Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Kdybyste se měli učit znovu programovat, v jakém jazyce by to bylo?
V dnešní době se na výuku programování používá jazyk Pascal, případně Java (možná i C#). A co vy, pokud byste si mohli vybrat jazyk, v němž se chcete naučit programovat, jaký by to byl? Byl by to Ada, Pascal, C, C++, C#, Java, Lisp, Perl, Python, Ruby, Scheme, Visual Basic, anebo úplně jiný? Který jazyk by to byl?
Já se učil programovat v Basicu na ZX Spectru, na GOTO, DIM, GOSUB
už asi nikdy nezapomenu . Pak jsem se dostal k Pascalu, a jeho kouzelné
uses crt
a věčné begin, end, var
. Jenže poté, co jsem poznal C se mi Pascal přestal líbit a dodnes k němu mám nevysvětlitelný odpor. C je naprosto magický jazyk, jeho oprátory ++, ^, %, *, &
člověka přesvědčí, že tohle je ten správný jazyk pro velké programátory.
C++ mě zase tolik neuchvátil, jeho ukecanost std::map
mě přišla zbytečná a samotný Bjarne Stroustrup, tvůrce jazyka, pronesl něco ve smyslu, že v C++ je možné si snadno ustřelit celou nohu. Nicméně objektové programování jsem používal prvně v něm (v Object Pascalu, který byl v TP 7.0, to moc nešlo). Naproti tomu, když jsem poznal Javu, zjistil jsem, že tento jazyk programátora přímo vede k používání tříd a také návrhových vzorů (teda v porovnání s C++).
Přesto bych si na první seznámení s programováním nevybral ani jeden z nich. Pokud bych znova začínal, chtěl bych se učit Python. Podle mě je to jazyk, který nepostrádá jistou eleganci, ale zároveň je velmi mocný a pokrývá většinu oblastí, takže má praktickou použitelnost. Dokonce si říkám, že se těžko nenajde oblast, kde by Python neexistoval, snad mimo systémového programování.
Neznám sice Perl, k němuž je přirovnáván, ale výrok Bruce Eckella o Pythonu jako spustitelném pseudokódu a Perlu jako spustitelném šumu na lince asi hovoří za své. Můžu jen říct, že mi na počátku přišel kód v Pythonu srozumitelnější, než jeho protějšek v Perlu.
Na závěr přidávám pár odkazů
Jaký jazyk byste nejraději si vybrali jako výukový?
Update: Honza "thingwath" Bartoš, alias NBA, mi připomněl, původní vznik slova Python. Tak vězte, název tohoto jazyka vznikl ze slavných Monthy Python. To, kdybyste se divili, že nejčastější název metaproměnné v Pythonu není foo
, ale spam
.
Tiskni
Sdílej:
Ono je hlavně důležité, aby se člověk naučil algoritmicky myslet a aby měl určité povědomí o tom, jak počítač pracuje. Na konkrétním jazyce pak až tak moc nezáleží (pomineme-li speciality typu LISP nebo Prolog).
def dictionary(): return {'jeden':1,'dva':2}Podobný příklad (ať už jakkoliv nesmyslný) by v C++ by zabral daleko více místa, sice by byl efektivnější a rychlejší, ale pro výuku je to IMHO irelevantní.
libstdc++
) #!/usr/bin/perl # 472-byte qrpff, Keith Winstein and Marc Horowitz # MPEG 2 PS VOB file -> descrambled output on stdout. # where k1..k5 are the title key bytes in least to most-significant order s''$/=\2048;while(<>){G=29;R=142;if((@a=unqT="C*",_)[20]&48){D=89;_=unqb24,qT,@ b=map{ord qB8,unqb8,qT,_^$a[--D]}@INC;s/...$/1$&/;Q=unqV,qb25,_;H=73;O=$b[4]<<9 |256|$b[3];Q=Q>>8^(P=(E=255)&(Q>>12^Q>>4^Q/8^Q))<<17,O=O>>8^(E&(F=(S=O>>14&7^O) ^S*8^S<<6))<<9,_=(map{U=_%16orE^=R^=110&(S=(unqT,"\xb\ntd\xbz\x14d")[_/16%8]);E ^=(72,@z=(64,72,G^=12*(U-2?0:S&17)),H^=_%64?12:0,@z)[_%8]}(16..271))[_]^((D>>=8 )+=P+(~F&E))for@a[128..$#a]}print+qT,@a}';s/[D-HO-U_]/\$$&/g;s/q/pack+/g;evalnebo tohle:
#!/usr/bin/perl -w # 531-byte qrpff-fast, Keith Winstein and Marc Horowitz # MPEG 2 PS VOB file on stdin -> descrambled output on stdout # arguments: title key bytes in least to most-significant order $_='while(read+STDIN,$_,2048){$a=29;$b=73;$c=142;$t=255;@t=map{$_%16or$t^=$c^=( $m=(11,10,116,100,11,122,20,100)[$_/16%8])&110;$t^=(72,@z=(64,72,$a^=12*($_%16 -2?0:$m&17)),$b^=$_%64?12:0,@z)[$_%8]}(16..271);if((@a=unx"C*",$_)[20]&48){$h =5;$_=unxb24,join"",@b=map{xB8,unxb8,chr($_^$a[--$h+84])}@ARGV;s/...$/1$&/;$ d=unxV,xb25,$_;$e=256|(ord$b[4])<<9|ord$b[3];$d=$d>>8^($f=$t&($d>>12^$d>>4^ $d^$d/8))<<17,$e=$e>>8^($t&($g=($q=$e>>14&7^$e)^$q*8^$q<<6))<<9,$_=$t[$_]^ (($h>>=8)+=$f+(~$g&$t))for@a[128..$#a]}print+x"C*",@a}';s/x/pack+/g;evaltak jsem z toho takový trošku nesvůj
Otázka je, jak by vypadaly výsledky, kdyby se do nich ládovalo něco jiného ;-)No, v příštím roce budeme navíc brát Pascal
add r1, add r2, r3
, když mají v assembleru sečíst tři čísla. Jen podotýkám, že v době, kdy jsem tam chodil já, tak jsme takové problémy neměli.
Ad správa paměti, v jednom předmětu jsme dělali v Pascalu jednoduchý garbage collector, takže dnes jsem o to vděčnější, že něco takového udělali někteří už za mě.
S tou pamětí... Podle mne má člověk přinejmenším zkusit dělat si správu paměti sám. Lidi, kteří se naučí jazyk, který má X jako zabudovanou vlasnost (X = správa paměti, hashové tabulky, RTTI, HTTP sessions, ...), většinou netuší, jak taková věc funguje a jak ji využívat správně a efektivně -- k tomu je zapotřebí pohled o úroveň níž.No a na jakou až úroveň jít? Nejsem fyzik a nevím k čemu všemu už se při rozebírání světa dostali, ale nemyslím, že by k efektivnímu programování bylo třeba rozumět dejme tomu polovodičům
dám tam bublesort, počítače jsou dneska rychlé...a to je bubblesort "jen" kvadratický. Je pořád dost lidí, kteří se klidně hotoví použít algoritmus s exponenciální nebo faktoriální složitostí! Ostatně, vzpomínám na to, když jsem ve škole, v předmětu "Problémy a algoritmy", chtěl ukládat data do (sekvenčně prohledávaného) pole s tím, že "jich není zase tolik". Když se mi před očima program brutálně zpomaloval, bylo mi jasné, že takhle to nejde
f(n){return n<2?1:f(n-1)+f(n-2);}
Tedy v K&R céčku, 'gcc -Wall
' by měl asi řeči… Pří troše štěstí by možná mohlo projít i
f(n){return n<2?1:f(--n)+f(--n);}
int f(int n){return n<2?1:f(n-1)+f(n-2);}atd.
-ansi
, -pedantic
, -std=c89
, -std=c99
i další. GCC (3.3.5) to vždy přeložilo.
-Wall
vyhodí jeden warning, s -std=c99
dva… Ale v těch učebnicích to takhle samozřejmě nevypadá, tam je to hezky rozepsáno. Na příšernosti té implementace to ovšem nic nemění…
To je nejspíš věčný omyl, s podobným způsobem uvažování jsem se poprvé setkal už někdy kolem roku 1988…
var A : array[1..N] of integer
…" Druhá skupina měla Kryla (našeho "pedagoga" jmenovat nebudu, on za to vlastně nemůže), do počítačové učebny se za celé pololetí nepodívali, o Pascalu se začali bavit až asi po čtvrt roce, ale o programování se toho naučili podstatně více než my; u nás to bylo tak, že kdo programovat uměl, výklad ignoroval, a kdo ne, ten se z něj stejně nic nenaučil. Ponaučení ponechám laskavému čtenáři za cvičení…