Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Zcela netypicky se tento zápis týká Linuxu, konkrétně grafického rozhraní
Víceméně náhodou jsem dnes měnil nastavení vykreslování fontů (ono se totiž při nějaké aktualizaci lehce rozbilo
) a napadlo mne zapnout subpixelový antialiasing. Normálně to nedělám, protože následkem je barevné moaré kolem písmen a to mě zrovna moc nebere, i kdyby byly tvary o trochu lepší.
Tentokrát mě ale napadlo zkusit "vertikální RGB". Předtím jsem to myslím nikdy nezkusil, protože jsem si říkal: kdo by organizoval pixely v LCD panelu svisle? Každý normální člověk by je přece udělal v pořadí R,G,B,R,G,B... nebo v nejhorším B,G,R,B,G,R...
No, zjevně tvůrce mého LCD panelu byl poněkud zvláštní a zorganizoval pixely svisle. Anebo je ten vertikální antialiasing nějaký lepší z jiného důvodu, kdo ví, ale efekt byl pozoruhodně dobrý! Vykreslování fontů se zlepšilo natolik, že jsem dokonce ochoten vyzkoušet vektorový font v textovém editoru, kde jinak panují jednoznačně bitmapy. Vizuální zlepšení, řekl bych, tak o 50%. A žádné duhové odlesky kolem písmen - všechno ostré, aspoň do té míry, do jaké to mé pidlooké oko vidí.
Poučení z toho plyne... é... nejspíš to, že zkusit se mají všechny možnosti, i ty, které vypadají úplně absurdně
Update: Připojil jsem dva screenshoty - první ukazuje vzhled obrazovky bez subpixel antialiasingu, druhý tentýž úsek se zapnutým vertikálním RGB subpixelovým antialiasingem.
Tiskni
Sdílej:
(pod Win XP)
To bych přece neudělal, abych Doliho nevážně míněný příspěvek do flamu použil v seriózně míněném komentáři!
Jinak ClearType se mi docela líbí, pokud ho vyladím pomocí toho MS wizardu (není ale v instalaci přítomen, nechápu proč). Ten wizard dává 2x6 různých druhů vyhlazování, v linuxu máme 4x4 možnosti (úroveň hintingu x typ subpixel hintingu), takže je otázka, jak to vlastně ta MS utilitka ladí.
<?xml version="1.0"?> <!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd"> <fontconfig> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hinting" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hintstyle" > <const>hintslight</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="rgba" > <const>vrgb</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="antialias" > <bool>true</bool> </edit> </match> </fontconfig>
Koneckonců, XML je v případě dat (v protikladu s psaním dokumentů) především formát pro strojový výstup, že.
*jo já vím, HTML, už jsem zticha ...
(vím, je i pár takových, co se nedají číst ani v plaintextu, ty v XML mají aspoň nějakou strukturu).
sendmail.cf?
sendmail.cf za konfigurační soubor… :-)
.bashrc
gcc -s'. Výsledek je sice formálně assemblerový zdroják, v případě potřeby se do toho dá i něco dopsat nebo v tom něco opravit, ale jako zdroják bych to prostě neoznačil…
sendmail.cf je potom v podstatě bytecode zdrojáku sendmail.mc?
screenshoty su fakt nanic... ale ak mam povedat moje skusenosti, najlepsie je nastavit maximalny hinting a potom to pri spravnej orientacii hintingu (RGB|BGR <-> vertical|horizontal) vyzera fakt pekne (na viacerych LCD som to tak uz nastavil a vzdy to bolo najlepsie co sa na tom dalo dosiahnut).
Teraz to tak mam nastavene uz asi 3 mesiac a do neantialiasovaneho by som nesial asi ani s arialom (a to uz je co povedat, ked som pred pad mesiacmi este na svojom notase fungoval na windowsoch prave s arialom)
Bylo by krásné, kdyby existoval nějaký standardní protokol, kterým by bylo možné se zeptat jakéhokoli kusu hardwaru a on by prozradil, jaké přesně součástky jsou uvnitř, kdo co vyrobil, jaké verze obvodů a firmwaru tam jsou atd... Jenže bohužel, to jsem někde v Utopii...
Chceš-li ukázat skutečný rozdíl všem, tak holt nezbývá, než to vyfotit foťákem, který zachytí jeden subpixel LCD jako samostatný bod nebo skupinu bodů.
Ještě doplněk. Právě jsem zjistil, že pomocí ruční editace souboru ~/.fonts.conf lze nastavovat hinting a antialiasing pro každý font zvlášť! To je poměrně důležité, protože se mi už xkrát stalo, že jedno nastavení vypadá hezky u většiny fontů, ale u některých naopak zcela ohavně.
Například, pro nastavení hintingu zvlášť pro font Luxi Mono (který u mne chce víc než ostatní):
<match target="font">
<test name="family"><string>Luxi Mono</string></test>
<edit name="hintstyle"><const>hintmedium</const></edit>
</match>
Jak se řeší vyhlazování, když má někdo dva různé monitory (např. klasika - notebook s vestavěným LCD a vedle CRT)?
Jednoduše: některý notebook takový režim vůbec neumí
Resp. používat oba monitory u některých notebooků lze jen tehdy, pokud je externí monitor připojen přes VGA. Při připojení přes DVI lze používat jen jeden, protože graf. karta v notebooku má pouze jeden, jaksetoto, tentononc... na DVI výstup a ten je sdílený s výstupem na vnitřní LCD.
<match target="font">
<test name="family"><string>DejaVu Sans Mono</string></test>
<edit name="hintstyle"><const>hintfull</const></edit>
<edit name="autohint"><bool>true</bool></edit>
</match>