abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Švýcarská AI centra EPFL, ETH Zurich a CSCS představila otevřený vícejazyčný velký jazykový model (LLM) s názvem Apertus. Vyzkoušet lze na stránce Public AI Inference Utility.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 17:22 | Nová verze

    Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | IT novinky

    Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Komunita

    Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | Komunita

    Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Nová verze

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.9. 20:44 | Komunita

    openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.

    lkocman | Komentářů: 0
    3.9. 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    3.9. 11:55 | IT novinky

    Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    3.9. 11:33 | Humor

    Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti

    … více »
    Gréta | Komentářů: 130
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
    Celkem 142 hlasů
     Komentářů: 11, poslední včera 16:12
    Rozcestník

    Linuxový koláč

    4.8.2008 15:11 | Přečteno: 1414× | Ani zbla

    Asi tak před měsícem prolítla linuxoidní částí internetu zpráva, že Linux během června posílil o 0.12 procentního bodu na 0.80% (dle marketshare.hitslink.com). To mě zaujalo, že by konečně rok linuxového desktopu? Opravdu si myslím, že současné distribuce mají na to pár procent ukousnout. Podpora hardware se zlepšila, přístup k uživatelům taky. Do toho Windows Vista, které ukázaly spíš nevýhody komerčního vývoje než výhody.

    Proto jsem se celkem nemohl dočkat konce července, abych se dozvěděl jak to s tím růstem doopravdy je. No, těch 0.12 byl výkyv, za červenec se podíl zvedl o 0.02 procentního bodu, tedy na 0.82%. Čísla jsou to mírně srandovní, ale nikoliv beznadějná. Už to, že červnový nárůst nebyl následován propadem, je pozitivní. A navíc, můžeme říct, že podíl Linuxu se za poslední měsíc zvedl o 2.5% a že za deset let budeme mít 16% (0.82 * (1.025**120)). (Poslední věta je pro pobavení, takhle extrapolovat, to je jako koukat na letadlo nad Prahou a představovat si, že za 30 minut narazí do Matterhornu.)

    No zkrátka to vypadá tak, že lidi toužící po výjimečnosti k FreeBSD ještě pár let utíkat nemusí.

           

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.8.2008 15:29 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Nedávno jsem viděl nějakou statistiku, že v Británii mají 2-3% prodaných PC v sobě Linux.
    freshmouse avatar 4.8.2008 15:50 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Když jsme před asi šesti lety kupovali počítač, bylo na něm jakési SUSE. Samozřejmě jsme si tam (v servisu) nechali dát místo toho Windows 98...
    andree avatar 4.8.2008 16:03 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    to je dost smutne, davat v roku 2002 na komp windows 98 :-D
    freshmouse avatar 4.8.2008 16:07 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    To je smutné v kterémkoli roce. ;-)
    Luk avatar 4.8.2008 16:10 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Občas k tomu jsou dobré důvody. Např. když tam má běžet klient k informačnímu systému, který v novějších verzích Windows nefunguje, upgrade na novou verzi systému stojí pár milionů a kromě podpory novějších Windows nepřinese nic nového.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Dalibor Smolík avatar 4.8.2008 16:39 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Já mám scanner (Primax Colorado) někdy z roku 1996, stál tenkrát spoustu peněz. Ve WXP jsem jej nerozběhal, o Linuxu nemluvě. Takže jej mám teď na chalupě, na jednom (téměř) vyřazeném stroji s W98 ..
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    5.8.2008 08:48 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Mám ten skener taky, pod WXP mi chodí, ale dlouho jsem googlil, až jsem našel nějaký soubor, který jsem dokopíroval do win a od té doby to začalo chodit korektně. Podrobnosti si nepamatuju, ale asi by se to dalo nahledat znovu
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    Grunt avatar 5.8.2008 22:30 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Ten mám taky a potvrzuji, že na XP funguje. Sice divně, ale funguje. Mám dokonce pocit, že jsem ho viděl na listu podporovaného železa SANE.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Dalibor Smolík avatar 6.8.2008 01:04 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Zajímavé. Budu tedy zkoušet :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    andree avatar 4.8.2008 18:06 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    a potom clovek vidi modre obrazovky v bankomatoch, ze procesu dosla virtualna pamat atd. :o))
    Luk avatar 4.8.2008 20:40 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Na bankomaty desktopový systém nepatří (tím myslím jakýkoliv, ne jen parodii na OS nazvanou Win98)!
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    andree avatar 4.8.2008 21:33 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    don't tell me...
    kotyz avatar 5.8.2008 00:28 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Ja je pouzival este v roce 2003. Dokonce sem na tom kompu pod nima delal i muziku. A mel sem je 3 roky bez reinstalace (ale ten posledni rok uz to bylo fakt peklo).
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    alblaho avatar 4.8.2008 15:50 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    No to je klidně možné. Někde se ty nové stroje s Linuxem brát musí. I když na nějaké části z nich díky síťovému efektu Windows ten Linux nepřežije.
    Cubic avatar 4.8.2008 15:51 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    asi tady, me se to zada podezrele moc. A i kdyby tak by me zajimalo kolik instalaci zustane a nebude nahrazeno windows.
    Vsiml jsem si ze, tesco a nejake eshopy meli v nabidce linux u nejlacinejsich pocitacu, eee se urcite taky pocita, kolik toho proda dell v UK jsem nikde nezaregistroval. Jinak bych rekl, ze linux je v cechach rozhodne popularnejsi. Tady si lidi co nemaj radi MS a Windows porizujou apple :)
    Heron avatar 4.8.2008 17:30 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Jestli je to stejně kvalitní linux, jak se dává v česku (no name distro bez ovladačů a po bootu vyžadující login - bez grafiky), tak je to medvědí služba.
    Grunt avatar 5.8.2008 22:31 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Jestli je to stejně kvalitní linux, jak se dává v česku (no name distro bez ovladačů a po bootu vyžadující login - bez grafiky), tak je to medvědí služba.
    Heh, tady měl asi někdo ti čest s Acerem, že?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Heron avatar 6.8.2008 07:19 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Nejen. BQSLevi (dnes ED), to dávalo do sestav také. Holt české řešení problému "neprodávejte nahý počítač". Šoupne se tam cosi (na workstejně jsem měl FreeDOS), zákazník si tam stejně dá přepálené Windy :-(. Kdyby tam dali plnou instalaci linuxu a po bootu by se před uživatelem otevřela plocha se známými app na ploše, možná by to alespoň vyzkoušel. Takhle řekne linux sucks, přeformátuje to na NTFS a první co udělá je, že vypne aktualizace.
    Jendа avatar 6.8.2008 12:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Jo, jo, Acer :-( Ale Linpus jsem nahradil Ubuntu. Dokonce funguje i suspend a wifi. Instalace trvala asi hodinu včetně rozjetí ndiswrapperu. Proč tam vlastně nedají Ubuntu?
    Grunt avatar 6.8.2008 12:56 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Na druhou stranu je alespoň HW Linuxově kompatibilní. Já osobně rozebírám otcův „šrot“ a potají měním součástky s mým strojem.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    freshmouse avatar 4.8.2008 15:46 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Většina lidí, co znám, zůstává u XP. A jsou to jak IT profíci, co by znalostmi do kapsy strčili většinu z nás, tak uživatelé typu BFM (běžná Frantova máma). Přitom zrovna mně ty Visty připadají (nikdy jsem je naživo neviděl, takže soudím dle obrázků) celkem na dobré cestě, co se týče použitelnosti. Samozřejmě bych je za GNOME nikdy nevyměnil, ale aspoň vzdáleně se mu blíží. :-)

    Nicméně pochybuju, že by z toho "Linux" mohl vytěžit hodně procent koláče, protože to, že není zájem o Visty, neznamená, že není zájem o Windows.

    A jinak nerozumím výrazu "které ukázaly spíš nevýhody komerčního vývoje než výhody". Jak to, oh_my_god, souvisí s komerčností? Zdá se snad, že by např. Apple, Oracle, Red Hat nebo i další firmy nějak trpěly tím, že jsou komerční? Obávám se, že nikoli.

    Jestli Visty něčím trpí, je fakt, že většině uživatelů nestojí za námahu se vůbec zajímat o instalaci. Podívejte se na Apple. Ten kdyby řekl, že v příští verzi OS X změní jeden pixel na tapetě, tak uživatelé začnou masturbovat jak diví a po vydání nového OS X mohutně ejakulují do diskuzních fór... TAKHLE se dělá byznys.

    Kdežto reklama na Windows vyvolala spíš posměch...
    freshmouse avatar 4.8.2008 15:51 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Mimochodem, dlužíš mi koláč. Po přečtení nadpisu jsem začal myslet na jídlo... :-(
    alblaho avatar 4.8.2008 16:10 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    A jinak nerozumím výrazu "které ukázaly spíš nevýhody komerčního vývoje než výhody". Jak to, oh_my_god, souvisí s komerčností? Zdá se snad, že by např. Apple, Oracle, Red Hat nebo i další firmy nějak trpěly tím, že jsou komerční? Obávám se, že nikoli.
    No to bylo myšleno tak, že vývoj OSS je takový organický. Lidi to píšou v podstatě pro sebe a tak z toho leze produkt, o který někdo stojí. Nevýhodou je demokratická roztříštěnost, kdy se skvělé myšlenky rozpustí v záplavě průměrných.

    Komerční vývoj má tu výhodu, že pokud to někdo platí, může bouchat do stolu a nechat si to udělat jak chce. Když je to osvícený člověk, může vzniknout výjimečná věc, třeba relační databáze Oracle někdy v 80. letech nebo NeXT Step (předchůdce MasOXu). Problém je, když to vedení neustojí, spletou se. To se stalo v Moftu. První to psali v managed kódu (C#), pak to honem přepisovali do C++, výsledkem je produkt, co přišel pozdě, stál moc peněz a není nic moc.

    Neustáli to proto, že koule zpětné kompatibility co na noze vláčejí je už moc velká a Windows XP slušný systém postavený na WinNT jehož jádro bylo napsáno malým komerčním týmem schopných lidí.

    Windows jsou už moc velké, narazili na limity centralizovaného vývoje.
    freshmouse avatar 4.8.2008 16:17 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    No to bylo myšleno tak, že vývoj OSS je takový organický.
    Ano, často to je kompost. :-)
    Windows jsou už moc velké, narazili na limity centralizovaného vývoje.
    Myslím, že poslední věc, co MS trápí, je počet (schopných) vývojářů. Centralizovaný vývoj s tím nemá co dělat. Nehledě na to, i "komunitní" programy jsou většinou psány jedním hlavním týmem, který dělá 95 % práce.

    I ve své podstatě dobré projekty mohou trpět nezájmem. To nemá co dělat s vývojem.
    4.8.2008 16:25 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    On je totiž rozdíl mezi vývojem komerčním/nekomerčním a otevřeným/uzavřeným, v podstatě to jsou ortogonální vlastnosti. Vývoj u MS je typicky komerční a uzavřený, ty různé velké modré, červené nebo zelené jsou spíš komerční otevřené.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    alblaho avatar 4.8.2008 16:55 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Myslím, že poslední věc, co MS trápí, je počet (schopných) vývojářů. Centralizovaný vývoj s tím nemá co dělat. Nehledě na to, i "komunitní" programy jsou většinou psány jedním hlavním týmem, který dělá 95 % práce.
    Jasně, podle zásady "jeden kopáč vykope příkop za hodinu, 3600 kopáčů za sekundu".

    Freshmausi, kolik semestrů softwarového inženýrsví máš za sebou?-). Produktivita velkých týmů jde dolů jako blázen. Komplexnost vývoje roste s rozsahem exponenciálně atd.

    Oni centralizovaně windows nevyvíjí, tedy nemají jeden repozitář s kódem, mají strom repozitářů. To protože pokud ti programátor rozbije trunk v průměru jednou za dva roky, tak s jejich počty programátorů by Windows nikdy nezkompilovaly :-). Nevýhodou samozřejmě je, že změny v odlehlých listech se zintegrují třebas až za půl roku. To musí být peklo :-)

    Osobně si myslím, že vývoj ala linuxové distribuce, kde je výsledný produkt seskládán z různých nezávisle vyvíjených programů má něco do sebe.
    freshmouse avatar 4.8.2008 18:33 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Samozřejmě, pokud vezmeš dvě tři stovky lidí a řekneš jim: "Udělejte tuhle stavovou lištu," tak asi nepochodíš...

    Jenže Windows obsahují velké množství (pod)projektů, takže při rozumném vedení není problém práci rozdělit. Ten vývoj je centralizovaný, když se na to díváš jako zákazník: "Tenhle SW dělal Microsoft." Když se na to ale mrkneš zevnitř, zjistíš, že je odpovědnost kaskádovitě přenášena na menší celky (týmy).

    Takže nemyslím, že by byl problém v tom, že by si týmy překážely. Oni to, stejně jako linuxové distrbuce, vyvíjejí určitě taky nezávisle.
    alblaho avatar 4.8.2008 20:13 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Pro představu, jak je to není problém si přečti tohle:

    http://moishelettvin.blogspot.com/2006/11/windows-shutdown-crapfest.html
    4.8.2008 20:38 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    Ono nejde jenom o to, ze by si ty tymy prekazely. Ve velkych firmach je ale take casto problem, ze spolu jednotlive tymy odmitaji spolupracovat (z ruznych duvodu). Coz se v Linuxu resi prave tou roztristenosti (coz neni nic jineho nez soutezeni).
    5.8.2008 08:31 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    ...při rozumném vedení není problém práci rozdělit

    To ne. Spis potom spojit :-)
    rADOn avatar 4.8.2008 16:44 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    A jinak nerozumím výrazu "které ukázaly spíš nevýhody komerčního vývoje než výhody".
    Ja tomu naopak rozumim az moc dobre. Co kdyby v nejakym uspesnym FOSS projektu bylo tolik kodu ktery slouzi jen zajmum vydavatele, nebo dokonce uzivatele umele omezuje ? Byl by vypiskan, forkovan, zapomenut. K cemu je uzivateli aktivace, podepisovani ovladacu, tiltbity a podobne volovinky ?
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    6.8.2008 09:49 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxový koláč
    stale je to len narast pocas letnych prazdnin, na jesen ked pojde kazdy do prace (do skoly) to klesne

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.