Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Tiskni
Sdílej:
Koukni se sem: http://functions.wolfram.com/Constants/Pi/06/ShowAll.html
Na pocitani je vhodny treba tenhle vzorec: http://functions.wolfram.com/Constants/Pi/06/01/01/0003/
Vtip je v tom, ze iterujes k, dokud "pi pro k-1" / "pi pro k" presahuje zadanou deltu (presnost jake chces docilit).
Jeste dodatek - nastrel predstavy paralelizace - mas X masin, tak prvni pocita pro "k % X = 0", druha "k % X = 1" etc.
Respektive by se spočítat teoreticky dalo, akorát by to trvalo nekonečně dlouho.
Jako transcendentni cislo se da vypocitat/zmerit vzdy pouze na urcitou presnost.
Sranda. Ja zas poznám matematika, ktorý si myslel, že Planckova konštanta je transcendentné číslo 
I tak sa ti pocitac sekne na 216. mieste ...
No a pro Céčkaře, to první, co jsem vygooglil, je tůto (jsem domestikovaný Plzeňák).
Stovky vláken jsou pro sraby, kdybys byl co k čemu, rozchodíš hadoopový cluster na pár tisících strojích, jako to mají v Yahoo, a pustíš tam tohlehadoop me prisel hodne pomaly, az jsem se divil, jak to v tam yahoo jsou schopni provozovat. pravda, muj nejvetsi cluster mel 20 nodu, takze to se s nima neda srovnat... ale ta rezie na presuny dat mezi map-reduce, pripadne ukladani na HDFS v replikovanem rezimu byla opravdu sila...
ale ta rezie na presuny dat mezi map-reduce, pripadne ukladani na HDFS v replikovanem rezimu byla opravdu sila...
nejake cisla? (MB/s,GB/s)
Každopádně tady nejde v první řadě ani tak o výkon jako spíš o škálování a vypořádání se s výpadky hardwaru. To ti ale určitě neříkám nic nového
Vývoj je dost rychlý, řeší se lepší plánovače a já nevím co všechnovyvoj jde rychle kupredu a pribyvaji zajimave vlastnosti. ale myslim, ze je tam par designovych problemu. napr. snaha cpat skoro vsechno na disk a to i mezivypocty.
hodně záleží na správné konfiguracito jo. slusne to nakonfigurovat je docela dobra magie. navic jsem zjistil, ze vetsina oficialnich doporuceni na mojem clusteru proste nefunguje, tak jsem jednotlive konfiguracni hodnoty hledal metodou pokus-omyl.
Blog Cloudery je vysoce zajímavé čtenínechytam se... muzes mi dat link?
Zkus se podívat na GMP, používá to například System Stability Tester.
Obávám se, že autorovi jde spíš o hraní si s počítáním na grafice, protože pár milionů desetinejch míst se dá vypočítat během pár minut i na CPU...
PERL je krásný:
$|=3,141592;sub _
{print@_}sub o{_++$O[0
];_ 0for 1..$#O}sub O{$;=int
$=/10,'0/^ ^';if($;<9)
{_$_ for @O;;@O=()
;0}push @O,$;;0
,;push@ O,'.'if
$^==1; 0;if($;
==10){ print ,o,@O=(
)}}$~= 1000000 ;$-=10*
(q/@O= digits of pi =10/,1)
*int($~ /3)+1;$
_=2for@ ,[0..$-]
,;for$^ (1..$~){
$:=$-;$O =0;until
($:<0){$/= 2*$:+1;$/=
10if$/==1;$==10*$,[$:]+$O;$,
[$:]=$=%$/;$O=int($=/$/
)*$:--,10}O}o
a co tak vypocitat 22/7 
To je pí jak noha...
$ ./divide 22 7 3.142857...
No a? :) my sme v skole pouzivali konstantu 3.14
takto (22/7) som si to lahko zapamatal... ake presne boli potom tie vypocty? 
Pro běžnou technickou praxi samozřejmě stačí. Možná v NASA to počítají přesněji, než na +-5 platných číslic.
Pocitanie PI = pocitanie molekul vody v moriach celeho sveta...
tych molekul bude podla mna viac ako 3.14..
Nebo budou použity takové jednotky, že to tak jako tak vyjde 
#!/usr/bin/bc -lq n=read() scale=n 4*a(1) quit
Akorát ještě výsledek oříznout o jedno desetinné místo - poslední zprava je blbě:
scale=3 4*a(1) 3.140 scale=4 4*a(1) 3.1412 scale=5 4*a(1) 3.14156 scale=6 4*a(1) 3.141592 scale=7 4*a(1) 3.1415924
A je to relativne nenarocny - potrebujes sice monitor navic, ale zase se obejdes bez pokrocilych shaderu nerkuli CUDA.
Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key
?