Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Kup si auto, kup si parking, propaluj zbytečně béňo ve frontách a všechno tě přijde x krát dráž. Né, to opravdu není žádná volba.At chces nebo ne, tak je.
Možnosti zneužití? Já osobně už jen to, že někdo ví, kudy a jak se pohybuji, beru jako zneužití.To ti samozrejme neberu ze ti to muze bavit, ale mam pocit, ze zneuziti by to mohlo byt jenom kdybys tim ty neco tratil nebo ten nekdo jinej ziskal, ne?
Auto není žádný výběr. Nechceš čip? Kup si auto, kup si parking, propaluj zbytečně béňo ve frontách a všechno tě přijde x krát dráž. Né, to opravdu není žádná volba.Zejména když parkování bude na OpenCard (zřejmě v budoucnu po celé Praze, mimo nějaké soukromé parkingy, pokud se nepřipojí k Systému). A když vjezd do centra bude stát 120 Kč a bude ho kontrolovat kamerový systém (samozřejmě zase sbírající data).
<sarkasmus>Stavajici situace je naprosto v poradku. Kdyby nebyla, obcane by pri vlobach zvolili jine politicke strane nez volili do ted.</sakrasmus>
To s tim, ze je nekomu neprijemny to beru, ale nejak postradam konkretni zpusob zneuzitiTypickým případem je třeba připravovaný systém, který bude podle profilu chování nebo podle odchylek od dosavadního profilu tipovat potenciální pachatele "ještě před tím než spáchají zločin". Prostě budou analyzovat nasbíraná data, a když z toho vypadne, že je někdo podezřelý, budou ho zbytečně otravovat (vyslýchat, odposlouchávat, dělat osobní nebo domovní prohlídky apod.), i když neudělal vůbec nic špatného.
Furt mas moznost jet autem (v Praglu chapu ze asi nee), nebo jit pesky (coz tak hrozny byt nemusi, nektery casti sou tam docela pekny)...Cestovat například ze Strašnic do Dejvic (což ještě není úplně extrémní) jinak než metrem je docela problém. Pěšky je to na dvě hodiny svižné chůze, autem jak kdy, ale ve špičce tak na hodinu nejmíň. Nejrychlejší by to bylo na kole, ale šlapat ten krpál od Vltavy nahoru by se mi fakt nechtělo.
Typickým případem je třeba připravovaný systém, který bude podle profilu chování nebo podle odchylek od dosavadního profilu tipovat potenciální pachatele "ještě před tím než spáchají zločin".Tohle uz beru jako problem, nicmene souvislost mezi pohybem MHD a timhle mi mirne unika. Nebo vazne veris tomu, ze te budou otravovat kvuli tomu, zes jeden den jel pozdejsim spojem?
vazne veris tomu, ze te budou otravovat kvuli tomu, zes jeden den jel pozdejsim spojem?Nesmál bych se tomu. Pozdější spoj + určité knihy vypůjčené v knihovně + nějaké další informace (třeba "neobvyklé" cesty autem) = potenciální problém. Třeba. Nejhorší je, že jakmile takový Matrix vznikne, už nebude síly, která by ho odstranila. Zejména proto, že... (viz moji patičku)
Typickým případem je třeba připravovaný systém, který bude podle profilu chování nebo podle odchylek od dosavadního profilu tipovat potenciální pachatele "ještě před tím než spáchají zločin". Prostě budou analyzovat nasbíraná data, a když z toho vypadne, že je někdo podezřelý, budou ho zbytečně otravovat (vyslýchat, odposlouchávat, dělat osobní nebo domovní prohlídky apod.), i když neudělal vůbec nic špatného.Režim po tobě prostě chce, abys od pondělí do pátku chodil makat* do fabriky (do kanclu), v pátek se šel vysmažit někam do klubu, hlavně nesmíš nic řešit, o víkendu pak několikahodinová návštěva hypermarketu a přilehlých konzumních stánků. V neděli doma uklízet a ti obzvlášť kreativní mohou jet v neděli někam na výlet (musí ovšem mít platnou dálniční známku a jejich trasu bude systém zaznamenávat). Cokoli nad rámec těchto činností, jakákoli nepravidelnost, je podezřelé a musí se prošetřit a následně potrestat. *) někdo musí pracovat na (euro)úředníky, vyžírky, podvodníky, důchodce (ne, že by na nich záleželo, ale jejich hlas u voleb se počítá).
