Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Zarputilý antikomunismus je pro Teba negativní vlastnost?
A může být neústupnost od principu nenásilí fanatismem?
Lenost je VELMI důležitá lidská vlastnost a spolu ze sledováním vlastního prospěchu je "motorem" lidského pokroku a spolupráce
kdyby nebyli lide lini jeste by prali pradlo na kameni u potoka a pole orali rejcemIMHO blbost. Co znám líné lidi, tak se chovají právě tak, že si odedřou to svoje systémem, který nevyžaduje navíc žádnou další aktivitu. Líný člověk nic vymýšlet, nebo dokonce pak ještě tvořit pro ulehčení práce, nebude. Lidé, kteří něco vymyslí a vytvoří, aby si práci ulehčili, totiž bez výjimky líní nejsou. Jen své nápady a svou tvorbu takto podávají, aby jí dodali punc zajímavosti. PS: tvé tvrzení ovšem může být z velké části pravdivé, pokud jsi to snad myslel tak, že líná manželka (tedy podmínka líného člověka splněna) řekne svému nelínému manželovi: „Přece si nemyslíš, že to prádlo budu prát věčně na šutru v té ledové vodě?! Hybaj něco vymyslet, jinak budeš spávat v kuchyni…“
V komunizme(ktorý nikdy nebol a nebude, okrem toho prvotného, pred vznikom nadproduktu a majetkovej nerovnosti)...
No ták. Historicky se nejednou ukázal, ale fungovalo to jen (dočasně) v obskurních malých společenstvech.
Jo? upřesni dočasný a velikost zásob surovin a potravin (v tunách) a složení té skupiny (jako zemědělci, lékař atp.) By mě zajímalo, jak moc "dočasně" jako komunisti by žili.
Mohu se mýlit ale nevšiml jsem si, že ty jmenované komunity žijí v ABSOLUTNÍ izolaci od zbytku světa. Pak se nebavíme o Komunismu, jako vrcholném stádiu Socialismu, kdy se ze člověka sledující vlastní zájem stane altruistická vyšší bytost.
Ano, máš pravdu. Ale jaká by relevance výsledků schopností přežití komunistické komunity bez zabránění působení vnějším vlivům?
No fakt to není tak jednoduchý, jak pan červený píše. Za pojebané školství může stát, za pojebaný stát může 17-ti letý člověk? Asi né, že. A po absovování masivní indoktrinace a rozhodování co po maturitě, bez zkušeností a pomocí rad "zlomených" rodičů... může si za to student sám?
Z mého pohledu je dnešní státní školství lepší než to před 89 ALE to co se chystá, to je přímo šílené. Neoliberálové (socialisté pro 21.stol) nám chtějí přinést žeprý tržní principy pomocí plošné regulace v podobě 10+ tis. vstupní bariéry a překvapivě se najde spousta lidí, co jásá. To bude pohroma.
Cennost oficiálního certifikátu o vzdělání stojí a padá s počtem lidí co ho uznávají. Když potřebuji spolupracovat s někým ve specifické profesi tak vzdělání dnes, r.2011 vůbec neřeším. Pokud bychom vnímali pouze takto úroveń školství, pak musíme zmínit, že vysoký počet lidí uznávající autoritu předlistopadového školství nemá vypovídací hodnotu jelikož se to uznávání vynucovalo násilím.
Aplikací nějakých tržních principů české školství prošlo a to jak na straně financování tak na straně metodiky výuky ale jaksi chytré hlavy zapoměly že když vzdělání nefinancuje přímo a jedině ten, kdo tu službu využívá tak to fungovat nebude. Takový pokus o Kapitalistický výsledek socialistickou metodou.
Takové hry na trh, v tom je česko přímo světovým supersportovcem. Třeba zdravotnictví s klesající úrovní služeb a zvyšujícími se náklady nám chytré hlavy obhajují demografickým vývoj, nákladovou logikou. Takže zase žádný trh. Pouze určité "tržní principy" sloužící pouze k redistribuci bohatství a jak jinak že od chudých k bohatým.
PS: Já vím, mohu "znít" zmateně že si mezi Volný trh a Vykořisťování nedávám rovnítko
Problem je, ze vy si ten trh (a soutezivost) idealizujeteS tím osobně souhlasim, nicméně měl by sis možná zamést před vlastním prahem
Ak je cieľom nejaká forma slobody, tak potom ak nejde práve o slobodu voliť resp. byť volený, potom demokratičnosť systému je jedna z tých menej dôležitých vecí.
na politickych rozhodnutich neni zas tak dulezite, aby byly vysledkem rovneho rozhodovani vsech, ale aby byly spravneprotože vyžaduje (1) existenci objektivního dobra (2) naši znalost objektivního dobra. Vzhledem k tomu, že neplatí bod (2) a není jistý ani bod (1), je naopak důležité, aby politická rozhodnuti byla výsledkem rovného rozhodování všech.
protože vyžaduje (1) existenci objektivního dobra (2) naši znalost objektivního dobra.To neni pravda. Ma formulace dava najevo (kdybys ji citoval i se zavorkou), ze existuji ruzne zajmy, cile a predstavy (tak abstraktni kategorii jako 'dobro' bych do toho radsi netahal) jednotlivych ucastniku a je treba mechanismus, ktery by vyvazil (tedy nasel dostatecne dobry (v nejake kombinovane metrice) kompromis mezi nimi). Rovne prime hlasovani muze byt dobra cesta k hledani takoveho kompromisu, Rovna volba volenych zastupcu, kteri takovy kompromis dojednaji, je jiny obdobny mechanismus (se spoustou variant). V specifickych pripadech muzou byt vhodne i obskurnejsi modely (napr. ten libanonsky). Druhy aspekt je ten, ze znacna cast politickeho (nebo obecne verejneho) rozhodovani se netyka pouze moralnich ci normativnich problemu, ale i ciste faktickych problemu, na ktere objektivni odpovedi nejenom ze existuji, ale jsme je schopni vcelku dobre hledat. V takovem pripade je dulezite, aby byly pouzity vhodnejsi mechanismy (napr. vedecka metoda) nez rovne hlasovani. Obe krajni varianty (at uz ignorovani ruznosti zajmu a snaha najit 'objektivni' cile bez ohledu na nazory ostatnich, nebo rozhodovat rovnym hlasovanim o vsem bez ohledu na to, zda jde o normativni nebo objektivni tvrzeni) by nejspis vedly k dost spatnym vysledkum.
Druhy aspekt je ten, ze znacna cast politickeho (nebo obecne verejneho) rozhodovani se netyka pouze moralnich ci normativnich problemu, ale i ciste faktickych problemu, na ktere objektivni odpovedi nejenom ze existuji, ale jsme je schopni vcelku dobre hledat.Tak to "značná část" teda rozhodně není, spíš takových bude relativně naprosté minimum. Resp. pouze ty, které se dají podchytit přírodními vědami. Ve vědách humanitních a společenských je objektivnost imho přinejmenším kontroverzní.
Hodnotový relativista, pre ktorého nie je istá obj. existencia ,,dobra" a ktorý spochybňuje možnosť, že sú ľudia , ktorí ho poznajúŘíkáš to, jak kdyby to bylo něco špatnýho. Jen tak na okraj: Já osobně v existenci objektivního/univerzálního dobra věřim (s určitýmá výhradama), jenže to je jen a pouze víra, takže z toho nedělám nějaký závěry (resp. maximálně pro mě osobně) a už vůbec ne "objektivní" pravdy. Že jsou lidi, kteří toto dobro znají, je smoazřejmě možné, jenže 1) žádnýho takovýho jsem zatím neviděl 2) I kdybych ho viděl, jak se objektivně prokáže, že skutečně ono "dobro" zná? Nijak.
ale je to len jeho subjektívna mienka.Hezké podtržení pod takovým komentářem
Nemám na mysli objektívne dobro = Boh, mám na mysli princípy, ktoré platia univerzálneVšak já taky neimplikoval toho Boha, mám na mysli stejnou věc. Univerzální morální hodnoty. Dokázala bys beze zbytku říct, jaký to jsou? Imho ne, protože to bude vždycky pouze tvůj názor.
tým, ktorí pomáhali Židom a chytili ich, sa hovorili ,,bieli Židia"... a boli tiež takí, ktorí by si nekúpili na dražbe NIČ z majetku, ktorý im zhabali, ani keby to malo byť pre nich akokoľvek finančne výhodné... a takí ľudia sú v každej dobe, to sú teda tí, čo vediaHm, a jak jsi to poznala, že vědí? Podle toho, že se zachovali tak, jak je podle tvého vnímání morálně velmi dobré? Pak to ale znamená pouze to, že sdílíte určité morální hodnoty. A jsem zas u toho - není v tom žádná objektivita.
Objektívne dobré je to, čo drží ľudí pohromade, čo im umožňuje ako sociálnym bytostiam súdržnosť, kooperáciu, perspektívu existencie spoločenstva, bez ktorého sa nezaobídu, do budúcnosti. Všade na svete je to altruizmus, empatia, súcit, priateľstvo, láska, nezištnosť, ochota spolupracovať(pomôcť), čestnosť...Ano, tyhle principy pomohly člověku žít a přežít... Nicméně podívej se, co udělali s planetou. Co by asi na lidský altruismus řekla řada vyhynulých druhů? Kde bereš tu jistotu, že to, co je dobré pro člověka "je dobré" univerzálně? Není naopak (také) v altruismu ono lidské sobectví? Viz sobecký gen, imho v tomhle má pravdu.
Hodnotový relativizmus je spôsob, ako sa zbaviť výčitiek svedomia, ako uplatniť bezmedznú slobodu SEBA bez toho, aby človek stratil sebaúctu.To je hodně černobílý názor. Ano, někteří lidé používají morální relativismus tímhle způsobem, ale to spíš plyne z jejich povahy/chování než z podstaty morálního relativismu. Morální relativismus ti umožňuje kouknout se na věci z různých úhlů a tím pádem nevidět svět černobíle.
prírodné národy si neničili prírodné prostredie, nelovili viac, ako potrebovali, ich morálne príkazy im zakazovali narúšať prírodnú rovnováhu, snažili sa o súlad s prírodou.
[citation needed] a malý protipříklad k tomu.
Pre človeka je dobré to čo je dobré aj pre to, čoho je súčasťou...Což je ale v rozporu s tvrzením, že altruismus je dobrý, protože paradoxně altruismus je špatný pro životní prostředí, respektivně alespoň doposud tomu tak bylo. Takže otázka zní - je teda altruismus "dobrý", nebo ne? No a na tuto otázku právě neexistuje černobílá odpověď ve stylu "Je dobré si pomáhat, áno.". On někdy dobrý je a někdy ne. Pro někoho/něco ano a pro někoho/něco zas ne. A tohle je právě ten relativismus.
Neviem, čo je na tom čiernobiele.Černobílé je na tom především to, že rozděluješ lidi na ty, co ty hodnoty "mají" a ty co je "nemají". Což ve skutečnosti neznamená nic jiného, než jestli mají honoty kompatibilní s tvými, nebo nemají.
Ak ich nemám a orientujem sa len podľa toho, čo je pre mňa momentálne najvýhodnejšie, potom som morálny relativista.Ne. To, co jsi popsala je pouze jedna konkrétní forma smíchaná eště s utilitarismem (nebo jak se to píše) a důslednou absencí altruismu a já nevím s čím vším ještě. Což ale není obecný relativismus. Viz Relativism.
Čo si ty predstavuješ pod altruizmom?To, co ty.
že formálne vedia, čo sa pokladá za dobréA co "se pokládá" za dobré? Stačí jít mezi lidi a ptát se. Zjistíš, že každý pokládá za dobré něco trochu jiného. Jistě, v některých bodech se budou shodovat. Ale stačí se zeptat na nějaké jen trošičku kontroverznější téma, a už dostaneš 100 názorů od 100 lidí. A to i případně přesto, že žádný z nich nebude ten zlý egocentrista nevěřící v morálku.
ale v skutočnosti tomu neveria, veria len v dobro pre seba, sú morálni relativistiNe, to co popisuješ zkrátka není morální relativismus, ne podle běžně všeobecně používané definice (morálního) relativismu.
ale tie univerzáne mravné hodnoty sa odrážajú napr. v mýtoch, v umeníNo tak to teda potěš koště
a odrážajú ich aj pravidlá spoločenského správaniaStačí se podívat na všelijaké kontroverze ohledně zákonů, a to jak dnes tak v minulosti... "Pravidla společenského chování" už prošla takovou řadou změň napříč časem i prostorem a i dnes jsou hodně různorodá, že myslím, že můžeme bezpečně říct, že nějaká univerzálně platná pravidla nereflektují.
napríklad podanie ruky... nejaká jeho forma sa vyskytuje všade... alebo pohostinnosť, nedoktnuteľnosť hosťa ( hosť do domu, Boh do domu...hoci na tretí deň ryba a hosť smrdia, ako cynicky dodávajú relativisti:))
a mýty a umenie zvrhlé nie sú, len niekedy používajú na prebudenie svedomia ,,tvrdšie metódy"
napríklad podanie ruky... nejaká jeho forma sa vyskytuje všade...
Chceš říct, že nějaké gesto s podobným významem jako u nás podání ruky existuje všude... Nicméně s kvantifikátory bych byl opatrný.
áno... pôvod je v ukázaní prázdnej ruky, Nemám zbraň, som priateľ...
Hurá vysvětlovat u "primitivních" národů a pronárodů nebo ve východní Asii.
napríklad podanie ruky... nejaká jeho forma sa vyskytuje všade... alebo pohostinnosť, nedoktnuteľnosť hosťa ( hosť do domu, Boh do domu...hoci na tretí deň ryba a hosť smrdia, ako cynicky dodávajú relativisti:))Tak zaprvé, jak už řekl David, nevim nevim, jak moc je tohle skutečně univerzální. Ale to je jedno, stejnak pod pojmem 'univerzální morální hodnoty' bych si představil víc, než jen podání ruky nebo pozvánku na véču...
To je už jen otázka výběru. Co třeba severská mytologie? Tam se na nějakou morálku afaik moc nehráloa mýty a umenie zvrhlé nie sú, len niekedy používajú na prebudenie svedomia ,,tvrdšie metódy"
objektívne dobré je to, čo je dobré podľa skúsenosti ľudstva, nezávisle od toho, či to sám v sebe dokážeš oceniť v danej chvíli alebo vôbecse otázka "co je dobré?" nevysvětluje, pouze posunuje na otázku "co je dobré podle zkušenosti lidstva?", což není otázka o nic jednodušší, naopak, je stále stejně kontroverzní. Ad odstavec 2: Z něj mi plyne, že podání ruky vlastně nezaručuje vůbec nic, protože nevím, jak to protistrana myslí. Protistranu tedy musím prvně posoudit podle nějakých (svých?) morálních kritérií a podle toho můžu soudit ono podání ruky. Jinými slovy, podání ruky nám v otázce existence univerzálních morálních hodnot nijak nepomáhá. Ad odstavec 3: Asi jsem se tím pojmem "zvrhlá mytologie" nevyjádřil úplně přesně - měl jsem tím na mysli, že nereflektuje nějaká univerzálně platná morální pravidla. Severský ságy mam taky rád, ale nebral bych je jako mustr morálky. To samý Antickou mytologii (viz právě Oidipus etc, etc,...). Co se týče literatury, neměl jsem na mysli školní poučky, ale přímo ta díla, o kterých se v učebnicích mluví - řada z nich jsou totiž morálně kontroverzní.
