Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Protože se nevrací spínač blinkrů do neutrální polohy na jednu stranu, je třeba se k němu dostat a půjde-li to, opravit jej, případně vyměnit. Abych se ke spínači dostal, je třeba sundat volant.
Na sundání volantu ovšem potřebuji speciální přípravek a hlavně, závitová očka s americkým závitem. Naštěstí kamarád zámečník má spoustu nářadí a ochoty pomoct. Podle tohodle vlákna ve fóru, jsem dodal podrobný plánek, jaké závity tam mají být, zbytek jsem doměřil přímo na volantu. Kamarád mi přípravek tedy vyrobil a u dobrého kafe jsem mu zase já na oplátku pomohl s pár věcmi v Linuxu.
Po stažení volantu bylo potřeba sundat ségrovku, s tím mi ochotně pomohla přítelkyně. Musel jsem tlačit palci na ten kovový díl (pod ním je pružina), zatímco přítelkyně sundala ségrovku z volantové tyče.
Pak již byl vidět důvod, proč se na jednu stranu nevrací páčka do neutrální polohy - chybí jedna pružinka a aby toho nebylo málo, tak je ten díl ještě prasklý. Pružinku jsem si tedy vyrobil, není to žádné umělecké dílo, ale hlavní je, že bude plnit svůj účel. Prasklou umělou hmotu jsem chtěl nejdříve slepit vteřinovým lepidlem s aktivátorem co mám z letadýlek, ale to se ukázalo jako na nic, v tom místě je to namáhané, tak to praskalo. Tak jsem zkusil najít něco, čím to sevřít. Našel jsem v dílně hliníkový U-profil, který měl i přesně rozměry co jsem potřeboval. Pak už jen stačilo vyvrtat díru a trochu přizpůsobit a krásně to prasklé místo sevřelo.
Protože už je ale hodně hodin a nasazení ségrovky zase sám nezvládnu, kompletaci a ozkoušení udělám asi až zas zítra.
Tiskni
Sdílej:
CB je v autě prima, hodně jezdím a od ostatních řidičů si zjišťuji dopravní situaci (někdy aktivně, ale v případě průseru na silnici stačí jen naslouchat). Také se to hodí pokud jede víc aut do zahraničí např. na dovolenou - šetří se za telefon na volání mezi auty
Wow, novinka pro mě, To se mi líbí, to mě zajímá. Díky.
co na tom chceš umět? Vymyslíš si "volačku" tedy jméno nebo přezdívku, něco výstižného jednoduchého, hlavně žádný jazykolam. U domácích uživatelů se ještě dodává místo odkud vysílá, u mobilních často typ auta pokud je nějaký netypický, někdy třeba firma na kamionu, prostě něco charakteristického. No a pak jen zapnout přístroj, kroutítkem "squelch" nastavit přijímač tak aby se umlčel šum a slabé nesrozumitelné signály a nastavit kanál. Číslo 10 používají kamiony, 9 se považuje za nouzový, někde to dokonce sledují hasiči ale to spíš výjimečně. Pak jsou zažité místní kanály kde v různých oblastech fungují kecací spolky, třeba tady kolem Velkého Meziříčí se většinou někdo vyskytuje na 27. Ale zlatá éra CB už je pár let pryč, mobilní telefony a internet jsou pohodlnější. Pár nadšenců pořád je ale hlavně to používají kamiony. Je to nejrychlejší dopravní zpravodajství. Ale pozor! platí pro to to co pro mobily, za jízdy to nesmíš vzít do ruky. No ale na ucho se to nedává a tak každej prd pozná jestli se šťouráš v nose nebo koušeš tatranku.
V ČR se skutečně používá pro mobilky desítka. Doladění antény nestojí nic, když si ho děláš doma sám
ono tam žádné nařízení kanálů v žádných předpisech není, jde spíš o regionální zvyky. Ale na naprosté většině radiostanic které jsem za ty roky viděl byla zvláštní předvolba na kanály 9 a 19. Taky počty kanálů jsou v každé zemi jiné, u nás je jich povolených 80 ale popravdě řečeno to nikdo nehlídá. Ale jak už jsem psal výše, zlatá éra je pryč a tak se v pohodě vystačí se 40 kanály jak to mají starší přístroje. To doladění antény, nejlíp se poptat po kanálech kde se hodně vykecává, on se někdo s měřákem najde. Většinou se to ladí povytahováním a zasouváním toho prutu ale někdy to nestačí a musí se zastřihnout. Některé antény mají ladící element v té patce. Antény jsou konstruované na montáž do střechy, pokud to je třeba na zrcátku tak se to ladění může výrazně posunout.
V ČR jsou povolené 4W, ale dost lidí topí desítkama watů a přitom kecá se sousedem přes ulici. V Polsku je výkon nelimitován? Ono to vypadá, že je nelimitován asi i na Ukrajiňě, protože chytám nějakou taxislužbu z Kijeva či co to je
to je trochu jinak, CB pásmo 27 MHz spadá do krátkých vln a tak se šíří jednak při zemi, což je ten případ nejčastějšího užití na pár kilometrů. Ale taky se odráží v ionosféře a to pak signály jdou na stovky až tisíce kilometrů. To závisí na stavu ionosféry a má na to vliv hlavně sluneční aktivita. Proto hlavně v létě je CB zamořené někdy do nepoužitelna rozmazanýma signálama z Ukrajiny, Itálie, někdy i z blízkého východu. Na radioamatérských pásmech je to jev žádoucí a vyhledávaný, na CB to spíš obtěžuje. Ale jsou i na CB lovci dálek, takzvaných DX kteří se snaží navázat spojení právě tímhle způsobem.
Já vím, ale je to moc složité vysvětlení a ten zesilovač je tak lákavý Vím jak se to šíří a chvilku jsem toho i využíval, když jsem zkoušel právě dálkové spojení.
Já jsem vlastně z toho skládal i maturitu, joj, to je ale doba, co jsem se šířením signálu nezabýval. Možná bych mohl oživit další skorozapomenutý konířek.
V Polsku je výkon nelimitován?...v Polsku je všeobecná anarchie!
Myslíš, že tě chytnu na mobilce v Srchu? :-) Mám jen magnetku na autě, ale Bohdaneč jsem chytal přímo luxusně.
Tak Jezbořice určitě nechytám.
Ja som si CBčko všimol na fotke ako prvé, takže až tak neviditeľne nieje. Čo je to za stanica?
Hm, a nechces si tu propagandu mototerorismu strcit nekam?
no mi napriklad vadi to tapetovani - z osmi poslednich blogpostu ktere vidim je 3x tvuj o tom jak si opravujes auto. pomijim to, ze to tady je (IMHO) offtopic, to je i spousta jinych zapisku, ale stejne pak ma zapisek 3 odstavce, co to aspon trochu zhustit a udelat z toho tydenik? ;-)
Dík, že o autech píšeš , štěstí druhého může udělat radost
Přesně, taky bych použil epoxid. Mám s ním jen ty nejlepší zkušenosti.