelné. Pak jsem zkusil UT2004 a kupodivu když člověk oseká detajly, tak to jede (i když né úplně plynule). Staré hry si tedy absolutně v pohodě zahraju a jsem v klidu.
Pak jsem zkoušel videa. Akceleraci videa to zdá se nevede, ale zjistil jsem, že můj procesor C2D E8200 si s FullHD mkv poradí absolutně v klidu, takže mě to netrápilo. Nicměně jsem zpozoroval, že při spuštěných více oknech se mi začalo trhat vlnění oken a občas se při přesunu okna pod záhlavím objeví taková divná modrá čára, která ale hned mizí. Nicméně čím měně oken, tím je to lepší :).
Můj celkový dojem z open source driverů pro grafické karty ATI/AMD je ale rozhodně dobrý. Funguje to hned, žádné přidávání repozitářů a instalování binárních blobů. Nic se nemusí nastavovat a jde vidět, že i Wine se líp pracuje s takovými ovladači. Jen mě to utrvdilo v tom, že je nutné začít karty AMD podporovat, aby se vývoj hýbal co nejrychleji.
Někdy příští týden koupím buď MSI R7770 a nebo MSI R7850 a ty zatím fungují jen přes binární blob. Jsem zvědavý a určitě o tom sem zase napíšu. Víkend si ale užiju ještě na X550 :)).
Tiskni
Sdílej: