V Amsterdamu probíhá Open Source Summit Europe. Organizace Linux Foundation představuje novinky. Pod svá křídla převzala open source dokumentovou databázi DocumentDB.
Přesně před 34 lety, 25. srpna 1991, oznámil Linus Benedict Torvalds v diskusní skupině comp.os.minix, že vyvíjí (svobodný) operační systém (jako koníček, nebude tak velký a profesionální jako GNU) pro klony 386 (486), že začal v dubnu a během několika měsíců by mohl mít něco použitelného.
86Box, tj. emulátor retro počítačů založených na x86, byl vydán ve verzi 5.0. S integrovaným správcem VM. Na GitHubu jsou vedle zdrojových kódů ke stažení také připravené balíčky ve formátu AppImage.
Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,
… více »Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 27 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
To nejdůležitější hned na úvod. Je nepodstatné, jak skvělou architekturu jste vymysleli. Je nepodstatné, jak skvělý návrh rozložení jednotlivých komponent na čipu jste dokázali navrhnout. Je nepodstatné, jak super je vaše řešení, pokud jej nemáte kde vyrobit. V grafickém průmyslu to platí stonásobně více než kdekoli jinde zhruba poslední tři roky, kterými nás TSMC protrápila se svým 40nm výrobním procesem, resp. jeho mnohými variantami. I porod 28nm technologie byl zdlouhavý, ale z hlediska hi-end GPU je to logické. Radeon HD 7970 totiž nese přesně 4 312 711 873, tedy zaokrouhleně 4,3 miliardy tranzistorů.
To je obrovské číslo, které o desítky procent převyšuje předchozí největší 40nm čip, GPU GF110 od Nvidie. Navíc je tento čip schopen běhat na více než 1,1GHz taktu s pouhým vzduchovým chladičem, základem pro kartu je přitom 925 MHz. Zatím sice nevíme, jak velké množství bude AMD schopna chrlit na trh (o výrobní kapacity se dělí s řadou dalších hladových společností), ale podle všeho se jí povedlo sladit návrh čipu s výrobou u TSMC takřka perfektně. Čip je schopen v klidu spotřebovávat naprosté minimum energie, výrazně se podtaktovávat a podvoltovávat, pod plnou zátěží pak šlápne na plyn, až se léty letargický hráč se 40nm grafikou nestačí divit.
Pokud (a je to velké POKUD) bude těchto GPU/karet na trhu od ledna dostate,k pak před AMD a TSMC, jakožto jeden z mála lidí, kteří již skutečně měli kartu v ruce, smekám.
S ohledem na zcela překopanou architekturu těžko říci, nakolik snese čip (říkejme mu GCN) srovnání s předchozími generacemi či architekturami, ale řekněme, že jej lze minimálně porovnat s VLIW4 architekturou Radeonů HD 6900. Zatímco ta nesla až 1536 výpočetních jednotek uspořádaných jako 4×384, GCN nese 2048 uspořádaných jako 16×128. K tomu ale musíme připočítat posílené další prvky renderovací a výpočetní pipeline, z hlediska her zejména výrazně posílenou tesselační část. Výkon v single-precision, který se od HD 5870 po HD 6970 motal kolem 2,7 TFLOPs nyní poskočil na 3,79 TFLOPs (+39 %), v double-precison je to adekvátní skok z 0,54 až 0,68 TFLOPs na 0,95 TFLOPs (+ 40% oproti HD 6970).
S ohledem na aktuálně již dosažený strop taktů GDDR5 pamětí byla AMD nucena sáhnout po širší sběrnici, aby zvládala adekvátně rychle pracovat s velkými objemy dat. U Radeonu HD 7970 se tak bavíme o 3 GB GDDR5 na 384bitové sběrnici, propustnost paměťového subsystému tak oproti HD 6970 vzrostla z 176 na 264 GB/s, tedy o 50 % při stejném taktu (efektivních 5,5 GHz, ale paměti na HD 7970 lze taktovat až někam za 6,2GHz mez.
Rozměr GPU die je 365 mm², což je o něco méně než u 40nm GPU Radoenu HD 6970 s jeho 389 mm², lze tedy očekávat slušnou výtěžnost. Rekordní 576mm² GPU GeForce GTX 280 asi hned tak překonáno nebude, ale uvidíme, s čím se vytasí Nvidia. Kdyby se měla držet osvědčeného modelu „více tranzistorů než AMD“, pak nás v případě Kepleru čeká 5 až 6miliardový čip.
Spíše pro „wokenáře“ je zajímavá technologie ZeroCore, která dovoluje povypínat v idle chodu drtivou většinu částí GPU a tím srazit idle spotřebu karty na velmi nízké hodnoty (výrazně nižší než u dosavadních karet) a v případě „sekundárních“ karet v CrossFire režimu je víceméně vypnout úplně – v prostředí operačního systému tak při teoretických 4 grafických kartách baští elektřinu jen ta primární, zbývající tři karty se zapínají až při zátěži nějakou 3D/GPGPU aplikací/hrou. Spolu s další generací pokročilého řízení spotřeby PowerTune představuje tato novinka jeden z největších benefitů čipů generace GCN.
K PowerTune ještě poznámka týkající se spotřeby. Standardní spotřeba ve 3D znamená odběr do 210 W. Maximem pro 3D je 250W hranice, kteoru lze samozřejmě v ovladačích měnit o ±20%. Samotný návrh karty, zejména co do výkonu napájecích obvodů, počítá s 300W maximem. S těmito čísly souvisí i nový chladič, který přináší další generaci vapor-chamber technologie a optimalizovaný ventilátor, který dostal více lopatek a z hlediska produkovaného hluku je optimalizován na nižší otáčky – karta skutečně nenadělá tolik hluku, jak by se od ní dalo očekávat a většinu doby se drží na velmi nízkých otáčkách a zrychluje až při dosažení vyšších teplot.
Snad jen na závěr dodám, že PowerTune není řízeno softwarově, jde o hardwarovou implementaci, která v řádu mikrosekund vyhodnocuje odběr jednotlivých částí karty a podle toho upravuje parametry, aby nedošlo k „přešvihnutí“ nastaveného TDP. V podstatě cosi jako Turbo Core i procesorů Intel či AMD.
A poslední poznámka k chlazení. AMD upravila i záslepku karty, kdy výstupy zabírají pouze jeden slot (DVI, HDMI i dva miniDP), druhý slot je plně k dispozici jako výdech chlazení. Díky lepšímu průtoku vzduchu a eliminaci turbulencí prý tato úprava snížila provozní teplotu GPU v zátěži o 8 °C. V balení karty se pak vždy budou nacházet adaptéry z HDMI na DVI a z miniDP na DVI, takže o výstupy by neměla být nouze. Samozřejmostí je velká míra nezávislosti jednotlivých výstupů, která jde až tak daleko, že konečně bude možné rozhodovat o tom, který ze zvukových výstupů půjde na který konektor. Až dosud vše šlo na primární, nyní bude možné například na jednom monitoru (ploše) hrát hru a mít zvuk veden skrze DisplayPort do monitoru a na druhém výstupu (ploše) poběží Blu-ray film se svojí zvukovou stopou (říkají tomu Discrete Digital Multi-Point (DDM) Audio).
Jinak Radeony HD 7000 se spolu s řadou 6000 stávají prvními, které mají certifikaci pro DisplayPort 1.2, navíc AMD dodává explicitně zmínku o podpoře rychlejší verze 3GHz HDMI 1.4a – to vše nejen pro 3D, ale hlavně pro 4k video, které tu s námi zanedlouho bude (v kinech příští rok, minimálně s Hobitem, na domácí video si samozřejmě počkáme).
Kapitola, na kterou se možná těšíte nejvíce, bude trochu stručná. S ohledem na velkou náročnost a složitost tématu se tentokrát nebudu pokoušet o nějaké zjednodušení a zájemce odkáži na článek Jirky Součka na diit.cz jednoduše proto, že nikdo to v Česku lépe nenapíše a cokoli co bych zde usmolil já, by byl jen chabý pokus o nepovedený výcuc.
Stručně řečeno, architektura je ZCELA nová, překopaná tak, aby si poradila skvěle s GPGPU úlohami, ale současně byla schopná se vynikajícně vypořádat jak s moderními DirectX 11 hrami, tak staršími DirectX 9 tituly. Inženýři AMD zde odvedli úctyhodnou práci, samozřejmě ale až čas ukáže, nakolik se trefili do chuti aplikacím roku 2012 či 2013 – s Radeonem HD 2900 XT se jim to v minulosti extrémně nepovedlo, ale tehdy se velice rychle poučili.
Jinak pro extrémně rychlé přesuny dat jsou GCN čipy vybaveny PCI Express 3.0 rozhraním, takže ve spojení s procesory rodiny Sandy Bridge-E a Ivy Bridge by měly doznat jistého nárůstu výkonu (počáteční měření na SNB-E ale ukazují ve hrách víceméně zanedbatelný rozdíl oproti PCIe 2.0).
AMD implementovala hardwarový video encoder (H.264, rychlostně 1080/60fps+, 4:2:0 samplování atd.), jakého využití dozná on, uvidíme. Z hlediska akcelerace přehrávání videa je zde vše co v předchozí generaci plus zmíněné nejnovější verze výstupů DisplayPort a HDMI.Dále čipy podporují nové mechanismy pro anisotropní filtrování, ještě lepší než u HD 6900 a samozřejmě, jak je u AMD/ATI již řadu let zvykem, zcela prosté úhlových optimalizací. Zajímavostí je jistě technologie Partially Resident Textures, kterou AMD prezentuje jako univerzální variaci na megatexture Johna Carmacka a jeho enginu pohánějícího nedávno vydanou hru Rage.
Radeon HD 7970 je první grafickou kartou podporující dosud nevydané DirectX 11.1 (ty přijdou až s Windows 8). Hráče zaujme druhá generace Eyefinity, jejíž schopnosti porostou spolu s novými a novými verzemi Catalystů.
Zatím je to sice jen paperlaunch, ale uvedení této architektury lze považovat za podobný revoluční skok jako příchod GeForce 8800 GTX s unifikovanými shadery a CUDA. Nvidii její 28nm pouť na trh ještě chvíli potrvá, přičemž tradiční šeptanda říká, že její hi-end by měl karty od AMD porazit. To se ale bavíme o hrách, tam je dle mého výkonu až nad hlavu už dávno. Zajímavější bude situace kolem aplikací benefitujících z využití OpenCL – to bude ten skutečný souboj roku 2012. AMD svůj trumf již vytáhla.
Vedle obligátních ovladačů AMD Catalyst již phoronix zmínil počáteční podporu pro HD 7970 v open-source ovladačích.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Třeba to že bez problemu jede pod linuxem s nimi OpenCL , OpenGL 4,2 v případě použití Catalystu
A že hjedou v poho i s OSS drivery .. které pro nvidii prakticky neexistují ...
12 . a to byly HD6990 takže každa něco kolem 450W ...
ale hlavně pro 4k video, které tu s námi zanedlouho bude (v kinech příští rok, minimálně s Hobitem, na domácí video si samozřejmě počkáme).Bude? Přísahal bych, že na pár digitálních projekcích ve 4K jsem už byl – přinejmenším si vzpomínám na The Godfather cca v lednu 2010 ve Světozoru. Dneska má 4K projektor kdejaké „artové“ kino a obsah je taky.
v kinech příští rok, minimálně s HobitemTuhle část jsem asi nepochopil.
tohle je problem ze autor standardu neovlada vyrobu HW, takze vsechny novinky se budou propagovat se zpozdenimNa druhou stranu výrobce HW je autorem standardu (hint – hlavními členy Khronos Group jsou AMD, nVidia a Intel).