#HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.
Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.
Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.
Minulý týden proběhl u CZ.NIC veřejný test aukcí domén. Včera bylo publikováno vyhodnocení a hlavní výstupy tohoto testu.
Byla vydána nová verze 3.5.0 svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol) a RDP klienta FreeRDP. Přehled novinek v ChangeLogu. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb (CVE-2024-32039, CVE-2024-32040, CVE-2024-32041, CVE-2024-32458, CVE-2024-32459 a CVE-2024-32460).
Google Chrome 124 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 124.0.6367.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 22 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Byla vydána nová verze 9.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Novinkou je vlastní repozitář DietPi APT.
Byl vydán Mozilla Firefox 125.0.1, první verze z nové řady 125. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vypíchnout lze podporu kodeku AV1 v Encrypted Media Extensions (EME). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 125.0.1 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jaký dnes použiji příklad. Nakonec jsem se nechal inspirovat komentářem v diskuzi u minulého článku a v dnešním dílu si vytvoříme plasmoid na vyhledávání spojení přes IDOS.cz. Protože se ale takový applet nepoužívá pořád a nemusí být neustále na očích, ukážeme si, jak ho lze skrýt do ikony v panelu. Tarball s kompletními zdrojovými kódy a ikonkou můžete stáhnout zde: idos_search-sources.tar.gz.
Pokud píšeme Plasmoid s PopupAppletem, nestačí nám jen samotný PopupApplet. Pokud vložíme PopupApplet do panelu, zobrazí se v panelu pouze jeho ikonka a až po kliknutí na ni se objeví ovládací prvek (tzv. widget, například kalendář nebo QWidget) Plasmoidu. Pokud ho vložíme přímo na plochu, zobrazí se rovnou zmiňovaný ovládací prvek. Dnešní díl proto bude mít víc souborů se zdrojovými kódy.
idossearch.h
#ifndef IDOSSEARCH_HEADER #define IDOSSEARCH_HEADER #include <QGraphicsWidget> // Dopředné deklarace // Použití vlastního jmenného prostoru pro applet s více třídami je vhodné, ale ne nezbytné namespace IDOSSearchApplet { class SearchWidget; } namespace Plasma { class IconWidget; } class IDOSSearch : public Plasma::PopupApplet { Q_OBJECT public: // Konstruktor IDOSSearch(QObject *parent, const QVariantList &args); // Destruktor ~IDOSSearch(); // Povinna implementace metody init() void init(); // Povinna implementace metody graphicsWidget() QGraphicsWidget *graphicsWidget(); private: // Ikona plasmoidu Plasma::IconWidget *m_icon; // Hlavní widget s ovládacími prvky IDOSSearchApplet::SearchWidget *m_searchWidget; }; #endif
Zde se zmíním hlavně o metodě graphicsWidget(). Tato metoda vrací ukazatel na widget, který se má zobrazit. V tomto případě je to ukazatel na QGraphicsWidget. Pokud místo QGraphicsWidget použijete QWidget, musíte implementovat metodu widget(), která bude vracet ukazatel na QWidget. Tuto metodu používá Plasma, aby mohla přistupovat zejména k metodám show() a hide(), které slouží k zobrazení respektive skrytí widgetu.
idossearch.cpp
#include "idossearch.h" #include "searchwidget.h" #include <Plasma/IconWidget> #include <KIcon> using namespace Plasma; using namespace IDOSSearchApplet; // Nesmíme zapomenout na makro pro registraci appletu K_EXPORT_PLASMA_APPLET(idos_search, IDOSSearch); IDOSSearch::IDOSSearch(QObject *parent, const QVariantList &args) : Plasma::PopupApplet(parent, args), m_icon(0), m_searchWidget(0) { // Náš applet nemá žádné nastavení, takže skryjeme tuto volbu z kontextové nabídky appletu setHasConfigurationInterface(false); setAspectRatioMode(Plasma::IgnoreAspectRatio); // Inicializuje widget graphicsWidget(); } IDOSSearch::~IDOSSearch() { delete m_searchWidget; } void IDOSSearch::init() { m_icon = new Plasma::IconWidget(KIcon("idos_search",NULL),QString()); setPopupIcon(m_icon->icon()); } QGraphicsWidget* IDOSSearch::graphicsWidget() { // Pokud je m_searchWidget NULLový, vytvoří nový SearchWidget (odvozený od QGraphicsWidget) a vrátí ukazatel na něj if (!m_searchWidget) { m_searchWidget = new SearchWidget(this); } return m_searchWidget; } #include "idossearch.moc"
Zde není moc co popisovat, až na novou metodu graphicsWidget() jsme implementovali ostatní metody stejně jako u Plasmoidu v minulém díle. Milé na tom je, že jediné, co musíme pro Plasmu implementovat, je funkce graphicsWidget() (případně widget()) a o zobrazování, skrývání a všechno další už se postará Plasma sama právě prostřednictvím této metody.
Ikonu (idos_search.svgz) KDE automaticky vyhledá v jedné z výchozích složek (lze definovat i vlastní složky, a to nahrazením hodnoty NULL objektem třídy KIconLoader).
idossearch.h
#ifndef SEARCHWIDGET_HEADER #define SEARCHWIDGET_HEADER #include <QObject> #include <QGraphicsWidget> #include <QGraphicsLinearLayout> #include <QtNetwork/QNetworkAccessManager> #include <QtNetwork/QNetworkReply> #include <KIcon> #include <Plasma/Applet> #include <Plasma/LineEdit> #include <Plasma/Label> #include <Plasma/PushButton> #include <Plasma/WebView> // Dopředné deklarace class IDOSSearch; namespace Plasma { class Icon; class Dialog; } namespace IDOSSearchApplet { class SearchWidget : public QGraphicsWidget { Q_OBJECT public: // Konstruktor SearchWidget(QGraphicsWidget *parent = 0); // Destruktor ~SearchWidget() { }; private: // Ovládací prvky widgetu QGraphicsLinearLayout *m_layout; QNetworkAccessManager *m_network_manager; Plasma::LineEdit *m_from; Plasma::LineEdit *m_to; Plasma::Label *m_from_label; Plasma::Label *m_to_label; Plasma::PushButton *m_search_button; Plasma::WebView *m_webview; private slots: void onSearch(); void onDataLoaded(QNetworkReply *reply); }; } #endif
Toto je třída hlavního widgetu. Zvolil jsem QGraphicsWidget místo QWidget, protože jsem chtěl použít implementaci ovládacích prvků v Plasmě. Pokud bych použil obyčejný QWidget, musel bych použít i původní Qt třídy (případně odvozené KDE třídy). A proč jsem je nepoužil? Protože prvky v Plasmě jsou odvozené od KDE (které jsou odvozené od Qt) prvků, ale navíc implementují překreslování a grafiku Plasmy. Kdybych použil KDE třídy, řídil by se jejich styl nastavením stylu KDE. Takto se jejich vzhled řídí nastavením vzhledu Plasmy.
searchwidget.cpp
#include "searchwidget.h" #include <Plasma/Theme> #include <Plasma/Dialog> #include <KUrl> #include <QSizePolicy> #include <QNetworkRequest> #include <QRegExp> using namespace Plasma; using namespace IDOSSearchApplet; SearchWidget::SearchWidget(QGraphicsWidget *parent) : QGraphicsWidget(parent) { // Vytvoří vertikální layout m_layout = new QGraphicsLinearLayout(Qt::Vertical,this); // Vytvoří popisku m_from_label = new Plasma::Label(this); m_from_label->setText("Odkud:"); m_layout->addItem(m_from_label); // Vytvoří jednořádkové vstupní pole m_from = new Plasma::LineEdit(this); m_layout->addItem(m_from); m_to_label = new Label(this); m_to_label->setText("Kam:"); m_layout->addItem(m_to_label); m_to = new LineEdit(this); m_layout->addItem(m_to); // Vytvoří tlačítko m_search_button = new Plasma::PushButton(this); m_search_button->setText("Hledat!"); // Sváže událost kliknutí se slotem onSearch() connect(m_search_button, SIGNAL(clicked()),this,SLOT(onSearch())); m_layout->addItem(m_search_button); // Vytvoří WebView – na WebKitu založené plátno pro renderování HTML stránek m_webview = new Plasma::WebView(this); m_webview->setSizePolicy(QSizePolicy::Expanding, QSizePolicy::Expanding); m_webview->setPreferredSize(260,200); m_layout->addItem(m_webview); this->setLayout(m_layout); this->setMinimumSize(260, 420); // Vytvoří NetworkAccessManager a sváže jeho signál finished() se slotem onDataLoaded() m_network_manager = new QNetworkAccessManager(this); connect(m_network_manager,SIGNAL(finished(QNetworkReply*)),this,SLOT(onDataLoaded(QNetworkReply*))); } void SearchWidget::onSearch() { // Adresa stránek s vyhledáváním QString url = "http://ttwap.chaps.cz/conn.aspx?Odkud="+m_from->text()+"&Kam="+m_to->text()+"&Datum=&Cas=&JR=&OP=&Lang=C&Format=2&cmd=search"; // Stáhne stránku m_network_manager->get(QNetworkRequest(url)); } void SearchWidget::onDataLoaded(QNetworkReply* reply) { // Načte data (kód stránek) do proměnné QString data = reply->readAll(); // Převede wap stránky na HTML stránky data.replace(QRegExp("<!DOCTYPE*>"),"<!DOCTYPE html PUBLIC \"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN\" \"http://www.w3.org/TR/2002/REC-xhtml1-20020801/DTD/xhtml1-transitional.dtd\">"); data.replace("<wml>","<html>"); data.replace("</wml>","</html>"); data.replace("<card","<body"); data.replace("</card>","</body>"); data.remove(QRegExp("<template>*</template>")); // a výsledný kód zobrazí ve WebView m_webview->setHtml(data.toLatin1(),KUrl("http://ttwap.chaps.cz")); } #include "searchwidget.moc"
Nejdřív bych rád objasnil, proč jsem pro načítání stránky použil tak složitou metodu. U běžných HTML stránek by stačilo použít metodu setUrl(), která jako parametr přijímá objekt KUrl. Stránky, které používám pro vyhledávání, jsou ale WAPové a s takovými stránkami si WebKit neporadí. Proto jsem využil modul QtNetwork a stránky nejprve stáhnu, poté odstraním či nahradím nežádoucí elementy tak, že získám HTML kód a ten pak pomocí metody setHtml() zobrazím. Podrobněji o použití QNetworkAccessManager se dočtete v článku Konzolové programy v Qt – Práce s HTTP a FTP od Davida Watzkeho.
Objekty LineEdit, Label i PushButton jsou odvozené od KLineEdit, respektive KLabel a KPushButton, k dispozici tedy máte stejné metody a jejich použití se nijak neliší, jen jim jako rodiče lze přiřadit pouze QGraphicsWidget.
plasma-applet-idos_search.desktop
[Desktop Entry] Name=IDOS Search Type=Service Icon=idos_search X-KDE-ServiceTypes=Plasma/Applet X-KDE-Library=plasma_applet_idos_search X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vratil X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com X-KDE-PluginInfo-Name=idos_search X-KDE-PluginInfo-Version=0.1 X-KDE-PluginInfo-Website=http://www.abclinuxu.cz X-KDE-PluginInfo-Category=Examples X-KDE-PluginInfo-Depends= X-KDE-PluginInfo-License=GPL X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true
CMakeLists.txt
# Název projektu project(plasma-idos_search) # Tentokrát kromě KDE potřebujeme i knihovny Qt (kvůli modulu QtNetwork) find_package(KDE4 REQUIRED) find_package(Qt4 REQUIRED) include(KDE4Defaults) include(${QT_USE_FILE}) add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS}) include_directories( ${CMAKE_SOURCE_DIR} ${CMAKE_BINARY_DIR} ${KDE4_INCLUDES} ${QT_INCLUDE_DIR} ${QT_QTNETWORK_INCLUDE_DIR} ) set(QT_USE_QTNETWORK TRUE) # Zdrojové kódy set(idos_search_SRCS idossearch.cpp searchwidget.cpp) kde4_add_plugin(plasma_applet_idos_search ${idos_search_SRCS}) # Slinkuje knihovnu appletu target_link_libraries(plasma_applet_idos_search ${KDE4_PLASMA_LIBS} ${KDE4_KDEUI_LIBS} ${QT_QTNETWORK_LIBRARY}) # Nainstaluje knihovnu, soubor .desktop a ikonu install(TARGETS plasma_applet_idos_search DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR}) install(FILES plasma-applet-idos_search.desktop DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR}) install(FILES idos_search.svgz DESTINATION ${CMAKE_INSTALL_PREFIX}/share/icons/hicolor/scalable/apps)
Nyní nám už nic nebrání applet přeložit a spustit. Pokud ho vložíte na plochu, zobrazí se vám rovnou SearchWidget. Pokud ho vložíte do panelu, zobrazí se pouze ikonka a až po kliknutí na vás vyskočí SearchWidget. Samozřejmě že tento Plasmoid má k dokonalosti hodně daleko. Kvůli zmíněným problémům s renderováním WAP stránek nefungují odkazy pro zobrazení následujících/předchozích spojů, nelze nastavit čas odjezdu/příjezdu a chybí třeba ukazatel načítání. To všechno bych rád napravil v příštím díle, kde veškeré zpracování přeneseme do DataEnginu, čímž vlastně oddělíme část pro zpracování dat a pro zobrazení výstupu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
O te barve vim (sam pouzivam tmavy styl), ale nepodarilo se mi vymyslet/zjistit, jak zjistim aktualni barvu stylu PlasmyTřeba takhle:
Plasma::Theme::defaultTheme()->colorScheme()).foreground().color()