Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Jsem pro to, aby si kazdy studoval individualne (elektronicky) a to uz od zakladni skoly.
Jsem pro sdileni informaci. Hafo let mame technologie pro tyto ucely a tak proc je poradne nevyuzivat.
Ve skolach stejne nemaji ony pomyslne trychtire jimiz se vedomosti nalevaji do hlavy.
Jsem pro to, aby si kazdy studoval individualne (elektronicky) a to uz od zakladni skoly. Jsem pro sdileni informaci. Hafo let mame technologie pro tyto ucely a tak proc je poradne nevyuzivat.
Odporucam precitat Nahe slunce (Naked sun) od Asimova.>>> Jak nad člověkem není bič, mnoho se toho nenaučí...
Ja se ucim i bez bice.
Vetsina lidi asi ne, ale to je jejich problem a ne muj ci Vas.
U Vas konkretne je videt zajem o technologie a vzdelani.
Vetsina lidi asi ne, ale to je jejich problem a ne muj ci Vas.
Je to problém nás všech. Někdo by měl stavět mosty, někdo by měl řešit problémy jiných lidí, někdo by měl kopat kanály. Systém organizovaného školství by tomuto měl dávat rovnováhu. Mimochodem, za jeden z klíčových významů organizovaného školství je považována socializace. A ať si říká kdo chce co chce, základní a poté střední škola (alespoň u nás) dávají lidem také všeobecné vzdělání (byť ne v optimální podobě a rozsahu, IMHO).
U Vas konkretne je videt zajem o technologie a vzdelani.
Ovšem nebýt školy, těžko bych se dostal ke studiu mnoha záležitostí -- chemie či českého jazyka (potažmo literatury), vlastně bych se vyhnul matematice velkým obloukem... A byl by ze mě omezenec. ~_^
"Pokud nezvolíš ODS, přijde oranžové peklo a Paroubek udělá utrum Czechteku"Jak se to vylučuje se čtením volebního programu? Ostatně - pokud vím, není to jen ODS, kdo má školné v programu. A dále, nepoužívala ČSSD také náhodou pitomá hesla přesně ve stejném duchu, jako je to citované?
Hm, ja som sa v snahe trochu pripravit na nadchadzajuce volby rozhodol par tych programov si precitat. Kopa z toho su strasne kecy o tom, jak sa budu snazit vsetko napravit a vsetko zlepsit, atd. A to, co nie su len kecy, ale konkretne zaujimave akcie, sa obvykle aj tak nesplni... Tak na co sa o to vobec starat? Dospel som k nazoru, ze cas mozem travit aj uzitocnejsie, nez citanim dvadsiatich volebnych programov... Takze volit pojdem. Podla sympatii (resp. skor nedostatku antipatii, co vylucuje vsetky stare strany)...
No jasne hlavne sem sr*t plitiku to je ono. Bez ni by se to nevyresilo.
Pokud chcete studovat, tak politika Vam nepomuze.
Studujte sam.
prognosticky ustavAle Prognostický ústav dal světu takové génie ekonomické vědy jako V. Klaus. Já bych ten přínos nepodceňoval. ;)
Bez socialniho statu jsme fungovali tisice let a taky se produkovalo.Ale jo, pokud se podaří vybudovat džungli všude, tak by to mohlo i fungovat. Ale jinak by se mohlo stát, že země se zdravější populací bude mít konkurenční výhodu a mnohem lepší schopnost produkova, takže ten zbytek hezky zvalchuje. Též se dělali i jiné báječné věci, jako hony na čarodějnice, ustavičné války, morové rány a tak. A fungovalo to. Takže hurá do (alespoň) středověku, proč zkoušet nějaké novoty.
Bez statnich regulaci dokonce kvalitneji a levneji.Jistě, neviditelná ruka jediný vládce nad životem a smrtí, panovník nám do toho nemá co kecat. Když se rozhodnu, tak si budu třeba vařit pivo, protože regulace a státní zásahy vymyslí až za spoustu let. Kdybyste dával pozor i při těch "neužitečných" hodinách, mohl jste dnes být krapet chytřejší. ;)
Kdybyste dával pozor i při těch "neužitečných" hodinách, mohl jste dnes být krapet chytřejší. ;)
A čo si teda predstavuješ pod slovom "chytřejší"? Obvykle ľudia majú za to, že vzdelanie = vedomosti, chytrosť = inteligencia. Takže áno, zatiahol si sem tú inteligenciu ty
chytrosť = inteligenciaje práce s jazykem zhruba na úrovni: jablko = hruška, ovoce jako ovoce.
Ok, ja ti verím. Ale povedz mi teda definíciu slova chytrý a definíciu slova inteligentný. Tak ako to počujem ja v bežnej reči, tak sú to synonymá (toľko aj k tomu "="; samozrejme, že to nie je to isté ovocie, ale stále je to ovocie Na rozdiel od chytrý = vzdelaný, čo je na úrovni ovocie = železobetón
).
Alespoň v češtině běžně o někom s encyklopedickými znalostmi (soutěže tipu Jeopardy) uslyšíte, že je to chytrý člověk. Vůbec přitom nemusí být inteligentní. Zatímco inteligence je bezezbytku vrozená a jedinec na ní nemá žádný podíl, chytrost se zdá být spíše získaná, byť patřičná inteligence je jistě dobrým předpokladem. Sémantická pole jistě nejsou zcela oddělená, ale není tam plný překryv a nejedná se o synonyma.
[citation needed]
Nebo: byli u nas zastupci elektronickeho prumyslu a pry se spatne prodavaji nove modely. Tak zakazeme pouzivani rtuti. Elektronika nevydrzi desitky, ale jenom par let.No, tohle uz jsou bludy. Elektronicky prumysl nejvic protestoval proti zavadeni RoHS (s klasickou pajkou melu vyrobci dlouholete zkusenosti, nakladne zmeny technologie vyroby, ...). Krom toho, bezna elektronika rozhodne nevydrzi desitky let, protoze po nejake dobe v ni odejdou elektrolyticke kondenzatory (coz je vyraznejsi zdroj problemu, nez pripadne problemy s bezolovnatymi pajkami).
To je blbosť. Záleží to človek od človeka a tiež poriadne od výchovy doma. Myslíš si, že keby ťa od 6 rokov nútili robiť vo fabrike, tak by si k robote získal nejaké silné sklony? Samozrejme, za predpokladu, že to prežiješ
Myslíš si, že keby ťa od 6 rokov nútili robiť vo fabrike, tak by si k robote získal nejaké silné sklony? Samozrejme, za predpokladu, že to prežiješ
může studovat každý debil a lempl, jen když platí.Proč plácáš hlouposti?
Já chci, aby chytří chudí studenti mohli studovat zadarmo v oborech, které jsou pro společnost potřeba.
O čemž rozhoduje kdo?
Zjednodušeně řešeno: seřadit školy a studijní obory podle zaměstnanosti absolventů za poslední dva roky. 10% oborů od konce zrušit bez náhrady, zbytek zdolní půlky zredukovat o čtvrtinu míst. Část ušetřených peněz rozdělit mezi prvních 10%. Toto pravidelně opakovat po dobu deseti let.
A po pár takových iteracích můžete školy zavřít úplně, protože to co z nich vznikne bude nepoužitelné.
Základní problém je ten, že vlastně zabetonujete stav, který je. To je také důvod, proč ekonomický západ jde do háje, kdykoli vše začne řídit výhradně penězi, či potřebami firem.
Vaším postupem akcelerujete a přesunete všechny peníze do momentálně firmami nejvíce poptávaného směru. Zrušíte postupně řadu málo žádaných oborů a univerzit. Za pět let se udělá velký objev a jiný obor (který jste před několika lety zrušil) bude mít obrovský boom a začne vydělávat 30% veškerých světových peněz. Vy jste ho ovšem zrušil, tudíž neexistuje a nelze na něj přesouvat peníze. A nebo budete několik let přesouvat peníze na vývoj nového obory na univerzitě (nebudou lidé, neb jste studium zrušil, tedy ani odborníci co by to učili).
Zapomínáte na jednu věc – ekonomika nemyslí na déle, než na pár let dopředu. Ekonomiku zajímá současnost, ne budoucnost. Ale na škole jde o budoucnost. Člověk, který se rozhoduje o škole se vlastně rozhoduje tkaových 6–10 let dopředu, co bude potřebovat a s čím udělá kariéru. Čistě ekonomcky to neodhadne
Řešením není školné, ale zrušení nadbytečných oborů.
Definuj nadbytečný obor. Jistě, na filosofických fakultách, hnojárně apod. je přeplněno. Ostatně, na právech taky. Ale to neznamená, že by se měly tyto zrušit. Vím, jak se připravovali spolužáci (a spolužačky) na VŠ. Deset tisíc (v p****i) za různé přípravné kurzy speciálně k následujícím testům, obíhání NSZ, SPZ nebo čeho, jistota přijetí veškerá žádná navzdory dřívějším studijním výsledkům atd. Otrava. Z těch hald tam přijmou několik stovek/tisíc a během bakalářského studia to protřídí. To je koncepční chyba. AFAIK současný (státní) plán je, že každý má mít před jménem Bc. a to je vše. Ti "debilové" (nebo prácechtiví, chcete-li) se uchytí někde na úřadech apod. Ti opravdu dobří se, pokud jim to to přijímací řízení nezkazí a neznechutí je, dotáhnou (dneska nejspíš) k doktorátu a budou dělat příslušné záležitosti (třeba filologii).
Upřímně řečeno, nevím, kudy by mohla vést cesta. Nějak odradit tu masu od ulívání se na humanitních oborech... a zrušit požadavky na titul.
V blogu zmíněný systém se mi docela zamlouvá. Jinak jsem asi proti školnému. Přeci jen psychologický efekt "já vám platím, tak mě to naučte, případně mi ten papír rovnou dejte" je humus.
Problém je v tom, že soukromé školství u nás nemá tradici -- a ani nemá šanci ji získat, pokud od začátku vedeno především jako byznys. Na druhé straně stát tu není od toho, aby občanům utíral p***l (rozuměj staral se o ně, léčil je, vzdělával je,...), je tu od vedení jednotné mezinárodní politiky, zajišťování bezpečnosti občanů a udržování trhu v rovnováze (zajišťování konkurenčního prostředí, férových pravidel, relativní stability atd.).
Na druhé straně ještě ne zcela dávno platilo, že americká škola nebyla s to vychovat žádného nositele Nobelovy ceny, všechny si vždy koupili. Jestli to platí i teď nevím. Ale sám jsem se osobně přesvědčil, že úroveň amerických škol není nic moc. A znalosti absolventů také nic moc.
Ona i krásná a vybavená ženská může být úplně blbá – abych dal příklad z jiného oboru lidské činnosti. Krása, nebo super vybavení je výborný marketinkový materiál. A hesla jako "our college for pleasure a for the knowledge" zní pěkně, ale to z toho ještě dobrou školu neudělá.
občas ma až mrazí, ako ste jednostranne naprogramovaní.Chcete se snad rouhat a tvrdit, že lidství je více než zisk a konzum? ;)
Může pomoci řešit dost problémů: přístup některých vyučujících, kteří na studenty kašlou, chovají se přezíravě a myslí si, že na ně nikdo nemůžeToto by chcelo rozviesť. Ako proti tomu pomôže školné?
Celou historii, mnoho stoleti, jiz od staroveku vsak vzdelani nikdy nebylo zadarmo (krome par desetileti, ktere konci), nikdy nebyli ostatni lide silou nuceni platiti nekomu vzdelani v nejakych zbytecnostech typu rekreologie, tantricka poezie, neomarxismus ci gender studia.v zahranici je zvykem, ze uspesni absolventi venuji sve alma mater financni dary. zajimalo by me, kolik jako clovek, ktery vyuzival vydobytku socialistickeho skolstvi a ktery ma plnou hubu reci o placeni skolneho zaplatils sve alma mater na darech.
Opet souhlas do posledniho pismenka, pane JiKu.
Vzdyt jak to bylo do tedka? Kdejaky idiot mohl za statni penize vychodit zakladku, gympl a pak jit na podradnou vejsku treba do Pardubic, jen aby mel titul. Tam, financni nemotivovan, si nahodne vybral nejaky uchylny obor, ani nevedel jaky, protoze mu to bylo jedno. Statni ucitele, tez bez financni motivace, na vyuku kaslali a jen davali podpisy do indexu. Pak samozrejme nezbyva, nez aby podobny otitulovany nedouk skoncil prisatej na statu, trebaze na jinem, a misto usilovne prace postoval vyplody sveho choreho mozku na abclinuxu.
Nastesti prichazi zmena, bude zavedeno skolne! Na slunci kapitalismu, Spojenych statech americkych, kde tento system provozuji jiz drahne let, je videt, ze nevyhnutelne dojde presne k tomu, co popisujete. Za oceanem kazdy studuje hodnotne prirodovedne obory, ruzni artiste, kunshistorici, ekonomove, genderove a pravnici temer vymizeli. Titul tam ma zvuk, protoze je obecne znamo, ze ho nemuze dosahnout kazdy, a je vyzadovan jen u zamestnani, kde je ho opravdu potreba. Take zamestnavatele si uvedomuji cenu titulu a nikdy neopomenou obracece hamburgru s PhD patricne financne ohodnotit. Trh vse perfektne vyrovnava a reguluje, do pracovniho procesu vstupuji studenti s kvalifikacemi, ktere zamestnavatele prave potrebuji, a lide sve dluhy za skolne splaceji jedna radost.
10000 za pul roku neni zadna suma.Dal bys mi darem tento obnos? Koupil bych si za to nějakou hezkou FPGA desku a studoval bych architekturu procesorů.
Tak pro vas presne budou ty studentske pujcky.No právě to s tím milionářem byla trochu ironie. Jaká je pravděpodobnost, že by mi to studium dohodilo milionářský stav?
Ze by doslo ke zvyseni urovne si myslim, protoze znam napr. jednoho doktora, ktery musel odejit z pozice odborneho asistenta do praxe kvuli tomu, ze proste za 16000 cistyho rodinu neuzivi.Jenom za předpokladu, že ty peníze půjdou na výplaty a současné finance od státu zůstanou stejné. Imho ale se finance od státu sníží (tuším, že to byl taky jeden argument v jedné diskuzi, proč školy nechtěj šetřit třeba linuxem).
premyslel jste o tom, ze i ten ucitel na ZS ci zdravotni sestra s titulem bude mit vyssi plat protoze jejich vzdelani nahle nebude "bezcenne" a "zadarmo"?zapomels na to nejpodstatnejsi! a to je trh! realnou hodnotu vzdelani neurcuje jeho (nominalni) cena, ale vsemohouci trh, ktere mu je uplne jedno kolik clovek do ceho investoval a jestli to mel zadarmo nebo ne.
Je to blbý nápad, IMHO:Jsem opacneho nazoru, jenom se to nesmi podcenit a udelat to poradne.
Rozhodně to studenty nemotivuje. Většině se podaří sehnat 10k na semestr a budou se chovat stejně jako teď. Zbytek vypadne, ale bude to hodně málo.Co treba brigady ? Za 2 mesice si musi kazdy vydelat dost na dalsi rok. Jinak se muzes zapojit do prace na tve domovske katedre.
Pokud se nějak změní motivace, tak způsobem, když si to platím, tak ať mě dá dobrý známky.Omezeny pristup. Uz chci videt nekoho, kdo by se vydal touto cestou. Da ti to, na co mas narok a jestli se ti to nelibi tak vypadni. Proc by si kazil sve jmeno a degradoval uroven ? Stejne bez diplomu ti to je k nicemu a k diplomu ti staci i trojky.
Mezi těma co vypadnou bude velké procento inteligentních co ale nemaj prachy. Pokud by to zavedli dřív, tak bych vypadl taky a to jsem nadprůměrný žák. Státu asi nevadí, že si přistřihne zdroj inteligentních lidí.Jestli jsem nadprumer, tak by si te na skole vsimli a dali by ti sanci si privydelat. Jinak pro stat je idealni, aby spolecnost byla idealne rozvrstvena, coz v soucastnosti neni, protoze vetsina z rocniku zacina studovat na VS a polovina z tech, co zacnou ji take uspesne dokonci. A vsichni krici, ze tu nikdo neni , kdo by makal rukama. Navic by mohl sledovat uplatnenost absolventu a pomoci koeficientu dotaci i skolneho podporovat nektere obory na ukor jinych.
Někde jsem četl, že se bude regulovat žádanost oboru. Co třeba tohle: na Matfyzu je málo žen, tak jim to dáme zadara a mužům dáme přirážku.Todle je na zalobu za diskriminaci na zaklade pohlavi. Soud by ji musel vyhovet.
Prospěchové stipendium poplatky nepokryje (alespoň ne tady v lbc).Co takhle presunout vetsinu penez ze skolneho do stupendijniho fondu. Pak by se mohlo zvetsit stipendium i pocet studentu, kterym je vyplaceno.
Studium a vydělávání zároveň na studium je v nezanedbatelném množství případů nemožné. A pokud jo, tak student toho moc z látky umět nebude. Četl jsem (na novinkách), že si sumu vidělá v macdonaldu. Hmmm ale v každým městě není tak 1000 macdonadlů pro všechny studenty.Da se to skloubit. Navic bych v ramci skolneho podporoval ty skoly, u kterych to jde ( ve vyssich rocnicich ), a take motivovat firmy, aby spolupracovaly se skolami a davali sanci studentum vydelat.
Je dost nebezpečné pouštět mladé lidi do života s reálným dluhem. Takhle si zvyknou být zadlužení a to je teďka celkem kontraproduktivní.Podivej se jak to dneska funkuje. Vylezes ze skoly, najdes si praci a stavis se na vlastni nohy ? Hned resis problemy okolo bydleni a hned se zadluzis a nevis ani jak. A jaky je to prinos ? Pozitivni, protoze maji jednu zivotni starost vyresenou, nyni ji jenom dorvnavaji ( zplaceji ). Stale je to lepe, nez kdyby na nich ryzoval nekdo, kdo je vykoristuje na podnajmu.
Co treba brigady ? Za 2 mesice si musi kazdy vydelat dost na dalsi rok. Jinak se muzes zapojit do prace na tve domovske katedre.Jen za předpokladu, že si v současné době už nevydělává třeba na bydlení v místě university. Zajímavý tahle možnost výdělku na mé univerzitě nebyla skoro vůbec zmiňována a i když jsem se vedoucího bakalářky/diplomky ptal, tak prej nic není.
Omezeny pristup. Uz chci videt nekoho, kdo by se vydal touto cestou. Da ti to, na co mas narok a jestli se ti to nelibi tak vypadni. Proc by si kazil sve jmeno a degradoval uroven ? Stejne bez diplomu ti to je k nicemu a k diplomu ti staci i trojky.No trochu jsem přeháněl to přiznávám, ale i já bych požadoval zjednodušení výuky (když si to platím). Třeba bych si klidně zrušil tělocvik, na co taky...
Todle je na zalobu za diskriminaci na zaklade pohlavi. Soud by ji musel vyhovet.No tak třeba tohle je na hraně
Co takhle presunout vetsinu penez ze skolneho do stupendijniho fondu. Pak by se mohlo zvetsit stipendium i pocet studentu, kterym je vyplaceno.Nápad je to dobrej, ale otázka zda se tak opravdu stane.
Podivej se jak to dneska funkuje. Vylezes ze skoly, najdes si praci a stavis se na vlastni nohy ? Hned resis problemy okolo bydleni a hned se zadluzis a nevis ani jak. A jaky je to prinos ? Pozitivni, protoze maji jednu zivotni starost vyresenou, nyni ji jenom dorvnavaji ( zplaceji ). Stale je to lepe, nez kdyby na nich ryzoval nekdo, kdo je vykoristuje na podnajmu.No právě mají o starost víc. Budou muset splácet bydlení + studentskou půjčku. Taky jak už tu někdo psal tu bude po mnoho let zajímavé konkurenční prostředí mezi těma co musí splácet a těma co ještě splácet nemuseli. Takže splácející budou znevýhodněni jak splácením, tak méně financemi na konkurenční boj.
Zajímavý tahle možnost výdělku na mé univerzitě nebyla skoro vůbec zmiňována a i když jsem se vedoucího bakalářky/diplomky ptal, tak prej nic není.Chyba skoly. Predpokladam, ze po zavedeni skoly bude toto jeden z dulezitych parametru, podle ktereho se budou studenti rozhodovat kde dale budou pokracovat.
No trochu jsem přeháněl to přiznávám, ale i já bych požadoval zjednodušení výuky (když si to platím). Třeba bych si klidně zrušil tělocvik, na co taky...Telocvik nechat, vzdyt je to jeden z nejjednoduchsich predmetu. Navic si vyberes sport, ktery te bavi a ten navstevujes. Ma predstava zjednoduseni je trochu jina.
Nápad je to dobrej, ale otázka zda se tak opravdu stane.Otazka pro politiky. Ja toto povazuji za nutnost, jinak to skolne bude vyuzivani studentu. Navic bych na kvalitu stipendijniho fondu navazal vysi dotaci i vysi skolneho.
Chyba skoly. Predpokladam, ze po zavedeni skoly bude toto jeden z dulezitych parametru, podle ktereho se budou studenti rozhodovat kde dale budou pokracovat.Jako jít na jinou univerzitu? Jo chtěl jsem, ale kolej bych neutáhl. Štěstí, že je univerzita 30min pěšky od baráku.
Telocvik nechat, vzdyt je to jeden z nejjednoduchsich predmetu. Navic si vyberes sport, ktery te bavi a ten navstevujes. Ma predstava zjednoduseni je trochu jina.Heh kdyby se nebral jakože o nic nejde, tak bych se nedivil, kdybych ho nedal
Otazka pro politiky.I have a bad feeling about this
Telocvik nechatCo kdyby studující uvažoval jako „když si platím vzdělání v oboru, proč mě nutí platit si i zahrnuté hovadiny“?
A vsichni krici, ze tu nikdo neni , kdo by makal rukama.Kdo? Kde?
aby zbytečně neprodlužovali studium, nepřecházeli z jedné školy na druhou podle nálady apod.Tohle uz resi stavajici system - uz ted se plati poplatek pri studiu protazenem o vic nez jeden rok (a pocitaji se do toho i predchozi neukoncena studia), na MFF UK je to cca 3 kKc mesicne.
usmolenych 60.000 coz jsou dva mesicni platy, je nekde chybaAno stala, máte na vstupu špatná data. ;)
Studenti školu vyjdou a pak jim zpravidla nastane období, kdy potřebují peníze úplně nejvíc - platí si hypotéku, leasing auta, jdou na mateřskou... Horší životní období pro zatížení nějakou platbou opravdu těžko kdo vymyslí.Úplně s Vámi souhlasím. Po studiích většina lidí řeší zajištění bydlení, zabezpečení rodiny a spoustu podobných věcí. Určitě jim 60 000 dluhu (x2 pokud mají oba VŠ) nepomůže. Navíc čerstvý absolvent nemůže čekat, že po nástupu do práce dostane ihned plnou mzdu jako ostatní zaměstnanci.
...výměnou za možnost blahobytu v budoucnu...Slyšel už jste někdy o "ztracené generaci"? Zdá se, že asi ne.
Takže sorry, tyhle kecy o tom, že to nejde neberu.Mě to přijde spíše jako kecy někoho, kdo nevidí za hranice svého oboru a svého životního příběhu.
Protože já právě toto již rok dělám, a když někdo říká, že to nejde a je to neúnosné...Předpokládám, že jako většině absolventů prvního ročníku je Vám 19-20 let a zcela podle normy jste se s čerstvou maturitou v kapse zařadil do menšiny s alespoň průměrným platem. Takže je to jistě pro každého zopakovatelná zkušenost. Navíc se zcela upřímně se obávám, že Váš zcela běžný život pro každého je na úkor kvality studia. Osobně bych spíše uvítal, když třeba lékař, co mě bude operovat se na to těch šest let soustředil.
Pro info je mi 28 let, už jsem dříve 6 let studoval na MFF a teď studuji dále na jiné škole, v prvním ročníku.Ano, něco takového jsem předpokládal. V tom byla i má pointa. Když je člověk v (rozumně placené) práci již zaveden, tak zaplatit pár desítek tisíc za rok bny neměl být až tak zásadní problém. Ale říct, že každý mladík/mladice s ještě mokrým maturitním vysvědčením si to může z fleku dovolit je podle mě mimo.
Navíc je více než patrné, že pro tebe platba za studium = koupení si titulu.Moc by mě zajímalo z čeho. Osobně spíše považuji vzdělání za jeden z klíčových oborů(podobně jako soudy, zdravotnictví, policie, dopravní infrastruktura...) funkční společnosti a proto věřím, že páteř systému by měla být veřejná a obecně dostupná. Vedle toho ať si klidně existuje korporátní sféra pro ty, kdo preferují její služby. I když v zásadě máte pravdu. Všude na světě se dá koupit si titul z ktrékoliv školy, liší tak nejvýše cena. Tím se si celkem jistý.
pokud by to mělo za následek, že chytří a schopní studenti na studium nedosáhnou
Tato skupina by měla být ještě více stimulována formou stipendií. Tak, jako je to na západě. Tedy ne že jako stipendium dostanou ti nejlepší cca 1/10 ceny semestru (vlastní zkušenost z MFF), ale zaplatí se jim velká část studia, těm nejlepším celé. Tento přístup bych zvolil já.
Napriklad na kvalitnejsi system tvorby rozvrhu aby se neopakovalo, ze mi vypsali prednasky ze dvou kurzu v tu samou dobu.Heh aby za ty peníze nekoupili akorát nějaký hezký předražený systém v javascriptu
jeho problem nikoliv jehoTak koho (fakt bych to rád věděl
Je teprve pár týdnů od voleb a někteří studenti už chtějí protestovat proti zavedení školného na vysokých školách. A jsou to přesně ti studenti, kteří volili strany, které školné měli ve svých volebních programech.To je velice trefné pozorování. Studenti jsou úplně stejní debilové jako všichni ostatní, takže mě vůbec nepřekvapuje, že program stran neznají nebo nechápou. Nemají zkušenost z minulosti (nevědí, co říkala ODS před minulými volbami a co pak dělala) Navíc jsou dost snadno manipulovatelní, musí být in atd. Každý ví, že volit Paroubka není in. Ono je to dokonce mnohem směšnější než se to zdá na první pohled. Pravicoví soudruzi totiž nyní začali nahlas říkat, že zvýší DPH. Přiznejme, že někteří z nich to říkali už před volbami, sice tiše, ale říkali. V programu žádné stran to ale nebylo, tak blbí zase nejsou. A proč je to zajímavé právě pro studenty? No protože právě oni patří mezi tu nejpostiženější skupinu (jako všichni nízkopříjmoví). Když já jsem byl student, tak moje náklady tvořily především výdaje za ubytování, jídlo a dopravu. Ale také skripta, knihy nebo kulturní akce (koncerty, divadlo..). Kromě ubytování zdraží vyšší DPH každou z těchto položek. Zvolili si to sami, já jim to opravdu ze srdce přeju.
To fakt komedie, cist vas konservativce.
Tak pan Smolik ctrnact dni po volbach ocenuje, ze pravicove strany uvazuji o zvyseni duchodu. Ale hlavne ze jsme vymetli Paroubka s rozhazovacnym 13. duchodem a nastoupila vlada rozpoctove odpovednosti.
Vase teorie danoveho perpeta mobile ma jednu chybu. Pokud si obcane budou kupovat godhaj, tak bude mensi danovy vynos. Resenim samozrejme je napalit DPH tak, aby se patricna suma penez vybrala i na godhajich, takze nikdo neusetri. Mimochodem, jaktoze u dani z prijmu nemuzete usetrit nic? Bude zakazano kupovat godhaj? A co nasadit vyssi pracovni tempo a tim vykompenzovat narust primych dani, to se take nesmi?
To skutecne neni, 13. duchod byla jednorazova zalezitost, tahle kompenzace by byla nafurt (resp. nez to zkrachujou). Evidentni bod pro setriveho Necase, ze.
Jaky ulejvani dani? Usetrim tim, ze budu min utracet, ne? Je jedno, jestli mi stat veme stejnou castku na DPH nebo na dani z prijmu, kupovat gothaj budu muset tak nebo tak.
LOL, to jsou perly. Tak po usilovnem presvedcovani, ze nizsi dane motivuji k vyssim vykonum, protoze prace neni trestana, se najednou dozvidame, ze vyssich vykonu jednotlivec ze sve vule v podstate nemuze dosahovat.
Nerikal jsem, ze se napali DPH jen na gothaj. Napali se celkove cislo, aby se proste vybralo, kolik je potreba.
Podivejte, jestli chtej soudruzi udelat do duchodoveho systemu diru zvici 40 mld. rocne a financovat ji ze zvysene DPH, tak tech 40 mld. musej vybrat a vy si s nicim nepohrajete. Pokud jsou na MF chytri, tak sazbu nastavi tak, aby to, co potrebuji nahrabat, vybrali i kdyz lidi prejdou z kaviaru na gothaj. Pokud tak chytri nejsou, tak sazbu zvysi ve druhem kole.
Krom toho, ze to co pisete jaksi odporuje skutecnosti, tak ty propagovane teorie o zvysovani pracovniho nasazeni pomoci nizsich dani se tykali dani FO.
Studenti jsou úplně stejní debilové jako všichni ostatní, takže mě vůbec nepřekvapuje, že program stran neznají nebo nechápou.Skolne je jenom jedna polozka v programu - i kdyz se skolnym nekdo nesouhlasi, klidne muze stranu zvolit kvuli zbytku programu. A mnoho lidi take volilo pravici, aby zabranili vlade CSSD a komancu (tj. volili mensi zlo).
Nemají zkušenost z minulostiTo je fakt... ale i tak podle me zvolili lepe nez mnozi co tu zkusenost maji.
Zvolili si to sami, já jim to opravdu ze srdce přeju.Dik. Tech 10% z nadprumerneho platu zas takova katastrofa neni.
Dik. Tech 10% z nadprumerneho platu zas takova katastrofa neni.Asi byste se divil, jak někteří z dané skupiny pláčí nad každým procentem (odvodů). Více než si myslíte. ;)
A taky se mi nepoškodil růst osobnosti.
Let the flame begin! ^___^
Nebo to udelat tak, aby skolne platila jenom 1/3 studentu s nejhorsim prospechem.
To školné ale nepokryje ani zdaleka náklady na studenta, to je jen takový příplatek, něco jako regulační poplatky ve zdravotnictví.Je pravda, že vzdělání je nebezpečné a mělo by se regulovat. Ještě prokádrovat, aby se k němu nedostali podvratné živly, ne?
Vzdelani neni dobrou investici jak tady mnozi tvrdi.
Pokud se člověk tím vzdělá...? Tzn. nabyde vzdělání?
Je to iluze z minulosti kdy univerzitni titul byl zarukou dobreho prijmu. Dneska kdy doktor bere stejne jako elektrikar je to k smichu.
Jistě. On ten historik, matematik-teoretik nebo filosof asi nikdy nebyli milionáři (vesměs). Otázkou je, zda je příjem ukazatelem hodnoty (nikoliv v ekonomickém slova smyslu).
Školné by mělo být spojeno též s produkty bank, které u nás zatím naprosto chybí. Studentská půjčka v českém stylu je výsměch, který se neliší od půjčky pro nestudujícího člověka v normálním pracovním poměru. Skutečná studentská půjčka (kterou mají například v USA) poskytuje rozumné záruky a pojištění pro případ ztráty zdraví, trvalé pracovní neschopnosti a dalších rizik. To znamená, že když někdo například vystuduje informatiku a půl roku po ukončení školy oslepne, nebude mu nikdy klepat na dveře exekutor a vymáhat nějakých 500 Kč měsíčně nebo kolik se tady navrhuje.
V případě zavedení (opravdových) studentských půjček jsem jednoznačně pro zavedení školného.
Ti, kteří o kvalitní studium skutečně stojí a budou se snažit a skutečně vzdělávat, budou odměněni stipendiem, které jim náklady vynahradí.Opět přerozdělování. Jedněm brát a druhým dávat. Snaha dosáhnout „spravedlnost“. Přitom je obvykle lepší nedělat nic, Laissez-faire. Většinou tyhle „osvícené“ zásahy shora víc ublíží než pomůžou.
Bavíme se tady o vysoké škole, a to by měl být nadstandard.No někdo by se mohl hádat, že mít v zemi co nejvíce vysokoškolsky vzdělaných lidí obecně ekonomicky prospěšné a v zájmu země. Ostatně požadavky na VŠ vzdělání se rozšiřují stále do dalších a dalších profesí. Dobře nebo špatně? Je to tak.
Proto bychom neměli považovat vysokoškolské vzdělání za „nadstandard“, ale spíš za standard.
Opět: Je rozdíl mezi vzdělaný a vystudovaný. Pokud, střelím, 80 % populace na to vzdělání nemá, je nesmysl snažit se, aby byli vystudovaní. Naopak má smysl snažit se, aby těch 20 % mělo co nejlepší vzdělání.
Pokud, střelím, 80 % populace na to vzdělání nemáAle co je to má/nemá? Kde je ta hranice? Člověk nemusí být geniální matematik nebo fyzik, přesto ho ta škola posune o hodně dál a zvýší jeho „prospěšnost pro společnost“. Navíc nadměrná vzdělanost není až takový problém, i kdyby se to s tím vzděláním „přepísklo“ vždycky můžeš jít dělat méně kvalifikovanou práci*, ale naopak je to už horší – doplňovat si vzdělání ve vyšším věku je daleko těžší, někdy i nemožné. *) důkazem, že to jde jsou třeba Ukrajinci pracující u nás. A neříkej, že Češi by takovou práci nedělali a ohrnovali nad ní nos. Co jiného by jim zbývalo? Žádná práce není podřadná a pokud za ní někdo platí, tak je dobrá – člověk si vždycky vybírá to nejlepší, co je k dispozici, a když nic jiného není, tak se nedá svítit. Když bude volné místo ředitele v s.r.o.čku tak vezmeš to a nebudeš se deptat tím, že jsi mohl dělat ředitele v desetkrát větší akciovce. Když bude nejlepší volné místo práce řidiče autobusu, tak budeš prostě dělat řidiče. Vždycky je to relativní, vždycky může být líp, ale i hůř.
Naivní. Na západ od nás mají nezřídka problém s tím, že ty "méně kvalifikované" práce nemá kdo dělat.To je ale pseudoproblém, který vytvořili socialisti a jejich „stát blahobytu“. Jasně, že lidi radši půjdou na pracák pro dávky, pokud mají tu možnost, než aby dělali „podřadnou“ práci.
Nedostatek mj. řemeslníků. (Navíc to IMHO vyžaduje poněkud jiný druh kvalifikace než VŠ.)Jistě, ale pořád je reálnější rekvalifikace na řemeslníka než na jaderného fyzika nebo architekta. Hlavní je ale pružnost systému, lidi jdou na školu s nějakým očekáváním platu v daném oboru, pokud se ty platy budou pružně měnit, víc lidí se půjde věnovat řemeslu, protože uvidí, že za to dostanou slušný plat – když se ale tyhle platy udržují nízko, považuje se to za podřadnou práci a naženou se na ty místa „importovaní“ cizinci*, což sníží mzdy na úroveň třeba Ukrajiny – pak se nelze divit, že je těch řemeslníků „málo“. *) protože našinec tu práci „nechce“ dělat – ale to jsou jen kecy – viz výše – on ji nechce dělat, protože může jít pohodlně na pracák, socialistický stát ho k tomu přímo motivuje. Navíc levicovým politiků se tihle „nezaměstnaní“ náramně hodí, jsou to skvělí voliči, závislí na státu a zvyklí na dávky, nechají si na slibovat kde co a poctivě hlasují.
To je ale pseudoproblém, který vytvořili socialisti a jejich „stát blahobytu“. Jasně, že lidi radši půjdou na pracák pro dávky, pokud mají tu možnost, než aby dělali „podřadnou“ práci.
Ne. Prostě není kvalifikovaný dělník či řemeslník, jsou jen kvalifikovaní ekonomové, politologové, turistologové a podobně. A ti se nějak nechtějí rekvalifikovat...
Hlavní je ale pružnost systému, lidi jdou na školu s nějakým očekáváním platu v daném oboru, pokud se ty platy budou pružně měnit, víc lidí se půjde věnovat řemeslu, protože uvidí, že za to dostanou slušný plat – když se ale tyhle platy udržují nízko, považuje se to za podřadnou práci a naženou se na ty místa „importovaní“ cizinci*, což sníží mzdy na úroveň třeba Ukrajiny – pak se nelze divit, že je těch řemeslníků „málo“.
Ano? Tak si zjisti, na kolik si u nás (konkrétně třeba v okolí Vyškova) může přijít dobrý cukrář. (Hint: Je to fakt hodně.) Ale... cukráři nejsou. Totéž platí i pro jiné profese téměř kdekoliv.
A ti se nějak nechtějí rekvalifikovatA proč asi nechtějí? Protože mají jiné lepší příležitosti – buď můžou být na pracáku (tzn. můžou za to socialisti a jejich štědré dávky) a nebo mají lepší nabídky k práci – pokud je někdo dobrovolně zaměstná a vyplácí je, znamená to, že jsou tam potřeba. A pokud lidi na práci řemeslníků chybí, znamená to, že tato práce je podhodnocena. Na to musí zareagovat trh – zaměstnavatelé musí nabídnout vyšší platy (pokud ty lidi skutečně potřebují, ať je zaplatí) a pak se najednou i objeví zaměstnanci ochotní tuhle práci dělat. Není na tom nic složitého, jen věc nabídky a poptávky. Současná situace je pravděpodobně nespravedlivá a proletáři berou zřejmě méně peněz, než je skutečná tržní cena jejich práce – to by se mělo změnit – ale ne tak, že někdo napaří daně „milionářům“ a zadotuje pracovní místa pro řemeslníky – ta změna musí přijít na základě nabídky a poptávky: „Chcete víc dělníků? Tak je zaplaťte.“
No a když je z dotyčného jednou ten politolog nebo rekreolog, je mu daleké jít kydat hnůj nebo péct dorty.když ho jako politologa nebo rekreologa nikdo nezaměstná, tak má na výběr
Možnost čtvrtá -- bude pracovat jako úředník.Opět problém, který neexistuje sám od sebe, přirozeně – ale je způsobený státem (teď nepíšu, že za to můžou socialisti, protože i za „pravicové“ vlády může bujet byrokracie, byť méně).
Přeji příjemnou válku s větrnými mlýny.Můžeme třeba při volbách zohlednit, jak se která strana staví k zbytečným úřadům.
Možnost čtvrtá -- bude pracovat jako úředník.To spadá pod možnost 1.
a půjde jinak, za lepšímCož by znamenalo, že to s nabídkou kvalifikovaných míst není tak zlé a že jsou tihle lidé potřeba. To je přeci dobře, ne?
nemyslím, že je zase takový rozdíl mezi schopností split zadaný úkol při zkoušce, a jeho ohodnocením.
myslím si, že znát studijní výsledky uchazeče se hodíUž teď můžeš ukazovat index, v tom není problém. Někde se známky hraje*, ale většinou ne, protože zaměstnavatelé vědí, jak to se známkami je. Jo prospěchové stipendium může být fajn přilepšení nebo drobná pochvala, ale nedělal bych z toho „existenciální“ záležitost, která bude rozhodovat o tom, kdo bude studovat a kdo ne – ta přesnost, resp. vypovídací hodnota je nedostatečná** (jestliže na základě toho někdo dostane přilepšení ač by neměl, nebo naopak někdo nedostane ač by měl, není taková tragédie, ale pokud by to rozhodovalo zda bude nebo nebude studovat nebo šlo o hodně peněz, už to taková sranda není). *) např. v některých „masokombinátech“, kam berou lidi z naší školy, řeknou si přesně školu/obor a minimální průměr, pak máš teprve šanci projít do dalšího kola. **) ze stejných důvodů tě nevezmou do práce na základě toho, že máš jedničky…
Ale ono se stává, že ti takovou práci nedají, protože v popisu pracovního místa je uvedeno, že hranice platu je tam a tam, a požadované vzdělání = základní škola do 5. třídy. Kdyby si vzali vysokoškoláka, nejenže by neměli záruku, že nemá levý ruce, ale museli by se třást kdy si to rozmyslí a půjde jinak, za lepším, když má ten titul. Zaměstnavatel musí koukat taky na personální stabilitu.Taky můžeš ten titul zamlčet
No někdo by se mohl hádat, že mít v zemi co nejvíce vysokoškolsky vzdělaných lidí obecně ekonomicky prospěšné a v zájmu země. Ostatně požadavky na VŠ vzdělání se rozšiřují stále do dalších a dalších profesí. Dobře nebo špatně? Je to tak.Tlak no co nejvíce "vyskokoškolsky vzdělaných" lidí je tu už teď. A vede to jen k tomu, že úroveň VŠ vzdělání výrazně klesá. Nechce se mi teď hledat přesná čísla, ale když bylo dřív absolventů VŠ třeba 20% nejlepších a dnes to má být 70%, tak nutně musí dojít ke zmenšení požadavků na dosažení titulu. To jsem si nevymyslel, to vám řekne každý, kdo učí na rozumné vysoké škole. Tyhle řeči o tom, že vysoká škola znamená div ne záruku na dobré pracovní místo, nakonec vedou k nesmyslné expanzi jednodušších vysokoškolských oborů (ty historie apod.). Budeme tu tedy mít hromady VŠ vzdělaných lidí, kteří budou stejně muset pracovat mimo obor, v podstatě nekvalifikovaně. Neříkám, že se mají všechny humanitní obory rušit, potřeba jistě jsou, problém je v obrovském počtu lidí, kteří se na tyto obory hrnou a školy je přijmou. Současně s tím u některých oborů skoro zaniká učňovské školsví, přitom je o ty absolventy zájem. Takový šikovný řemeslník (elektrikář, soustružník) si vydělá až překvapivě hodně. A aby se absolventi politologie potom rekvalifikovali na elektrikáře, to snad nemůže nikdo myslet vážně.
Ale po volbách jsem získal určitý optimismus, takže věřím že je šance, že se to nestane. Nelze se pořád dívat do minulosti, jak se věci děli dříve. Je potřeba koukat především do budoucnosti, jak by se to mohlo dělat lépe.To bude tím, že jste ten optimista. Já tam kromě (pro mě) nečitelných VV vidím pořád vesměs ty samé typy. Proč by se zrovna teď (notabene když jsou na koni), měli vnitřně přerodit a začít se chovat zásadně jinak/lépe? Ne že bych si to nepřál, jenom v realitě nenacházím oporu, abych v to doufal, natož tomu věřil.
Nečas je mi sympatickýO tom to je. Odchod Paroubka a Topolánka vítám. Pomůže to politické kultuře. Zlepší se forma, to je dobře – ale nedělám si iluze, že se zlepší obsah politiky. Ten totiž nesouvisí až tak s těmi hlavouny, kteří se prezentují veřejnosti, ale spíš s těmi lidmi v pozadí a ti se bohužel nezměnili.
Tady ma nekdo kratkou pamet, minimalne pri kauze Cunek slechtic ukazal, ze je "pragmatik". Aktualne napr. souladu s ucenim bratra Kalouska trva na ekologicke zakazce (takze neni pochyb o tom, kdo ridi koho).
Nebylo by lepší, kdyby studentům těch 100 000 zůstalo a oni mohli snáz vyrazit třeba na prázdniny na jazykový pobyt? Nebo si za to koupit lepší učebnice podle svého uvážení? Nebo si zaplatit přístup k placeným zdrojům na internetu**? Nebo nemuset chodit na brigádu, dělat podřadnou práci mimo obor, a mít víc času na poctivé studium? Nebo si zaplatit nadstandardní kurzy, klidně je může pořádat škola. Nebo odborné certifikáty.
To je hrubě naivní pohled. Takových, kteří by to využili tímto způsobem je podle mě drtivá menšina. Neboť mladí jsou obecně nezodpovědní. Což je mimochodem jedna z věcí, kterou by je vysoká škola jako vedlejší efekt měla naučit. Mladí to radši prochlastají, koupí si mašinu nebo auto, hadry, atd. atd. To je zkrátka fakt. A ti, kteří by to tímto způsobem využili, těch se problém týkat nebude, neboť jim se peníze vrátí formou stipendií.
Tiskni
Sdílej: