O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Postupem času jsem nasbíral zkušenosti, že v některých (samozřejmě nejen) webových obchodech není dobré nakupovat. A to často i v těch, kde jsem byl dříve spokojen.
Řeč bude pouze o obchodech, které prodávají hardware, elektroniku a podobné zboží, protože v drtivé většině nakupuji právě zboží této kategorie. A zatímco někdy v roce 1999 byl člověk rád, že se mu vůbec podařilo na webu nakoupit, dnes je konkurence velmi silná a lze si vybírat ze široké škály obchodů. O to podivnější je, že si mnohé obchody naprosto neváží svých zákazníků a nějak jich uchází, že všude okolo číhají celé smečky vlčáků, které se s radostí vrhnou na to, čím oni pohrdli.
V následujícím přehledu uvedu tři e-shopy, se kterými jsem definitivně skončil. Bylo to se smíšenými pocity (každý má totiž i značná pozitiva), ale nedalo se prostě nic dělat.
Existují i jiné obchody, se kterými jsem měl špatné zkušenosti. Ale pokud to bylo hned při první objednávce (např. Nákupní dům), byla tato objednávka zároveň poslední. Je-li nějaká nepříjemnost jednorázová (v dlouhé řadě dobrých zkušeností), není to až takový problém, stát se to může každému (např. když kurýrní služba část zboží v jedné objednávce pošle do jiného depa a pak doručí se třídenním zpožděním).
Další v řadě možná bude CzechComputer. Přestože každou chvíli někde čtu, jak rychle vyřizují reklamace, hned ta první, kterou u nich mám (webová kamera), už se vleče třicátý den. Nebude-li reklamace vyřízena v pondělí, potká je stejný osud jako Alzu. Nejde o to, že to nejsou schopni vyřídit, ale pokud to nezvládají, mohli by se aspoň omluvit, když nic jiného. Za aroganci si ale mé peníze nezaslouží.
Obecně v poslední době ustupuji od nákupu v e-shopech. Ušetřené peníze nestojí za ty komplikace při doručování a při reklamacích. Naopak dávám čím dál častěji přednost kamennému obchodu, kde je to sice dražší, ale zato vím, že reklamace vyřizují bez problémů a kde si mohu navíc zboží stejně předem vybrat v jejich e-shopu (a v prodejně jen vyzvednout). Pokud jsou navíc přítomni přímo majitelé (což většinou bývá), mají obvykle zájem na tom, aby byl zákazník spokojen, a v tomto ohledu mohou dohlédnout i na své zaměstnance. Proto alespoň z mého pohledu končí éra klasických webových obchodů a vrací se doba malých kamenných obchodů, byť s využitím nového komunikačního kanálu - webového obchodu.
Tiskni
Sdílej:
Ano, taky opravdu "povedený" obchod 
Už je to déle (tři, čtyři roky?), co jsem si tam objednal mou první, zároveň taky poslední, zásilku. Grafika ATI a vypalovačka, už nevím jaká. U obou byla dodací lhůta do tří dnů. Nechal jsem si každý kus poslat odděleně. Grafika dorazila za dva týdny. A po měsící, co jsem na vypalovačku stále marně čekal, jsem ji radši zrušil a zašel do nejbližšího kamenného obchodu, kde jsem koupil levnější s lepšími parametry.
). Jinak obecně nakupování nemám vůbec ale vůbec rád, takže se snažím vybírat spíš kvalitně působící věci, které vypadají, že dlouho vydrží (taky mám rád, když dává výrobce delší záruku než standardní).
horší reklamaceTo právě ne. I když něco jiného asi bude obchod v centru Prahy, kde jim na jednom zákazníkovi nesejde a je tam dost velká anonymita, a něco jiného obchod ve vidlákově s 20000 obyvateli, kde si každého musí vážit, protože tam potenciálních zákazníků moc není a špatné zprávy se tam šíří rychlostí blesku.
alza ma teda web hroznyCo je na něm hrozného? Když něco hledám, velmi rychle to najdu. Ne jako u CzC nebo Cybexu, kde nevím, na co kliknout, a všechno mi tam trvá šíleně dlouho, protože je to nepřehledné.
Pokud muzete, nechte si dorucit balik do depa PPL a tam si ho vyzvednete.Chacha, to je opravdu dobré doporučení
Depo je v Říčanech (tj. cca 45 km daleko). Kdybych si to tam měl vyzvedávat, tak se mi to zatraceně prodraží.
Na Alze není možné nechat zobrazit výrobky seřazené podle ceny nebo od konkrétního výrobce v dané kategorii.Není pravda. Samozřejmě, že to jde.
Jo? No tak to asi ne.Samozřejmě, že ano:
není možné nechat zobrazit výrobky seřazené podle ceny nebo od konkrétního výrobce v dané kategoriiObě věci jsou samozřejmě možné.
Prohlížím nějakou kategorii a když chci podle značek, tak to nejde.Co podle značek? Řadit? To opravdu neumí, ale nikdy jsem to nepotřeboval. Když chci značku, tak si ji prostě vyberu a hotovo.
neumí vypsat všechny výrobky v kategorii včetně obrázkuSamozřejmě, že umí. To je totiž výchozí zobrazení, všechny výrobky v kategorii (včetně podkategorií), pochopitelně s obrázkem.
Ne jako u CzC nebo Cybexu, kde nevím, na co kliknout, a všechno mi tam trvá šíleně dlouho, protože je to nepřehledné.Jak pro koho. CzC má uspořádání webu velmi podobné jako Alza. A ještě víc to tak je poté, co se Alza zaopičila a svoje webové stránky vylepšila po vzoru CzC. Bývaly časy, kdy hledat třeba paměti, bylo na alzasoft.cz záležitost na půlku odpoledne. On je člověk teda našel hned, to jo, ale všechny byly na jedné hromadě, takže najít mezi nimi třeba jenom 2×1GB moduly, to byl porod.
Ja teda vybiram vzdy na CZC a pak se treba podivam ke konkurenci, jestli to nemaji levnejsi. Diskuse u CZC je super vec.
Stačilo do střediska přeposlat objednávku e-mailem a oni už si to vykomunikovali mezi sebou.
No, já jsem reklamoval u Alzů 2x a vždycky úspěšně s okamžitou výměnou.Hmmm, tak u mě ta jejich "okamžitá výměna" trvala pokaždé (asi 2 případy) skoro měsíc a naposledy pak zmíněné 3 měsíce.
.Prostě čas od času si mohou dovolit drobné přehmaty aniž by je to jakkoli poznamenalo.Pokud má někdo ten přehmat jen čas od času, odpustím mu to. Ale pokud jsou problémy pokaždé (argument, že za to může kurýrní služba, neberu - výběr dopravce a smlouva s ním je jejich problém), už to odpustit nemohu. Už proto, že jiným se to nestává. Jsou obchody (např. ExpertShop nebo Elektromedia), se kterými jsem žádné problémy neměl.

Mam zkusenost s desitkami e-shopu a PATRO.CZ je jediny, od ktereho bych si uz NIKDY NIC NEOBJEDNAL. Jejich heslo je "zaplat a vypadni".
Doprava je také úplně v pohodě - nevím, čím to je, ale kurýr zatím vždycky dorazil do čtyř až pěti hodin.
Ad reklamace: Jednou jsem reklamoval základní desku, která sice byla šunt už od výroby, ale poslední ránu jsem jí zasadil sám, když jsem se pokoušel přeflashovat BIOS. Přestože jsem to na rovinu řekl (a tudíž se prakticky vzdal záruky), džentlmensky desku vzali zpátky a mohl jsem si vybrat jinou.
Abych neházel jen samou chválu, pár negativ jsem taky zažil: fronty při osobním odběru (v exponovaných časech je to opravdu děs), vyšší ceny než jiné obchody, ale platí to především u levných věcí; u dražšího zboží se rozdíl ztrácí.
Doprava je také úplně v pohodě - nevím, čím to je, ale kurýr zatím vždycky dorazil do čtyř až pěti hodin.Není to tím, že je to po Praze? Praha má totiž jednoznačně dáno, že se při adresaci používají orientační čísla (případně kombinace obou čísel) a ta začínají vždy od vody (hlavně od Vltavy). Kdežto třeba u nás se s orientačními čísly vůbec nepracuje (sice jsou na domech, ale při udávání adres se nepoužívají) a ta byla přidělována tak, jak domy postupně přibývaly (a tedy dost chaoticky). Proto z toho může být kurýr zmatený. Jenže kdyby neměl duto v makovici, tak by nestrkal lístek do schránky neoznačeného domu na druhém konci ulice, nýbrž by se zeptal v některém z obchodů a zaručeně by dostal správnou odpověď (to je totiž také rozdíl oproti Praze - lidé v ulici se většinou znají). Co už ale vůbec nechápu, že to jednou nedokázali doručit ani v případě, že jsem nechal na balík napsat popis, kam přesně se to má doručit. Možná se také bavíme každý o jiném druhu kurýrů. Pokud vím, tak Alza má jeden druh kurýrů jen pro Prahu, a pak ty ostatní, což je spíš dopravní služba než kurýr v pravém slova smyslu.
Například sekce základních desek by byla možná až trošičku pustší.Zbylo by tam vůbec něco?
Mám totiž pocit, že pokud běžná desktopová deska stojí dnešních 700-1500 Kč, tak prostě není možné, aby byla kvalitní. Vždyť jen to příslušenství k desce (kabely, panýlky apod.) něco stojí, něco krabice, doprava, marže prodejce atd. Takže z výrobního závodu vyjíždí osazená deska za cenu odhadem okolo 300 Kč (v čemž už bude zisk firmy), a to jsou peníze, za které zednický přidavač ani nesebere ze země cihlu. Natož aby se za to dala vyrobit kvalitní a spolehlivá deska.
Hmm, s temi chybnymi informace o zbozi na sklade - co takhle zkusit Ceskou obchodni inspekci? Treba klamava reklama?jo, kéž by to někdo řešil ... jenže tohle dnes dělají všichni, když si člověk stěžuje, tak se vymluví, že tento jeden konkrétní případ byla chyba nebo že jim to nedodal výrobce, i když "zboží mělo dnes přijít" a jede se dál ...
Takže z výrobního závodu vyjíždí osazená deska za cenu odhadem okolo 300 Kč (v čemž už bude zisk firmy), a to jsou peníze, za které zednický přidavač ani nesebere ze země cihlu. Natož aby se za to dala vyrobit kvalitní a spolehlivá deska.no pozor, to uvažuješ nad našimi poměry - ale v takové Číně ...
. Psát u zboží že bude za dva dny, tři dny, čtyři dny, dva dny, týden, tři dny, dva dny, týden je sice super, ale tak nějak to člověka přestane bavit
Na druhou stranu mám od nich snad notebook a reklamace byla v pohodě - neřazovali ji oni, ale výrobce