pátek se šel vysmažit někam do klubuNo to zase ne. Jen se ožrat. Státní droga = dobrá droga. Jiná droga = špatná droga.
jsme tu jak křečci v teráriu
Nejak sem nepochopil, k cemu nekomu budou takovy informace (o pohybu lidi a tak podobne)...protoze jsi trouba s omezenou predstavivosti. Kdyz si Franta Zlodej s u mafie zaplacenym mesicnim pristupem do databaze SS (statni spravy) zjisti, ze jsem prave s celou familii vystoupil na hlavnim nadrazi a koupil si listek do brna, tak mu bude jasny, ze doma nikdo neni a dlouho nebude. Navic si takovy dotaz muze udelat na cely mesto a podle dodatecnych dotazu do dalsich databazi vybrat nejvhodnejsi kandidaty. Staci? To, ze data sbira statni sprava a tvrdi, ze pristup k nim je omezeny, jeste neznamena, ze tomu tak skutecne je a bude.
To, ze data sbira statni sprava a tvrdi, ze pristup k nim je omezeny, jeste neznamena, ze tomu tak skutecne je a bude.V některé zemi už se chystá, aby to tak nebylo.
v parizi maji turnikety a neni s tim zadny problem
zamestnavat revizory by vyslo na zhruba 20M mesicne a to taky neni malo...Málo to není, ale je to pořád mnohem méně, než budou stát turnikety. Přidám dva zajímavé odkazy (kde jsou věci sepsány poměrně výstižně):
Nicméně když na to přijde, tak ty turnikety můžeme klidně koupit z Japonska.Můžeme znamená ani omylem, to by stálo víc peněz, než vyvinout vlastní.
Nicméně když na to přijde, tak ty turnikety můžeme klidně koupit z Japonska.To nehrozí. Nevšiml jsem si, že by se u nás (myšleno ve veřejné správě a podřízených organizacích) cokoli kupovalo z Japonska. Ani auta ne, ta se kupují nejčastěji z Německa, případě odjinud z Evropy, ale z Japonska jen minimálně (a clo 15 % v tom IMHO nehraje roli).
Da-li priroda, tak se doziju zase metra bez nich.Tohle mi připomíná známý vtip: ...Dá-li Bůh, trefíme se naprosto přesně. A nedá-li, budete mít tunely dva.
Skoro všude, kde jsem byl v cizině, byly turniketyA všude měly ty schopnosti, které mají mít ty pražské (tj. co všechno musí akceptovat, včetně mobilů)?
Jinak lístky jsou snad všude s magnetickým proužkem...Což u nás zřejmě nebude, vzhledem k tomu, že by se musely vyměnit strojky ve všech vozidlech PID včetně vlaků a samozřejmě i automaty na jízdenky. Podle těch odkazovaných informací se s tím asi ani nepočítá, mělo by to zvládat běžné jízdenky.
Přechod dálnice pro medvědy? Legrace za necelou půlmiliardu (prý to budou využívat i rysové a vlci, ale stejně...).Link by nebyl? Jinak obecně je to daň za šetrnější přístup k životnímu prostředí (protože dálnice pak může jít v zářezu, díky tomu se hluk nese do menší vzdálenosti, ale zase se těžko kříží biokoridor obvyklou estakádou, že).
Jinak obecně je to daň za šetrnější přístup k životnímu prostředíNe to není. Přechod dálnice není nic jiného než jednoduchý most pro pěší, řekněme dostatečně široký, možná zasypaný hlínou, aby se medvěd nelekl betonu. Co na tom má stát půl miliardy? To není žádná daň, to je prachsprostý tunel do státního rozpočtu
možná zasypaný hlínou,Ano, zasypaný hlínou. Tím pádem ta konstrukce sice vydrží hodně a s minimálními nároky na údržbu, ale o to dražší je ji postavit. Pokud zasypaná hlínou nebude, bude se třást a zvířata se jí budou bát. (šel jsi někdy se psem po štíhlé lávce?)
Co na tom má stát půl miliardy?V českém prostředí, kdy se musí zveřejnit jen vítězná nabídka, a tím pádem se nedají srovnat ceny s konkurencí (resp. "konkurencí"), se to těžko dozvíš.
Link by nebyl?Byl: Česko bude mít most pro medvědy, Nepřesnosti v reportáží „Půl miliardy na most pro medvědy“ – otevřený dopis
Takže možná ta cena nemusí být až tak přemrštěná.No jo, asi protože on to není most tak jak si ho všichni představujeme, ale tunel.
Bärentunnela my máme most, ne?
Ale stejně furt nechápu, proč ti tak záleží na tom, jestli se to má nazývat mostem, nebo tunelem.Mně je to úplně jedno. Já jen ze začátku furt bádal nad tím jak se asi na nějaké houpající se lávce producírují medvědi.
Zeptej se českých úředníků, řeknou ti třeba, že je tam potřeba k tomu mostu postavit ještě křižovatku a návazných 5 km silnice....a zaplatit výkonnému řediteli ŘSD pár závodů
Nj, udělali to moc přímo.Někdo si je holt tak jistý, že mu to projde, že při svém žraní strašně mlaská. Tihle mlaskali tak, že ředitel stavební firmy vyfásl 8 let, ředitel domova dostal bůra. V tomto případě mám ale zákulisní informace, že ten Sixta byl jen bílý kůň, který z toho v podstatě nic neměl, zatímco skutečným aktérem byl někdo na ministerstvu. Bohužel jiný vypečený případ dopadl tak, že i když nejdřív dostali za korupci aspoň mírné tresty trestním příkazem, v hlavním líčení byli nakonec osvobozeni.
Čili to vidím spíš tak, že to bude stát nejméně 5 mld. Kč a udělá se to jen částečně (tj. například bez podpory SMS jízdenek).sms se postupne zrusi, jelikoz o ne nebude zajem
s intervalem 120 sekundSakra, jaktože toto nemají i v Brně?
Lze jen odhadovat, co udělají turnikety s propustností v ranní špičce. V nejzatíženějších stanicích to pravděpodobně způsobí velké problémy. Budou dlouhé fronty, cesta metrem už nebude zdaleka tak rychlá jako nyní.doporucil bych jit se podivat za hranice... ve spouste mest maji v metru turnikety a prekvapive to funguje. a dokonce bez zacp... napr. metro v NYC ma turnikety a i na tak exponovane stanici jako Port Authority (nejvetsi autobusak na svete) je tech turniketu opravdu jenom par a pruchodnost je dobra.
Navíc - co když se to ve směru ven nebude stíhat,z bezpecnostnich duvodu a kvuli hendikopavnym jsou vedle turniketu jeste siroke dve ktere jdou vzdy otevrit smerem ven a pripadne napozadani i smerem do vnitr. v pripade vetsiho navalu se tyto dvere otviraji.
Úplnou utopií je pak čtení SMS jízdenek. Lze si představit dvě možnosti - buď to turniket přečte z displeje mobilu (spolehlivé zvládnutí takového úkolu, aby se vyrovnal se všemi provozovanými mobilními telefony, je téměř na Nobelovu cenuono to nemusi umet cist vsechny mobily... bude stacit, kdyz to zvladne cist treba 95% a na zbytek bude ta kukan. a toto uz je zvladnutelne.
Protože se bude používat OpenCard, půjdou pospojovat veškeré databáze, kde se bude OC používattypickou vlasnosti vsech techto ,,konspiracnich uvah'' je, ze neuveritelnym zpusobem precenuji moznosti dataminingu. a pritom statni sprava ma problemy i trivialne spojit dve souvisejici databaze... (bohuzel nemuzu sdelovat pikantni detaily... ;-]) jestli budou v metru turnikety, nebo ne je mi jedno... ale minimalne by mohli udelat inteligentnejsi system placeni... zajimalo by me, ktery idiot vymyslel system zon PID... neco tak hovadskeho jsem nikde jeste nevidel, jako cech mam problem zjistit jako jizdenku vlastne potrebuju... a ted si nedokazu predstavit, co na to musi rikat cizinci...
a pritom statni sprava ma problemy i trivialne spojit dve souvisejici databaze...A kdo říká, že tohle musí dělat státní správa? Luk psal dobře komerčně využitelná data.
Luk psal dobře komerčně využitelná data.to je jenom jedna z mnoha spekulaci, ktere jsou v tom clanku zminene... vlastne ten clanek je poskladany ze samych spekulaci a uvah, co by kdyby... navic, sbirat a zpracovavat data z pravniho hlediska neni tak trivialni... prikladem budiz projekt, kde SUKL dostal pres prsty za to, ze evidoval kdo bere jake leky... o tom, co je mozne delat s osobnima datama se lze docist treba tady.
Jedna věc je zneužití státní správou (že má teď problémy, je jiná věc, později to už může být vyřešeno)pozdeji muze byt i termonuklearni valka a metro v podobe jakeho zname ted uz nemusi existovat.
Lze to využít například k cílení reklamy .... ono to lze samozřejmě analyzovat i teď, klasickými metodami, ale je to pracné,zanalyzovat par set tisic zaznamu muze byt o rad slozitejsi nez analyza par set dotazniku, ktera se dela ted... navic pri cileni na velke skupiny jsou osobni informace vicemene k nicemu.
Případně lze zasílat přímo adresnou reklamu jednotlivým cestujícím, což sice současné podmínky OpenCard neumožňují, nicméně mohou být kdykoli změněny (a držitel karty je povinen takové změny sledovat).no, to uz je jina... i kdyz to asi bude za hranici zakony... viz vyse odkazovany text:
Provádí-li správce nebo zpracovatel zpracování osobních údajů za účelem nabízení obchodu nebo služeb subjektu údajů, lze pro tento účel použít jméno, příjmení a adresu subjektu údajů, pokud tyto údaje byly získány z veřejného seznamu nebo v souvislosti se svojí činností jakožto správce nebo zpracovatele. Správce nebo zpracovatel však nesmí uvedené údaje dále zpracovávat, pokud s tím subjekt údajů vyslovil nesouhlas.
a ted si nedokazu predstavit, co na to musi rikat cizinci...Nedávno jsem se bavil s jedním Číňanem a ten naše MHD moc chválil, líbilo se mu, že na všechny dopravní prostředky (tramvaj, metro, autobusy…) mu stačí jedna jízdenka a ani to nestojí moc peněz.
Nedávno jsem se bavil s jedním Číňanemv cine spousta lidi ani nevi, co je to kapesnik, takze takove hodnoceni bych bral trochu s nadhledem. ale je fakt, ze system MHD na takove urovni jako je v CR je malokde.
v cine spousta lidi ani nevi, co je to kapesnikNemusíme chodit tak daleko. V Irsku to lidi taky neví. (vlastní zkušenost)
Porušování zákonů a smluv – smrt demokracie.To se takhle jednoznačně bez kontextu nedá říct.
"V demokracii se špatné zákony opravují, v totalitě se porušují."je nepravdivy. Pokud by nebyl, urcite bys ho nejak podporil priklady. Misto toho se jen zmohl na nejkou vagni mlhu, kterou jsi se de facto poprel
čím demokratičtější stát, tím více se tam špatné zákony mění místo toho, aby se porušovaly.OK, s tim souhlasim. Ovsem je to jiny vyrok. Proto jsem na ten puvodni reagoval tak jak jsem reagoval.
Jaká země? Existuje spousta zemí, a u každé by se dalo najít její místo na ose totalita–demokracie.Chápu-li to správně, výrok "zákony se neporušují, ale mění" platí pro 100% demokracii.
...blokovat každou novou technologii jenom proto, že by se dala nějak zneužít.a krom toho tato nova technologie nicemu nepomuze :)
Jako úplně obyčejný cestující již dlouho doufám, že se turnikety do metra vrátí co nejdříve. Mě to nijak téměř jistě nebude zdržovat, nebude mi to překážet a za moji jízdenku nebude jezdit deset dalších lidí (ne, nemyslím, že to jsou lidi... ale nechci zde být sprostý).A jakym zpusobem je chranen obsah na RFID karte? Vzdyt je mozne kartu zkopirovat a pak jezdit na cizi ucet.
za moji jízdenku nebude jezdit deset dalších lidíPodíl černých pasažérů není kdovíjak vysoký. Navíc proti bezdomovcům to ochrana nebude, prostě si koupí tu nejlevnější jízdenku, ono je to vpustí dovnitř (třeba v pět ráno) a už tam zůstanou klidně do půlnoci. Takhle to dělají na nádražích, když smí v prostoru zůstat jen cestující s platnou jízdenkou - prostě si koupí nejlevnější jízdenku a je hotovo. V metru jim sice rychle vyprší platnost, ale protože revizoři budou převeleni do provrchové dopravy, nebude je mít kdo vyhodit.
Ne ve spoustě měst, ale snad všude na všech linkách krom MHD.napr. v americe tento system provozuji i v busech MHD. (pokud mesto provozuje neco jako MHD) ;-]
Já měl za to, že tam se dopravuje pomocí Yellow Cabs.to jenom jeden ze stereotypu vypestovanych americkymi serialy a filmy. jinak vetsina lidi spis nez taxikem jezdi autem... ale to je na delsi povidani.
Nedovedu si dost dobře představit jak se nějaké ty stříbrné dvoupatrové svině prodírají uličkami.jake svine? po mestech samozrejme nejezdi velke dalkove autobusy, jake operuji treba Greyhound nebo CoachUSA, ale normalni autobusy pro MHD. jake ulicky? drtiva vetsina mest ma ortogonalni sit ulic, ktere jsou dimenzovane na velke americke osobni auta,...
Nedovedu si dost dobře představit jak se nějaké ty stříbrné dvoupatrové svině prodírají uličkami.Jestli tím myšlís double deckery, tak by ses měl podívat do Dublinu. Úzké křivolaké uličky, a ty busy se tím prodírají napohopdu závratnou rychlostí. Koneckonců, mají hydrauliku. No ale nic pro lidi se slabým žaludkem
Jestli tím myšlís double deckeryNe, já myslel takové ty stříbrné těžkotonážní potvory (co jsou fakt k vidění asi jen v Holywoodské produkci). Na DD jsem úplně zapomněl. Ty by u nás měli jezdit místo těch uprclých šalin do kterých vdají max. tři cestující i s kočárkem.(existuje prej i šalin-verze). I sousedům jezdí po Vídni takové vylepšenější verze šalin.
K tomu sledování... dneska, kdy software rozlišuje obličeje hodně precizně a kdy jsou kamery v každé uličce a vestibulu metra není takové sledování nerealizovatelné. Kvůli takovým pohnutkám by nemuseli kupovat turnikety :)Ono to s tim rozpoznavanim neni zas tak snadne, alespon podle toho, co mi vypravel clovek, ktery vedl pracovni skupinu na toto tema. Kdyz si sednes primo pred objektiv, a za hodinu to zkusis znovu tak ano. Pri snimani vzdalenou kamerou je to ale jinak.
staci se podivat co za idiocii v ramci teto ochrany se deje treba tadySpíš se děje idiocie v tom, že se lidem komplikuje nákup léků, které chtějí.
Na co si tedy zde stezujete? Ze se firmy chovaji "trzne"?Jaké firmy? Kde?
DP by interaktivně mohl posilovat počet spojůTo by hlavně musel mít z čeho. DP ty vozy nemá a asi mít hned tak nebude, protože už teď je dost na suchu a bude muset ještě platit ty turnikety.
Tam se ti revizoři asi množí nebo já nevím, nějaké doupě tam určitě je.Možná mají doupě ve vozovně Strašnice. Takže vyrazí tramvají na Želivského a tam potom v metru řádí. Já jsem je ovšem nejčastěji potkával v přestupních tunelech na Můstku, případně na eskalátorových mezipatrech různých stanic. Nejvíc mě ale vytočili revizoři na Nádraží Holešovice, když jsem jel na vlak naposledy v příslušném čtvrtletí - proto jsem si už dal nahoru nový kupón (který ale ještě neplatil) a ten starý zasunul dolů, mezi haldu jiných starých. Na posledních centimetrech přepravního prostoru jsem ale musel kvůli revizorům ten starý hledat.
Jenom mi připadá mnohem jednodušší někoho sledovat pomocí jeho vlastního mobilu s GPS, než pracně získávat údaje o jeho pohybu MHDNa tom něco je, ale: mobil můžu vypínat a stejně můžu cestovat, nebo si můžu pořídit anonymní předplacenou kartu. Kdežto když chci cestovat po Praze, musím jít přes turnikety, nebo chodit po ulici, kde jsou kamery, nebo jet autobusem, ve kterém jsou kamery, nebo jet autem a kamery mohou snímat moji SPZ… nedá se tomu utéct. Ten mobil jde přeci jen vypnout. A asi důležitější věc: to že se děje jedna špatná věc, neznamená, že by se jich mělo dít víc – to, že krade jeden, neznamená, že můžou krást všichni. Není to jedno. To že můžeme být sledováni jednou technologií neznamená, že bychom měli svolit k tomu, abychom byli sledováni navíc ještě další technologií.
Původně mobily mohly být použity ke sledování. Dnes se používají, protože operátoři mají povinnost skladovat historii připojení k BTS. Tolik k telefonům.
