Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
A v cem je problem?Že argumentuješ rozhodnutím soudu, ale když soud rozhodne v jiných případech, tak se ti to najednou nelíbí.
Myslim si vsak, ze soudit se kvuli jednomu prispevku v diskusi, by se panu autorovi jiste nevyplatilo.Takže v tvém systému je možné dělat lidem příkoří, pokud jsou dostatečně malá na to, aby se nevyplatilo soudit? (sorry za opožděnou reakci, napadlo mě to teď když jsem slyšel „máte sklep“)
nechci na jejich soud jakkoli doplacetTakže soukromé soudy? Nebo by tedy skutečně měl státem garantovaný kopírovací monopol zmizet ze zákoníku?
Mohl by jsi to rozvest? Zajima me nazor. Ja to beru tak, ze penize reprezentuji praci, ale dusevni vlastnictvi dokaze mnozit penize bez prace. Kdyz prodam treba LP desku, tak musim mit fabriku a vyrobit ji a nikdo nema original, takze to nedokaze skopirovat. A bez toho umeni na tom by to nikdo nekupoval. Je to kolobeh materialu a penez.
Zato dusevni vlastnictvi tenhle kolobeh nema. Nekdo proste vlastni prava a vybira prachy, bez toho aby vykonal dalsi praci.
penize reprezentuji praciTo mohlo platit tak někdy v ranném socialismu či kde. V případě že se naakumuluje někde tak velké množství peněz že už se dají stěží spočítat, pak se z peněz stává spíše nástroj kontroly a manipulace. To stejné platí i o duševním vlastnictví. V podstatě jde o legální framework pro kontrou něčeho co už je dávno za hranicemi kontroly. Jsem toho názoru že pokud si koupim knížku tak je moje a pouze já rozhoduju co si s ní můžu udělat.
Vlastnictvi je prirozene.Á, já veděl, že se k tomuhle zase dostaneš
Ok, vzdyt take pisu, ze toto chapu jako axiom. Je mi lito lidi, kteri potrebuji argumenty k vysvetleni prirozenosti vlastnictvi.Vzhledem ke statistikám sdílení souborů na internetu jsi minorita. Navíc mám takový pocit, že už v minulém příspěvku jsem ustanovil, že na duševním vlastnictví není přirozeného nic v libovolném smyslu tohohle slova, protože je to zcela umělý konstrukt starý sotva pár století a to ještě jen v některých zemích (v Čechách třeba ta tradice zas tak zakořeněná není).
Když srovnám třeba možnosti venkovního pohybu tady a v jihovýchodní anglii, tak to je nebe a dudyVšak to o čem mluvíš je důsledek tzv. Enclosures. V Británii se o to postaraly Inclosure Acts (dodám že Statute of Anne je z roku 1709, takže se bavíme zhruba o stejné době, zaokrouhluju-li na století). Do těch dob šlo o Common land nad kterými sice dohlížel nějaký lenní pán (nebo co to bylo za šášuli), ale v podstatě se uvádí že šlo o společnou zemi, kterou měl pouze jakoby v pronájmu (nevím co se platilo, ale určitě šlo o nějaký druh poroby). Do dnešního dne už jich moc nezbylo. Samozřejmě že něco takového není i u nás, tomu pravděpodobně vděčíme století socialismu v našich zemích a dále na východ. Mírně šokující (aspoň pro mě určitě). Společně s faktem že se na takových věcech kdysi dávno spásavaly prasata.
Samozřejmě že něco takového není i u nás, tomu pravděpodobně vděčíme století socialismu v našich zemích a dále na východ.
Nebo spíš menšímu zastoupení radikálních protestantů.
Je mi lito lidi, kteri potrebuji argumenty k vysvetleni prirozenosti vlastnictvi.Já teda osobně určitě nejsem proti vlastnictví, určitě ne obecně. Imho vlastnictví má X různých forem a Y různých pravidel a některé považuju za užitečné, některé méně. Co se týče "přirozenosti" vlastnictví, nevím moc, co si pod tím slovíčkem představit. Vnímám to jako snahu povýšit osobní názor na něco obecně platného.
Mě hlavně připadá, že vlastnictví jako takové je jen iluze.Je to čistě lidský konstrukt. V dobách kdy jsme byli ještě opice a houpali jsme se na stromech nevlastnil nikdo nic a zároveň bylo všechno všech. Od těch dob neděláme nic jiného než že vymýšlíme na co všechno se dá vztáhnout vlastnictví lidmi.
Duševní vlastnictví ale přirozené není, je to pravý opak, naprosto umělý koncept, který před pár sty lety vůbec neexistoval ...Přesně tak, navíc už jen samotný pojem "duševní vlastnictví" je oxymoronem, protože protože informace nejsou hmnotné objekty (to jsou jen jejich nosiče) a tudíž je nelze fyzicky vlastnit, stejně jako například nelze vlastnit přirozená čísla (svým způsobem je to ekvivalentní - jakákoliv myšlenka, kterou lze zachytit písmem či obrazem, může být digitalizována, což je ekvivaltení převodu na velmi dlouhé přirozené číslo). To, čemu se nesprávně říká duševní vlastnictví, je jenom umělá právní kostrukce, která umožňuje, aby měl autor (nebo držitel licence poskytnuté autorem) časově omezenou exkluzivitu na zisky plynoucí z jím produkovaných myšlenek. Do doby, než bylo možné snadno a rychle vytvářet nosiče informace, nemělo něco takového smysl, proto první zákony vznikly až s nástupem knihtisku - proto se copyright jmenuje copyright, protože to původně bylo právo na tisk kopií knih. Na duševním "vlastnictví" nic přirozeného není (vlastně ani plně nesplňuje definici vlastnictví), narozdíl od autorství, které je alespoň lokálně přirozené, přitom "loklálně" je myšleno podobně jako v teorii relativity, protože na stejnou originální myšlenku může přijít zároveň nezávisle více lidí (což už se několikrát stalo, viz např. Newton vs. Leibniz) a globálně nemusí být snadné určit, kdo byl první (už z toho důvodu, že nic jako absolutní čas neexistuje). To, že se tento termín přesto používá (a svou nepřesností napomáhá nesprávným výkladům, stejně jako třeba tzv. "absolutní přednost" chodců), je nejspíš jen důsledek toho, že zákony vymýšlí právníci a ti většinou nebývají moc sběhlí v oborech jako je teorie informace nebo klasická filosofie, jinak by určitě použili lepší, méně matoucí termín.
Lide od nepameti meli svuj majetek, snazili se o to mit se dobre.Jo a taky se kvůli majetku a snaze mít se dobře od nepaměti stříleli, válčili, mlátili, třískali se palicemi navzájem po hlavách jako opice a tak dále. Že něco lidi dělali od nepaměti ještě naznamená že je to dobře.
A to, ze se vedou valky kvuli majetku, je snad spatne? Valky patri k zivotu naseho druhu.A to, že někdo zavraždí Odina kvůli majetku je snad špatně? Vraždy patří k životu našeho druhu.
Valky patri k zivotu. Vrazda je vsak neco jineho.V čem je to jiné? Jinak já se samozřejmě nikoho vraždit nechystám, nevyhrožuju tím ani k tomu nikoho nenavádím. Pouze jsem napsal logický důsledek tvých komentářů (tj. že vraždy jsou v pořádku).
I muj pes chape, ze jeho miska je jeho, a pokud byste mu chtel vzit jidlo z ni, tak na vas tvrde zautoci.Jinak máte agresivního psa. Můj pes tohle nedělá. Asi ví že nějaká iluze majetku je pouze vyjádření agrese.
znam hodne psu, vcetne ruznych loveckych a sluzebnich, ale tohle nedelaji ... ti dobre vychovani si nedovoli ani nasrany pohledJiste, to je spravne, pokud to plati pro pana. Ale pokud by takovemu loveckemu ci sluzebnimu psu chtel vzit jidlo cizi clovek, jak by asi dopadl? To je to, co jsem chtel svou vetou rici.
spatne vychovaneho psaOna vůbec ta argumentace přirozeností psa je solidně nesmyslná, vzhledem k tomu, že pes je druh vyšlechtěný člověkem a jako takový je naprosto 'nepřirozený'.
vyrok pes je druh vyšlechtěný člověkem je tedy nesmysl nejen vcelku, ale dokonce uz po tretim sloveOk, jsem rád když to někdo upřesní, měl jsem na mysli psa domácího (nepředpokládám, že Odinovi hlídaj jeho brák vlci) a zřejmě tedy nejde o druh ale o poddruh, alespoň to říká wikipedie, jak to doopravdy je s taxonomií psa, to fakt nevim, a myslimže to není podstatné pro mou původní pointu
já myslím že ten pes nebyl zrovna nejlepší příklad. Mnohem zajímavější by bylo třeba zkusit přesvědčit medvěda v horách že to "jeho" území a "jeho" potrava nejsou vůbec jeho a že by se podle levicových intelektuálů měl o to všecko spravedlivě dělit. Ono se to levicovým intelektuálům nebude líbit ale ty zvířata se nechovají jako v pohádkách.No jo, vem ale v úvahu třeba mravence, ty zas jedou těžkej kolektivismus, o kterém se ani socialistům nesnilo. Některý feministky by zas jistě jako příklad hodný následování navrhly kudlanky
Mravenec neni moc dobry pripad, protoze jednotlivy mravenci jsou telesne rozdilny, neco jako kdyby kapitalisti slechtili otroky specialne na danou praci a meli by to predurcene od narozeni. A hlavne, pokud se mravenec nedokaze rozmnozit, tak nema nic jineho nez sluzba mravenisti smysl.
..pokud se mravenec nedokaze rozmnozit, tak nema nic jineho nez sluzba mravenisti smysl.Hm. To by leccos z poslední doby mohlo vysvětlovat..
Jednotlivec nic neznamená.To mají Asie a mraveniště podobné.
že sami sobě děláme potíže místo aby všechno směřovalo k co nejvyšší efektivitěEhm ani ne.
1. proc mi to rikas? tahle informace neni relevantni k predchozi diskusi, ktera zminovala druh, nikoliv plemenaAle tak proč ne, máme krásný den.
2. nevim presne, jakou formalni definici plemene pouzivaji kynologove, ale tvuj vyrok je bud tautologie (pokud je plemeno z definice vyslechtene clovekem) nebo je nespravny (pokud za plemeno budeme povazovat napriklad dinga)A to jako že je zakázáno ho vyslovit, nebo co?
Cože?!
Tiskni
Sdílej: