Boudhayan "bbhtt" Bhattcharya v článku Uzavření kapitoly o OpenH264 vysvětluje, proč bylo OpenH264 odstraněno z Freedesktop SDK.
Představeny byly nové verze AI modelů: DeepSeek V3-0324, Google Gemini 2.5 a OpenAI 4o Image Generation.
XZ Utils (Wikipedie) byly vydány ve verzi 5.8.0. Jedná se o první větší vydání od backdooru v XZ v loňském roce.
Byla vydána nová verze 0.40.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 2.20 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.3.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je interaktivní HTML BOM (Bill of Materials) a počáteční podpora Rustu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.
Minulý měsíc Hector "marcan" Martin skončil jako upstream vývojář linuxového jádra i jako vedoucí projektu Asahi Linux. Vývoj Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon, ale pokračuje dál. Byl publikován březnový přehled dění a novinek z vývoje. Vývojáře lze podpořit na Open Collective.
Ruská firma Operation Zero nabízí až $4 miliony za funkčí exploit komunikační platformy Telegram. Nabídku učinila na platformě X. Firma je známá prodejem exploitů ruské vládě a soukromým společnostem. Další informace na securityweek.com.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.13 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.14. Proč až v pondělí? V neděli prostě zapomněl :-). Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Konference LinuxDays 2025 proběhne o víkendu 4. a 5. října v Praze v areálu ČVUT v Dejvicích na FIT.
... a Češi tyč. Beautiful!
Věrné čtenáře těšící se na epickou story o výpravě na hrad Valdek, slibovanou v minulém zápisku, zklamu. Téměř všichni potenciální účastníci výpravy trpěli téměř úplným vyčerpáním a tak byla výprava odložena.
Ale jinak jsme samozřejmě nelenili a dali jsme si adrenalinek. Tentokrát takový, jaký na horské dráze ani v Dungeonu nezažijete. Dneska neprozradím pointu předem, zato budou obrázky a méně textu.
A nebojte se, v dnešní epizodě nefiguruje Mr. G. Vzhledem k riskantnosti akce měl přísně nakázáno být někde daleko od nás, nejlépe uvnitř atomového krytu a tam stát pro jistotu mezi futry.
Bylo nebylo, stál jednou jeden anténní stožár. Nebyl úplně nejnižší, ale celkem takový zatížený. Spojů přes něj vedlo nepočítaně a dat neměřitelně. Celkem spokojeně stál, když jsme si jednou řekli, že zokruhování sítě je celkem príma věc, ale dneska už nevyhovuje a začali stavět třetí páteřní trasy. Navíc jsme přijali studenty na povinnou praxi na průmyslovce a školy chtějí chodit na kontrolu do kanceláře, kterou jsme jinak nikdy nepotřebovali a nyní pronajali. Pro třetí páteřní spoj a přípojku do kanceláře ale potřebujeme trochu vyšší stožár než máme. Zahájili jsme tedy akci upgrade stožáru.
Prvním krokem byl nákup coulové trubky, standardní délky 6 m. Do ní byl odborně vyvrtán otvor a to kolmo na podélnou osu a ještě navíc skrz naskrz.
Takový stožár++
ale potřebuje kotvení, takže prvním krokem k zvyšování bylo ukotvení stávajícího stožáru kotevními lany. To se nejlépe dělá do trojúhelníku, pokud ovšem máte v každém vrcholu trojúhelníku patku, ke které lana přivážete. Tuto podmínku jsme skoro splnili, protože jsme měli obsazena dvě místa ze tří. Pravda neměli jsme až tak úplně patky, ale on takový 50 let starý strom má s patkou hodně podobného, třeba to že drží v zemi. Třetí místo jsme vyřešili zaparkováním automobilu do vhodného místa. Toto uspořádání má zásadní výhody, protože místo napínáku na lano používáte popojíždění autem. Je to metoda rychlá, a pokud máte auto naložené železným šrotem, i spolehlivá.
Jedině je třeba dávat trochu pozor, aby řidič vozidla neměl zaječí úmysly, třeba nedostal chuť na večeři, protože lidé se zájmem o surfování na stožáru za autem se těžko hledají a je jich v akci poměrně velká spotřeba.
Ve chvíli kdy byla lana napjata, a mohli jsme na ně hrát rockové skladby, byla zahájena skutečně kritická akce. Bohužel její dokumentace je fotograficky slabší, protože se zákeřně udělala tma. A focení na ISO 1600 má přece jen své mouchy. Teda bugy. Ehm vlastně šum. Ale takovej jako velkej.
Následující akce by se správně měla udělat tak, že se vezme autojeřáb a nebo vrtulník, zvedne se tyč do vzduchu a zasune se do dutiny ve stožáru. To předpokládá nasazení desítek osob na koordinaci, uzavírky komunikací, protože v našem případě by to byl skutečně velký jeřáb, televizi Nova natáčející akci století. Jenže desítkami osob nedisponujeme a TV Nova měla zrovna jiný program.
Proto jsme zvolili metodu kreativnější. Prostě tyč zvedneme nad hlavu nastojato a nasadíme do stožáru. To není žádný problém. Zahájili jsme nácvik na štaflích, abychom to měli v paži. Nechápu jak je to možné, ale ani jednou jsme to nedokázali. Přitom je to operace sestávající jen ze dvou kroků, zvednu tyč a pustím tyč. Oba cvičící vzpěrači přisuzovali neúspěch tomu, že nemají dostatečnou motivaci, když to zkouší jen tak nasucho a na zemi. Tyč navíc odmítala spolupracovat. Pořád se potvora kývala, nechtěla respektovat, že díky odstředivé síle má k rotující zemi zaujímat polohu kolmou k tečně.
Středoškoláci nechápali kde je problém, vysokoškoláci jej přisuzovali Coriolisově síle a studenti postgraduálu navrhovali, aby se s tyčí pohybovalo pouze ve směru rotace země a tím se Coriolisova síla eliminovala.
Já jsem navrhoval umístit na konec stabilizační olověné závaží, ale nevím proč na mě koukali jak na blázna.
Protože jsme ale Žižkovo potomci, alespoň části některých z nás, nevzdali jsme se a pokračovali akcí naostro. Oba vzpěrači, kteří dnes zahájili kariéru, se připoutali k vrcholku zakotveného stožáru a čekali na tyč, která doufala, že se stane stožárem.
Při čekání je napadlo, že by se mohli domluvit, jak tyč budou zdvihat. A hned se ukázalo, že to není tak snadné, protože si při většině postupů překáželi. Začali tedy na vrcholku stožáru hrát Twister a tím dosáhli hned dvojitého světového prvenství, možná i trojitého lokálního. Jednak ještě nikdo nikdo nikdy nehrát Twister na vrcholu stožáru. Za druhé při tom nebyl přikurtovaný v horolezeckém sedáku. A za třetí, vzhledem k nerozšířenosti této hry v ČR to byl možná první match na Praze-západ, pokud ne rovnou v ČR. Pravda je, že aktuální rozšíření neznám, neboť mě nevím proč šestnáctky na školní párty v posledním roce, či desetiletí, nezvou. Zmínil bych ještě, že tato hra se obvykle hraje ve smíšeném obsazení, ale když máme to registrované partnerství...
Tady už pomalu mohu prozradit, že námi použité auto železným šrotem naložené nebylo. To vedlo k zajímavému efektu, kdy se auto jakoby cukalo směrem vzhůru se zřejmým úmyslem vzlétnout. O to prosím není ani obojživelné, natož tříživelné. Nijak zvlášť mě to nerozrušovalo, protože jsem stále čekal, že kluci pochopí, že takto to nejde a zvolí nějakou konzervativnější metodu. Bohužel se ukazovalo, že Žižky mají více než by bylo zdrávo, potažmo bezpečno, a hodlají pokračovat ve hře s tyčí.
Na dalším obrázku vidíte, že začalo jít skutečně do tuhého a tyč se vydala na cestu na vrchol. Tady už se na kvalitě fotek podepisuje nejen tma, ale i počínající lehká nevolnost fotografa, aneb mě.
Na hřebeni byla tyč vytrčena a začala být zdvihána na a hlavně nad vrchol. Jak vidíte, v Jirkovi se projevuje záchvěv pudu sebezáchovy a uhýbá z dráhy, po které jsme čekali, že se bude řítit tyč. Na stoupající tyč byl impozantní pohled. Předpokládám, že alespoň někteří čtenáři někdy počítali chování dvojitého kyvadla, šťastnější jej mohli i vidět v reále v době, kdy se ve školách vyskytovalo naživo a ne jen jako flashová animace ve výukovém software. Ale ani ti nejšťastnější neviděli dvojité kyvadlo vzhůru nohama. To se hýbalo prostě všechno, stožár se kýval, tyč vlála, auto se zdvihalo, kotevní lana zpívala.
Ač je to zcela nadpřirozená událost, tyč se podařilo zvednout několik milimetrů nad stožár a potom zapadla do stožáru a sama se stala stožárem. Ten je nyní vyšší o necelých 5 m. Poslední minuty zdvihání mi přidaly několik dalších šedivých pramenů.
Po krátkém zajásání se ukázalo, že jeden z horolezců si pro jistotu upevnil postroj ke stožáru tak, že jej navlékl shora. Teď jej ale jaksi nemohl stáhnout, protože jednak byl stožár vyšší o těch pár metrů a jednak do odborně provrtaného otvoru byla zasunuta tyčka, držící stožár ve správné poloze a ta byla tak dlouhá, že znemožňovala přetažení postroje směrem vzhůru. Bylo nasnadě, že tam bude muset zůstat a k modernímu vybavení bude přidán jako signalista a vybaven praporky bude předávat data v době výpadku proudu. Všichni byli touto myšlenkou nadšeni, ale nikdo nechtěl jít dělat signalistu na ostatní stožáry. Museli jsme tedy zvolit méně atraktivní řešení, horolezce vyprostit a postroj nechat na stožáru pro použití budoucími generacemi. Nyní stožár čeká na vystrojení a doufám, že brzy přes něj začnou téct nějaké veselé pakety.
Celou akci máme zdokumentovánu i v naší fotogalerii.
Tiskni
Sdílej:
No, pěknej hromosvodto mě taky napadlo ... jakpak se bouřková elektřina vyrovnává s tím, že si nemá všímat tohoto stožáru, nýbrž těch tyčí umístěných mnohem níže? dali jste jí tam turistickou značku se směrovkama, kam má jít?
...betonari...Vida, na první pohled to vypadá jako nevinný obytný domeček na venkově, ale ve skutečnosti je to jen podstavec pro soustavu antén
Ve vzduchu je malo mista a technologie, ktera by pokryla ten cca 1Ge co potrebujeme v horizontu max. dvou let neni v dohledu.Co laser? Nemám představu o ceně, ale vzhledem k tomu, že ho používá komunitní síť u nás ve městě, tak to asi nebude úplně nedostupné.
Někteří mají rádi rychle a nahovno a někteří dlouho a pořádněNěkteří rádi platí za připojení desetitisíce, někteří raději něco málo sleví z požadavků a mají to za pár stovek
Samozrejme ze na tohle nelezou studenti, ti budou sedet v teple v kancelari nebo v zime, kdyz je vezmu na nejakou exkurzi po prazskych telehausech.Tak ale přijdou o spoustu legrace ^_^
prostě předpokládají, že lidi mají dost rozumu, aby z té plošiny nespadliPromin, ale tohle je fakt blbost. (S tim kolejistem souhlasim.)
Toto provedu několikrát a výsledek je ten, že k cíli se přibližuji minimální rychlostí, která umožní zastavit téměř "na místě".Tohle má háček - vagóny (prozměnu). Při té minimální rychlosti se odpojí blokování dveří a lidi budou vyskakovat ještě za jízdy. Což ve většině případů dopadne dobře, ale pokud vím, někdo se takhle už i zabil.
lidi ti budou vyskakovat za jízdy. A dřív či později se stane nějaká nehoda.Jejich blbost. Vidím docela často, jak lidé (tam, kde dveře nejsou blokované) otevírají dveře v mnohem vyšších rychlostech. Nevím, co z toho mají. Ale u toho pomalého dobrzďování bych v tom neviděl problém.
Jejich blbost.Zcela souhlasím. Ale raději prostě kousek popojdu, než abych hodinu čekal, než se vyšetří nehoda. A čím víc lidí bude vyskakovat, tím větší šance, že nějaká nehoda nastane. Samozřejmě řešení existuje - koupit nové vagóny s jinak řešením zamykáním. To ale bohužel hend tak nepůjde, protože Pendolino.
Nicméně zastavit na předem vybraném místě není tak jednoduché. Vzhledem k tomu, jak ty vagóny vypadají, si nedělám žádné iluze o tom, jak brzdí, respektive jak moc je předvídatelné, jak dobře budou brzdit. Takže nejjednodušší možnost - začnu brzdit v takovéhle vzdálenosti od nádraží a zabrzdím v tomto bodě - nepřipadá v úvahu. Dokud se nevymění vagóny, tak jediná možnost je namontovat do lokomotivy počítač, který bude snímat, jak vlak brzdí, vyhodnocovat to a brzdit odpovídajícím způsobem.Vzhledem k tomu, že u zastávek se strojvůdce trefí celkem přesně (5 metrů nehraje roli), tak si myslím, že je by se dokázal trefit i na nádraží. Spíš to bude tím, že jede pokaždé někdo jiný a má jiné návyky. A pokud zastaví ve vymezeném úseku, nikdo z nadřízených mu nic vytýkat nebude, takže ho nějací pasažéři naprosto netrápí.
Přidávám se k bugu od Kyosukeho. Tenhle zápisek by si zasloužil aspoň 200% ^_^Bejvávaly doby, kdy se dalo hodnotit 0,1,2,3. Nicméně tahle možnost byla zrušena proto, že ji téměř nikdo nevyužíval.