V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Není mnoho českých výukových programů, které bychom mohli v Linuxu používat. Ale pomalu se objevují, Akční čeština je toho důkazem. Je určena pro děti prvního stupně základní školy, které si s ním mohou procvičovat základy pravopisu. Začátkem března měla vyjít druhá verze, pro druhý stupeň základní školy, zatím se ovšem nic neděje. Poté vyjde komplet, který bude obsahovat oba díly. Jeho cena bude výhodnější, pokud to ovšem má význam, když je jednotková cena 295 Kč s DPH.
Nejprve jsem hledal informace o pozadí vývoje - a tím nemyslím použité technologie, jako spíše to, jestli někdo prováděl odborný dohled a korektury. Dozvěděl jsem se, že korektury provedla učitelka češtiny (předpokládám, že prvního stupně). Ta samozřejmě zná i vzdělávací program pro ZŠ, což byla další věc, jež mě zajímala. Vím, že tohle je věc důležitá, možná nejvíce. Nevím teď přesně, jak je to s certifikací počítačových programů, ale učebnice musí mít schválení ministerstva školství, bez něj se nesmí (sic!) používat. Proto je tento fakt důležitý i u programu, minimálně pro klid (učitelovy) duše.
V tomto ohledu mě tedy autoři potěšili - celou věc nepodcenili a zcela chápou poměry panující v tomto prostředí. V samotné aplikaci jsou žáčkovy chyby nejen patřičně zvýrazněny, ale také zdůvodněny. A to způsobem, který se ve škole používá. Přístup k žákovi je tedy podle mého názoru řádně didaktický a použité metodika je také správná. Pomíjím názor určité skupiny pedagogů a úředníků, že učení se vyjmenovaným slovům je nesmyslné a kontraproduktivní.
K samotné hře: jedná se o housenku, která sbírá správná písmenka. Tedy ta, která se mají doplnit do výrazu zobrazeného v záhlaví. Výrazy se zaměřují na problematiku psaní souhláskových skupin, vyjmenovaných slov, shody podmětu s přísudkem, velkých a malých písmen, pádových koncovek. Zcela bez jízlivosti doporučuji, abyste si zkusili alespoň testovací verzi, pokud někdy v této problematice tápete.
Housence se zhruba od druhého levelu pletou do cesty různé předměty, například lžíce a talíře (téma Jídlo) či mořské hvězdice, což při její pokročilé délce dává zapomenout nějakému iy a nutí k soustředění zcela jiného charakteru. Moje první chyba byla oznámena hláškou "Sebe ani cizí zvířátka nežeru!" Narazil jsem si do prdýlky :-).
Dostávám se tím k další věci, kterou bych rád zmínil. Nevím, jak v jiných končinách, ale (malé) děti, se kterými jsem přišel do kontaktu, obvykle mluvily "normálně" - nemusí se na ně šišlat, nemusí se jim říkat "takovej vobyčejnej", aby porozuměly (není to prosím výpad proti nikomu, jen mám občas ten dojem, že dítě musí mluvit jako "čuňátko", aby to bylo to správné dítě; vůbec se mi to nelíbí). Chápu jako obrovské plus, že je program vcelku vtipný, a přitom není frivolní nebo přiblblý. Volba rychlosti "Nestíháš" mě opravdu rozesmála - je to trefné, ale přitom ne podbízivé. Je to prostě výzva: "Cože, já že nestíhám?! Tak schválně!"
Grafika je jednoduchá, nejprve mi připadala příliš infantilní, ale pak jsem si zvykl a spíš se usmívám. Stejně jako název "Akční čeština" znamená proklatě rychlou akci prstů na klávesnici, a ne dusot bagančat a doznívající ozvěnu kulek odražených od zdí, tak i Housenka a Červík spíš vypadají jako Mařenka a Pepík od vedle. Klukovi odstávají uši a holka je copatá. Grafičce (a grafikovi) se prostě podařilo vystihnout ten normální dětský kukuč, takže si myslím, že už proto by hra mohla děti oslovit.
Nutné je ještě zmínit dětské nemoci programu. Zvuky jsou realizovány pomocí knihovny Timidity, kterou třeba nemáte nainstalovanou (jako já) - je nutný manuální zásah. To je ale zcela jasně deklarováno. Další problém ovšem představuje knihovna libstdc++, kterou jsem neměl v požadované verzi. Nebýt testovací verze OpenOffice.org (proč ji ale ten "tahá" s sebou?), musel bych snad upgradovat? V domovském adresáři je vytvořen odkaz na skript, který generuje výsledky do HTML souboru. Ten je následně zobrazen v prohlížeči. Z mně neznámého důvodu samotný odkaz nefunguje, odkazovaný skript ale ano. Samotné výsledky ovšem nelze prohlížet přímo v programu.
Aplikaci jsem testoval v pekwm, což ale s následujícím problémem souvisí okrajově. Dočasné pozastavení programu se provede stiskem klávesy "p", opětovné spuštění ale už klávesou libovolnou. To je dle mého nešťastné řešení, protože pokud se přepínám na jinou plochu pomocí klávesnice, program po tomto stisku pokračuje v činnosti, ale jakmile ztratí fokus, opět se "pauzne". Ale to uživatel nezjistí - vrátí se opět k programu, aby to zjistil, vidí, že je zastavený, stiskne Ctrl-Tab a vidí, že se program opět rozběhne - atakdále.
Nezjistil jsem, jak program upgradovat: při instalaci nové verze zobrazí program oznámení, že v cílovém adresáři už je aplikace nainstalována. Hlášku doplňují tlačítka "Ano" a "Ne" a jenom instinkt mě vedl k tomu, že se asi ptá, zda pokračovat, či ne - otázka ale chybí. Také jsem záměrně nezkoumal, kde jsou uloženy výsledky - smažu si je instalací nové verze?
Závěrem určité tipy a návrhy, které se mi mihly hlavou. Bylo by zajímavé, kdyby děti mohly do svého profilu načíst vlastní fotku. A samozřejmě prohlížet výsledky přímo v programu, společně s podobiznami. Jako další praktický tip mě napadá doplnění tlačítek "Pauza" a "Konec" do prostředí programu. Nelíbí se mi všudypřítomné tlačítko "Souhlas", které ne vždy vyjadřuje, s čím by se mělo souhlasit.
Vize? Masivní propagace tohoto pionýra, například formou spolupráce s Danix Teamem, jehož cílem je také školství. A další produkty, minimálně stejně dobré. Přeji programu úspěch a oblibu, myslím, že najde své místo na trhu. Pružnost autorů mu jde k duhu a to je dle mého důležitý faktor. Firma, která nenaslouchá zákazníkům, na to doplatí - příklad známe jistě všichni.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
>pokud se přepínám na jinou plochu pomocí klávesnice
Nepredpokladam, ze by dite, pro ktere je tento program urcen, prepinalo na dalsi virtualni plochy
Jinak je super, ze takove programy vznikaji-dalsi moznost, jak muze linux prorazit do obycejnych domacnosti.
Ted jsem dostal brouka do hlavy. Kdyz jsem byl dite, tak me fascinovaly TUI hry pod DOSem-had, sibenice a bludiste. Uvazuju, ze bych nekde vylovil jejich zdrojaky a zkusil je prelozit pro linux.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free