Objektívne dobré = napríklad ochrana životaAno, to je (zřejmě statisticky) objektivně dobré pro člověka, pomáhá to přežít lidské společnosti. Ačkoli osobně samozřejmě ochranu života jako morální hodnotu uznávám, nepovažuju toto za univerzální objektivní dobro. Máš nějaký argument, proč by přežití lidské civilizace (potamžo člověka jako druhu) mělo být univerzálně dobré? Uvědom si, jak je ten názor ze strany nás coby lidí sobecký, což je něco, co nesnášíš, jak jsem pochopil...
My nehovoríme o nejakej abstraktnej morálke, ale o ľudskej, ktorá vznikla a vyvíjala sa s ,,druhou prírodou," historicky, s ľudskou kultúrou a civilizáciou a je súčasťou ľudského vedomia.Určuje čo je dobré a zlé vo vzťahoch medzi ľuďmi, vo vzťahoch ľudí k okolitému svetu (spoločenskému aj prírodnému prostrediu),bez ktorého by nemohli existovať.Dajme tomu, že mravné to je to, čo je v súlade s vesmírnymi zákonmi...a že tie zákony platia aj pre nás. Ak ich v sebe nespoznáme a nebudeme sa nimi riadiť, budeme ich porušovať, náš druh bude za to ,,potrestaný" tým , že zanikne a uvoľní miesto niečomu inému.Takže vlastne by sme by sme boli nesebeckí, ak by sme sa čo najskôr vypratali zo Zeme, aby sme dali šancu ovládnuť ju iným druhom, kým je na nej ešte možný život, aby si tiež trochu užili?:) Toto je veľmi inšpirujúce.http://youtu.be/OqGMLS6atFE
My nehovoríme o nejakej abstraktnej morálke, ale o ľudskej ...Bavíme se o (ne)existenci univerzálního / objektivního dobra - tím ta diskuse začala. Jesliže lidská morálka s tímto nesouvisí, tak fajn, to bychom měli vyřešeno
Ak ich v sebe nespoznáme a nebudeme sa nimi riadiť, budeme ich porušovať, náš druh bude za to ,,potrestaný" tým , že zanikne a uvoľní miesto niečomu inému.Jo? Já teda v praxi pozoruju něco zcela jiného: lidé páchají (dle mého názoru) spoustu špatností, a přesto se jako druh rozšiřují a prosperují.
Takže vlastne by sme by sme boli nesebeckí, ak by sme sa čo najskôr vypratali zo Zeme, aby sme dali šancu ovládnuť ju iným druhom, kým je na nej ešte možný život, aby si tiež trochu užili?:)No to by byla dost radikální nesobeckost, ale nesobeckost by to byla
univerzálny - týkajúci sa celého (ľudského) sveta, na rozdiel od niečoho, čo platí len lokálne alebo individuálne objektívny - nezávislý na uznaní vo vedomí (ľudského) subjektu
lidé páchají (dle mého názoru) spoustu špatností, a přesto se jako druh rozšiřují a prosperují.
kvantitatívne síce rastú, ale či to je sprievodný znak ich všeobecnej prosperity, o tom by sa dalo polemizovať, skôr je to pohľad človeka žijúceho v tej sýtej a relatívne šťastnej časti sveta, asi by sa na to inak díval Afričan z oblastí, kde sú neustále vojny a hladomory, ak by si pamätal, ako sa žilo kmeňu, z ktorého pochádza, do 17. st. - alebo Indián, vyhnaný z pralesa do mestského slumu
či vedecký a technologický pokrok, racionalistický technokratizmus, vedie jednoznačne k prosperite ľudstva, ľudského sveta, to je veľmi otázne - možno vedie niekam celkom inam( ale to už je zase iná otázka):)
univerzálny - týkajúci sa celého (ľudského) sveta, na rozdiel od niečoho, čo platí len lokálne alebo individuálne objektívny - nezávislý na uznaní vo vedomí (ľudského) subjektuNo právě
Za pojebané školství může stát, za pojebaný stát může 17-ti letý člověk
Jasně, víc tržní, víc adidas! Více trhu ve školách rázem vše vyřeší.
I když tady je řeč o vysokém školství a možná okrajově i o středním, tak bych přidal jednu poznámku o tom základním. Dnes učitel není absolutně žádnou autoritou, do školy aby pomalu chodil v neprůstřelné vestě a fakany milostivě prosil, aby se učili. Před rokem 89 ten soudruh učitel/ka tomu harantovi prostě jednu fláknul, a rázem bylo po problémudnes sa poľnohosp, a lesnícky vysokokvalifikovaný odborník uplatní ťažko
Není pravda. Jen nesmí být líný třeba do zemědělství nebo lesnictví skutečně jít a makat. Bohužel na ty školy opravdu jde odpad a ještě horší je, že ten odpad i úspěšně dostuduje.
Na všetky ostatné okrem mat.fyz.?
Nepřekrucuj a neodváděj pozornost od tématu. Z lesárny lezou mj. inženýři, kteří mají vážné potíže porozumět psanému textu. Viděl jsem na vlastní oči.
Máš titul ale neumíš nic.Jako by se někdo něco naučil ve škole... :D
Jj, je jich dost. Na druhou stranu potřebují nějaký impuls nebo hluboké zamyšlení se nad tím, co že to vlastně budou dělat a jak se vybraná profese drží na trhu práce. To, že je rodiče někdy drží od reality je špatně. Sami ti studenti si musejí najít cestu. To za ně nikdo neudělá.
Odborník na rozvoj kreativity a inovací. Předseda Asociace pro rozvoj kreativity a inovací. Ředitel vzdělávací společnosti Talent Innovation s.r.o. Externí vysdokoškolský učitel managementu v Psychologickém ústavu MU v Brně. Lektor top managementu v oblasti kreativity, inovací, strategického řízení, softskills.
ředstav si, že máš na projekt omezený rozpočet a příjde student, že nic neumí, chce brigádu a výplatu jako zaměstnanec?No tak zrovna u té velké modré to bude spíš tak, že máš projekt, ten je plně "customer billable", pre-sales ho v první fázi nacení podle interního pricelistu, přidá si k tomu 30% risk margin, 10% profit margin target a pak zajde za zákazníkem - chceš to? Tolik tě to bude stát. Nedáš? Nemáš. :) A pokud se jim na ten projekt podaří naourcovat někoho jiného, tím lépe alespoň bude profit vyšší než se předpokládalo a bude pochválen. :)
Ale o to hold jde.
Vlep si.
K tomu navíc - kolik vašich spolužáků ze střední trávilo čas něčím užitečným, namísto toho, aby běhali z diskotéky na diskotéku a zpátky?
Co definuješ jako užitečnou činnost? Já měl na gymplu celkem 11 spolužáků a řekl bych, že aspoň osm z nich dělalo něco pro ně užitečného.
Socialni stat? Vynucovana solidarita, ktera vytvari napeti ve spolecnosti, demotivuje lidi, je nachylna na zneuziti a jeste k tomu ma velkou urednickou rezii. Na socialni stat moc neverim.
Jestli tady něco demotivuje lidi, tak je to především fakt, že v tomhle systému se úspěchu nedá dosáhnout poctivou prací, ale jen zlodějinou a korupcí. Současný systém odměňuje chytré a schopné jen minimálně, zato vychytralí a všehoschopní se mají královsky.
Zakonik prace? Proc neridit pracovne-pravni vztahy klasicky smlouvou? Tak, jako to maji svobodni ve svem programu, to se mi libi. Proc lidi svazovat zakonem? Proc jim nedat svobodu souhlasit s podminkami, za kterych budou vykonavat zamestnani? Zakonik prace by mel byt zrusen, protoze deformuje a svazuje trh a paradoxne generuje urcitou miru nezamestnanosti.
Zaměstnanost za každou cenu je možná tržní, ale ne morální. Minimální mzda v našich končnách sotva stačí na udržení člověka v práceschopném stavu. V Číně možná dělník může bydlet v lese, koupat se v potoce a pracovat za misku rýže, ale tady to nejde. I tak u nás někteří zaměstnavatelé praktikují to, že najmou člověka za minimální mzdu, udřou ho dokud se nesloží a nedá výpověď, a pak místo něj najmou někoho jiného za úplně stejných podmínek. Praktikují to hlavně supermarkety. A lidi se tomuhle zacházení nemají jak bránit, protože když tuhle otrockou práci odmítnou, přijdou o podporu.
Súčasný systém je kombináciou tvrdého zdaňovania strednej vrstvy a zákonov, regulujúcich každú blbosť.
Nedáš úplatok? Prídeme na kontrolu a niečo nájdeme.
Chceš začať podnikať? Tu máš 5 kilogramov zbierky zákonov. Naštuduj a až potom môžeš začať. A ak by to náhodou nešlo, zaplatíš aj tak.
Ideálne prostredie pre veľké korporácie s bandou právnikov a účtovníkov v zálohe, mešcom dukátov pre byrokratov a politikov...
V mnohých prípadoch to bola diskriminácia zo zákona alebo v prípade verejných funkcií, príliš voľnosť pri prijímaní pracovníkov, čo je opäť raz vec zákona.
Na ekológiu sa moc nepozeralo, pretože to bolo drahé, aktivizmus bol drahý, na verejnosti sa o tom veľa nevedelo a ak niekto niečo riešil, tak spravidla len niekto priamo poškodený, čo však samozrejme niečo stálo. To je však vecou rastu bohatstva v spoločnosti, kedy ľudia majú viac času zaoberať sa vecami, ktorých škodlivosť je dlhodobejšou záležitosťou.
Ak bolo súdnictvo ovplyvňované predsudkami, zrejme by tak či tak boli postupne potlačované. Či dlhšie alebo kratšie bohvie, keďže predsudky sú stále veľmi aktuálna vec.
Vplyvní ľudia majú vplyv aj teraz. Lenže vtedy mohli buď zalobovať za prijatie obmedzenia alebo použiť silové riešenie. Teraz sa k tomu prídáva aj možnosť využiť už jestvujúce obmedzenie či už tým, že máš dosť peňazí na investovanie a obsadenie trhu, na ktorý je vstup pre ďalších hráčov obmedzený zákonom alebo je obmedzovaný nepriamo dotáciami pre jedného resp pre vybraných alebo povolenie podnikania závisí na rozhodnutí úradníka. Takže v súčasnosti niekde ani nemusí vzniknúť priestor pre to, aby ten bohatý mohol využiť svoj vplyv.
Na poslednú vedu sa vzťahuje zátvorka. Samozrejme nie je to len prostredím, ale aj kultúrou a históriou.
Nikde som nepísal, že podnikanie je len o byrokratickej záťaži.
Zrejme narážaš na Buffetta a tých Francúzov. Ak bohatí skutočne chcú dávať štátu viac peňazí, nemusia čakať na dane. Môžu to štátu darovať.
Nechcú. Ak by chceli, nečakali by na zákon.
Jaky je v tom rozdil?Ze vyspela ekonomika muze vest k socialnimu statu, ale socialni stat k vyspele ekonomice vest nemusi. "Vsechny rychle antilopy jsou hnede. -> Vsechno co je hnede, beha rychle jako antilopa."
Ja bych jinak opravdu rad veril tomu, ze privatizace verejnych sluzeb a dalsi kroky, ktere chysta soucasna vlada, budou cestou k prosperite.Ale o tom se nepru (osobne priuznivem privatizace vseho opravdu nejsem). Ja se jenom pozastavil nad tvou logikou.
Co znamena vyspela ekonomika?OK, to nebylo nejtrefnejsi. Myslel jsem proste stat, ktery je uspesny. Ackoliv, to je taky pomerne vagni termin. Co je to uspesnost? Mit velky vliv v celosvetove politice? Silne vojsko? Vyslat cloveka do kosmu (vlastni technologii, cili nikoliv zprostredkovane nebo opajcovanim)? .... Protoze pak by socialne demokraticke zeme, jako treba zeme skandinavie (a ani drtiva vetsina jinych socialne demokratickych zemi), rozhodne uspesne nebyly.
Ergo jim ta "socdemokraticnost" neskodi, spis prospiva, a tedy je jedno, jestli prisla predtim nebo potom.Tak kategorickemu tvrzeni bych se vyhnul. Kopernikovy, Galileovy ci Brunovy objevy a teorie byly bez debaty prospesne. Ale ne pro tehdejsi dobu. K vyuziti a rozvinuti jejich teorii doslo az pozdeji. Tim chci rici, ze to, ze neco je prospesne neznamena, ze k realnemu "zprospesneni" nejsou potreba nektere kroky. Cili, pokud nekde v Africe zavedes socialne demokraticky system, tak jim neprospejes, protoze nemaji z ceho ho financovat, byt sam o sobe by jinak prospesny byt mohl. Proto tvrdim, ze prvni musi byt nejaka rozumne bohata spolecnost a pak muzes uvazovat o zavedeni socialniho statu. Ale obracene tomu tak byt rozhodne nemusi.
Ano, existuji i, podle urciteho uzkeho kriteria, uspesne zeme, ktere nejsou socialne-demokratickeJa bych rekl, ze to kriterium zas tak uzke neni. Tim spis, ze jsem jeste nevidel tve kriterium uspesnosti.
Pokud se bavime o necem, co nas muze inspirovat, je to v podstate jedina fungujici cesta k prosperite.No, pokud si stanovis uspesnost tak, aby z ni socialne-demokraticke zeme vysly jako uspesne, tak zcela urcite ano.
Pokud bys chtel ukazat nejakou nelinearitu/zavislost (tj. nekde prospesny neni, nekde ano), musel bys to _ty_ nejak zduvodnit.Proc?
Ja nevidim duvod, proc a priori zduvodnovat, ze vyhoda jedne socialni technologie je nezavisla na jinychA co kdyz ja nevidim duvod zduvodnovat, ze nezavisla neni?
No, pokud si stanovis uspesnost tak, aby z ni socialne-demokraticke zeme vysly jako uspesne, tak zcela urcite ano.
Takže je možné, že sa stanovia( zmanipulujú) kritériá úspešnosti tak, aby to vyhovovalo ideologickým východiskám a argumentom na podporu stanovísk ,,výskumníkov" - aby získali dôkazy, aké potrebujú?
No, asi sa to v praxi deje ( http://spravy.pravda.sk/sefovia-v-moody-s-ovplyvnovali-analytikov-tvrdi-jeden-z-nich-ptk-/sk_ekonomika.asp?c=A110820_215723_sk_ekonomika_p01) alebo http://translate.google.sk/translate?hl=sk&langpair=en%7Csk&u=http://articles.moneycentral.msn.com/learn-how-to-invest/The-real-unemployment-rate.aspx .
Takže je možné, že sa stanovia( zmanipulujú) kritériá úspešnosti tak, aby to vyhovovalo ideologickým východiskám a argumentom na podporu stanovísk ,,výskumníkov" - aby získali dôkazy, aké potrebujú?To je mozne, ale ja narazel na pomerne vagni terminy, ktere tu padly, jako prosperita, uspesnost a ja nevim co jeste, pricemz nepadlo slovo o tom, co je povazovano za uspech ci prosperitu, coz dava prostor k lavirovani a bulharske matematice stylem, tak dlouho budeme volit spravna kriteria, dokud nam socialni stat nevyjde jako nejlepsi.
Tiskni
Sdílej: