Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Ač je AMD „Bulldozer“ primárně 4 a 8jádrová záležitost, objeví se na trhu i 6jádrové procesory této rodiny a donedávna se spekulovalo i o tříjádrových low-endech. Spekulace si nyní můžeme potvrdit, řada AMD FX-3000 bude právě tou vyvolenou pro všechny zájemce o levný „Bulldozer“. Bohužel to podle všeho bude mít jeden háček.
Zdroje zmiňují prozatím jediný model, FX-3150 běžící na 3,5 GHz s TDP 80 W. Objevit se má v posledním čtvrtletí tohoto roku a asi půjde o sběratelskou raritu, neboť do běžného prodeje jednoduše nezamíří, dostanou jej pouze velcí partneři stavějící hotové sestavy.
Bude zajímavé sledovat, o co vše bude tato tříjádrová varianta osekána. Valná část prvků v procesorech „Bulldozer“ je sdílená a tak vlastní CPU jádra tolik místa nezabírají. Opravdu se AMD (ne)daří výroba těchto CPU natolik, že bude mít k dispozici větší množství tříjader, nebo jde o marketingový tah?
GeForce GTX 550 Ti MultiView od firmy Zotac, vybavená čipem IDT ViewXpand 1402 vyrábějícím z jednoho DisplayPortu dvojici HDMI, resp. DVI, rozhodně nebyla konečná. Společnost KFA2 připravila GeForce GTX 560 Ti s vyšší verzí tohoto čipu, ViewXpand 1400 (ač KFA2 uvádí 1402 – no nebudu se hádat, možná ta karta nese více 1402, otázkou je, kolik DP výstupů samo GPU GF114 podporuje) dokáže z jednoho DisplayPortu vykouzlit hned čtveřici DVI, nebo HDMI, celkově pak lze u této grafické karty současně využívat až 5 výstupů z 6, které jsou k dispozici.
Vše je možné konfigurovat pomocí nástroje WinSplit Revolution, podporováno je jak klonování obrazu, tak využití více obrazovek jakožto jednoho velkého desktopu, bohužel však chybí informace o tom, nakolik dokáží být jednotlivé výstupy zcela nezávislé, či nikoli. GPU GF114 samo o sobě podporuje pouze dva na sobě nezávislé výstupy, takže cokoli dalšího je v režii schopností čipu od IDT.
Jinak jde o relativně standardní GeForce GTX 560 Ti s 384 CUDA procesory a 1 GB GDDR5 paměti, v případě zájmu ji hledejte pod označením GTX 560 Ti MDT X5. Podporovány jsou konfigurace displejů 2×2, 5×1, 4×1, 3×1, 2×1, virtuální jediný monitor až do 3/4 monitorů, virtuální rozlišení 5760×900 (po 1440×900/monitor), resp. 5040×1050 (po 1680×1050/monitor). Schopnosti jsou tedy proti AMD Eyefinity 6 (nebo 4×DisplayPort kartě ATI FirePro 2460 Multi-View zvládající 4× 2560×1600) přece jen omezené, o řešeních od Matroxu ani nemluvě.
Další mnohovýstupovou kartou od KFA2 je speciální low-endová GeForce 210 s označením 210 MDTX4. Ta nese dva DMS-59 výstupy, přičemž v balení nechybí kabelové redukce na celkově čtveřici DVI výstupů. NA 3D to tentokrát moc není, 16 CUDA procesorů a 1 GB DDR2 64bitových pamětí velké zázraky neudělá, ale pro 2D zobrazení je to celkem vhodné řešení.
Pomalu se nám blíží konec srpna, což byl původně očekávaný termín uvedení Tegra 3 na trh, a tak začíná být od samotné Nvidie slyšet o něco více o této chystané třetí generaci SoC Tegra, známé též pod kódovým označením „Kal-El“.
