Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Článek původně vyšel na serveru Phoronix.com (Copyright © by Phoronix Media).
1) Jak volí ovladačový tým věci, které budou vyvíjeny pro danou verzi [ovladačů]?
Andy Ritger: Priority jsou voleny kombinací následujících faktorů:
(Pozn: Je pochopitelné, že pro Nvidii na poli linuxových ovladačů představují hlavní pilíře velcí OEM partneři kupující desetitisíce stejných grafik a očekávající maximální podporu, pak profi stanice běžící na *nixových OS, kde Nvidia dodává karty jako Quadro a Tesla. S ohledem na to, co pravil nedávno Jen-Hsun Huang a kam Nvidia hodlá s Fermi směřovat (profi segment), bude mít toto pole prioritu jistě ještě vyšší. Ale samozřejmě nezapomíná ani na majitele běžných desktopů, na různých fórech po internetu jsou lidé jako Andy celkem pravidelně k vidění, takže Nvidia v tomto ohledu i na běžné zákazníky a hráče dbá.)
2) Jakou správu kódu Nvidia používá a je členům týmu dovoleno držet si privátní větve za účelem řešení specifické věci (jako nový kernel či podpora X.Org)?
Používáme Perforce. Velké nové vlastnosti jsou obecně implementovány ve vývojových větvích, poté je tento kód, jakmile projde interní kontrolou kvality, posunut do hlavní větve. Větve vydání jsou vytvářeny z této hlavní linii kódu.
Pro různé hackování a experimenty obvykle používáme soukromé větve v Perforce. Příležitostně mohou jednotliví inženýři sledovat privátní změny pomocí nástrojů quilt nebo git před jejich odesláním do Perforce.
3) jaké textové editory nebo vývojová prostředí linuxoví vývojáři v Nvidii používají?
Většina inženýrů v týmu linuxových ovladačů používá emacs a/nebo vim pro svou každodenní práci.
4) Je vývoj dělán většinou na x86, nebo x86_64 systémech?
To je různé, záleží na osobní preferenci. Pravděpodobně většina linuxového týmu používá jako svoji vývojářskou platformu x86. Nicméně zkoušíme využít v našich testovacích strojích x86_64, protože na ní běží většina našich OEM zákazníků.
5) Jaké aplikace, nástroje a hry vývojáři používají pro testování regresí a rychlosti?
Pro OpenGL máme rozsáhlou interní testovací sadu, která procvičuje OpenGL renderovací cesty velmi dobře. Tato sada je rozšiřována inženýry z týmu OpenGL ovladače, jakmile se objeví nová rozšíření OpenGL či jakmile je ohlášen bug, který do té doby sada nezachytila. Také testujeme soulad ovladačů s OpenGL jako takovým.
Dále používáme OpenGL aplikace jako Maya, Viewperf, Unigine Tropics, ETQW, Doom 3 a samozřejmě posvátný Quake 3. Máme rozmanité interní testovací aplikace pro prověřování OpenGL Quad-buffered stereo a workstation vrstev. Také samozřejmě používáme Compiz.
A ano, občas použijeme glxgears pro rychlou kontrolu.
Pro X rendering používáme rendercheck, část xtestu, jxrendermark a hrst ad-hoc testů zaměřujících se na libovolnou cestu ovladače, na níž zrovna pracujeme.
6) Jak se změnil manažerský pohled na Linux v Nvidii za posledních pár let?
Myslím, že Linux je silný jako nikdy na trhu pracovních stanic, kam je náš linuxový tým primárně zaměřen. Myslím, že náš linuxový tým byl motorem pro řadu dalších nových technologií jako CUDA a naše virtualizační snahy; a Linux na IONu si také získal hodně pozornosti.
Interně linuxový tým vyrostl a dospěl a poslal i mnoho významných příspěvků do základního kódu [ovladačů] v Nvidii.
Jako manažer linuxového týmu Nvidie za posledních několik let vidím daleko více věcí, které bych rád, abychom dělali, ale jsem velmi pyšný na tým a vše, čeho jsme dosáhli.
7) Zhruba kolik procent kódu ovladačů je sdíleno mezi platformami Linux a Windows?
Odhaduji, že více než 90 % linuxového ovladače je multiplatformní. Softwarový GPU tým vyvinul hodně úsilí, aby náš kód byl multiplatformní (pro relevantní části). Snažíme se cokoli specifického pro daný operační systém umísťovat do tenkých vrstev rozhraní. Pár příkladů:
Kernelový modul Nvidia je téměř celý multiplatformní; většina jeho kódu běží na Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS X, Solaris, FreeBSD a Linuxu. Ve skutečnosti, tentýž binární soubor nv-kernel.o může být použit na Solarisu, FreeBSD i Linuxu. Jen kousky specifické pro Linux jsou poskytovány jako zdrojový kód ve vrstvě kernelového rozhraní v Nvidia kernel modulu.
OpenGL ovladač Nvidie je z většiny multiplatformní; jediné kousky, které nejsou, jsou abstrahovány do vrstvy jako GLX a WGL.
Ovladač X je více unixový. Sdílí nějaký kód s Nvidia ovladači displeje pro ostatní operační systémy, ale kvůli odlišnostem v systémech zobrazování oken zde nemá smysl sdílet příliš mnoho kódu.
Ovladač VDPAU je ovlivněn řadou nízkoúrovňových algoritmů pro dekódování videa z ovladače pro Windows.
Nemohli bychom poskytovat tak dobrý linuxový produkt, kdybychom neměli tolik základního multiplatformního kódu.
8) Kolik lidí pracuje na linuxovém ovladači v Nvidii? Pokud nemůžete zveřejnit přesné číslo, jaký je poměr mezi týmem ovladače pro Linux a Windows?
Lidé kolem GPU softwaru jsou organizováni do týmů zaměřených na vývoj multiplatformního kódového základu, týmů zaměřených na přidávání podpory nových GPU do tohoto základu a „řešitelských týmů“ zaměřených na úpravy velké části tohoto kódu. Také jej přivádějí na jednotlivé trhy (notebooky, Apple, atd.). Linuxový tým je jedním z těchto řešitelských týmů. S takovou strukturou kódu, čipů a řešení není možné porovnávat velikost „linuxového“ a „windowsového“ týmu.
9) Jsou nějaké plány na nový instalátor ovladačů Nvidia? Třeba takový, který by šlo spouštět přímo z běžícího X sezení a který by měl GTK/Qt rozhraní?
Ano, já vím, že tento dotaz se objevuje často. Myslím, že je toho více, co by mohlo vylepšit zkušenost uživatelů s instalací. Měli jsme o tom několik brainstormingových sezení, ale zatím nemáme konkrétní plán. Také bychom chtěli lépe spolupracovat s balíčkovacími systémy distribucí. Instalovat ovladače spolehlivě ve všech distribucích je problematické, takže k tomu chceme přistupovat opatrně. Zatím jsme nebyli schopni tomu nastavit příliš vysokou prioritu.
10) co dělá Nvidia ohledně marketingu/evangelizace linuxového ovladače u vývojářů a vydavatelů?
Hlavní závazek Nvidie je Visual Computing, nezávisle na konkrétním operačním systému nebo grafickém API. Celkově vývojáři znají svoji cílovou skupinu velmi dobře, takže není nutné, abychom nějak marketingově pracovali. Oni obecně vědí, co od nás chtějí, a naše role je dokumentovat naše API a poskytovat ukázkové kódy, whitepapery a takové věci na http://developer.nvidia.com.
Začíná Nvidia pozorovat větší zájem o ten ovladač mezi společnostmi či vydavateli?
Vždy tady byl a nadále bude významný zájem o Linux na pracovních stanicích v rozličných segmentech (např. ropa a plyn, automobilový průmysl, film a televize atd.). Pracovní stanice jsou oblast, kde má Linux největší obchodní dopad pro Nvidii.
Na velkých vícemonitorových instalacích je Linux velmi populární a nabízí silné a zřetelné výhody oproti jiným operačním systémům.
CUDA na Linuxu se těší velkému zájmu mnoha High Performance Computing (HPC) zákazníků.
Stejně tak Linux na zařízeních Tegra, zájem je i o Linux na IONu.
11) Máte nějaké plány na poskytnutí nových vlastností v ovladači xf86-video-nv nebo lepší spolupráci s vývojáři Nouveau na nějaké podpoře open source?
V rámci nv ovladače se vždy snažíme poskytnout něco minimálního, co samo o sobě funguje a vyžaduje co nejmenší údržbu. Z toho důvodu zůstane množství vlastností v nv ovladači velmi omezené.
Chlapi pracující na Nouveau až dosud odvádějí opravdu neuvěřitelnou práci. Nicméně naše politika zůstává stejná: Nebudeme bránit jejich úsilí, ale nemáme žádné plány jim pomoci.
12) AMD byla schopna otevřít kód nebo poskytnout dokumentaci k mnoha věcem oddělením částí, které nemohli legálně uvolnit. Podobné problémy byly uváděny jako překážky, které brání Nvidii v otevření zdrojového kódu (licencované části třetích stran atd.) nebo dokumentace. Mohla by Nvidia použít stejnou taktiku?
Podobná strategie může být technicky možná pro Nvidii, ale buď jak buď, nemyslím si, že se to stane. Je k tomu několik důvodů:
13) Myslíte si, že se hraní pod Linuxem nějak drasticky změní v budoucnu?
Z hlediska komerčního publikování her pro Linux je to těžká otázka. Zpráva Johna Carmacka z nedávné doby o nedostatku podnětů pro linuxový port Rage se dotkla některých hlavních problémů: Nedostatečná kvalita ovladačů, nedostatečně velký trh. Byl jsem potěšen posledním TTimovým blogovým zápiskem, kde naznačuje, že se hodlá o linuxový port pokusit bokem.
Vidím několik paralel mezi týmem linuxového ovladače v Nvidii a TTimovou situací: PC a konzole Id Softu vydělávají, ale Timo se o hraní na Linuxu stará a dělá co může pro Linux ve svém volnu. Podobně linuxová grafika v Nvidii: Pracovní stanice jsou to, kde má linuxový ovladač největší finanční dopad pro Nvidii. Ale jako týmu linuxových nadšenců nám také záleží na uživatelské linuxové grafice a snažíme se pokrýt více záležitostí kolem běžných uživatelů, kdykoli můžeme.
Každopádně, bez přesvědčivé základny linuxových hráčů je těžké si představit mnoho komerčních herních vývojářů, kteří by podporovali linuxový port svých her. Jak zmínil John ve svém komentáři, více hráčů platících za existující linuxové tituly jako Quake Live by statistiky více naklonilo budoucím linuxovým portům.
Také bych dodal, že je potřeba udělat mnohem více s linuxovým desktopem, aby byl atraktivnější pro vývoj a portování her: Lepší grafické debuggovací nástroje, přesvědčivé zvukové API a lepší nakládání se vstupy (slibně vypadá XI2).
Myslím, že další zajímavé možnosti pro linuxové hraní zahrnují:
14) Jsou nějaké záměry na portování budoucích technologických dem Nvidie pod Linux?
Rozhodně doufám, že ano, ale já na našich technologických demech nepracuji.
15) Povzbuzuje Nvidia své AIB/OEM/ODM partnery (add-in-board; original equipment manufacturer; original design manufacturer) k propagování podpory Linuxu na jejich produktech nebo k používání loga s Tuxem?
Od tohoto jsem opravdu odstřižen, takže nemohu říci.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
V nejblizsi dobe tedy bude platit, ze otevreny ovladac pro jakykoliv HW NVIDIA neprichazi v uvahu, leda by nedokazali zabranit, aby ho louskanim HW udelal nekdo jiny.Vždyť právě to dělá Nouveau, o kterém se v článku píše, a celkem úspěšně.
Body 1 a 2 jsou naší vlastní chybou za snahu produkovat pouze binární linuxový ovladačJe fajn, že to umí rozlišit a bez okolků to i řekne.
Proc se proboha napriklad vyviji >5 balickovacich systemu ?Aké sú tie iné systémy (dostatočne rozšírené) okrem RPM a DEB?
Kdyz uz jsme u toho rpm, stejne se snazi jenom "kopirovat" filosofii .DEB tak proc to nesjednotit ?O rozdieloch medzi RPM a DEB sa tu písalo. Ak sa nemýlim, tak v DBM sú závislosti na úrovni balíčkov, pri RPM môže byť závislosť, na balíčkoch, či na konkrétnych súboroch (takže vytvoriť univerzálny RPM balíček je podľa mňa jednoduchšie, ako vytvoriť univerzálny DEB balíček).
Chybějící stabilní API v linuxovém kernelu.Ono by stačilo, kdyby s každou minor verzí všechno nepřekopali. Je zázrak vidět externí modul, který funguje ve verzi 2.6.X i 2.6.(X+1). Někdy mi to přijde jako posedlost...
(EE) fglrx(0): atiddxDriScreenInit failed, GPS not been initializedTedy DRI se neinciuje, ale ve výpisu je také ze libdri.so se loadlo Ale z hlediska mne jako uživatele je podstatná otázka proč? Proč to takto padne, když předtím to běželo bez problémů, a když instalace ubuntu z jiné partištny je OK. A jen tak mimochodem libdri.so je od X.Org Foundatiton a fglrx od ATI. To že ta binárka od ATI zavolá funkci v libdri.so která neprojde z nějakého blbého důvodu je nasnadě.
A jen tak mimochodem libdri.so je od X.Org Foundatiton a fglrx od ATI. To že ta binárka od ATI zavolá funkci v libdri.so která neprojde z nějakého blbého důvodu je nasnadě.To ale nie je problém kernelu (keďže, ako píšeš, tá knižnica patrí k X.Org).
Ale tohle není možné na grafice a i na mnohých jiných periferiích a tam je třeba změny mít v driveru a vůči systému mít stabilní rozhraní a stejně tak i systém vůči driveru.No z jistého pohledu (jen tak jak licence a ideologie na které je to celé postaveno dovolí) je ovladač a
ovladač. A nepamatuji se, že by někdy byl s ovladači problém. Doporučuji mrknout na ten článek co jsem postoval níže (nebo možná výše).
Zkusím položit otázku: Měl by se vývoj v celém jádře zastavit jen z toho důvodu, že banda jakýchsi lam skučí, že jí nefunguje insmod nvidia.ko
jak by si představovala?
Ten ovladač byl ze stránek výrobce hardware tedy přesně AMD/ATI linuxový ovladač.Netuším, aké verzie kernelu a X.Org potrebuje ten ovládač. To, či daná verzia distribúcie spĺňa potrebné požiadavky kontroluje ten, čo vytvára balík, takže ak sa niekto nechce zaujímať o podobné problémy, má inštalovať len balíky určené pre jeho distribúciu.
... ale i když jsou widle po mnoha rovinách hrozný systém nikdy se mi nestalo, že driver od výrobce hardwaru na widlích pro které byl určen nefungoval.Ale veď ty si neinštaloval ovládač určený pre tvoju verziu OpenSuse. A k tomu zvyšku. Ešte pred pár týždňami som mal viac ako 5 ročnú verziu X.Org a fungovali mi aj najnovšie ovládače od Nvidia. Potom som dal najnovšiu verziu X.Org a ten ovládač, čo som tam mal mi stále fungoval a práve včera som dal najnovšiu verziu x11-server a ovládač stále funguje, takže s tou kompatibilitou to vôbec nie je tak zlé, ako tvrdíš.
>Ale v tom případě je to naprosto v pasti. Pak není jeden linux, ale desitky podverzí. Pro vývojáře naprosto konec.Možno pre vývojára binárnych ovládačov do jadra (navyše ak by vývojár chcel taký modul distribuovať, musel by k nemu dodávať aj zdrojové kódy, inak porušuje licenciu jadra). Bežné "user-space" programy zmeny v jadre príliš trápiť nemusia (a len málokedy sa v jadre mení niečo, čo ovplyvňuje bežné programy).
Jediné řešení je to které dělá nvidia, kdy ten ovladač dokompilovává na stanici podle toho, jak je nastavená.Nvidia má v balíčkoch aj potrebné moduly pre rôzne distribúcie (a ich verzie). Navyše predpokladám, že to kompilovanie je tam čiastočne aj kvôli licencii kernelu (keďže nejaké zdrojové kódy musia aj tak zverejniť). PS: Ovládač od Nvidie mi pri zmene X.Org fungoval bez toho, aby som ho musel preinštalovať (to musím robiť len pri zmene verzie kernelu).
A myslím, že takto zauvažuje značná část výrobců hw, že podpora linuxu není jen přidání nových hw funkcí, ale opakované modifikace již existujícího driveru pro přizpůsobování se měnícímu se systému. a pokud v tom výrobce HW nebude mít dost velké peníze, tak se na to vykašle.A teď otázečka: kdyby výrobci nedělali proprietární ovladače, ale open-source a dali je k dispozici přímo do X.orgu, zajistili by ty opakované modifikace přímo vývojáři X? Vzhledem k tomu, že u všech ostatních to dělají, bych si tipnul že jo.
to podle mne znamená, že linuxový svět těm výrobcům moc vstříc nevychází.Linuxový svět má přístup "Dejte nám dokumentaci, my vyrobíme ovladač." Jak víc lze někomu vyjít vstříc? Existuje jakýsi Projekt ovladač pro Linux (Linux Driver Project), který přesně tohle výrobcům nabízí. Nemají co na práci.
Třeba není mi zcela jasné proč není mnohem více úsilí v projektu ndiswrapper. Možná to vidím zkresleně, ale vytvořit vrstvu, která do linuxu připojí HW který má windowsí ovladač by sice nebylo nijak čisté, opensoursové a GNU, ale bylo by funkční a pragmatické a mnoho lidí by se zaradovalo.Tady asi hodně záleží na výkladu slova funkční. K tomu běžnému výkladu má ndiswrapper poměrně daleko.
Linuxový svět má přístup "Dejte nám dokumentaci, my vyrobíme ovladač." Jak víc lze někomu vyjít vstříc? Existuje jakýsi Projekt ovladač pro Linux (Linux Driver Project), který přesně tohle výrobcům nabízí. Nemají co na práci.Jsem si plně vědom, že tomu tak je. Ale na druhou stranu tento příspus je mnohem více náboženský přistup. Výrobci HW dáva jedinou mmožnost. Bud konvertuji nebo se nedomluvím. Podle mne pragmatický přistup je kvalitně nadefinovat rozhraní. Udělat o otevřené a veřejné a neměnné. V jistém směru tak jak jsou jako otevřené veřejné a (skoro) neměnné internetové protokoly, a právě tato otevřenost podle mne patřila k hlavním důvodům proč TCP/IP převálcovalo všechny DECnety, RSCS, SNA, compuserve, X.25 a mnoho dalších proprietálních protokolů. Proč nemít i uvnitř systému rozhraní mezi proprietálními vložkami a GNU základním systémem.
Tady asi hodně záleží na výkladu slova funkční. K tomu běžnému výkladu má ndiswrapper poměrně daleko.S tím souhlasím. Současný stav ndiswraperu je není moc funkční, podle mne je použitelný na některé wifiny a skoro nic více. Ale na druhou stranu windowsí rozhraní pro drivery je známé a dalo by se na tom zapracovat více. Myslím se, že se na tom více nedělá spíše z fundametalistických důvodů.
Proč náboženský? Kdybychom tento princip indukovali na stupnici licenční nesvobody, museli bychom dojít k závěru, že uzavřený software je nejvíce náboženský (ať už to znamená cokoliv).
Podle mne pragmatický přistup je kvalitně nadefinovat rozhraní. Udělat o otevřené a veřejné a neměnné.To jsou vzájemně se vylučující se požadavky. Kvalitní rozhraní nemůže být neměnné, protože ve chvíli, kdy z nějakého důvodu nedostačuje, musí být možnost ho změnit. Takže buď nebude kvalitní, protože nesplňuje nové požadavky, nebo nebude kvalitní, protože někdo udělá obalovací funkce pro zpětnou kompatibilitu, ale starat se o ně nebude, takže to rozhraní stejně přestane fungovat. Udržovat nějaké rozhraní, i když se má dávno používat nějaké jiné, je spousta práce navíc a tu nikdo dělat nebude.
Současný stav ndiswraperu je není moc funkční, podle mne je použitelný na některé wifiny a skoro nic více. ... Myslím se, že se na tom více nedělá spíše z fundametalistických důvodů.A nebo z čirého pragmatismu - proč dělat na něčem, co je prasárna, funguje to blbě (a z principu vždycky bude) a téměř nikdo to nechce. Podporovanou wifi kartu jde koupit za pár šupů a s ovladačem v jádře.
Přirovnávat Linux můžeme k čemukoliv, ale jedna zásadní věc nikdy nebude sedět: licence Linuxu. Ukažte mi jiný free softwarový operační systém s podobnou tradicí (nepočítáme-li překabátěné projekty jako Minix). Přesto a právě i proto je těžké rozsoudit, jestli licence je to, co přitahuje vývojáře, média a investory, bez nichž by Linux nebyl technicky tam, kde je.
Co se týče vítězství Intelu, je třeba jej vidět ve spojitosti s IBM/PC, na kterém se udělal i Microsoft. Stejně „nepochopitelně“ vyhrál MS-DOS/Windows. A nakonec i Intel má své mrtvé projekty (třeba Wikipedie zmiňuje iAPX 432), které museli ustoupit „zavedenému“ x86.
Levné počítače (PC) totiž potřebují levný software (Windows).
BSD se bohužel nevymanilo z područí univerzitního UNIXu financovaného vládou USA, a tak třebaže byl zadarmo, nebyl vhodný pro PC, především co se týče podpory nového hardwaru. Proto armáda dobrovolníků dokázala předběhnout BSD, protože do Linuxu (právě do něj kvůli licenci) dopsali podporu pro „domácí“ hardware. Tím vznikl ještě levnější operační systém pro levné počítače.
Když se PC začalo používat jako servery, tak volba mezi Windows a posixovým zadarmo systémem s uspokojivou podporu hardwaru byla jasná. V okamžiku, kdy se PC s Linuxem rozšířil mezi servery, bylo pro výrobce (Red Hat, SuSE, část IBM) poměrně jasné, do jakého systému jít a zaplatit jeho vývoj z peněz svých zákazníků. A ty co to neudělaly (SGI, SCO), tak zkrachovaly.
Pokračování už byla klasická ukázka rostoucí populace, kdy generovaný zájem generoval příjmy a obráceně.
Podle mě licence (GNU/)Linuxu měla zásadní vliv na nastartování růstu. Můžeme si nyní klást otázku, jestli v dnešním stavu nepředstavuje brzdu. Já myslím, že ne. Respektive jistě by se našla spousta firem, které by si chtěly operační systém uzavřít (i kdyby jenom zahodily GNU user space a naroubovali tam ten z BSD), ale proč to ještě neudělaly (legální cestou)? Že by pro ně byl vlastní vývoj (a hlavně údržba) příliš drahý? Že by free software představoval příliš velkou hodnotu, kterou není možné nahradit? Tudíž ty firmy spíš dobrovolně svůj kód vydávají, protože jinak by je jeho údržba přišla velmi draho.
Jediný, kdo tomu odolává jsou výrobci grafických akcelerátorů. Jenže těch významných je jenom pár (doslova), ti drobní akorát přeprodávají licencované výrobky třetích stran. Když máte půl trhu (Nvidia), tak máte dost prostředků na údržbu vlastními silami. (V nedávném článku to člověk z Nvidie potvrdil, že držet krok s Linuxem a Xorg není pro ně problém.)
Přesně to o čem píšete je příčinou ne příliš vřelého přijetí linuxového desktopu na trhu a mezi uživateli.Myslím, že přičiny nepříliž vřelého přijetí linuxu na desktopu jsou tak 4.
Tohle přece s komerčním softem vůbec nesouvisí.Jaktože ne?
Na Gnu je v podstatě nejduležitější, že co je otevřené,nemuže nekdo ukrást a uzavřít. Ale nic neříká o tom že by na Gnu systému nemohla běžet komerční aplikaceGPL nic takového neříká, GNU to naopak specifikuje.
open source driver pro HW poskytuje mnohé informace o tom, jak je HW postavený, což v případě, že je v HW nějaká chytrá finta dá konkurenci nápovědu jakým směrem pracovat. A to může být v důsledku mnohem větší ztráta než zisk pár desetin procenta na linuxových systémech.Dovolil bych si o existenci chytrých fint pochybovat, spíš tipuju na bordel, zastaralé koncepty a různé špinavosti, které by se neměly dostat na denní světlo kvůli možným právním důsledkům. A nebo z jiného úhlu pohledu - ze tří velkých výrobců grafických karet dva nemají problém s tím uvolňovat dokumentaci, aby bylo možné vytvářet open source ovladače Buď jsou tak hloupí, že prozrazují své finty, nebo jsou tak hloupí, že žádné finty neumí, a nebo prostě ví, že ukrást někomu fintu a použít ji v hardwaru, který je stavěn jinak, není zase tak jednoduché.
U jakých všech ostatních?X.org obsahuje asi 20 ovladačů a ty jsou s novými verzemi X.org upravovány vývojáři X.org. Výrobce se starat nemusí.
soft k ní umožňuje sladit zesilovač k impedanci sluchátek a samozřejmě to pod linuxem nejde, což není ani tak v tom, že by to měla udělat linuxová komunita, ale v tom, že by měla nabidnout stabilní prostředí na kterém by to udělal vyrobce karty.Linuxová komunita to většinou ráda udělá, když jí k tomu výrobce poskytne podklady. Jo a malá nápověda nakonec. Dva konce řádků za sebou udělají odstavec. Zkus to použít, takhle není poznat, co k čemu patří, celý příspěvek vypadá jako jeden velký myšlenkový průjem a nedá se to číst.
Ono by stačilo, kdyby s každou minor verzí všechno nepřekopali.Co znamená všechno?
featury, ne?
Jo tak proto má ten krám přes 6M.
Odhaduji, že více než 90 % linuxového ovladače je multiplatformní.
Za tak moc jim nefandi, tak malý DX není .
-rw-r--r-- 1 petrvlasic petrvlasic 9486880 21. říj 06.04 nv-kernel.oČlověk by až řekl, že se rozpíná jako vesmír.