Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Je to už víc než rok, co jsem napsal zápis Práskněte bližního svého!, který se zabýval snahou politiků, aby byl člověk povinen udávat své blízké kvůli banálním dopravním přestupkům. Nyní jsem se ale na mém oblíbeném server D-FENS dočetl o tom, že Ministerstvo dopravy ČR disponuje právním rozborem ukazujícím, že žádná z navrhovaných verzí gestapizační změny není v souladu s Listinou základních práv a svobod. Čili i kdyby nějaký takový zákon prošel, Ústavní soud by ho téměř jistě zrušil.
Známe to asi všichni. Někdo jede rychleji, než se smí. Automatický radar ho vyfotí, fotka putuje na obecní úřad a tam si předvolají provozovatelel vozidla. Ten odepře výpověď (§ 60, odst. 1 zákona o přestupcích), a protože z fotografie nelze rozpoznat, kdo řídil, případ je odložen.
Představitelům státní moci a samospráv tohle pořádně pije krev. A aby mohli používat velmi pohodlný způsob registrace přestupků, tedy automatický radar (nebo zařízení pro registraci jízdy na červenou), snaží se zkrátit práva provozovatelů vozidel. Už nyní platí povinnost provozovatele znát totožnost řidiče. Právo odmítnout v zákonem stanovených případech výpověď však zůstává v platnosti.
Protože je tohoto práva často využíváno, vznikly postupně různé návrhy, jak donutit provozovatele vozidla "zpívat". Buď by prostě musel udat řidiče (tedy prásknout svého blízkého nebo sebe) a při neuposlechnutí zaplatit pokutu. Nebo by byl (při tomto neuposlechnutí) považován za pachatele přestupku. A konečně ve třetí variantě by byl povinen vést knihu jízd a tu na vyžádání poskytnout správnímu orgánu.
Nyní má Ministerstvo dopravy k dispozici právní rozbor všech navrhovaných variant. Za jeho vypracování je odpovědná JUDr. Daniela Kovalčíková (ano, přesně ta, která kdysi vyslovovala názor o nelegálnosti detektorů radarů...). Tento rozbor končí závěrem, že žádná z variant není použitelná v prostředí našeho ústavního pořádku (bez ohledu na to, jak to platí v jiných státech). Je to podloženo i několika dřívějšími nálezy Ústavního soudu, který už nějaké související případy řešil.
Proto je to téměř jednoznačné. I kdyby si politici vymysleli, že některou z ústavně neprůchodných variant zapracují do zákona o provozu na pozemních komunikacích, není se téměř třeba obávat gestapizačního efektu, neboť zrušení příslušné části zákona Ústavním soudem by bylo otázkou krátké doby.
Úředníci a policisté by tedy měli přestat vymýšlet systémy, jak hromadně přistihovat co nejvíc řidičů (kteří například do městských rozpočtů mohou přinést pořádné peníze - mělničtí vědí své...), a raději se zaměřit na práci přímo na silnici. Pokud je řidič postižen okamžitě po spáchání přestupku, odpadají problémy s hledáním pachatele. A hlavně, okamžitý postih je mnohem účinnější. Kdo si pamatuje, kde jel před několika měsíci o pár kilometrů rychleji? Asi málokdo, takže myšlenkové spojení sankce s přestupkem bude ve většině případů naprosto nulové.
Tiskni
Sdílej:
Cílem těchto měření je naplnit kasu... :-/To je jasné. Umístění 40 metrů před nepoužívaný vlečkový přejezd nemá z hlediska bezpečnosti žádnou logiku. Vydělává na tom jak obec, tak i firma, která jí radar (za procenta z vybraných pokut) pronajímá. A úplně nejvýživnější rýžovačka by byla, kdyby prošel (třeba teď na druhý pokus) návrh, aby rychlost měřily i soukromé firmy. To by radary na těch nejnesmyslnějších místech (u starých vleček, těsně u cedule obce, v polích hluboko uvnitř Prahy, za značkami zapomenutými po silničních pracích apod.) rostly jak houby po dešti.
Musím se Luka zastatDíky
Fakt si nepamätám ani jeden tvoj zápis, ktorý by na mňa nepôsobil svojím spôsobom desivo.Platí pravidlo: dobrá zpráva = žádná zpráva
To ti naozaj stojí za to, že ťa namíchla predavačka v Bille, sa rozčúliť a napísať o tom blogpost? Niekde som čítal, že človek, ktorý na všetkom a všetkých hľadá chyby, sa len podvedome snaží zvýšiť svoju cenu.Pokud bych psal o všem, co mě nějak naštvalo, nebudu dělat nic jiného a ještě bych se musel rozforkovat nejméně na deset exemplářů. Píšu jen velmi zřídka. Ona je tu navíc ještě jedna věc. Právě to "vidění rudě" je impulsem k tomu, abych něco napsal. Někdo jiný to řeší tak, že třeba něco rozmlátí nebo si praští přímo do toho, kdo to způsobil. Psaní do blogu je v tomto ohledu zcela nevinné. Naopak k psaní o něčem pozitivním musí mít člověk náladu. Tam není žádný takový "hnací motor", žádná touha po uvolnění emocí skrze blog. Možná u někoho ano, ale u mě ne. Pozitivní texty píšu po důkladném promyšlení, kdežto ty negativní ve stavu "akutní nasranosti".
Rád by som si od teba prečítal aj niečo pokloudného, ne-paranoidného, spokojného.Pokud nejsi schopen si mé pozitivní texty najít, tak tady jich pár namátkově vybraných je: první, druhý, třetí, čtvrtý, pátý, šestý, sedmý, osmý, devátý, desátý. A ještě pár na Respektu: první, druhý, třetí, čtvrtý, pátý.
Pokud bych psal o všem, co mě nějak naštvalo, nebudu dělat nic jiného a ještě bych se musel rozforkovat nejméně na deset exemplářůV tom pripade by mozna nebylo od veci zacit se na zivot divat trochu z nadhledu a tolik se nerozcilovat :-P
V tom pripade by mozna nebylo od veci zacit se na zivot divat trochu z nadhledu a tolik se nerozcilovatVětšinou se na to tak dívám. Ale pokud člověk např. absolvuje v jednom dni návštěvu 4 úřadů a jako zlatý hřeb ještě pošty (což byl případ dneška), všude narazí na potíže a stráví touto "legrací" většinu dne (přičemž ještě nepříjemně mrholí), tak pak už má chuť se vším praštit (nebo do někoho praštit).
Celé, o čo mi išlo, je Lukov životný postoj.Co ty víš o mém životním postoji?
A úplně nejvýživnější rýžovačka by byla, kdyby prošel (třeba teď na druhý pokus) návrh, aby rychlost měřily i soukromé firmy. To by radary na těch nejnesmyslnějších místech (u starých vleček, těsně u cedule obce, v polích hluboko uvnitř Prahy, za značkami zapomenutými po silničních pracích apod.) rostly jak houby po dešti.Potom by to koncilo takto. A pokial by to nepomohlo, koncili by tak ti, co by tam tie radary montovali. Treba uz konecne raz a navzdy zkoncovat s tou sku***nou vladnucou luzou, schovavajucou sa za nejaku imaginarnu bezpecnost a mavanim nicnehovoriacimi cislami o mrtvych na cestach. Podla mojho nazoru je pocet mrtvych vzhladom na stav ciest a poctu aut dost mierny...
Pocul som ale, ze ma byt anonymna.Anonymní bude přesně do okamžiku, než potká první mýtnou bránu s kamerami. Pomocí OCR se zjistí registrační značka a přiřadí se k identifikátoru té krabičky. To sice nebude použitelné k postihování přestupků, ale bude to použitelné ke sledování, byť ne se stoprocentní relevancí (vzhledem k přenosnosti). Ovšem ke zrušení anonymity je už jen malý krok. Navíc tohle je stejně jen dočasné, připravuje se celoevropský systém satelitního mýtného, který se bude týkat i osobních aut. Pak bude sledování trvalé pomocí GPS a tady už se na žádnou anonymitu rozhodně hrát nebude. Modul bude pevně spjatý s vozidlem.
Anonymní bude přesně do okamžiku, než potká první mýtnou bránu s kamerami. Pomocí OCR se zjistí registrační značka a přiřadí se k identifikátoru té krabičky.Heh, když mám kameru, co snímá čísla projíždějících aut a někam to ukládá, tak už je přece úplně jedno, jestli mám někde nějakou krabičku nebo ne.
Ovšem ke zrušení anonymity je už jen malý krok. Navíc tohle je stejně jen dočasné, připravuje se celoevropský systém satelitního mýtného, který se bude týkat i osobních aut. Pak bude sledování trvalé pomocí GPS a tady už se na žádnou anonymitu rozhodně hrát nebude. Modul bude pevně spjatý s vozidlem.To je otázka implementace. GPS sama o sobě nikoho nesleduje, pouze pasivně přijímá signály ze satelitů, na základě kterých vypočítá polohu. Aby se to dalo používat ke sledování, muselo by to tu polohu někam permanentně hlásit, k čemuž není žádný důvod (vyjma třeba přepravních firem, kteří to mají chválně, aby svoje vozidla mohli monitorovat). A taky kdo by ty přenosy platil?
Heh, když mám kameru, co snímá čísla projíždějících aut a někam to ukládá, tak už je přece úplně jedno, jestli mám někde nějakou krabičku nebo ne.Není. Těch bran s kamerami (aspoň zatím) tolik není. Většina jich kamery nemá, takže pouze komunikují s krabičkou. Proto kamery samy o sobě v tuto chvíli neumožňují zjistit, kde auto najelo a kde sjelo, zjistí jen přítomnost v daném místě. Konkrétní pohyb po dálnici umožní zjistit až ty krabičky.
To je otázka implementace. GPS sama o sobě nikoho nesleduje, pouze pasivně přijímá signály ze satelitů, na základě kterých vypočítá polohu. Aby se to dalo používat ke sledování, muselo by to tu polohu někam permanentně hlásit, k čemuž není žádný důvod (vyjma třeba přepravních firem, kteří to mají chválně, aby svoje vozidla mohli monitorovat). A taky kdo by ty přenosy platil?U systémů pro satelitní mýtné je to tak, že palubní jednotka zaznamenává přesný pohyb vozidla podle GPS (souřadnice + čas). Pak jsou nainstalovány přenosové brány, přes které proběhne komunikace a záznam z jednotky se přenese do centrály. Tedy nesleduje se v reálném čase, ale trasa se získává zpětně.
Není. Těch bran s kamerami (aspoň zatím) tolik není. Většina jich kamery nemá, takže pouze komunikují s krabičkou. Proto kamery samy o sobě v tuto chvíli neumožňují zjistit, kde auto najelo a kde sjelo, zjistí jen přítomnost v daném místě. Konkrétní pohyb po dálnici umožní zjistit až ty krabičky.Kamer je dost a bude jich ještě víc a to zdaleka ne jenom na mýtných branách. Připadá mi opravdu legrační, že se někdo bojí identifikace jeho auta na základě nějaké mýtné viněty, když z principu věci každé motorové vozidlo na sobě má mnohem jednoznačnější identifikaci už řádově sto let.
U systémů pro satelitní mýtné je to tak, že palubní jednotka zaznamenává přesný pohyb vozidla podle GPS (souřadnice + čas). Pak jsou nainstalovány přenosové brány, přes které proběhne komunikace a záznam z jednotky se přenese do centrály. Tedy nesleduje se v reálném čase, ale trasa se získává zpětně.A máš ověřené, že takhle to u nás má skutečně být implementované nebo je to jenom hypotetická paranoidní úvaha o tom, jak by to mohlo fungovat? Totiž pokud se bavíme o nějaké bráně, tak už to není čistý satelitní, ale hybridní systém, který navíc spojuje nevýhody obou řešení. Moc si nedovaedu představit, že by GPS krabička nějak strašně složitě archivovala celou tvojí trasu, pak to posílalala kamsi na bránu (a co když třeba měsíc pod žádnou neprojedu, protože se pohybuju po silnicích nižsí třídy?), dostávala o tom potvrzení, aby to smazala (strašně moc dat, nutná obousměrná komunikace s palubní jednotkou) a pak se to nějak posílalo do centrálního IS a tam nějak porovnávalo a vyhodnocovalo a pak co? Tiskly složenky? Není řádově jednodužší mít pasivní krabičku s GPS, co počítá km ujeté po zpoplatněných úsecích a rovnou ti odečítá kredit?
Kamer je dost a bude jich ještě víc a to zdaleka ne jenom na mýtných branách.To sice je, ale většinou nejsou vybaveny rozpoznáváním SPZ a nejsou vzájemně propojeny (ve smyslu, že by byly schopny sledovat konkrétní vozidlo a přímo zaznamenávat jeho pohyb).
Připadá mi opravdu legrační, že se někdo bojí identifikace jeho auta na základě nějaké mýtné viněty, když z principu věci každé motorové vozidlo na sobě má mnohem jednoznačnější identifikaci už řádově sto let.Jenže ta sto let existující identifikace neznamenala, že by byl stát schopen masově sledovat pohyb vozidel.
A máš ověřené, že takhle to u nás má skutečně být implementované nebo je to jenom hypotetická paranoidní úvaha o tom, jak by to mohlo fungovat?O takovém řešení se uvažovalo, nicméně zatím není vůbec jasné, jak to nakonec bude (obávám se, aby si ho policie neprosadila). V Německu to tak není, tam se posílá (přes GSM) jen údaj o délce projetého úseku.
Moc si nedovaedu představit, že by GPS krabička nějak strašně složitě archivovala celou tvojí trasu, pak to posílalala kamsi na bránu (a co když třeba měsíc pod žádnou neprojedu, protože se pohybuju po silnicích nižsí třídy?), dostávala o tom potvrzení, aby to smazala (strašně moc dat, nutná obousměrná komunikace s palubní jednotkou) a pak se to nějak posílalo do centrálního IS a tam nějak porovnávalo a vyhodnocovalo a pak co?Uchovávání samozřejmě není vůbec složité (a už rozhodně ne "strašně složité"), vzhledem k tomu, co dnes umějí navigační přístroje za 4000 Kč. Není problém ani komunikace, i když je otázka, jestli je jednodušší stavět brány pro vysokorychlostní komunikaci nebo využít sítě GSM. Je ale ještě jedna věc: e-Call. Ten se bude povinně montovat do všech aut a také představuje potenciální hrozbu. Sice to zatím vypadá, že aktivovat komunikaci půjde jen ručně z auta nebo automaticky při nehodě. Ale bude stačit aktualizovat firmware a už může být všechno jinak. Jinak jestli ti připadá, že jsem příliš paranoidní, tak ti musím připomenout, že se nyní zrovna řeší rozšíření pravomocí tajných služeb - budou se moci přehrabovat v bankovních kontech dle libosti. Krůček po krůčku...
To sice je, ale většinou nejsou vybaveny rozpoznáváním SPZ a nejsou vzájemně propojeny (ve smyslu, že by byly schopny sledovat konkrétní vozidlo a přímo zaznamenávat jeho pohyb).Ale totéž se napsat i o těch čtečkách elektronického mýtného. Ona to zase není taková prdel zprovoznit naznačovanou globální šmírovací síť jenom tak jakoby mimochodem. Náklady by nejspíš několikanásobně převážily náklady na samotný mýtný systém.
Jenže ta sto let existující identifikace neznamenala, že by byl stát schopen masově sledovat pohyb vozidel.Ale to je přece přímý důsledek technologického pokroku, který umožňuje automatické čtení značek a ne žádného mýtného systému.
Uchovávání samozřejmě není vůbec složité (a už rozhodně ne "strašně složité"), vzhledem k tomu, co dnes umějí navigační přístroje za 4000 Kč. Není problém ani komunikace, i když je otázka, jestli je jednodušší stavět brány pro vysokorychlostní komunikaci nebo využít sítě GSM.Právě proto, že krabičky toho umí dneska hodně, je nesmysl přenášet to, co by mohly dělat samy někam na bránu a potažmo centrální systém. Já si opravdu moc dobře nedovedu představit, že brána, pod kterou projedou desítky aut za minutu a každé je v dosahu pár sekund, bude s každým z nich navazovat nějakou obousměrnou komunikaci a předávat jim kompletní trasu třeba i za několik týdnů zpátky.
Je ale ještě jedna věc: e-Call. Ten se bude povinně montovat do všech aut a také představuje potenciální hrozbu. Sice to zatím vypadá, že aktivovat komunikaci půjde jen ručně z auta nebo automaticky při nehodě. Ale bude stačit aktualizovat firmware a už může být všechno jinak.Ale zase. Kdo by takovou permanentní komunikaci platil? A vůbec, všichni co mají u sebe mobil jsou z principu permanentně monitorovaní ať už jsou kdekoliv a nikdo kolem toho nedělá humbuk jako kolem mýtného. Přitom je to i přes menší přesnost řádově více zneužitelné než nějaké mýto.
Jinak jestli ti připadá, že jsem příliš paranoidní, tak ti musím připomenout, že se nyní zrovna řeší rozšíření pravomocí tajných služeb - budou se moci přehrabovat v bankovních kontech dle libosti. Krůček po krůčku...Mě samozřejmě taky vytáčí a deprimuje, co předvádí Langer na vnitru. On nejen, že pokračuje v tom, co kdysi sám nazýval grosstapem, ale ještě to celé umocňuje na druhou až do úplné absurdity. To jsou věci, kvůli kterým se musí protestovat a ne kvůli nějkému blbému mýtnému.
U systémů pro satelitní mýtné je to tak, že palubní jednotka zaznamenává přesný pohyb vozidla podle GPS (souřadnice + čas). Pak jsou nainstalovány přenosové brány, přes které proběhne komunikace a záznam z jednotky se přenese do centrály. Tedy nesleduje se v reálném čase, ale trasa se získává zpětně.imho to tak nebude, protoze by se daly takove brany objizdet a neplatit tak vubec.