abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    9.5. 21:11 | Zajímavý článek

    V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 30
    9.5. 14:33 | Pozvánky

    O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 21:55 | Nová verze

    Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    8.5. 20:22 | IT novinky

    Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    8.5. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.

    JZD | Komentářů: 0
    7.5. 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (13%)
     (16%)
    Celkem 157 hlasů
     Komentářů: 11, poslední včera 18:00
    Rozcestník

    Dospěl jsem pro Linux

    8.10.2007 18:27 | Přečteno: 2449× | Příběhy a povídky

    V roce 2005 mě kamarád nainstaloval Mandrake 10.1. Tehdy jsem to bral jako cool věc. V okolí to téměř nikdo neznal a tak jsem si připadal něčím vyjímečný. Ano, vyjímečný jsem byl, protože jsem uměl maximálně spustit Tuxracera a Mplayer.

    Linux jsem téměř nepoužíval. Jen občas, když jsem si přečetl nějaký článek který se jej týkal, jsem dostal chuť něco zkusit. Bylo tedy jen otázkou času, kdy provedu něco, co můj linux znefunkční. Tím posledním hřebíkem do rakve byl nápad pokusit se distro aktualizovat. Tuším, že jsem se nalogoval jako root a napsal něco ve smyslu apt-get, protože jsem to někde předtím zahlédl. Výsledkem byla nečekaně nějaká chybová hláška. Hmm, rozhlédl jsem se a uviděl na polici ležet Ubuntu 5.1, které jsem si jednou nechal poslat poštou. Řekl jsem si:"Proč něco upgradovat, když si můžu nainstalovat přímo nový Linux". Vložil jsem tedy CD do mechaniky a restartoval. První zaváhání přišlo u rozdělování disků. Uviděl jsem asi 7 oddílů. Podle velikosti jsem zjistil, kde je win a tak jsem pro Linux zvolil největší oddíl pro mě neznámého typu. Doklikal jsem instalaci až do konce. Restartoval PC a NIC. Naběhlo staré LILO, ale jediná funkční položka byla ta s názvem WIN2000. Tím můj příběh s Linuxem na dlouho skončil.

    Jak postupně dozrávám, tak jsem se při mojem programování mikrokontrolerů rozhodl pro přechod od asembleru k C. Stáhl jsem si tedy balík aplikací WinAVR a nainstaloval jej. S údivem jsem zjistil, že téměř vše co potřebuji k práci má ekvivalent běhající v Linuxu. Rozhodl jsem se tedy nějak opravit nefunkční distro na mojem disku.

    Po spoustě problémů se mě podařilo nainstalovat Ubuntu 7.04. Nastavil jsem si motiv pracovní plochy aktualizoval jsem systém, doinstaloval Amarok a podobně. Nastal tedy čas začít se věnovat práci.

    Začal jsem tedy hledat nějaký balík pro práci s mikrokontrolery v Linuxu. Zde na ABC jsem našel poutavý článek věnující se této problematice. Dle něj jsem stáhnul a nainstaloval cdk-avr-base, cdk-avr-binutils, cdk-avr-gcc, cdk-avr-libc a cdk-avr-uisp. Aplikace jsou předpokládám v mojem počítači, ale nevím co s nimi. Programem UISP jsem přes starý programátor schopný komunikovat s mikrokontrolerem, ale tím to končí.

    Nyní nejvíce potřebuji:

  • Najít vhodný editor pro psaní kódu v C, ASM a pokud možno i jiných jazycích, abych s postupem času nemusel používat více editorů pro různé jazyky. Zároveň je potřeba spouštět z tohoto editoru příkazy pro překlad projektu a komunikaci s programátorem.
  • Rozchodit můj USB programátor.
  • Najít nějaký simulátor, který by nahradil AVRStudio.
  • Mám Linux na PC teprve asi 4 dny, a od té doby jsem ve win nebyl ani jednou. Doufám, že se mě s Vaší pomocí podaří vyřešit výše zmíněné problémy a přestane být proč používat windows.

           

    Hodnocení: 88 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.10.2007 18:39 Septyk | skóre: 2 | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Třebas nedospěl ty ale Linux :)
    ...
    8.10.2007 18:47 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Je to možné. Ubuntu se mě jeví jako velmi přátelská distribuce. Instalace je snadná a pokud člověk nepoužívá něco jako programátor, tak nemusí řešit ani ovladače.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    kouzer avatar 8.10.2007 19:04 kouzer | skóre: 11 | Mladá Boleslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Zkoušel sjte emacs nebo vim na programování?
    Linux user #448944.
    8.10.2007 19:21 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Ne, raději bych pro začátek nějaké klikadlo.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    David Watzke avatar 8.10.2007 19:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    gVim :-) Vim je dobrej hned zezačátku, naučíš se pár ptákovin a můžeš v něm psát a časem už jen zdokonalovat config a využívat víc a víc funkcí.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    8.10.2007 23:03 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux

    A teď ještě tu o červené karkulce!

    David Watzke avatar 8.10.2007 23:39 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    A co jde? Osobně ve vimu drtivou většinu času používám jenom tyhle věci:
    • po spuštění zmáčknu a
    • když chci vim ukončit, tak Esc a ZZ (uložit) nebo ZQ (neukládat)
    • mazání/vkládání řádků dd/p
    • skok na řádek 123G
    • :%s/substituci//g
    • ?vyhledávání (a k tomu m a n na procházení nálezů)
    To doopravdy zvládne každý...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    9.10.2007 09:03 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Je dobré ještě alespoň Ctrl+P pro doplňování (pozor to není omnicompletion!), namapovat si nějaké klávesy na často prováděné akce - map <F5> :make<CR>, imap <F5> <Esc>:make<CR> a :cn pro skákání po chybách.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Josef Kufner avatar 8.10.2007 19:28 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Na klikadla kašli, jsou moc složitá. Nauč se s Vimem a nauč se psát aspoň základní makefile. Víc netřeba.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Dalibor Smolík avatar 8.10.2007 20:05 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Já píšu skripty PHP a jelikož jsem dost líný, používám bluefish. Otevřu si tak několik vzorových skriptů a z nich pak zkopíruji část textu, který se mi hodí do toho nového. To jde i z vimu, ale bluefish je trochu pohodlnější :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    pools avatar 8.10.2007 23:55 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    na tohle ja pouzivam gphpedit, je o dost mensi nez bluefish ale staci ;)
    Vivre libre ou mourir!
    Petr Tomášek avatar 7.11.2007 11:24 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    U? Tak nevím, ale zatím jsem nepotkal pohodlnější editor, než vim... :-o
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    kouzer avatar 8.10.2007 20:16 kouzer | skóre: 11 | Mladá Boleslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Vim i Emacs mají verzi pro xka.. Ale znám i pár lidí co používají jEdit.. Ale ne každému vyhovuje java.
    Linux user #448944.
    8.10.2007 23:43 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    kate?
    Quando omni flunkus moritati
    8.10.2007 19:12 Black.Bandit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    specifický dotaz ohledně programovaní bude lepší položit v "poradně" :-D
    8.10.2007 20:54 Murry | skóre: 16 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    IDE Anjuta
    gedit - bacha, musis mit tu nejnovejsi verzi a podivej se do nastaveni -> plugins
    8.10.2007 22:41 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Programátory v Linuxu - to je docela průšvih, ale možná, že to vidím příliš černě. Všichni co znám, je provozují bohužel pod win.
    Dalibor Smolík avatar 9.10.2007 00:24 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Mandrake 10.1 v roce 2005 bylo již zastaralé distro. Problémy mohly být s hw, pokud šlo o nový stroj. Vždy bych dával to nejnovější :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    9.10.2007 05:43 wo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Mikrokontrolery AVR - podívej se na Arduino.
    9.10.2007 07:03 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Ten link nefunguje.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    9.10.2007 07:12 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Ten link mel byt evidentne http://www.arduino.cc/
    9.10.2007 08:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Klasika - lidi si zvykli, že po nich prohlížeč nechce celé URL a chybějící části si domyslí, takže to tak pak píší i do odkazů…
    22.1.2008 10:58 Bill.jr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Arduino je bomba. Nedávno mi dorazilo a fakt se s tim dá vyhrát bez větších znalostí. Hlavně to má skvělou tutorialovou bázi, něco jako Ubuntu :-D Rozhod sem se v rámci propagace v českých zemích udělat nějaky tutorialy na svym bločku Arduino Diecimila.
    27.3.2008 20:20 Bill.jr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    A už se nechá i koupit v ČR na www.arduino.cz
    9.10.2007 08:51 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Nic ve zlém, ale mě docela zarazilo jak někdo kdo se pouští do programování podobných zařízení není schopen se obeznámit s tím jak se vlastně ten systém na kterém se chystá programovat instaluje a jak funguje.
    9.10.2007 15:20 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    No, pro mě je celkem jedno jak funguje PC a jaký na něm běží systém. Já potřebuji nainstalovat aplikaci, ve které napíši zdrojový kód, přeložím jej do formátu .hex a nahraju do mikrokontroleru. Pro práci tedy potřebuji dobře znát strukturu toho programovaného mikrokonteroleru a né strukturu systému, ve kterém na projektu pracuji.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    multi avatar 9.10.2007 09:02 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    to je teda prca, kdyz distro, ktery se naistaluje neumi ani nabootovat

    az doresis ty dalsi veci, hl ten simulator tak dej vedet
    rADOn avatar 9.10.2007 10:07 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše editory
    • pokud ti nevadi spousta nastavovani a hrani si s pluginama tak asi eclipse. imo je to overbloated nenazranost ale spousta lidi na to neda dopustit takze na tom asi neco bude.
    • KDEckam ruluje kate, kdevelop a quanta. vsechno pouziva stejnou editacni komponentu, lisi se to jen omackou.
    • malo platny, vi a emacs vladnou programovacimu svetu. svoji babicce bych je asi nepodstrcil :-) ale cloveku ktery se datlovanim do editoru zivi to za to stoji.
    • vsichni gnomisti co znam (moc jich neni) jsou gvim.
    ja pouzivam kate ale spis proto ze je jako program pro X prehlednejsi - ukazatele odsazeni a foldingu, ruzny barveni etc se delaji v grafice lip nez v textovym rezimu. ne ze by byla funkcne lepsi nez vi.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    9.10.2007 21:00 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Článek věnující se problematice programování AVR v Linuxu, který linkuješ, je trochu zastaralý. Zkus is přečíst tenhle

    Co se cdk4avr týče, nějak mi přijde, že to trochu spí - poslední aktualizace je tři čtvrtě roku stará. Osobně pro psaní programů pro AVR používám knihovnu avr-libc.

    Co se programátoru týče, podívej se do avrdude, možná ho bude umět, i když je to dost nepravděpodobné. Pokud jsi dost šikovný, můžeš si udělat za pár šupů vlastní, na Internetu se válí nějaké návody. Většinou k nim je k dispozici do avrdude patch, takže není problém se softwarem.

    Se simulátorem je problém, taky jsem nějaký hledal, ale žádný nefungoval nijak úspěšně.
    Quando omni flunkus moritati
    kotyz avatar 10.10.2007 10:57 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    jako klikaci editory sou dobry pro kde kate, pro gnome gedit a muj favorit je medit.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    10.10.2007 21:02 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    No, nevim, jestli vas uplne potesim, ale uplnou nahradu AVRstudia na Linuxu nemame. Bohuzel...Tedy lepe receno, pokud programujete pro AVR v Assembleru, lze pod Wine bez problemu provozovat AVR Studio 3. Pouzivam jej pod wine pro emulaci k plne spokojenosti.
    AVR Studio 4 bohuzel pod wine nerozjedete.
    Vetsinu toho co potrebujete majdete na http://cdk4avr.sourceforge.net/. K vlastnimu programovani MCU pouzivam uisp. Co se tyce prekladace avr-gcc, je treba si po instalaci dat do PATH cestu k binarkam, aby je mohla spustit utilita make (zpracovava Makefile daneho projektu). Zpravidla binarky prekladace najdete po instalaci baliku v /opt/cdk4avr/bin (pouzivam RPM baliky - tedy zadne Ubuntu) . Na vyseuvedenem linku je i avr-gdb, coz je debuger (s tim lze pouzivat i GUI nadstavbu DDD - byva v distribucich). Ovsem ted nastava tragedie - simulator. Na tom vyseuvedenem linku je i balik simulavr. Bohuzel je ten simulator velmi tezko pouzitelny a vicemene se nevyviji - z meho pohledu je temer k nicemu. Ale muzete ladit pomoci JTAG, k cemuz slouzi balik Avarice (je treba prostudovat manual) - k tomu samozrejme potrebujete hardware - bud jej koupite nebo zbastlite treba podle tohoto: http://www.mcu.cz/modules/news/article.php?storyid=491, ale to asi znate...
    Zajimavym projektem je take Kontrollerlab - viz. http://www.scienceprog.com/kontrollerlab-ide-development-software-for-avr-under-linux/. Ovsem jeho vyvoj neni nijak bourlivy a dost veci neumi. Ja jej pouzivam vlastne pouze k nastavovani FUSE bitu :-), pripadne k vlastnimu uploadu programu do MCU (jako lepsi nahradu uisp).
    Pak je zde jeste jedna moznost pres Wine: viz. http://www.captain.at/electronic-linux-atmel-avr-simulator-gui-vmlab.php.
    Jak vidite, Atmel nas ignoruje a tak je zpocatku trochu slozitejsi se s tim poprat. Ovsem vyvijet se da. Jen si zvyknout.
    A vite, co pouzvam za editor ? Nemohu si pomoci, nejlepe mne vyhovuje mcedit (soucast Midnight Commanderu) :-).
    10.10.2007 22:34 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Co se tyce prekladace avr-gcc, je treba si po instalaci dat do PATH cestu k binarkam, aby je mohla spustit utilita make (zpracovava Makefile daneho projektu). Zpravidla binarky prekladace najdete po instalaci baliku v /opt/cdk4avr/bin (pouzivam RPM baliky - tedy zadne Ubuntu) .
    Překladač se najde v balíku gcc-avr v Ubuntu, není potřeba měnit žádný PATH. Většina ostatních věcí se v repozitáři najde taky - žádnej RPM /opt nepořádek.
    Quando omni flunkus moritati
    10.10.2007 22:58 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    OK, vsak pisu, ze Ubuntu nepouzivam (matne si vzpominam, ze ty baliky byly primo v Debianu). Nehodlam zacinat flame, ale ta distribuce mne trochu leze na nervy aniz bych ji vubec na pocitaci mel :-)
    11.10.2007 10:17 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Jo, já ji taky nemusím. Používám Debian a v tom je to stejně.
    Quando omni flunkus moritati
    11.10.2007 17:56 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dospěl jsem pro Linux
    Jak vidite, Atmel nas ignoruje...

    Bohužel není sám. Freescale se o nějaké linuxlike alternativě svého IDE Codewarior také nezmiňuje:-(

    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.