Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Včera jsem objevil google formuláře a tak jsem udělal anketu, jejíž podobu nosím v hlavě už nějaký ten pátek.
Následujte prosím následující link http://spreadsheets.google.com/viewform?key=pY1NfO_bNSZxm-iTfUAS-dQ
Výsledky samozřejmě zveřejním, opět zde.
Tiskni
Sdílej:
Pána much jsem četl, naopak na mně působil velmi dobře, tedy ne ve smyslu, že by popisovala něco pozitivního...
451°F patri medzi moje top, neser ma :)
"Mysl, která soudí, dychtí, rozhoduje se – mysl vytvořená z těchto našeptávání. A všechna našeptávání jsou naše našeptávání! Státní našeptávání!"
Kdybych nevedel, ze Konec civilizace byl napsan desitky let pred 1984, tak bych si myslel, ze se Huxley Orwellovi vysmiva ...
Jinak je ale 1984 kumstove mnohem lip zpracovane ...
Brazil jsem bral spis jako kvalitni zabavu nez podnet k zamysleni ...
> Přidal bych ještě Huxleyho Konec civilizace.
Urcite. To je mnohem aktualnejsi. Zatimco 1984 lici hrozby 20. stoleti, Konec civilizace lici hrozby 21. stoleti.
Ok, přidám si to na seznam knih k přečtení.? (
Jj, ta krasna scena s klausosvickou ...
Ach jo, zas dalsi pravicova propaganda. Jen nevzdelani lide neschopni samostatneho premysleni jsou schopni volit levici atp. :/
Mně nejde ...
Z tak kratkeho formulare nejde vycist nic zajimavejsiho ...
Jiste, tohle jsem mel prece na mysli tou pravicovou propagandou ... ve smyslu "kdo cetl dystopicka dila, uvedomil si, ze socialismus je cesta do zahuby".
I vhodne polozene otazky jsou propagandou (casto velmi silnou, prave protoze se to nezda).
Silne pochybuji, ze by se tady naslo vic jak pet lidi, kteri precetli Kapital.
A pritom je staletimi proverena zasada "Poznej sveho nepritele" ... jenze papouskovat cizi nazory je o tolik snazsi ...
Hm, nedavno jsem ji videl v Luxoru na Vaclavaku, s hledanim v knihovne jsem taky nemel problem ...
A IMHO 1984 az tak na zvraceni neni, konec neni tak strasny ...
...(už tu mám víc komentářů, než PT v diskuzích o Firefoxu).
...(a samozřejmě přirozené lenosti mnoha potenciálních čtenářů)...
To bude to hlavní. Já jsem divný, ale první, co dělám při shánění knížky, je googlení, pak následuje návštěva knihovny a pokud knížka stojí za to, nafotím si ji, nebo si ji nechám okopírovat a svázat (pokud se nedá sehnat, jinak ji samozřejmě sháním).
...a tudíž je zbytečné na spojení těchto antiutopií a preferenci politické strany hledat nějakou závislost.
Proč? Závislost mezi schopností hledat literaturu, zájmem o antiutopickou literaturu a politickou orientací může být zajímavá.
Nedávno jsem 1984 viděl v Levných knihách za 49,-. Nebo za 99,-? Nejsem si jist, ale měli jí.
A IMHO 1984 az tak na zvraceni neni, konec neni tak strasny ...cetli jsme stejnou knihu? ja si horsi konec predstavit neumim
...je potreba pouzit mozek...
A jak bys chtěl udělat bez jeho použití.
...nebyt mimo misu
Totalita → 1984. Křesťanství -(podle tvého)→ totalita.
ja si horsi konec predstavit neumim
No jo ... ale ze by se mi z toho chtelo zvracet ...
Ale furt bych si to musel vytisknout a svázat doma na koleně. Ten tisk by ještě šel, ale vazbu už moc nezvládám.
To bývají takové firmy, tiskárny se jim říká... (Nehledě k tomu, že koněm to jde "svázat" taky.)
...ale román bych si asi nevychutnal.
Několik románů a ono se to poddá...
1984 je este chranene copyrightom, nie je to volne siritelne dielo takze by ma admin tuto prilohu zmazat ;)
Z Wiki: Note that Nineteen Eighty-Four will not enter the public domain in the United States until 2044 and in the European Union until 2020, although it is public domain in countries such as Canada, Russia, and Australia.
Note that Nineteen Eighty-Four will not enter the public domain in the United States until 2044 and in the European Union until 2020, although it is public domain in countries such as Canada, Russia, and Australia.Mažu přílohu.
1984 jsem koupil nove pred dvema tydny v levnych knihach, takze s tou nesehnatelnosti opatrne ;)
> Třeba 1984 není v tištěné podobě vůbec k sehnání
To maji snad v kazde knihovne, ne?
Nesehnatelná tedy rozhodně není: www.levneknihy.cz/DetailZbozi.aspx. Četl jsem to v podobném (paperback) vydání z Levných knih a překlad byl kvalitní.
Další změna přezdívky a "diplomka"?
Zajímavé... Když se ukáže, že levici volí nevzdělanci, tak je to pravicová propaganda?
Tak tomu říkám kvalitní názor. Nejsi ty taky levičák?
Presne tohle je ona propaganda, protoze tohle vysledek te statistiky uz z principu nemuze byt. Statistika vyplodi surova data, je otazka, jak je clovek zpracuje - v tvem pripade ciste propagandisticky (samozrejme jsi mohl mit i jiny, mne neznamy, duvod vyvozovat takova fakta na zaklade vysledku teto statistiky).
Levicak nejsem, nemam potrebu se skatulkovat.
Jaká propaganda? Vždyť sis sám vymyslel to s tou nevzdělaností! Já jsem to jen použil jako klacek na tebe.
Ano, vymyslel jsem to sam jako ocekavany vyvozeny "fakt" teto ankety.
Aha, takže jsi na základě ničeho vyvodil ty nejapokalyptičtější důsledky, kterými jsi argumentoval. To je nemilé, Emile.
Ukazuje se opak, 1984 není žádná neznámá literatura (a maj to všude), čet to každej blbec, a skoro mam pocit, že by se na to měl udělat Godwin 2.0. A má-li ankteta být pravicově tendenční, minimálně ukazuje, že pravičáci pravopisu moc nedávají.
To vis, jsou to holt zdelanci ...
Od kdy je socialismus = komunismus?
Komunismus byl jen jeden pokus o implementaci socialismu, priznejme, znacne nepodareny.
Jo, to rikali oni :D
Existuje vic smeru, ktere se snazi ruznymi cestami a do ruzne miry socialismu dosahnout.
Vetsina statu je dnes vicemene socialistickych - a to i treba socialismus nenavidejici USA.
Vetsina lidi bere socialismus do extremu - vsichni maji vsechno a nikdo nema nic. Takovy kapitalismus dovedeny do extremu ale IMHO neni taky nic moc - zpoplatnene zakladni vzdelani, mytne na vsech komunikacich, zpoplatneni zasahu hasicu a policie (v pripade, ze to neohrozuje stat) apod.
Nechapu, proc se me na to ptas ...
Jak se vyberou teda Ti, jejichz majetek bude statnimi organy prerozdelen, abysme si byli vsichni tak nejak rovni?
Vyrok "vsichni jsou si rovni" neni ekvivalentni vyroku "vsichni maji stejne penez". Ale jinak bych to resil tim ... jak se tomu rika ... danemi. Rovna dan - bohati plati vic nez chudsi a stat tak ma prostredky k prerozdeleni prostredku.
Co kdyz se budou branit? Co kdyz nebudou chtit dat svuj majetek "lidu"?
Myslim, ze standardne. Nejsem v tom expert, ale tyto "danove podvody" muzou zajit az k uvezneni.
komouš
Komunismus je krasna nerealna utopicka vize.Diktatura proletariátu, třídní boj, násilné vyvlastňování, ... opravdu krásná vize. A Lenin byl hodnej chlapík, ne?
Existovaly i místa kde komunismus fungoval. Malé komunity jsou schopny takto fungovatNo to je tak jediné. Myslím, že skutečně dobře to může fungovat jen v tak velké komunitě, aby se členi znali osobně. A i tak to může skřípat...
Existovaly i místa kde komunismus fungoval. Malé komunity jsou schopny takto fungovat, ...To ale nebyl komunismus dle Marxe (o Leninu nemluvě).
Existovaly i místa kde komunismus fungoval. Malé komunity jsou schopny takto fungovat, ostatně je to velice podobné stavu v časech dávno minulých, kdy kovář okoval koně statkáři výměnou za kus prasete apod..
Kde a kdy? Barter není komunismus.
vymizeni zavistiTo určitě ne.
Já bych právě řekl, že takové ty snahy o "majetkovou rovnost" (kdy je navíc majetek relativně malý) vedou k největší závisti: já mám hovno, soused má hovno a čtvrt, to se mi nelíbí, a tak chci mít buď hovno a půl nebo chci sousedovi půl hovna sebrat... To se pak závidí kdejaká blbost, když mají všichni plus minus hovno.
V každém případě bych závist (nebo spíš její následky) rozdělil na dva typy.
První typ závisti způsobuje, že závidějící chce něco, co má někdo jiný. Taková závist mi ani tak moc nevadí. Např.: Někdo si koupil třeba nový počítač, já ho chci taky, tak příští měsíce nebudu utrácet za věci, co potřebuju nebo chci míň než ten počítač, a za nějakou dobu si ho koupím taky.
Druhý typ závisti je horší. Způsobuje, že závidějící osoba není ani tak lačná po něčem, co má někdo jiný, ale sere jí, že ten druhý je na tom (třeba i zdánlivě) lépe než ona. Např.: Přestože mě auta nezajímají a ani nemám řidičák, sere mě, že si soused koupil žigulíka. Takže mu ho vobtáhnu pětikačkou, ať si nevyskakuje, buržoust jeden.
Druhý typ závisti je přesně to, co podporují levicové ideologie.
Jo. Závist je lidská vlastnost již odnepaměti. I ve starém Řecku. Ale až komunismus na ní vybudoval celý systém
krestani zavidi radosti zivota, tak je zakazuji...Jako které radosti?
Kdyby tvoje partnerka smilnila, také bys uznával její radost ze života?
No o tom se nehádám. Já jen upozorňuji na to, že počet lidí zastávájící nějaký názor není žádným argumentem pro správnost toho názoru.
Já nechápu, že vám všem tak vadí, že bych chtěl mít partnerku jen pro sebe...
No mě to nevadí. Ti ostatní by si možná s tvou partnerkou rádi něco začali, nevím. Jen bohužel církevní představitelé mají tendence být v těchto věcech hodně nekompromisní.
A ty si hlava pomazaná, která rozhodne co je větší úchylárna a co ne, že?Ne. Jestli jsem tohle někde/někdy tvrdil, dolož to citací.
Tak to pozor. Křesťanské morální hodnoty jsou to co stojí v samých základech civilizace našeho typu, ať si říkáte co chcete. Dodržujete je (nezabiješ, nepokradeš???) a ztotožňujete se s nimi i když křesťanství třeba nesnášíte.. Jsou zarostlé do naší společnosti jako kořeny, jsou tu již tisíce let. S tím nic neuděláte.
Já osobně křesťanské fanatiky a vůbec náboženství v lásce nemám, věřím vědě. Ale měli bychom si uvědomit, že tyto hodnoty jsou opravdu hodnotné. Právě proto že jsou to jen doporučení, ze kterých se můžete vykecat.
Mno v Evropě, konkrétně třeba v oblasti dnešní ČR nebylo před nastěhováním křesťanství nic. Žádné duchovní hodnoty co by mohl někdo dodržovat. Kdoví jak to tu vypadalo, ale domnívám se že skupinku co jela, vypálila vesnici, pozabíjela všechny chlapy a osouložila přítomné ženy žádné výčitky svědomí netrápily
To že desatero obsahuje nesmysly je zřejmé. Ovšem nikdo vám je nevnucuje. A nikdy nevnucoval. Lidé k náboženství inklinovali v dobách, kdy to bylo jediné, čeho se mohli chytit. Sami, automaticky. Všiměte si například rozmachu náboženských staveb třeba po třicetileté válce. A to že církev páchala zvěrstva je nic proti tomu, kolik lidí to tehdy spojovalo dohromady. Ty ovšem nevidíte. Upálené mrtvoly jsou poněkud více vidět
pohanske duchovni hodnoty jsou mi mnohem blizsi nez ty krestanske. o dva radyMožná proto, že toho o nich víme mnohem méně, takže je tu prostor pro četné romantické představy
velmi rad si ctu literaturu, kterou pohane napsali v dobach, kdy se o krestanstvi jeste nikomu ani nezdalo :)A to je co? Book of shadows asi ne co...
nevim o zadnych pohanskych zverstvech, ktera by snesla srovnani s temi krestanskymiV pohanství byly poměrně běžné různé lidské oběti apod...
A to je co? Book of shadows asi ne co...chybel si v hodinach literatury? pravda, diky zasahum krestanu rada del chybi, ale i tak je toho ke cteni dost
V pohanství byly poměrně běžné různé lidské oběti apod...to je blabol - napriklad v te nejvetsi pohanske civilizaci byly vyslovne zakazane zakonem, a pokud se nekde skutecne dely, nedaji se individualni obeti naprosto srovnavat s organizovanou genocidou, kterou ma na svedomi krestanstvi.
chybel si v hodinach literatury? pravda, diky zasahum krestanu rada del chybi, ale i tak je toho ke cteni dostNechyběl, ale tenhle debilní předmět mi fakt nestojí za to, abych tam dával pozor. Nemůžeš to prostě a jednoduše napsat? Já nevim kde/podle čeho to mám hledat...
tak ja nevim, Ilias a Oddysea je napriklad snad znama vseobecneTo nevnímám jako nějaké náboženské - pohanské dílo. Vždyť je to v podstatě beletrie, fantasy bychom řekli v dnešní době. To si stejně dobře můžu přečíst Pána prstenů
Afrodito na zdobném trůnu, věčná, dcero Dia předoucí lsti, ó prosím, nepokořuj trudy a útrapami, paní, mé srdce! Sem přijď, jakos jindy už vyslyšela hlas mé prosby znějící k tobě z dálky, vystrojila zlatý svůj vůz a přišla z otcova domu. Krásní, rychlí vezli tě opeřenci z nebe středem ovzduší zářivého, svými křídly víříce hbitě v letu nad černou zemí. Mžikem byli u cíle. Ty, ó božská, mělas úsměv na tváři nesmrtelné a ty ses mne tázala, co mě bolí a cože tě volám, po čem opět vášnivým srdcem toužím, co bych ráda. "Koho má Peitho zase přivést tvému přátelství? Kdo ti, Sapfó, působí bolest? Prchá-li ti, brzy tě stíhat bude, nechce-li tvých darů, však dávat bude, a když nemiluje, však rychle vzplane, třebas i nechtíc!" Přijď i nyní ke mně a vysvoboď mě z těžkých dum a vše, co si přeje míti splněno mé srdce, mi splň: ty sama pomoz mi v boji!
heh? I&O popisuje velkou cast recke mytologie, tedy reckeho nabozenstvi.Což o to, to Pán prstenů taky
Ale navic jsi se vubec neptal na nabozenskou literaturu, nybrz na pohanskou literaturu. Spousta pohanu jsou ateisti a ani ti polyteiste nepisi jen o nabozenstvi :)Takže být pohanem znamená mít v oblibě určitou skupinu literárních děl + pravidlo "dělej si co chceš, pokud to neubližuje ostatním"?
Což o to, to Pán prstenů takyjiste, rozdil je v tom, ze pan prstenu, ac hezke dilko, je jenom beletrie. v ty bohy, krome par chaomagu, nikdo neveri, nemaji temer zadnou moc a veskere kulturni bohatstvi s nimi spojene se vejde na par dvd disku. recka mytologie je soucasti velkeho realneho nabozenstvi, starsiho nez krestanstvi, a kultura z ni vznikla je tak silna, ze si i mnoho krestanu sedne na zadek, kdyz ji spatri v plne sile na vlastni ociMá svoji vlastní mytologii, dost podobnou té řecké...
Takže být pohanem znamená mít v oblibě určitou skupinu literárních děl + pravidlo "dělej si co chceš, pokud to neubližuje ostatním"?literarnich del? proc? ac to narozdil od krestanske civilizace nebyvalo vseobecnym zvykem, pohan muze byt treba negramot
Hm, zajímavá motlitba... je takováhle motlitba k nečemu dobrá i pokud nevěříš, že Afrodita existuje? (kromě významu jako literární dílo)k tomu samemu, k cemu je za odpovidajicich podminek dobra krestanska modlitba. s tim rozdilem, ze sapfo skutecne umela psat :)
jiste, rozdil je v tom, ze pan prstenu, ac hezke dilko, je jenom beletrie. v ty bohy, krome par chaomagu, nikdo neveri, nemaji temer zadnou moc a veskere kulturni bohatstvi s nimi spojene se vejde na par dvd disku. recka mytologie je soucasti velkeho realneho nabozenstvi, starsiho nez krestanstvi, a kultura z ni vznikla je tak silna, ze si i mnoho krestanu sedne na zadek, kdyz ji spatri v plne sile na vlastni ociA přitom jsou ty dvě mytologie v podstatě stejné, tak jakto? Vono zřejmě v tý kultuře, kterou popisuješ, ani moc vo náboženství nešlo, byl to jen vedlejší znak tý kultury...
literarnich del? proc? ac to narozdil od krestanske civilizace nebyvalo vseobecnym zvykem, pohan muze byt treba negramotPo sečtení tebou podaných informací mi z toho vůbec nevychází, co teda pohanství je? Na wikipídii píšou, že skupina polyteistických náboženství a/nebo kultů, takže jak to je?
k tomu samemu, k cemu je za odpovidajicich podminek dobra krestanska modlitba. s tim rozdilem, ze sapfo skutecne umela psat :)Křesťanská motlitba má smysl jen když dotyčný v toho boha věří. Takže předpokládám, že tahle taky ne, pokud nevěříš v Afroditu.
A přitom jsou ty dvě mytologie v podstatě stejnéktere?
Vono zřejmě v tý kultuře, kterou popisuješ, ani moc vo náboženství nešlo, byl to jen vedlejší znak tý kultury...to mas naprostou pravdu... neslo... a to je prave to, cim nad krestanskou civilizaci vycniva, stejne jako ta nase
Křesťanská motlitba má smysl jen když dotyčný v toho boha věří. Takže předpokládám, že tahle taky ne, pokud nevěříš v Afroditu.tahle je bez ohledu na to v co veris, krasnou poezii... taky se na ni daji balit recke slecny... a navic, ja jako ateista na afroditu verim, jen si nemyslim, ze by to byla bnejaka bytost, je to proste symbol smyslne lasky, psychologicky vzato je naprosto realna :)
taky se na ni daji balit recke slecny......takze, a to je zajimave, narozdil od otcenase a spol. skutecne funguje tak, jak ma :P
No ta řecká a ta vymyšlená Tolkienem...A přitom jsou ty dvě mytologie v podstatě stejnéktere?
to mas naprostou pravdu... neslo... a to je prave to, cim nad krestanskou civilizaci vycniva, stejne jako ta naseTakže vlastně je lepší, když se na náboženství nestaví civilizace. No s tím určitě souhlasím...
tahle je bez ohledu na to v co veris, krasnou poezii... taky se na ni daji balit recke slecny... a navic, ja jako ateista na afroditu verim, jen si nemyslim, ze by to byla bnejaka bytost, je to proste symbol smyslne lasky, psychologicky vzato je naprosto realna :)Áha takhle ... takže technicky vzato v to věřim taky. My nejsme nějak pozadu, máme Píseň písní
...takze, a to je zajimave, narozdil od otcenase a spol. skutecne funguje tak, jak ma :PCo já vím tak Otčenáš není na balení řeckých slečen
>No ta řecká a ta vymyšlená Tolkienem...a co je na nich prosimte podobnyho?
Takže vlastně je lepší, když se na náboženství nestaví civilizace.rozhodne
I když tyhle věci s náboženstvím zas tak nesouvisí, takže já milostnou poezii obvykle vyhledávám bez návaznosti na křesťanství...s tim vasim asi ne, jenze ten reckorimsky pantheon, to jsou same symboly, nejen milostne. ty bohove a bohyne vsiochni existuji jako naoprosto realne, a uzitecne symboly. a jsou kolem nich hezke pohadky.
máme Píseň písníktera ale neni ta uplne vase, ze? je z te casti bible, od ktere se radi distancujete, kdyz clovek ocituje nejakou brutalnejsi pasaz :)
Co já vím tak Otčenáš není na balení řeckých slečento sice ne, ale beztak ty vase motlitby nejak nefungujou :) nekde jsme cetl clanek, ve kterem merili umrtnost pacientu za ktere se pribuzni modlili a tech ostatnich. ti za ktere se modlili umirali vice, protoze si zrejme mysleli, ze je to s nimi uz hodbne spatne, kdyz se pribuzni modli :)![]()
a co je na nich prosimte podobnyho?V první řadě ten polyteismus, pak různé ty spory mezi nimi apod. vzhledem k tomu, že se Tolkien evropskými mytologiemi (třebas častěji severskými) inspiroval, není divu...
s tim vasim asi ne, jenze ten reckorimsky pantheon, to jsou same symboly, nejen milostne. ty bohove a bohyne vsiochni existuji jako naoprosto realne, a uzitecne symboly. a jsou kolem nich hezke pohadky.V takovém případě v tom není nic transcendentního... Je otázka, proč jsou ty symboly potřeba? Chápu, že někomu se to tak může líbit...
ktera ale neni ta uplne vase, ze? je z te casti bible, od ktere se radi distancujete, kdyz clovek ocituje nejakou brutalnejsi pasaz :)No je to v podstatě z židovské tradice, ale jak říkám, nezáleží na tom, s tím náboženstvím to nic moc společného nemá...
to sice ne, ale beztak ty vase motlitby nejak nefungujou :) nekde jsme cetl clanek, ve kterem merili umrtnost pacientu za ktere se pribuzni modlili a tech ostatnich. ti za ktere se modlili umirali vice, protoze si zrejme mysleli, ze je to s nimi uz hodbne spatne, kdyz se pribuzni modli :)Pochybuju, že to něco dokazuje nebo vyvrací... Bejt bohem, taky bych se na to vykašlal, kdybych viděl, že mě někdo chce nacpat do statistik
V první řadě ten polyteismus, pak různé ty spory mezi nimi apod. vzhledem k tomu, že se Tolkien evropskými mytologiemi (třebas častěji severskými) inspiroval, není divu...jenze tolkien byl krestan a ja bych rekl, ze ta mytologie je spis velmi podobna krestanstvikrom toho ta krestanska trojice... buh vi jak to je :) ale uz jsme to dlouho necetl, nebudu se o tom prit. pamatuju se z toho prd. zanechalo to ale ve me velmi krestansky dojem - nizsi "bohove" plni vuli toho hlavniho, spis nez svou, padly andel atd... pohanskeho ducha to nema
V takovém případě v tom není nic transcendentního... Je otázka, proč jsou ty symboly potřeba? Chápu, že někomu se to tak může líbit...nevim, jak definujes "transcendentni" ani jestli je to potreba :) symboly jsou proste obrazem skutecnosti :)
No je to v podstatě z židovské tradice, ale jak říkám, nezáleží na tom, s tím náboženstvím to nic moc společného nemá...no prave ze pohanska nabozenstvi jsou cela postavena na takovych uplne obycejnych vecech :)
Kromě toho, ta tvoje báseň nefunguje na holky proto, že by to byla pohanská báseň, ale prostě proto, že to je milostná báseń. To můžu takhle vzít jakoukoli lepší milostnou báseň a prohlásit, že to je motlitba k Afroditě a že fungujejiste ze muzes. a bude z tebe pohan jak poleno :)
jenze tolkien byl krestan a ja bych rekl, ze ta mytologie je spis velmi podobna krestanstvi krom toho ta krestanska trojice... buh vi jak to je :) ale uz jsme to dlouho necetl, nebudu se o tom prit. pamatuju se z toho prd. zanechalo to ale ve me velmi krestansky dojem - nizsi "bohove" plni vuli toho hlavniho, spis nez svou, padly andel atd... pohanskeho ducha to nemaNo vona myšlenka jednoho boha není úplně křesťanská. Jednak křesťanství tu myšlenku rozšiřuje dál a druhak stejnou myšlenku mají i jiná náboženství. Co se týče pána prstenů - myslím, že kompromisním názorem, že to je henoteismus, nemůžem nic zkazit...
Po sečtení tebou podaných informací mi z toho vůbec nevychází, co teda pohanství je? Na wikipídii píšou, že skupina polyteistických náboženství a/nebo kultů, takže jak to je?pohanstvi nemusi byt polyteisticke, dnes je vetsina pohanu nejspis panteisty ci agnostiky/ateisty pohanstvi ma spoustu vyznamu, ale ja se tu bavim predevsim o tom evropskem - evropske predkrestanske nabozenstvi :) a jejich moderni nasledovnici puvodni a nejuzsi vyznam slova pohan je "nekrestan" ci "stoupenec starych bohu" v rimske risi
pak se clovek nema rozcilovat nad krestany, kdyz kvuli nim nemuze ani docist pribehTo je hodně hrubá generailzace. To je úplně stejné vyjádření, jako se vyjadřujou rasisti! "Černoši jsou vraždící hajzlové, koukněte se na ty války v Africe" nebo "Všichni cikáni kradou" apod.
no pokud chce nekdo rici vsichni, rekne vsichni. ja chapu, ze jste z toho prekrucovani bible aby drzela pohromadi uz tak zblbli, ze hledate nejake zahady v kazde veteAle to není žádná záhada. Prostě se strefuješ do křesťanství (a libovolných křesťanů) v tolika větách, v kolika to jde
ohó tak ta literatura by mě zajímala, bez legrace! Co čtete, něco co přímo napsal někdo z této oblasti? Keltové?
...velmi rad si ctu literaturu, kterou pohane napsali v dobach, kdy se o krestanstvi jeste nikomu ani nezdalo
Antika, Čína a...?
nevim o zadnych pohanskych zverstvech, ktera by snesla srovnani s temi krestanskymi
Hromadná pohřebiště á la Egypt, či Býčí skála? Například.
To by pak nějaké upozorňování na "zločiny křesťanství" nebylo zrovna na místě...Takze na svete existuji jenom zlociny komunismu, a vsechny ostatni neexistuji a jsou vymyslem zlych komunistu.
Takze na svete existuji jenom zlociny komunismu, a vsechny ostatni neexistuji a jsou vymyslem zlych komunistu.To jsem vůbec neřekl. Na světě bohužel existuje spousta jiných zločinů, než jen komunismu. Ale komunista mluvící o zločinech křesťanství je asi jako fašista mluvící o zločinech komunismu.
Kdyz se vsude omilaji zlociny komunismu a jiny ne.Nemyslím, že by tomu tak opravdu bylo...
To aby nakonec jeste nebyli Hitler a podobni svatoreceni, a krizove vypravy oznaceny za spravny zpusob sireni viry...To těžko.
Jaké třeba? To by mě zajímalo.. Osobně si myslím že tu prakticky nic nebylo. Pravda je, že zákony "džungle" jsou ve stabilním, jaksi evolucí zkonvergovaném stavu velice blízké křesťanským hodnotám, mj.včetně především vámi zatracovaného zákazu "cizoložství" a to většinou pod pohrůžkou smrti, či minimálně souboje (asi taky záleželo na tom v jakém postavení jste, jako pohanskému králi vám asi vodili své ženy pánové z celého kraje a to ještě rádi )... Vůbec mám pocit, že žena je ve většině "pohanských" náboženstvích spíše majetkem..
To že se křesťanství uchytilo, bylo z velké části způsobeno tím že převzalo spoustu hodnot z minulých vyznání, včetně různých svátků apod.. to je notoricky známé.
Podstatné bylo, že pánové kresťané zavedli jednotné písmo, úřední jazyk a defakto standardizovali morálku pro celé oblasti. To potom sice vedlo k poněkud krvavějším válkám, ale ty byly méně časté a ty malé potyčky a neschopnost domluvit se mezi různě smýšlejícími kmeny a skupinami to efektivně zastavilo...
keltstiKeltové byli AFAIK monogamní. Ne?
v oblasti dnesni CR byly pred prichodem krestanstvi keltsti, slovanmsti i rimsti pohane
Nezmiňuješ Germány. Keltové nepsali. Římané zrovna na území ČR... maximálně když řezali Germány. Takže nám zbývají Slované, jenže ty naučil číst a psát až Konstantin s Metodějem (křesťané), potažmo francští kněží (zase křesťané).
Pokud do té množiny N situací nespadá třeba "není maso a soused má krávu, tak zabiju jeho i krávu a nacpu se" tak je to Okay. Vždy záleží na vážnosti situace. Právě zabíjení pro vlastní obohacení a případně "krevní msta" je problém. Mám také svých N situací, mnohdy zcela nízkoúrovňově (komplex R, limbický systém) definovaných, kdy bych se s "nezabiješ" neztotožnil. Ale to měli i mí prapředkové, co fanaticky věřili v křesťanského Boha. A nevím jak vy, ale já se k zabíjení uchýlím v krajním případě, stejně jako ke krádeži. Když budou pro mé přežití nějaké myšlenky ukradené...
Ta "krásná vize" je stejně zrůdná jako prostředky, kterými se té vize má dosáhnout.
Můžeš říci, co ti na ní připadá krásné?
V tom případě bych docela rád věděl, co to ten socialismus vlastně je. To se maže na chleba? Když už socialismus je a kdy to ještě není? Znamená socialismus to, že se znárodní i trafiky a stánky s jablky nebo to, že bude fungovat efektivní sociální systém při dostatečné výkonnosti ekonomiky? Jestli je to to druhé, prosím. Ale taková myšlenka není cizí i pravici, která se socialismem nechce mít nic společného. Takže fakt nevím, co si pod tím pojmem mám myslet. Je to jen prázdný pojem a pozůstatek minulosti, jako označení "levice" a "pravice". U těchto označení alespoň má člověk představu, co preferují - zda kolektivnost a sociální jistoty nebo individuální přístup s větší efektivitou, ale také většími riziky.
Já bych udělal anktetu, zda-li tady pravicoví mlíčnáci vědí, že Orwel byl socialista až na půdu (jestli to nevědí ti starší, tak je to dost hrůza). Byl prostě ale proti jakékoliv totalitě, vč. diktatury proletariátu. Orwel je pro mě prototypem levičáka, kterého si vážím.
Jinak, neb to byl pseudonym! Ale bez vyhledávání si určitě nevzpomenu... :(
Nevím jak mlíčňáci, ale třeba já to vím.
A je to i jeden z důvodů, proč se snažím krotit ty neustálé citáty nebo přirovnání z jeho knih (tím hlavním důvodem ale je, že je jich po světě tolik, že je mi z toho až blbě, horší je snad už jen Franklin, z toho bych snad zvracel).
Nicméně, popravdě řečeno si nejsem jistý, že by byl "prototypem levičáka". Může se o tom někdo rozepsat, o míře jeho angažovanosti? Já totiž jen vím, že byl socialista, ale nic moc konkrétního, spíš jen takové štěky.
jj, skor by som ho videl viac do stredu, silno smerom k liberalizmu a nieco malo dolava
Nevím, jestli byl Orwell levicový či pravicový, ale každopádně dokázal přesně vystihnout podstatu komunismu i odhadnout jeho vývoj. Farmu zvířat jsem četl poprvé někdy v roce 1983 (na špatném průpisu), útlá knížka na mě působila jako zjevení, ale říkal jsem si, že závěr neodhadl přesně. Jenže to já jsem tehdy netušil, že konec toho příběhu ještě v reálu nenastal, to přišlo až o pár let později. Takže pravdu měl úplně až do konce.
Kniha 1984 je trochu o něčem jiném - právě tato kniha je dnes nesmírně aktuální. Čím více máme techniky k dispozici, tím víc může být zneužita proti nám ...
Vůbec bych jeho levicovost či pravicovost neřešil, ale spíš sledoval, co nám chce říci.