Byla vydána nová verze 2.53.18.2 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na blogu programovacího jazyka Swift byl publikován příspěvek Psaní aplikací pro GNOME v programovacím jazyce Swift. Používá se Adwaita pro Swift.
egui je GUI knihovna pro programovací jazyk Rust běžící na webu i nativně. Vydána byla verze 0.27.0.
Byla vydána nová verze 6.1 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.13. Thunderbird na verzi 115.9.0.
Linka STOPonline.cz v roce 2023 přijala 3700 hlášení závadného obsahu na internetu, 22 bylo předáno PČR, 23 bylo předáno ISP a 944 závadových domén zobrazujících dětskou nahotu či pornografii bylo nahráno do mezinárodního systému ICCAM, který je spravován asociací INHOPE.
Byla publikována podrobná analýza v upstreamu již opravené bezpečnostní chyby CVE-2024-1086 v Linuxu v nf_tables.
Byla vydána nová verze 4.1 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání.
Úkolníček Taskwarrior (Wikipedie) pro správu úkolů z příkazového řádku byl vydán ve verzi 3.0.0.
Společnost Canva stojící za stejnojmenným webovým grafickým editorem koupila společnost Serif stojící za grafickým editorem Affinity.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 40, tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 16. dubna. Z novinek (ChangeSet) lze vypíchnout podporu frameworku pro strojové učení PyTorch. Fedora KDE Plasma Desktop přichází s Plasmou 6 a běží nad Waylandem. Fedora Workstation přichází s GNOME 46.
Text je vlastně odpovědí na provokaci Volím komunisty. No a?, kterou jsem původně zamýšlel do diskuse, ale která se poněkud protáhla.
Hlavně protože mě napadlo vytáhnout ze známého Čapkova eseje několik důležitých větiček, např. pro ty, kteří už nemají na tak dlouhý text trpělivost, ale pár bodů z komunistického volebního programu schroustnou jako malinu, a pak by se nevinně mohli ptát, co je na tom špatného. Třeba jim tento výbor pomůže orientovat se v ideologii strany, která začíná svůj program větou: "Za základní příčinu stupňujících se problémů světa i naší společnosti považuje KSČM kapitalismus."
Blíží se volby a znát to je když ne ještě na každém rohu pouličním, tak určitě na každém rohu mediálním. Užíváme si tak primitivních strašáků "komunismem", v čemž si libuje zejména nynější nejsilnější opoziční strana.
Ta ovšem namísto věcnosti v polemice sází na demagogii a emoce, a tak paradoxně takovou kampaní soupeře jen posiluje: rozhodnuté zatvrzuje a ještě nerozhodnuté radikalizuje. Druhá strana si to nenechá líbit a oplácí stejným metrem: lépe volit komunisty nežli ODS.
Z třetí nejsilnější parlamentní strany v českém parlamentu s ostudným názvem a ještě ostudnější minulostí se tak jakoby stává symbol, symbolický hráč na poli volebních preferencí, kdy hlas pro a proti není už odměřován prvotně rozvahou o vlastním životě ve společnosti pro příští čtyři léta, ale zábavným rozvažováním, jak udělat něco Topolánkovi (Paroubkovi, Kalouskovi) natruc.
Do voličsky aktivního věku se navíc dostávají generace, které si na "požehnání" komunismu nepamatují už ani trochu, a tak pro ně strana s podivným názvem, jíž se zdá všudypřítomná politická rétorika propůjčovat aureolu mučedníka, snad představuje zajímavý objekt zájmu pro hledání alternativy v tak chudé české politické scéně.
Nadšený mladý a moderní hledač pak pomocí vyhledávače zabrousí browserem do jámy lvové, totiž na internetovou prezentaci strany hlásící se k zločinnému a zavrženíhodnému režimu, a na první pohled shledá, že přece na takovém programu není tolik závadného, že ta "komunistická myšlenka" přece v jádru vypadá dobrá...
Takové iluze nejsou ale nic nového pod sluncem, a pokusů o "odhalení" komunistické myšlenky vzniklo během krvavých dějin dvacátého století bezpočet. Jeden z nejznámějších u nás napsal nedlouho po komunistickém převratu v Rusku, který se zdál vlévat do žil evropským komunistickým kruhům novou krev (z vražděných třídních nepřátel), Karel Čapek, jako odpověď na otázku Proč nejsem komunistou.
Esej stojí určitě za přečtení tak, jak je, ale kvůli těm, kteří dnes nemají dost trpělivosti, kvůli tomu, že od sepsání uplynulo šedesát let a kvůli tomu, že nynější myšlení, ať "komunistické" či "liberální" je poznamenáno vzestupem a pádem komunistických diktatur v tomto mezidobí, stojí snad také za to, připomenout si vybranými citáty obyčejně dovedně skrývané rysy oné "dobré komunistické myšlenky", protože ta se, navzdory době, nezměnila.
Následují úryvky ze statě Karla Čapka "Proč nejsem komunistou", uveřejněné v časopise Přítomnost, 4. 12. 1924, kterou si kompletní můžete přečíst online např. na stránce capek.misto.cz, zvýraznění přidáno:
Proč nejsem komunistou?
[…] Protože mé srdce je na straně chudých […] cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce.
Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád."
Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou.
Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv.
Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne; záleží jen na tom, jak my lidé cítíme. Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády.
Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde. Pohříchu ani tato podmínečná spása není textově zaručena.
[…] nikdo snad vážně netvrdí, že masy budou vládnout; jsou jenom hmotným nástrojem k dosažení jistých cílů; jsou prostě politickým materiálem v daleko tvrdším a bezohlednějším smyslu než straníci jiných barev. Je třeba stlačit člověka do jakési fazóny, aby se stal hromadným materiálem; je třeba dát mu uniformu z určitého sukna nebo z určitých idejí; po hříchu 'uniforma z idejí' se obyčejně nemůže po půldruhém roce svléknout.
Začal bych si komunismu hluboce vážit, kdyby přišel k dělníkovi a řekl mu počestně: "Žádám od tebe něco, ale nic ti neslibuji; žádám, abys byl u mne kusem, jednotkou, materiálem, tak, jako jsi kusem a materiálem v továrně; budeš poslouchat a mlčet, jako posloucháš a mlčíš v továrně. Zato jednou, až se vše změní, zůstaneš, čím jsi; povede se ti hůře nebo lépe, což nemohu zaručit; řád světa nebude k tobě štědřejší ani líbeznější, ale bude spravedlivější."
Myslím, že by se většina dělníků velmi rozmýšlela před touto nabídkou; a přece by byla svrchovaně poctivá, a kdož ví, zda by nebyla z vysoce mravních důvodů přijatelnější než všechny dosavadní oferty.
[…] Co tedy činit? Pokud mne se týče, neutěšuji se příliš slovem "vývoj"; myslím, že bída je jediná věc na světě, která se nevyvíjí, ale jen chaoticky roste. Avšak není možno odkládat otázku chudých do nějakého příštího řádu; má-li se jim vůbec kdy pomoci, musí se začít už dnes. Je ovšem otázka, má-li k tomu dnešní svět dosti mravních prostředků; komunismus praví, že nikoliv; nuže, je to právě tento zápor, v čem se rozcházíme.
Nechci sice tvrdit, že jest dost dokonale spravedlivých v této sociální sodomě; ale v každém z nás sodomských je kousek spravedlivého, a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a mnohém mávání rukama dohovořit na zcela slušné spravedlnosti.
Komunismus však praví, že se dohovořit nemůžeme; patrně vůbec pochybuje o lidské hodnotě většiny lidí […] Dnešní společnost se nesesypala, když provedla jakous takous ochranu nezaměstnaných, zestárlých a nemocných; neříkám, že to stačí, avšak důležité je pro chudé i pro mne, že aspoň tolik bylo možno provésti dnes, hned na místě, bez rozčileného čekání na slavnou chvíli, kdy zavlaje prapor revoluce.
Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament.
Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné.
[…] Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád bych mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky.
Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit. V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka, kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo.
Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze; ale v privátním životě s jím nelze vyjít.
Postavte se na chvilku vedle žebráka na rohu ulice; všimněte si, kdo z chodců nejspíš vyšpulí z kapsy ten šestáček; jsou to v sedmi případech z desíti lidé, kteří sami se pohybují na mezi chudoby; ostatní tři případy jsou ženské.
Z tohoto faktu by komunista pravděpodobně vysoudil, že buržoa má tvrdé srdce; já však z toho vysuzuji něco krásnějšího, totiž že proletář má většinou měkké srdce a je v gruntu nakloněn vlídnosti, lásce a obětavosti. Komunismus se svou třídní nenávistí a vzteklostí chce z tohoto člověka učiniti canaille; takového ponížení si chudý člověk nezasluhuje.
[…] Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci. Co je dobré na jedné straně, nemůže a nesmí být dobré na druhé straně; jako by nebyli tedy i tam lidé fyziologicky a morálně titíž.
Pošlete na mne nejortodoxnějšího komunistu; neskolí-li mne na místě, doufám, že se s ním osobně shodnu ve spoustě věcí, pokud se ovšem netýkají komunismu.
Avšak komunismus se zásadně neshodne s těmi druhými ani v tom, co se netýká komunismu; mluvte s ním o funkci sleziny a on řekne, že je to měšťácká věda; podobně existuje měšťácká poezie, měšťácký romantism, měšťácká humanita a tak dále.
Síla přesvědčení, jakou najdete u komunistů v každé maličkosti, je téměř nadlidská: ne proto, že by to přesvědčení bylo tak povznášející, nýbrž proto, že se jim posléze nepřejí. Nebo snad to není síla přesvědčení, nýbrž rituální předpis nebo koneckonců řemeslo.
Ale čeho je mi zvláště líto, jsou právě proletáři, kteří jsou takto přímo vyříznutí z ostatního vzdělaného světa, aniž by se jim to nahradilo něčím jiným než luznou vyhlídkou na rozkoše revoluce.
[…] Komunismus uzavírá kordon mezi nimi a světem; a jste to vy, komunisté intelektuálové, kdo stojí s pestře pomalovanými štíty mezi nimi a vším tím, co je připraveno pro ně jako podíl pro nově příchozí. […]
Tiskni Sdílej:
Napsal jsi to dobře, dík.
Hodnoty vznikají u jednotlivců a komunismus uznává masy, i proto ho nemusim.
Vsem, kteri maji kratkou pamet nebo tu dobu proste nezazili doporucuji popovidat si s nekym kdo si ji uzil (a prezil) plnymi dousky v nekterem z lagru
Predesilam , ze jsem velmi zaujaty vzhledem k tatove clenstvi v PTP (pomocny technicky prapor)
viz. napr. tento odkaz.
JirkaJá zase říkám: "kdo si nepamatuje svou historii, zaslouží si ji prožít znovu".
Společnost je jedna, výsledný směr taky. Jsme všichni na jedné lodi. Akorát nám to tak nepřijde.
Díky za tento zápis. Se vším 100% souhlasím.
Občané volící komunisty by si měli hodně rychle vzpomenout na komunistickou éru. Kdy v obchodech nebylo nic a když bylo, tak se stáli fronty. Nikdo neměl zájem na práci, ale jen na tom kde se zašít, protože dostával stejný plat ať pracoval nebo ne. Dovolená v Jugoslávii, byla luxus nad luxus a kdo chtěl do zahraničí (samozřejmě jen na východ), tak musel žádat a čekat, až na něj přijde řada.
Vida vida... Tak tenhle Čapkův esej jsme v čítankách neměli... To je opravdu zvláštní, řekl bych.
Čapek to napsal opravdu geniálně. Podhoubí komunismu vyrůstá z bídy a z nenávisti těch chudých vůči bohatým, komunismus tuto nenávist podporuje a říká, že jinak než nastolením diktatury proletariátu se to nevyřeší.
Zdá se, že existuje jediný možný způsob, jak preference komunistů odkázat do rozumných mezí (nejlépe pod hranici, kdy budou v parlamentu): snažit se všemi silami o obnovení občanské společnosti, o zdůrazňování toho, že KAŽDÝ člověk je zodpovědný za to, jak bude vypadat naše společnost. Myslím, že komunismus v lidech vypěstoval maximální míru pasivity s tím, jak na státní úředníky převedl vlastně jakoby všechnu zodpovědnost a lidi se neměli starat o nic a měli jen pracovat. Ostatně o toto se snaží levicové strany: v maximální míře převést všechno na stát. Pro lidi je to velmi pohodlný, ale současně se tím nejen zříkají osobních svobod, ale také stát přerozděluje mnohem více peněz (chtěli jste lepší sociální zajištění? Tak nám dejte víc peněz na daních) a tím se více otvírá prostor pro korupci a všechny možné nešvary.
A ještě bych si dovolil jednu poznámku: Možná to lidem uniká, ale komunisté všechny "sociální vymoženosti" financovali v podstatě stálým zadlužováním. A jak to, že jim to vydrželo tak dlouho? Protože na začátku svojí vlády nechali velmi tvrdě padnout měnu a to jim poskytlo dost peněz "do začátku". Kromě toho bylo ještě tzv. znárodnění, že. A že do znárodněných podniků moc neinvestovali do rozvoje, to asi snad ví každé malé dítě.
A ještě jednu mezikulturní vložku: Bavil jsem se s kamarády Kanaďany v době, kdy byla u nás Grossova aféra. A oni se nás ptali, co s tím jako hodláme dělat? Popravdě jsem nebyl schopen v tom okamžiku cokoliv vymyslet. A oni mi jako příklad řekli, že když se Bush připravoval na válku s Írákem, tak mu kanadský ministr zahraničí slíbil, že do toho půjde Kanada taky. Ale jeho úřad byl zakrátko zaplaven telefonáty lidí, kteří to odmítali, takže tuto nabídku pod tlakem lidí prostě stáhl. A pro mě to bylo ze začátku šokující, ale pak jsem si uvědomil, že to je to, co u nás chybí! Kdo u nás vládne? My, nebo politici? Každý odpoví, že politici. Ale kdo ty politiky zvolil? My. A my taky musíme určovat a starat se o to, jak budou politici rozhodovat, volbami to NEKONČÍ, i když se nám to bude snažit kdokoliv namluvit!
Mějte se...
Honzaexistuje jediný možný způsob, jak preference komunistů odkázat do rozumných mezí (nejlépe pod hranici, kdy budou v parlamentu): snažit se všemi silami o obnovení občanské společnosti, o zdůrazňování toho, že KAŽDÝ člověk je zodpovědný za to, jak bude vypadat naše společnost.Diky. Zajimave, ze tuhle elementarni pravdu nechape napr. ani nas nynejsi prezident, ktery by namisto skutecne obcanske spolecnosti videl spolecnost "delegovane zodpovednosti" (my zvolili, ty se starej). Jeho zastanci ho budou hajit tim, ze Klausovi jde o "natlakove skupiny" - ano, bohuzel on ty skutecne natlakove skupiny bez demokratickeho mandatu (profesionalni lobbisticke agentury a sdruzeni, prumyslove svazy apod.) nejak vynechal a svezl se prave na prikladech angazma obcanu, kteri zadny dalsi mandat nepotrebuji (protoze zastupuji sami sebe). Z tech totiz vysokemu politikovi nekouka zadny viditelny prospech, zatimco takovy "natlak" lobbistu ma jiste i sve velice prijemne stranky...
Zdá se, že existuje jediný možný způsob, jak preference komunistů odkázat do rozumných mezí (nejlépe pod hranici, kdy budou v parlamentu): snažit se všemi silami o obnovení občanské společnosti, o zdůrazňování toho, že KAŽDÝ člověk je zodpovědný za to, jak bude vypadat naše společnost.
S timhle se da jen souhlasit. Akorat se pri te snaze o obnoveni obcanske spolecnosti nesmi ztratit hlava a musi se pamatovat, ze pravidla museji byt pro vsechny stejna, jinak se sice zbavime jednech nenavidenych, ale za cenu toho, ze nastoupime na jejich misto. K tomu patri i to, ze kazdy bude respektovat existenci nazoru odlisnych od vlastnich.
Spatny nazor by mel byt vyvracen diskusi podporenou argumenty (kuprikladu idea komunismu vyvracena Capkem), ne urazkami, nadavkami a vyhruzkami.
...ODS (pravidelne pokusy v parlamentu o orezavani obcanskych svobod)Nějaký příklad, který by podložil toto tvrzení (čti: tuhle kravinu) ?
Je mi to ukradeny, klidne at vladne zenska, ale resi neco smysluplnyho.Jako například co?
..příklad co doloží tuhle kravinu...
Zadnou kravinu jsem nenapsal, netusim proc bych jime dokladat.
Pokud by Vas zajimali priklady orezavani obcanskych svobod, staci se podivat napriklad na navrhy pana poslance Zajicka znemoznujici ucast obcanu ve spravnich rizeni, nebo Pesana (utajovani lokalit kde je pestovano GMO).
Co?
Snizovai primych dani a naopak zpoplatnovani poskozovani zivotniho prostredi. Rika se tomu ekologicka danova reforma a byla v programovem prohlaseni nekolika poslednich vlad, jen to byly plane sliby.
Snizovani nasi surovinove zavislosti na dovozu z problematickych zemi (byvale CCCP nebo Persky zaliv).
Zlepsovani stavu obcanskych svobod. Konkretne vetsi decentralizace moci na uroven obci, mistni referenda, pristup k informacim. Omezovani prav nadlidi, jako napriklad myslivci, policie nebo OSA. Ochrana soukromi, mene dat v rukou uradu. Urcite bych si vymyslel spoustu dalsich zajimavejsich temat, nez jestli budu platit o par tisic rocne vice na danich.
Ale duvod proc nevolit komunisty je pro mne jinej: Neprinaseji zadnou alternativu.Neprinaseji. Bohuzel, zrovna ODS se tento dojem svou kampani snazi poopravit, protoze strasi tim, ze kdyz by se dostali k moci (jakkoliv) komuniste, bylo by najednou vsechno jinak. To presne chteji slyset ti, kterym se dnes neco nelibi - ti uz pak v zapalu zapomenou, ze by nebylo jinak "vsechno", ale pouze to, co vyhovuje komunistum. To taky napsal Capek skvele. Bohuzel musim opakovat, ze podle meho nazoru ma politicky styl ODS lvi podil na vysokem procentu volicu KSCM, a ze je to nikoliv Paroubek a CSSD, ktery k politickemu preziti komunisty potrebuje.
Neprinaseji. Bohuzel, zrovna ODS se tento dojem svou kampani snazi poopravit, protoze strasi tim, ze kdyz by se dostali k moci (jakkoliv) komuniste, bylo by najednou vsechno jinak.A myslíš, že nebude? Tak se kolem sebe rozhlídni - to, co se teď děje, je demoverze toho, co se bude dít, když bude vládnout KSČSSD. Znárodňování zdravotních pojišťoven a nemocnic (což už bylo sněmovnou schváleno) je jenom začátek - co přijde dál?
Tak se kolem sebe rozhlídni - to, co se teď děje, je demoverze toho, co se bude dít, když bude vládnout KSČSSD.Ja nebudu volit ani CSSD. Co jsem chtel (v souvislosti s vyse uvedenym Capkovym postrehem) rict: Ze ackoliv komunisti lakaji demagogii o "ochrane chudych a prostych lidi", presne tohle by se za jejich vlady nestalo. Takova je dejinna zkusenost a takova je nynejsi realita "komunistu-podnikatelu". Komunismus v praxi neni o spolecnem vlastnictvi a podpore "chudychů - komunismu v praxi je statni kapitalismus. Takze ono "znarodnovani" by de facto znamenalo, ze se vlady nad "znarodnenym" ujmou vyvoleni, a sice vyvoleni Matkou stranou. A jeste k vlastnimu tematu me reakce: vsimnete si, ze ODS nikdy neziskava hlasy na ukor komunistu. Naopak, pokud se ODS podari poskodit nejak sveho hlavniho protivnika, CSSD, tak, ze jim klesnou preference, nevystoupi v reakci na to preference ODS, ale preference komunistu. To podle me znamena, ze lidi voli nebo nevoli komunisty v zavislosti na politice CSSD, ale v zavislosti na politice ODS. Preberte si to jak chcete, kazdopadne bezhlave utoky proti CSSD znamenaji narust preference komunistu. At se s tim priznivci "modre sance" vyrovnavaji jak chteji.
Druhá věc je, že tyhle ideály, společné vlastnictví… se tady objevuje stále.Krome toho, ze mate pravdu s tou "skupinou" (plati i pro nabozenskou komunitu), jsem si ja, ackoliv jsem vedome zazil minuly rezim pouze par let, nikdy nevsiml, ze by bylo nejake spolecne vlastnictvi: kdyz jsem penize potreboval, nikdo mi je nechtel z toho spolecneho dat. Videl jsem, ze byli chudi a bohati... Komunisticky rezim navzdory propagande nikdy nebyl o "spolecnem vlastnictvi", jelikoz by to taky predpokladalo, ze se bude spolecne urcovat, co s takovym vlastnictvim podnikat. Komunismus je hospodarsky neco v jeho ideologickych terminech popsatelny neco mezi statnim kapitalismem (stat vlastni vyrobni prostredky a stava se proto vykoristovatelem, misto mnoha "malych" jeden "velky") a oligarchickou theokracii (nerozhoduje "moc kapitalu", ale Zjevena Pravda, na jejiz vyklad a uvadeni do praxe ma pravo a moc pouze kasta vyvolenych knezi).
No nevim proc bych mel hajit komunismus, ale rypnout si muzu :)
Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád bych mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky.
Asi to bylo psano v predvalecnych realiich. Presto se to dnes hodi i na dnesni spolecnost. Zatimco minimalne od vladnouci CSSD zazniva zjednoduseny provalecny kecy, jako "boj s terorsimem", "hrozba Islamu", komuniste jsou proti valce. Pravdepodobne predevsim proto, ze v cele valecneho stvani jsou USA, to nepopiram.
Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace.
Kdo zavedl do ceske politicke sceny hazeni oponentu do jednoho pytle? Napovim: ...falesni panove Jmeno-ove, Jmeno-ove, Jmeno-ove..
Kdo napriklad kohokoliv nesouhlasejici s jim proklamovanym verejnym zajmem pri budovani dalnic, tovaren, ... oznacuje rovnou za ekoteroristy? Odmita brat v potaz predkladane alternativy, radeji meni zakony, pouziva salamove metody, zastrasuje?
Nejsmutnejsi na podobnych spotech je to, ze se vsichni sejdou, prectou si neco co odsuzuje neco co sami nemaji radi, tak vsichni moudre pokyvaji hlavou a volaji po soudnosti vsech kolem. Ale stejne by nadpis spotu mohl byt, proc nevolim ODS, CSSD, ... Stacilo by ten text nebrat jako bibli, ale premyslet nad jeho smyslem.
Ale stejne by nadpis spotu mohl byt, proc nevolim ODS, CSSDTak ho napiš - uvidíme, jaký budeš mít úspěch.
lepší..
Neni to lepsi, je to mene spatne.
tak ho napis
Mate problem porozumet psanemu textu? Staci Capka nechat a jen zamenit nadpis.
Neni to lepsi, je to mene spatne.Méně špatné == lepší
Staci Capka nechat a jen zamenit nadpis.Děkuji, ale překrucovat slova pana Čapka opravdu nebudu.
Méně špatné == lepší
Takze navrat do skolnich let, zopakujte si:
spatne->horsi->nejhorsi
nejhorsi->mene spatne->nejmene spatne
dobre->lepsi->nejlepsi
nejlepsi->mene dobre->nejmene dobre
Pokud porad nechapete rozdil, zkuste si do dobre->lepsi->nejlepsi dosadit Vami uvadene priklady (poprava, gulak, osocovani). Ja s dosazenim do spatne->horsi->nejhorsi problem nemam, jak jste na tom Vy?
překrucovat slova pana Čapka opravdu nebudu.
Mam pocit, ze i jeho cteni byla pro Vas ztrata casu. Vubec jste nepochopil, ze kritizovano je urcite smysleni a postoje, ze pred valkou se jimi vyznacovali predevsim komuniste neznamena, ze se neprojevuje i jinde.
Asi to bylo psano v predvalecnych realiich. Presto se to dnes hodi i na dnesni spolecnost.Tak snad vite, kdy Capek zil, krome toho jsem napsal kdy a kde to bylo uverejneno. Hodi se to samozrejme jako rozbor jakekoliv ideologie, bez ohledu na nalepku.