České dráhy nabízejí kartu, pomocí které mohou zákazníky sledovat (zákonem to uložené nemají). Jenže zároveň umožňují cestovat bez karty. České dráhy by totiž bez veřejných peněz přestaly existovat.
Hromadnou dopravou v Praze, kterou rovněž dotujeme všichni, se ale bez turniketů (pokud budou automatické kontroly všude) nebude dát cestovat. To je ten rozdíl.
... nemusis pouzivat MHD ...Pak ale budeš v Praze znatelně znevýhodněn. Takže to není plnohodnotná alternativa.
povinně dopravnímu podniku neplatíte nicDPP je podporovaný Magistrátem.
Že platím služby „státu“, které nevyužívám, jsem smířen coby sociální soudržnost. Že ale platím (= podporuji) věci, se kterými se páchají nepravosti (= sledují lidi) mi vadí.
Že si budu moci anonymně koupit jízdenku, kterou turniket přečte, jsem v rozhořčení zapomněl. Nějak jsem považoval za automatické, že neanonymní jízdenky zruší. (Jako nám udělali nelegální větší hotovostní platby a hrozili s telefony.) Nicméně i anonymní karty, které se dlouhodobě používají jedním člověkem, zvyšují riziko.
Jistě existují jiné problémy spojené se zaváděním turniketů, které jsou dobře finančně vyčíslitelné a jistě závažné, ale jak sám konstatujete, tímto problémem se nezabývám.
Že ale platím (= podporuji) věci, se kterými se páchají nepravosti (= sledují lidi) mi vadí.Jak jste přišel na to, že se turnikety budou používat ke sledování lidí?
A dnes mají dokonce zákonem nařízeno tyto informace o poloze (a mnohé další) uchovávat.Ve které zemi a kterým zákonem? To musí mít výrobci pevných disků radost… Jestli ten údaj o poloze má jen 5 bajtů a loguje se jenom každou minutu, zalogují operátoři nějakých 70 GB denně.
Trend je celkem jasný a nelze se divit obavám, že u jiných technologií to bude podobné – tyto obavy jsou oprávněné a pokud s tím nebudeme nic dělat, skutečně to tak dopadne a zákon bude nařizovat, aby DPP uchovával, odkud, kam a v kolik každý občan sleduje, aby tyto data předával úřadům.To ještě bude nutné zákonem zakázat jednorázové a krátkodobé jízdenky, zákonem zrušit všechny dopravní podniky v ČR a nahradit je DPP a zákonem nařídit, že je zakázáno používat jiné druhy dopravy, než je metro.
Tenhle trend je potřeba změnit!Jenže aby bylo možné takový hypotetický trend změnit, musíte mít nejprve podporu veřejnosti. A k tomu je potřeba přestat strašit nesmysly a požadovat návrat na stromy, ale pouze hlídat to, aby nově zaváděné technologie byly z hlediska sledování bezpečné. Tedy že např. zavedení turniketů v metru, které by teoreticky umožnily sledovat pohyb lidí, bude znamenat dohled ÚOOÚ (to si pomůžem…), který zkontroluje, že se ta data nezaznamenávají.
A proč by se nepoužívaly? Ten systém to umožňuje, prospěch z toho má dopravní podnik (optimalizace dopravních služeb), provozovatel systému (to je sice nelegální, ale kdo dodržuje takové zákony, stačí se podívat na nevyžádaná obchodních sdělení) a taky stát (níže zmiňovaný zákon posilující schopnosti represivních složek, každou masivně rozšířenou službou stát takto využívá). Čili všichni kromě cestujících z toho mají prospěch.
přitom to jde technicky a organizačně snadno zabezpečit, aby osobní údaje s daty využívanými pro statistiku vůbec nešlo spárovatZabezpečit lze leccos, ale to k tomu musí být vůle. Ta ale nebude, protože bude naopak zájem na tom, aby to spárovat šlo.
že bude veškerá jejich úřední korespondence uložená na Ministerstvu vnitra, to je jim jednoMně to jedno není, (mimo jiné) proto jsem odpůrcem toho, aby používání datových schránek bylo povinné.
Zabezpečit lze leccos, ale to k tomu musí být vůle. Ta ale nebude, protože bude naopak zájem na tom, aby to spárovat šlo.Otázka je, jak se zrovna vyspí ÚOOÚ. Může trvat na technickém řešení, které spárování znemožní, a stejně tak mu to může být úplně jedno.
Tiskni
Sdílej: