PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Luboš Doležel: Můžete nám říci alespoň něco o plánovaných vylepšeních ovladačů během - dejme tomu - příštích několika měsíců? Lidé mají pravděpodobně největší zájem o lepší 2D akceleraci, hardwarovou akceleraci MPEG-4/H.264 a paravirtualizovaný ovladač pro Xen. Stabilní podpora suspend/resume je také často diskutovaným tématem.
Andy Ritger: Díky za optání. Během nejbližších měsíců plánujeme například tato vylepšení:
GLX_EXT_texture_from_pixmap (to způsobuje „chybu s černým oknem“ při použití Compizu nebo Berylu).2) Lidé by rádi využili svá výkonná GPU pro své vlastní výpočetně náročné aplikace (např. kompresi videa nebo matematické výpočty). Můžeme očekávat nějaká SDK, která to umožní?
AR: Pro programování GPU od NVIDIE je několik možností: pro aplikace zaměřené na grafiku v rámci OpenGL podporuje NVIDIA pro vysokoúrovňové programování Cg a GLSL a pro nízkoúrovňové programování rozšíření jako GL_NV_gpu_program4. Pro další informace se podívejte na specifikace (PDF).
Pro výpočetně orientované programování GPU poskytujeme CUDA toolkit. Tým NVIDIA CUDA dělá na opravdu vzrušujících věcech: vyzkoušejte to.
3) Proprietární ovladač NVIDIA pro Linux nyní podporuje pouze platformy x86 a x86-64. Má NVIDIA v plánu podporovat nějaké další platformy?
AR: Kromě Linuxu (x86 a x86-64) podporujeme také Solaris (x86 a x64) a FreeBSD (i386). Rádi bychom podporovali také FreeBSD na amd64, ale tomu stojí v cestě několik technických problémů, které se nejprve musí vyřešit. Ale ve smyslu přidávání dalších hardwarových architektur jiných než x86 nebo x86-64 nemáme žádné plány.
4) Máte v plánu změnu této situace, pokud Sony umožní Linuxu přístup k čipu RSX na PlayStation 3 založeném na Power-PC?
AR: V současnosti nemáme v plánu portovat náš linuxový ovladač na PS3.
5) Poté, co byl linuxovými hackery vyvinut ovladač „forcedeth“, NVIDIA zavrhla svůj vlastní ovladač nvnet a snad i trochu pomohla open source ovladač vylepšit. Můžete nám dát nějaké informace o tomto rozhodnutí (kdo ho učinil, apod.), a jestli je pravděpodobné, že se podobná věc stane v případě proprietárního grafického ovladače - když se nyní aktivně vyvíjí ovladač Nouveau?
AR: Postojem NVIDIE je Nouveau nepomáhat ani nepřekážet. Jsme odhodláni Linux podporovat skrze a) open source 2D ovladač „nv“ pro X, který inženýři NVIDIE aktivně udržují a vylepšují a b) náš plně vybavený proprietární linuxový ovladač, který využívá kód společný s ostatními platformami, jež NVIDIA podporuje.
6) Linuxová komunita dlouho žádala beta ovladače, pak se jim přání splnilo. Byl to hlas komunity nebo potřeby vývojářů NVIDIE, co změnilo tuto situaci?
AR: Zpětná vazba od komunity je pro nás velmi hodnotná. Tým vývojářů linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech jako nvnews.net a bereme zpětnou vazbu od komunity velmi vážně. Vědět, co je pro naše uživatele důležité, rozhodně pomáhá určovat priority při naší práci.
A v případě našich veřejných beta ovladačů rozšíření testování v rámci linuxové komunity samozřejmě pomáhá zvýšit kvalitu vydávaných ovladačů.
7) Jak vypadá vývojový cyklus v NVIDII? Je to něco jako „v příštích dvou měsících musí vyjít nová verze“ nebo spíše „nová verze bude, až bude dokončeno [...]“?
AR: Naše nové verze jsou zaměřeny na nové funkce, ačkoliv tyto funkce mohou mít specifický časový plán. Například se snažíme koordinovat vydávání nových veřejných beta ovladačů s uvedením nových GPU.
8) A konečně, obligátní otázka: Jste sám velkým uživatelem Linuxu? Jakou distribuci používáte pracovně, jakou doma atd.? Používáte i jiné operační systémy, kde?
AR: Rozhodně; s Linuxem jsem se poprvé setkal na vysoké škole - byl to skvělý způsob, jak mít UNIXovou pracovní stanici v mém pokoji na koleji :). Dříve jsem používal Linux From Scratch s evilwm, ale poslední dobou používám na notebooku a na vývojových stanicích Gentoo s Xfce.
V týmu vývojářů grafických ovladačů NVIDIA pro Linux má každý svou vlastní oblíbenou distribuci Linuxu jako svůj primární desktop: Debian, Gentoo, Ubuntu, RHEL, Fedora, SUSE (a Solaris, ačkoliv to samozřejmě není linuxová distribuce). Pochopitelně se snažíme testovat kompatibilitu ovladačů na širokém spektru distribucí.
V NVIDII je také mnoho jiných skupin, které intenzivně používají Linux (i když třeba ne výhradně), například tým CUDA a naše skupiny pro digitální filmy a simulaci/ověřování architektur GPU. Dokonce znám inženýry NVIDIA ovladačů pro Windows, kteří na svých vlastních počítačích doma primárně používají Linux.
Kromě toho vidíme růst podílu zákazníků používajících Linux na pracovních stanicích NVIDIA, především v high-end oblastech trhu, jako je těžba zpracování ropy, grafika v oblasti zdravotnictví (Medical Imaging) a tvorba digitálního obsahu (Digital Content Creation).
No a měl bych to také využít k malé reklamě: stále hledáme inženýry světové kvality, kteří se vášnivě zajímají o grafiku na Linuxu. Pokud má jakýkoliv z vašich čtenářů zájem, na fórech nvnews.net jsou nějaké pracovní nabídky - [1] a [2].
Díky za váš čas.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tým linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech...?
mi nestiha pridávat titulky (proste sa zaseknú). A pocas prehravania mi na xine kedy tedy trhne. V mplayery to ide v pohode.
gmplayer -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all -channels 6 -af hrtf Kingdom_of_Heaven.mkvS tím, že "xv" mám standardně nastaveno v gmplayeru, takže už ho jako parametr necpu ...
-vo aa :-P
Inak dakujem za rozhovor, sam mam nvidiu a preto bol tento rozhovor pre mna naozaj zaujimavy.