Ze stejneho duvodu si casto rikam, proc je ksakru tak spatne k nalezeni pravostredova strana slusnych lidi, protoze kdyz vidim ty topolanky, langry, tlusty nebo kalousky, dela se mi z nich na blitiTen Capkuv esej je prave zajimavy tim, ze neutoci na "nalepku" jako mnozi radoby komunistobijci dnes, ale rozebira ideu a praxi komunisticke ideologie - a ta neni nutne vazana na otevrenou nalepku "komunista". Jinak receno: "komunisticke" praktiky zminene v tomto textu lze vystopovat i v uplne (zdanlive) jinych politickych subjektech. Staci nehledet na pouze na slovicka, ale na jejich skutecny obsah.
Jenom si myslím, že není dobré nutit někomu svůj názor a proto pojmenování "Proč nevolit komunisty" není zrovna nejlepší. Pokud je vy osobně nevolíte a chcete zveřejnit své důvody, mohl jste blog pojmenovat třeba "Proč nevolím komunisty". Je to slovíčkaření, ale v tomhle případě docela podstatné.Souhlasim do te miry, ze nadpis jsem zvolil zcela zamerne tak, jak tam je. Proc nevolim komunisty by bylo osobni vyznani; tohle je pokus o prezentaci objektivniho nametu k zamysleni, pomucku k orientaci v programu strany, ktera tvrdi, ze za vsechno zlo muze "kapitalismus" a chtela by proto nastolit rad novy (prectete si uvod k jejich programu) a bere si pro tento mocensky narok "chude" jako rukojmi, proto ta vyzva, zcela vedome.
Objektivita v politickém názoru a námětu? Pane to snad ani nemyslíte vážně? To je stejně "objektivní" jako hodnocení která ženská je hezčí. Blondýna nebo bruneta?Objektivni je, ze se muzeme shodnout na tom, ze je nejaka zena blondyna a nejaka bruneta, coz by melo soudnym lidim zabranit v debatach na tema cernovlasych blondyn, stejne jako treba "socialniho komunismu".
Já moc na objektivitu neveřím, když je spojena se subjektivitou pozorovatele.Posluchajte, Kefalin, co vy si predstavujete pod tym hentym "objektivita"? Abychom se tu neplacali ve filosofickych debatach, tak to zjednodusme: Kazde sdeleni bude zkratka spojene se subjektivitou autora sdeleni - cim mene je vsak zavisle na "pouze subjektivnim (tj. "osobnim"), coz mj. lze posuzovat z miry logicke argumentace v takovem sdeleni, tim vice se blizi idealu objektivity. Kdyz si dame ve tri sraz u Kone, tak je sice mozne, ze subjektivne tim jeden mysli tri odpoledne a druhy tri rano, a jeden pujde na Vaclavak a druhej do hospody... Ale to se vsadte, ze se dva lidi, co se domluvit chteji, nakonec objektivne sejdou, at "objektivite" veri nebo neveri ;)
Prostě bych se víc zaměřil na linux, když už se to jmenuje abclinuxu, nebo je s přestěhováním spojeno i přejmenování?A co vam v tom brani, vzdyt se venujte. A proc tedy ctete zapis blogu s nadpisem, ktery zretelne dava najevo, ze se linuxu nevenuje?
Poslední dobou se nemůžu zbavit dojmu, že tu blogy nějak upadají.A tahle vase hlaska mi taky neda: Jo jo, driv i byla i budoucnost lepsi, ze? :P To "posledni dobou" pokud si pamatuju trva v "dojmech" ruznych nespokojencu od sameho pocatku doby, kdy se prvni blogy objevily. Nakonec se vsadim, ze i i cely "abicko" nejak upada, od chvile, kdy ho zalozili. Na pocatku zkratka byl vek zlaty... Jak ze se jmenuje ten Nemec, co vam to porad vsechno schovava (hlavne pamet)?
V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný Tohle platilo v Čapkové době, kdy Komunisti byli opoziční stranou. Kritika je logicky solí každé opozice. Dnes jsou nejvíce negativističtí horliví příznivci opoziční ODS, kteréžto svazáky za Komunisty (v původním smyslu) považovat nelze.1) Mala ukazka z poslednich "zprav" webu KSCM, jen titulky: Evropská unie nutí členské státy k šetření vůči svým občanům Postavení dvou milionů občanů ČR se každoročně zhoršuje Nesmíme dopustit, abychom se stali smetištěm Evropy „Permanentní válka“ s terorismem, jako universální prostředek řešení ekonomických a politických problémů kapitalismu Nezaměstnanost a sociální napětí je na severu jako doma Stávka státních zaměstnanců - příklady táhnou Jiří Dolejš: Recepty podnikatelů protáhneme politikou Atmosféra ve sněmovně bude ještě houstnout Filip: ODS a Kalousek se fašizují atd. atd. Myslim, ze neni treba pokracovat a ze je ponekud rozdil mezi opozicni kritikou prace vlady a zamernym malovanim sveta nacerno, totiz sveta, ktery nefunguje pod taktovkou komunistu - v tom pripade by se zase malovalo naruzovo. A jak vidno, plati to dnes stejne jako to platilo v dobe Capkove. Ze ODS vydavajici se za "pravici" sem tam prejima tyto tradicne komunisticke praktiky jsem si take vsiml. Vyvodil bych z toho ovsem opacny zaver nez vy: rozhodne ne, ze dnesni komunisti nejsou tolik komunisticti.
Osobně soudím že kdyby žil Čapek dnes, mluvil by podstatně jinak.Vtip je v tom, ze by mluvil v podstate stejne. Ano, kontext je jiny, uplynulo sakra 60 let, Cesko prevalcoval nacismus i komunisticka diktatura - takze jsme se mohli presvedcit, ze v praxi jsou tyto rezimy strany jedne mince, ze jsou to rezimy krvave, ze se za jejich vlady "delnikum a chudym" nevede lepe, naopak se lepe vede krivakum, zlodejum, svinim a bonzakum - zkratka, pokud by dnes Capek mluvil jinak, tak jen proto, ze by nemusel vestit do budoucna, ale mohl by klidne ukazat na praxi minule doby. Ze se komunisti v "opozici" modne zaklinaji slovy jako "demokracie", "lidska prava", "stavky" ... mozna jste nezazil nebo uz zapomnel, ze tahle hesla platila za jejich vlady za provokaci a utok vuci "lidove-demokratickemu zrizeni". A taky je nad slunce jasne, ze za "chudobu" v teto zemi nemuze zadny kapitalismus, ale prave 40 let vlady komunistu. Netusim, jak na zaklade techto zkusenosti jeste kdokoliv "chudy, maly, bezmocny" muze doufat, ze komunistum jde o jeho blaho.
Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády. Ano, jsou dva pohledy na svět. Buď lze určité uspořádání světa považovat za dílo slepé náhody (tj za prosté ,,neštěstí''), nebo za důsledek nějaké zákonitosti, v tomto případě teorie tříd.Myslim, ze jste ponekud minul Capkovu myslenku. On netvrdi, ze kazde "nestesti" je dilem slepe nahody, on tvrdi, ze se "nestesti" neda odvratit tim, ze se zbavim na zaklade teorie trid nejake te "zle" tridy. Zretelne to bylo videt na vyvoji komunistickeho rezimu v Ceskoslovensku: nejdriv prisla na radu trida "velkokapitalistu", pak "burzoazie", pak jako intermezzo trida "velezradcu zidovskeho puvodu", a nakonec, kdyz uz nebylo mozne svalovat vinu na zadnou "tridu" (jelikoz ty byly likvidovane), prisli na radu "proletari" a "delnici" teto zeme. Stavka nebo demonstrace, dokonce i jen "slovo" se stalo trestnym cinem, z "ochrance" slabych a bezmocnych se stal jejich "otrokar" v pravem slova smyslu. Zemi obehnal zeleznym dratem a beda, komu se v jeho "raji" prestalo libit.
Když mě v šalině okrade cikánka, můžu si také myslet že je to tím že ji potkalo neštěstí a nutně potřebovala založit. Nebo si také můžu myslet že je to tím že v jejím nejbližším sociálním okolí se jedná o běžné chování, a proto si příště dám pozor na všechny podobné cikánky.Anebo po vzoru komunistu preventivne usporadat lync a vsechny cikany ve meste preventivne pobit. To je prece komunisticke reseni (= likvidace tridniho protivnika).
Který přístup je rozumnější či v praxi používanější nechám na zvážení každého čtenáře.Nechte.