Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Přestože mám možnost legálně využívat Photoshop ve verzi 7, uchyluji se v poslední době raději k používání GIMPu. A čím více ho znám, tím méně Photoshop spouštím. Rád bych zde vyzdvihnul vlastnosti, kterými GIMP překonává Photoshop.
…ale obsahuje i velmi praktické vlastnosti, které v PS nejsou. Samozřejmě – jsou oblasti, které zvládá Photoshop lépe, nebo je GIMP neumí vůbec. Kupříkladu CMYK, vrstvy úprav, nebo práce s texty, která je v GIMPu ještě hodně pozadu. Ale chtěl bych poukázat na vlastnosti, které se mi na GIMPu líbí, a v PS nejsou. Abych byl objektivní, zdůrazním ještě jednou: srovnávám s Photoshopem 7. Novější verzi nemám, tudíž ji ani neznám.
Dialog pro úpravu křivek zobrazuje úrovně. Netřeba dalšího komentáře. Geniální.
Obdélníkové i elipsovité výběry jsou editovatelné a navíc se při jejich roztahovaní či zmenšování zobrazuje ve stavovém řádku velikost v pixelech.
Během práce s nástrojem pro ořez obrázku máme možnost obrázek zoomovat a provádět další věci. Ani jedna z těchto vlastností není v PS dostupná.
Když chystám fotky pro fotogalerii, zmenšuji je na jednotnou velikost. Většinu z nich je vhodné předtím také ořezat. GIMP mi umožní zadat si pro ořez přesný poměr stran, takže si ho zadám a mohu velmi snadno vyřezávat části, které potom už jen zmenším na požadovanou velikost (opravdu zmenšuji, protože kolega fotí 6Mpx fotky, a do galerie dávám kvůli omezenému prostoru na webhostingu fotky ve velikosti 800x533, což je sice divné číslo, ale je to v poměru, ve kterém jeho fotoaparát fotí)
Zkoušeli jste v Photoshopu narovnat mírně křivě naskenovaný obrázek? Je to zábava na dlouhé zimní večery. Minimální otočení 1 stupeň, což vypadá málo, ale dělá to strašně moc. Obvykle je potřeba tak 0,2 - 0,8. Takže otočit o 180 stupňů a pak o 180,5. Ejhle, není to ono – zpět a o desetinku vedle… Nikoliv ale v GIMPu. Tam se otáčí jedna radost, je možno zvolit různé způsoby, který zrovna vyhovuje.
Podobně se pracuje i s nástrojem pro změnu perspektivy, třeba při rovnání hroutících se budov a podobně.
Tento nový nástroj sice ještě není zrovna 100%, ale trochu času ušetří, a časem se detekce určitě zdokonalí. Zhruba si označíte část obrázku, kde je požadovaná oblast, pak trochu vybarvíte její vnitřek, a GIMP se vynasnaží o její výběr.
Na závěr jsem si nechal perspektivní klonování, jehož smysl mi tak nějak uniká.
a léčba nepravidelností obrázku, kterou zatím nechápu vůbec – když mi napíšete, k čemu a jak, ušetříte mi studium manuálu
Tiskni
Sdílej:
No fakt nevím, protože k němu nemám přístup, ale alespoň jsem mrknul u kolegy na Corel PhotoPaint 13 (což je od Corelu patrně stále poslední verze, a nic z těchto věcí také neumí )
Navíc každý nemá možnost kupovat si stále nejnovější verze software, jehož cena je se pohybuje v desítkách tisíců korun, kdežto GIMP mám stále v poslední verzi.
Hm, tak nějak probíhá mé celé seznamování s linuxem, postupně se v něm vrtám a umím toho čím dál víc
Díky za uvedený příklad.
Pokud jde o fonty, používám windowsovskou Tahomu (velikost 8, ale to se může lišit dle konkrétního monitoru) a mám vypnuto vyhlazování. Mně to takhle vyhovuje, někomu ale vadí, že větší znaky (třeba různé nadpisy na webových stránkách v Konqueroru) jsou zubaté (ta zubatost je ale opravdu minimální, sám bych si jí ani nevšimnul)
Děkuji, hezky jsi to vysvětlil. Hned jsem ti tam přidal kladné hodnocení :)
Nevíš náhodou, k čemu slouží ještě ta léčba nepravidelností obrázku?