Dle dostupných informací je vše sice lehce zpožděno, ale na dobré cestě a Tegra 3 se objeví již koncem října tohoto roku, což pochopitelně znamená, že zařízení přijdou na trh ještě do Vánoc, ale raději bych volil opatrnější tón a čekal přece jen lehce omezenou nabídku plynoucí z pomalejšího postupu, kterým prošel vývoj 28nm výroby u TSMC a ladění 40nm k dokonalosti, to vše spojené s tím, že tento tchajwanský výrobce si za tuto nejnovější generaci údajně účtuje hodně vysoké peníze, že se často brzký přechod na 28 nanometrů ani nevyplatí. Pro Tegru 3 toto podle všeho také platí, začne na odladěné variantě 40nm procesu, rokem 28nm GPU zkrátka v plné míře bude až rok příští.
Tegra 3 přinese čtyřjádrový Cortex A9 tepající na 1,5 GHz doprovázený GPU Nvidia s 12 CUDA procesory. Výkonu bude hromada, akcelerace videa samozřejmě nebude chybět, prozatím jen není jasné, jestli maximálním podporovaným rozlišením bude 1920×1200, nebo 2560×1600 (osobně bych si v případě menšího klidně bez ohledu na slajd Nvidie vsadil i na 1920×1080, ale uvidíme). Toto bude vyšší verze určená pro tablety, netbooky a jiná větší zařízení.
Do chytrých mobilních telefonů zamíří úspornější osekaná varianta „AP30“ s 2 až 4jádrovým CPU bez upřesnění počtu výpočetních jader GPU. Ta bude podporovat displeje do rozlišení maximálně 1366×768, což by pro chystanou generaci mobilních telefonů (typu „4,5palcový LCD s 1280×800“) mohlo stačit.
Jednu dodatečnou informaci k Nvidii si dnes ještě přidáme, protože jde o věc, kvůli které je Nvidia v hledáčku všech hráčů již řadu měsíců. Příští generace grafik stavějící na architektuře „Kepler“, jak nyní potvrzuje sám mluvčí firmy Ken Brown, se objeví opravdu až příští rok. Nvidia bude mít jistou várku čipů k dispozici ještě letos, ale půjde o testovací vzorky, které nepochybně sami podrobí ještě závěrečným zkouškám a poskytnou svým partnerům z řad výrobců grafik. Toto je oficiální informace od Nvidie a pokud při jejím vyřčení Kenovi nevyrostl nos, berme ji jako finální a pod stromeček plánujme nějaký jiný kus železa.
Jak jistě víte, pokud spotřební elektroniku záměrně neignorujete, již zhruba dva roky se nám výrobci snaží natlačit do obýváků 3D televize doprovázené 3D brýlemi. Ač se kompatibilita zlepšuje (minimálně lze používat některé brýle jiných výrobců s některými televizory/monitory), je v tom i nadále dokonalý zmatek a nekompatibilita je vedle „zdravotních problémů“ termínem, který 3D vystihuje asi nejlépe.
Několik výrobců se nyní rozhodlo toto změnit a připravuje se další pokus o standardizaci 3D, který by snad mohl konečně vyjít. Zaštiťuje jej Full HD 3D Glasses Initiative.
Standardizace, která by z hlediska specifikace měla být hotova do konce léta, zahrne hlavně komunikační protokoly infra/radiového rozhraní (bavíme se o systémech aktivních brýlí, protokolů zahrne standard hned několik). V příštím roce by se pak měly objevit na trhu brýle, které budou z hlediska televizorů přenositelné, samotným LCD / plasmám by měl stačit podle všeho asi jen upgrade firmwaru.
Za novou iniciativou stojí v tuto chvíli Panasonic, Samsung, Sony a X6D Limited (XPAND 3D), standard pokryje jak televizory, tak osobní počítače, projektory a 3D kina, všude, kde jsou používány aktivní brýle typu Xpand, přenos zajistí Bluetooth.
Nemohu si opět odpustit komentář: kolik zajímavých filmů ve 3D za ty poslední dva roky naše kina promítala? Po dějově plytkém technologickém demu Jamese Camerona známém pod názvem Avatar se mnoho filmařů pustilo do 3D jen proto, že je to „cool&trendy“ a vstupenky se prodávají podstatně dráž, ale samotným filmům to obvykle moc neprospívá, ba naopak. Co vy, máte už doma 3D FullHD televizi?
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Vše je možné konfigurovat pomocí nástroje WinSplit Revolution...
To Win se mi tam vůbec nelíbí.
...třetí generaci SoC Tegra, známé též pod kódovým označením „Kal-El“.
Tak jsem si vzpomněl na manžele Kentovy.
Co vy, máte už doma 3D FullHD televizi?
Máme doma stařičkou, nenaladěnou krabici, která bzučí přes tři místnosti a nikdo se na ni nedívá.
to opravdu uhýbáte tělem, když na vás letí nějaké autoNo... pokud si to dobře pamatuju, tak když jsme hrávali stařičký F29 - Retaliator, tak na nás byl taky zábavný pohled, jak se dva týpci před monitorem nakláněli, přikrčovali, atp. :), a žádné 3D k tomu nebylo potřeba.
Takže pro více pozorovatelů se ZATÍM bez brýlí obejít nedá.Ještě si můžou sedět na klíně :).
Na 3D to tentokrát moc není, 16 CUDA procesorů a 1 GB DDR2 64bitových pamětí velké zázraky neudělá, ale pro 2D zobrazení je to celkem vhodné řešení.K čemu je proboha potřeba pro 2D zobrazení malý grafický superpočítač a tolik paměti? Nebo mi schází fantazie, když si pod 2D zobrazením představím normální desktop a možná nějaké to video (akcelerované přes XVideo, které umí třeba i S3 Virge z roku 1998)?
16MB na fullHD je rekl bych take malo..nezapominej na double buffering a ja nevim co jeste - ruzne z-buffery nebo co... moje matrox g400 s 32MB fullHD docela nestiha - tedy stiha ale zatez CPU Xorgu je brutalni..a pri startu to plivalo nejaky veci do dmesg s nedostatecnou grafickou pameti..kupodivu ta sama grafika pod XP slape s fullHD dobre..takze kdo vi.. asi pouziva linux vice bufferu
nevim pres PC grafiku nejsem :) tady jsem jen strilel - presne uz nevim co ten kram psal, mozna zkusim pripojit monitor a podivat se. frcel mi tam Arch a XP
hmm cely PC je nechutne pomaly na fullHD monitoru.
[luta@siemens ~]$ uname -a
Linux siemens 2.6.38-ARCH #1 SMP PREEMPT Wed Mar 30 07:14:27 UTC 2011 i686 Intel(R) Celeron(TM) CPU 1300MHz GenuineIntel GNU/Linux
[luta@siemens ~]$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 510228 253764 256464 0 22736 115704
-/+ buffers/cache: 115324 394904
Swap: 979928 0 979928
[luta@siemens ~]$ cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
[ 329.678] Current Operating System: Linux siemens 2.6.38-ARCH #1 SMP PREEMPT Wed Mar 30 07:14:27 UTC 2011 i686
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
[ 329.685] (II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
[ 329.719] (EE) open /dev/fb0: No such file or directory
[ 334.288] (EE) MGA(0): Static buffer allocation failed, not initializing the DRI
[ 334.288] (EE) MGA(0): Need at least 24300 kB video memory at this resolution, bit depth
[ 334.761] (EE) HID 0566:3107: failed to initialize for relative axes.
[luta@siemens ~]$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev 03)
00:07.0 ISA bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
00:07.1 IDE interface: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
00:07.2 USB Controller: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
00:07.3 Bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)
00:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
00:0e.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:0e.1 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:0e.2 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:0e.3 USB Controller: ALi Corporation USB 2.0 Controller (rev 01)
01:00.0 VGA compatible controller: Matrox Graphics, Inc. MGA G400/G450 (rev 04)
Jinak se omlouvam za OT, ale nedalo mi to