Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Tiskni
Sdílej:
1. Proč sis kupoval něco co jsi nechtěl?
2. Proč somruješ o právní zastoupení placené z našich daní?
3. wtf???
Rozhodně lepší než když je rozkradou politici.Jenomže to je zjevně přijato jako nutné zlo, se kterým jsme se smířili, takže ty miliardy jsme prostě odepsali a svou starost o šetření, budoucnost a nakládání s našimi těžce vydřenými a zdaněnými korunkami zredukovali na hlídání stokorun, která skončí v kapse "líných příživků", jako jsou důchodci, matky nebo postižení. A ještě se u toho můžeme dobře cítit, o kolik jsme lepší a úspěšnější než ta chamraď.
Ne, nemá.Coze? Sice nesmi prodavat neco co je zakazano zakonem (dovolenost) ale jinak muze kdokoliv prodavat cokoliv (nebo sem neco zase nepochopil?)
Ok, tak to opravuji na to, ze prodejce by mel dle meho nazoru mit pravo prodavat, co chce...Takze tvuj ideal je http://en.wikipedia.org/wiki/Corporatocracy ?
Ok, tak to opravuji na to, ze prodejce by mel dle meho nazoru mit pravo prodavat, co chce...Souhlasim. Pak by ale bylo reseni puvodniho problemu jednoduche - autor blogu by si nechal notebook a windowsy by nekomu prodal.
Vy jste schopen ve jménu ideologie jít i proti svým vlastním zájmůmNa tom nevidím nic špatného. Například jsou lidé (i zde na AbcL), kteří by mohli na fraudu s kreditními kartami, crackingu atd. vydělat spoustu peněz, nicméně morálně jim to nesedí a proto to nedělají (jdou vlastně proti svému zájmu vydělat peníze a nemuset pak pracovat). Jinak osobně nevím, jak se k této situaci postavit. Zrovna před týdnem jsem si koupil docela kvalitní notebook bez Windows. Ani nevím, jestli by měl stát zasáhnout, kdyby opravdu notebook bez Windows sehnat nešel - na jedno stranu je to opravdu monopol MS, na druhou stranu je to prostě zásah. V současné době má MS na platformě PC 98 % a vypadá to, že nabídka tomu odpovídá - tak 2 % notebooků bez Windows.
Zrovna před týdnem jsem si koupil docela kvalitní notebook bez WindowsTo bylo před týdnem. V Alze je aktuálně 0 13" notebooků bez OS, V Mironetu také 0, v CZC 1. :(
Proboha, snad nechcete srovnávat nezákonné machinace např. s kreditními kartami s tím, že se někdo domáhá svého zákonného práva?Všimni si prosím, na kterou přesně část tvého komentáře jsem v prvním odstavci reagoval. Použil jsem k tomu tag
<blockquote>
, do kterého jsem klíčovou větu vložil.
Přesně od toho tu stát je, aby v případě nutnosti zasáhl proti monopolu, křivícímu trh a znevýhodňujícímu zákazníky a potenciální konkurenci...Kde jsem toto ve svém komentáři popřel?
Vy ideologové "liberalismu" ze všeho nejvíc připomínáte komunisty, kteří nechtěli povolit ani drobné podnikání jen kvůli stupidní ideologii, ačkoliv bylo jasné, že by to všem jen prospělo....Tohle už je trošku lepší argument než „Vy jste schopen ve jménu ideologie jít i proti svým vlastním zájmům“ a ten chápu.
Na tom nevidím nic špatného. Například jsou lidé (i zde na AbcL), kteří by mohli na fraudu s kreditními kartami, crackingu atd. vydělat spoustu penězV tomto případě sis ty zájmy špatně zadefinoval.
No, teoreticky by sis mohl jako jeden ze svých zájmů definovat to, že jednáš v souladu se svým svědomím. Ale takhle bych to asi nebral – spíš: člověk má nějaké zájmy a na základě morálních pravidel se může rozhodnout, že za nimi nepůjde přes mrtvoly (např. přes ubližování jiným lidem).Já bych to tak bral, už kvůli occamově břitvě. Zahrnutí vlastní morálky do vlastních zájmů mi připadá přirozenější a jednodušší.
A taky si myslím, že je tu dost lidí, kteří by mohli využít svoje znalosti k ilegálnímu získání peněz/majetku a to i tak, že by se na ně nepřišlo, ale neudělají to jen proto, že jim to přijde špatné.Otázka je, co by dělali, kdyby se cítili 100% jistí, že se jim to nemůže nijak vrátit.
Já bych to tak bral, už kvůli occamově břitvě. Zahrnutí vlastní morálky do vlastních zájmů mi připadá přirozenější a jednodušší.Ale vždyť přesně o tom jsem mluvil - a lokiho morálka zahrnuje, že nebude kecat cizím lidem do toho, co budou prodávat (pozor, neříkám, jestli s tím souhlasím, nebo ne).
Otázka je, co by dělali, kdyby se cítili 100% jistí, že se jim to nemůže nijak vrátit.Jsou takoví, kteří by třeba nekradli ani potom.
Jsou takoví, kteří by třeba nekradli ani potom.Existenci takových nelze spolehlivě ani potvrdit ani vyvrátit. A kdo mluví o kradení?
Lokiho morálka je mi extrémně cizí už jenom proto, že (podle mě) nevychází z přirozenosti člověka a okolního světa, ale z nějaké zaslepené ideologie.Právě naopak – kdesi (ve vedlejším jeskyni, ulici, městě, zemi…) jsou dva lidé a dohodnou si mezi sebou nějakou směnu – proč bych jim měl do toho kecat? Proč bych se o ně měl vůbec starat? Vždyť ani nemusím vědět, že k takovému obchodu dochází. Tohle je přirozený stav. Naopak ten systém, který jim do toho chce mluvit a staví nad ně nějakou autoritu, ten je lidskou konstrukcí vycházející z nějaké ideologie.
V tomto směru mi přijde intelektuálně poctivější přiznat, že tomu věřím, takhle by se mi to líbilo... a nesnažit se to balit do hávu danosti, zákonitostí a samozřejmosti.Alespoň za sebe to tak vnímám a snažím se to tak prezentovat :).
Právě naopak – kdesi (ve vedlejším jeskyni, ulici, městě, zemi…) jsou dva lidé a dohodnou si mezi sebou nějakou směnu – proč bych jim měl do toho kecat? Proč bych se o ně měl vůbec starat?V takovém případě by ale správným řešením bylo jít prodejci osobně špatně dodanou věc reklamovat a v případě nevyhovění mu kamenem rozbít lebku. Tak nějak se to v těch jeskyních podobné spory řešily, ne?
Naopak ten systém, který jim do toho chce mluvit a staví nad ně nějakou autoritu, ten je lidskou konstrukcí vycházející z nějaké ideologie.Narozdíl od tebe nejsem toho názoru, že první přišla ideologie a pak teprve zákony. Ale nejspíš bude muset zůstat u názorů, protože zdroje z tak staré doby se budou hledat dost těžko.
Cože??? Domáháním se svých vlastních práv prý není možné zatěžovat daňového poplatníka? Na takový nesmysl jsi přišel kde?! Rád bych platil klidně dvakrát vyšší daně, kdybych měl jistotu, že se každý domůže svých práv. Právě od toho tu celý ten státní aparát je, aby se někdo, komu bylo ublíženo, mohl domoci svých práv. Vždy je to za peníze ostatních! Když mě někdo zmlátí, oloupí nebo podvede, musím snad platit za policii, aby ho zatkla, za soud, aby ho odsoudil a za věznici, aby ho laskavě držela od slušných lidí dál? To tedy nemusím! Právě proto si lidé organizují a platí útvary zvané státy, aby nemusel každý sám za sebe hrubou silou čelit jakési anarchii či jaké zřízení by bez států existovalo.
Rád bych platil klidně dvakrát vyšší daněTo lze?
Asi ne, protože od určité výše daní by pak člověku zbyl záporný čistý příjem. Ale pointa byla prostě v tom, že každý by měl mít možnost domáhat se svých práv, ať to stojí cokoliv. Samozřejmě tu nehájím zneužívání justice v jakékoliv podobě, ale v právním státě přece nemůže nikdo tvrdit, že se práva jednotlivce sice porušovat nesmí, ale „malicherným“ způsobem se to smí. No prostě se to nesmí. Bez výjimek.
Nejsem, ale to je lhostejne. Ja si na trhu vzdy vyberu z dane nabidky a rozhodne nepotrebuji a nechci, aby nekdo temito prostredky bojoval za diktovani podminek prodejcum.A nemohlo se ti stát, že jsi celý ten spor prostě nepochopil? Podle toho, co píšeš se mi zdá, že sis vybral něco jiného než dotyčný dělá a na základě toho něčeho jiného ho teprve kritizuješ.
Stejne jako ja mam svobodne pravo si vybrat, co si koupim a co ne, mel by mit prodejce pravo prodavat to, co uzna za vhodne.V tomto pripade ale neni problem v tom, ze by prodejce neprodaval notebook bez Windows, ale ze nechce za odmitnuta Windows poskytnout refundaci, k cemuz se verejne zavazuje. Spravne reseni je IMHO poskytnout refundaci a pokud to nechce delat i v budoucnu, tak tuto moznost odstranit z licence. Pak at si prodava, co chce.
Prostě využívá možností, které mu zákon dává. Jiní stát dojí daleko víc a za věci, z kterých nemáme vůbec nic. Pokud se ti to nelíbí, buď taky aktivní a vylobuj si změnu. A třeba si na to lobování nech přispět z daní. Já ti to budu přát. Jsem totiž zvědavý, jestli umíš je vykřikovat v diskuzích a nebo i něco udělat pro změnu jako Kamil.
To, že na komunisty nadáváte na věci nic nemění. Jste naprosto tem samý případ.+1
A ještě na jednu věc jsem chtěl upozornit: Kamil tu o finančních záležitostech otevřeně informuje - to by zrovna zdejším osazenstvem mělo být chváleno. Taky to psát nemusel a měl by klid. Protistrana (MS) dojí stát, kde se dá a většinou o tom ani nevíme nebo to zveřejní různě překrouceně.
Na to o jak malou částku se jedná (licence win je cca. 2000) mi připadá nepřiměřené kolik času a peněz musí člověk vynaložit, aby se vůbec domohl svých práv.+1 V případech, kdy je podvedena většina kupujících počítačů a jsou vydíráni k potvrzení dodatečné smlouvy (jinak přišli o peníze a možnost používat nově zakoupenou věc), měl by stát zasáhnout aktivně a nebo na první upozornění. Dlouhodobě tolerované nekalé obchodní praktiky jsou podle mě něco naprosto nepřijatelného a divím se všem těm, kteří je brání, ač z toho osobně nic nemají.
Viz můj příspěvek u dřívějšího zápisku. Státní regulace je problematická a diskutabilní (teď je asi přijatelná jako náprava předchozích křivd…) ale v cílovém stavu bychom se bez nich měli obejít a trh by měl být svobodný.
Nicméně v cílovém stavu by taky mělo platit, že:
…usilovat o tyhle věci je neméně důležité.
ani korunu za proprietární software a bude nezávislý na konkrétních dodavatelích Na státních/veřejných školách se nebude vyučovat proprietární softwareS tím se dá na stopro souhlasit. Když si vzpomenu na různé INDOŠe a jiné šílenosti, tak to byla opravdu nehoráznost. Tuším že za tím stála ČSSD, ale tady v těch státních zakázkách je to prašť jako uhoď, Petr nebo Pavel, blbá rozhodnutí dělají všichni kdo jsou zrovna u kormidla, aby jim z toho co nejvíc káplo.
ale v cílovém stavu bychom se bez nich měli obejít a trh by měl být svobodný bla bla blaCílový stav je zatím v Mogadišu. Ale i tam by snad už měli mít nějakou formu vlády, cosi jsem přes časem zaregistroval ve zpravodajsví. Co si myslíš, že je příčinou toho, že po tomto krásném cílovém stavu nikdo moc neprahne? Asi jsou lidi blbý. Možná by to chtělo v SS(O) nějakého výraznějšího fýrera jako jako byl Haider nebo tak něco. Bátora sice měl fýrerský knírek, ale blbého střihu a už v SS(O) není. Co myslíš, Feri, bude to jen nevýrazným fýrerem vysokoškolským profesůrkem, nebo i něčím jiným?
Viz můj příspěvek u dřívějšího zápisku.Právě na ten jsem si vzpomněl a odkázal bych na něj, kdybych věděl, jak ho najít. Díky.
To jsou ideály, pod které bych se podepsal.
Ale abychom se k nim mohli aspoň přiblížit, nesmělo by se dít toto!
To bych rád věděl, kdo posoudil kvalitu toho software z pohledu dlouhodobé udržovatelnosti, vendor lock-in, možností zněny dodavatele, otevřenosti formátů, kvality zdrojového kódu a tak dále a tak podobně.
Jak je vlastně vůbec možné, že stát pořád dokola obchoduje s firmou opakovaně trestanou za porušování zákonů? Neměla by ta firma dostat na pět let distanc od všech veřejných zakázek?! Kde jsou bruselští regulátoři teď? Že by na dovolené v Thajsku, podobně jako půlka standardizační komise ISO, která nechala projít neimplementovatelnou sračku od téže firmy?To už není k smíchu, to už není ani k pláči, tenhle systém je už zralý na to, že se lidi naserou a půjdou ty svině pověsit a postřílet.
Ovšem pozor, toto se nikdy nestane. Problém je, že naprostá a drtivá většina veřejnosti
Teď si položme otázku, proč veřejnost taková základní fakta nezná a nechápe. Přinejmenším mladá generace by se je přece měla naučit ve škole, ne???
A v tom je kámen úrazu. Celé naše školství postihl v 90. letech projekt Internet do škol. Tím se bludný kruh uzavírá a nevidím z něj cestu ven.
Odboráři budou rádi hulákat na náměstí kvůli jednomu procentu rozdílu v nějaké daňové sazbě. Proti státní podpoře kriminálně jednajících firem ovšem kupodivu nikdo z nich na náměstí nekřičí. Nikdo nemá potřebu mávat vlajkami, dávat oponentům do zubů, hulákat do mikrofonu, třískat do stolu. Jakmile dojde na opravdu důležitá témata, všichni plamenní řečníci mlčí jako blbé ovce.
Základní problém je, že by politici měli v otázkách, které daleko přesahují jedno volební období (například software pro zdravotnictví) rozhodovat mnohem opatrněji a rozumněji. Rozhodují ovšem jako stádo volů.
<ul>
(kdyby to vědět chtěli, tak už si to přečtou - stačí zagooglit). Během své cesty středním školstvím jsem potkal i velmi dobré učitele, například fyziky a matematiky. Ale setkávali se prostě s nezájmem. A zkus si naučit něco někoho, kdo o to nestojí. Jeden z nich se pokusil „motivovat“ známkami - prostě zařídil, aby opravdu nikdo neprošel, pokud látku neovládá. Byl odejit, protože si na něj chodili rodiče stěžovat, že má nereálné požadavky a jejich děti prostě nemají na přírodní vědy buňky.
A jak se stalo, že ses dostak k tomu zájmu?Nevím, od malička jsem se třeba ptal rodičů, proč jsou v takové té ruční svítilně dvě tužkovky a ne jenom jedna. V 8 letech mě proto dali do STV na elektroniku a pak už to šlo samo… Pak jsem taky hodně četl různé encyklopedie a jiné chytré knihy a pak Internet…
Windows 7 - Vista - XP zdarma !!!hmm :-/ ale je vidět, že tě to ve špatném nepoznamenalo
pro v�echny �leny krou�k� programov�n�
Toto je podle mě úplně jiné téma. Problém, který popisuješ, se týká obecně českého školství, které s sebou nese nějaké ošklivé totalitní rakouskouherské dědictví. Kdybych to měl shrnout jednou větou: Zatímco vzdělávací systémy některých vyspělejších zemí se specializují na podporu zájmu o znalosti, české školství je založené na násilném překonávání nezájmu o znalosti.
Že tento pesimistický přístup k výuce není trvale udržitelný, v tom máš jistě pravdu. Řekl bych, že Honza Amos Komenský by dnešní české školství nehodnotil příliš pozitivně.
Ale to se stále bavíme o formě. Pojďme se bavit o obsahu.
Matematika a fyzika jsou povinnou součástí výuky. Nechme stranou, na jaké úrovni se kde vyučují a na jaké „buňky“ se někteří dovedou donekonečna vymlouvat. Takové problémy budou vždy. Nicméně matematika i fyzika jsou základní součástí školního vzdělání. Existují pro ně školní předměty, učebnice i učitelé.
Naopak informatika se na žádné běžné základní ani střední škole neučí. Vždyť informatika přece není klikání v produktech jedné firmy a výchova zákazníků této firmy! Jenže podle současného českého školství tomu přesně tak je! Proto tedy vidím větší problém spíš v obsahu výuky než v její formě, i když ta forma se samozřejmě taky musí zlepšit — o tom žádná.
Podobně jako se učí kupecké počty, měly by se učit samotné základy informatiky, některé jednoduché algoritmy, alespoň jeden programovací jazyk (opravdový jazyk — ne komerční balasty pro děti, ne Packal (odstrašující příklad, jak programovací jazyk nemá vypadat), ne PHP (které s pochopením programování nemá příliš mnoho společného)).
Podobně jako se žák od kupeckých počtů dostane až ke goniometrickým funkcím, měl by se od prvního seznámení s ovládáním desktopových prostředí (nikoliv pouze jednoho!) přes první pokusy s programováním propracovat až k pochopení, co je to open-source, co to vlastně je zdrojový kód, jakou má (ve vztahu k lidem a k jejich způsobu myšlení) výhodu ve srovnání se strojovým kódem a jak obrovskou výhodu tedy přináší open-source software jako takový.
Jestliže každý musí jako idiot memorovat díla stovek autorů literatury, jak je možné, že se neučí ani o jednom ze slavných vývojářů? Jak je možné, že slavná příjmení jako Knuth, Lamport, Thompson, Ritchie, Kernighan, Stroustrup, Cerf, Torvalds a desítky jejich předchůdců i následníků nejsou součástí učebnic?
Sečteno a podtrženo, i když nezájem žáků může být jednou z příčin tohoto problému, rozhodně nebude příčinou jedinou. Pokud v obsahu výuky něco zásadního chybí, pak ani (ne)zájem žáků o danou oblast nemá jak vzniknout.
Problém, který popisuješ, se týká obecně českého školstvíJá ho vidím spíš ve společnosti („k čemu ti v životě bude nějaká matematika/fyzika, k čemu ti bude v životě nějaký oupnsorc“).
Zatímco vzdělávací systémy některých vyspělejších zemí se specializují na podporu zájmu o znalostiBohužel jsem neměl možnost vidět výuku na středních školách v daných zemích, můžeš zkusit popsat, jak se to dělá?
Podobně jako se žák od kupeckých počtů dostane až ke goniometrickým funkcímTo se bohužel minimálně u nás ve škole nestalo a nejsem si jistý, jestli jsme výjimka. Spíš ne. Ani nevím, jestli by to šlo. Teď třeba bereme derivace a i když to učitel vysvětluje podle mě velmi dobře a srozumitelně a v podstatě kupecky, no luck… alespoň u většiny třídy.
měl by se od prvního seznámení s ovládáním desktopových prostředí (nikoliv pouze jednoho!) přes první pokusy s programováním propracovat až k pochopení, co je to open-source, co to vlastně je zdrojový kód, jakou má (ve vztahu k lidem a k jejich způsobu myšlení) výhodu ve srovnání se strojovým kódem a jak obrovskou výhodu tedy přináší open-source software jako takovýŘekněme, že bychom dokázali najít učitele, který tohle umí/chápe. Výsledkem bude zase to, že to učitel odučí, ze třídy nebude dávat pozor nikdo (2 to už vědí, 28 to nezajímá), písemku nějak napíšou - ti dva za 1, ten zbytek za 4 - a zapomenou. Výuka ostatních předmětů takto probíhá taky, nevím, proč by tohle měla být výjimka.
Sečteno a podtrženo, i když nezájem žáků může být jednou z příčin tohoto problému, rozhodně nebude příčinou jedinou. Pokud v obsahu výuky něco zásadního chybí, pak ani (ne)zájem žáků o danou oblast nemá jak vzniknout.Jenže já si myslím, že i kdybys třeba ty (prostě člověk, který na rozdíl od současných tělovikářů přeškolených na „informatiku“, IT rozumí) dostal třídu, stejně bys to většinu z nich nedokázal naučit.
Bohužel jsem neměl možnost vidět výuku na středních školách v daných zemích, můžeš zkusit popsat, jak se to dělá?
Vyuku v zahranicnych skolach som nejak nevidel ani ja, ale pride mi celkom jednoduche si predstavit ako nieco podobne funguje. Ako skvely priklad moze byt dejepis. Mozno som mal len smolu na ucitelov, ale dejepis sa ucieval v style 'datum/rok - udalost'. Omnoho radsej by som bol, keby sa na hodine vybrala jedna vyznamnejsia udalost, zacalo by sa jej posadenim v dejinach - popisom doby, v ktorej sa to odohravalo, popisom ako si zil v tej dobe priemerny clovek, aka bola delba obyvatelstva a pod. Nasledoval by samotny popis udalosti, rozobral by sa jej vyznam (preco bola dolezita?), jej dopad, co danu situaciu sposobilo/co ludi viedlo k tomu, co spravili a pod.
Skusat by sa mal tiez samotny princip veci, pri com nemusi byt nutne jedina spravna odpoved.
Ucitel, ktory degraduje na to, ze len diktuje nejake poznamky (a teda je zastupitelny jeho vlastnou nahravkou) by podla mna ucitelom byt nemal, to iste plati pre ucitela, ktory nedokaze svojich ziakov motivovat (nie nutne vsetkych, asi sa najdu aj pripady, kde nic nepomoze) - ak ich nedokaze motivovat, tak to zvacsa znamena, ze sam nerozumie dostatocne tomu, o com vravi. Ucitel by mal tiez vediet popisat moznosti uplatnenia cloveka, ktory sa bude chciet specializovat jeho smerom.
Jenže já si myslím, že i kdybys třeba ty (prostě člověk, který na rozdíl od současných tělovikářů přeškolených na „informatiku“, IT rozumí) dostal třídu, stejně bys to většinu z nich nedokázal naučit.
S niecim podobnym si dovolim nesuhlasit, ale poziadavky na takeho ucitela su velmi vysoke:
Aj taki ucitelia sa najdu, ale je ich velmi velmi malo.
Vyuku v zahranicnych skolach som nejak nevidel ani ja, ale pride mi celkom jednoduche si predstavit ako nieco podobne funguje.Argument nebyl jsi tam, nevíš o co jde, používám málokdy. Slovní spojení „zahraniční školy“ už samo o sobě indikuje nic neříkající blábol, projdi si atlas světa, abys zjistil, o kterých všech zemích tím vlastně mluvíš. Je to klasické národomrskačství, kdy z nulové znalosti člověk dokáže vyvodit, že všude od hranic dál je to lepší. A jaká radost přijde, když pak někdo přijede nadšeně vyprávět o tom, jak se mu jedna věc v jedné některé zemi líbila. To se pak člověk cítí jako „vždyť já vám to říkal“. Nemám nic proti relevantnímu srovnání s konkrétními zeměmi a na stejné úrovni. Tedy ideálně srovnání, jak skutečně funuguje několik škol pro normální obyvatelstvo v jedné zemi a několik škol pro normální obyvatelstvo v druhé zemi. Jiná věc je srovnávat realitu jedné školy třeba s tím, co o sobě tvrdí druhá škola :). A nebo srovnávat „doma“ a „v zahraničí“ a výcházet z principu, že doma je to vždy špatně.
Nikdo tady netvrdil, že „doma je vždycky špatně“. Já osobně bych ovšem čekal, že Česká republika, rodiště J. A. Komenského, by se mohla aspoň trochu snažit být v oblasti školství vzorem. Jenže není. Podle statistik se znalosti žáků ve srovnání s ostatními zeměmi zhoršují, zcela bez ohledu na to, jak šílený počet předmětů (kolem 15) čeští žáci ve školách mají.
Například ve Velké Británii se na střední škole žák nesetká s nějakými patnácti předměty, ale má jich třeba pět — podle vlastní volby, pečlivě a do hloubky. V 90. letech se tomu někteří posmívali a říkali, že je nesmysl někoho už na střední škole úzce specializovat a že čeští žáci mají kdovíjak světové „všeobecné“ znalosti... Jenže v poslední době mezinárodní srovnání jasně ukazují, že zatímco znalosti českých žáků se rok od roku mírně zhoršují, v těch zemích, kterým se někteří tak rádi ušklíbali, je stav poměrně setrvalý. Všeobecné znalosti totiž ještě nikdo nikdy nezískal ze školy. Ty musí získat každý sám svou vlastní iniciativou. Takové znalosti jsou pak základním předpokladem k úspěšnému absolvování nějaké specializované školy. Je tedy iluzí myslet si, že zachováním stejného složení předmětů na střední škole jako na školách základních (jeden z hlavních problémů českého školství) nějak výrazně zlepší úroveň absolventů a dodá jim všeobecné znalosti.
(Nicméně podle toho, co jsem slyšel například o japonském školství, nelze než konstatovat, že v každé zemi mají zkrátka jinou představu o podobě vzdělávání, tj. co všechno má explicitně zahrnovat, kolik času má zabrat a podobně.)
Přiznám se, že kromě britské a francouzské výuky jsem žádnou jinou osobně neviděl. Na té francouzské bych ale taky mohl jmenovat několik významných pozitiv, která v českém státním školství chybí. Předmětů bylo sice víc než ve Velké Británii, ale zdaleka ne tolik jako u nás. Opět byly nějak rozumně volitelné. Nedávat pozor v hodinách nebo vyrušovat tam (možná díky tomu) není příliš v módě. Česká angličtinářka nezřídka stráví polovinu hodiny českým nadáváním. Francouzská angličtinářka prostě přišla a od začátku hodiny až do jejího konce hovořila s malou skupinou žáků výhradně anglicky. Hodina biologie byla skvěle připravená jako nějaká přednáška — prezentace, krátké video o nějakém živočichovi, pak diskuse, proč ten živočich vypadá tak a tak, kam se řadí a podobně (za kterou žáci dostali nějaké plusové body do hodnocení, když dokázali reagovat na některé otázky) a tak podobně. Zeměpis o nějakých státech začínal přehledným grafem se statistikami, který měl stejnou úpravu pro každý stát — kdo tam žije, jaká etnická skupina, které jazyky tam používají, zjednodušené schéma politického systému, životní úroveň a HDP ... a vždy tam bylo nějaké video z daného státu. Zrovna například použití multimédií se mi líbilo. Čecháčkovské „pouštění videa“, kterým se zabije celá hodina, se nikdy nekonalo. Video bylo prostředek, nikoliv cíl. Tedy přesně k věci a v době trvání kolem 5 minut, aby si každý udržel pozornost a nezačal to „sledovat“ jako telku.
Těžko říct, co z výše zmíněného je opravdu výhoda ve srovnání s českým školstvím a co je „prostě jen jiné“.
Jako nejdebilnější způsob výuky bych rád zmínil zeměpis na střední škole, kam jsem chodil. Učitelka po nás tenkrát požadovala zapamatovat si přibližně u dvaceti zemědělských plodin tři jejich největší producenty (státy) a ke všem těmto datům také hektarové výnosy (čísla). Pak po nás chtěla ještě jednou totéž, tentokrát pro celkový objem produkce (opět čísla). Bylo jí jedno, že tabulka v učebnici je deset let stará! Bylo jí jedno, že ta čísla nedávají smysl! Opravdu jsme z těch čísel psali test a opravdu si nedělám prdel. V roce 1998 netušila, co je to Internet, a nepřipouštěla, že by si někdo snad mohl sehnat aktuální data z Internetu. V pozdějších ročnících nás naštěstí učil někdo jiný, kdo už takové idiotské memorovací nápady neměl. Nicméně zažil jsem opravdu na vlastní kůži a zcela přesně to, co někteří na českém školství tolik kritizují: memorování pojmů a definic bez pochopení jejich významu, zkoušení z délky nejdelšího auta na světě v milimetrech (opravdu, nekecám) místo důrazu na podstatné věci a tak podobně. K čemu někomu je, když musí vyjmenovat čtyři hlavní typy pouští a u každé z nich vyjmenovat několik (aspoň pět) nejdůležitějších nerostů, které jsou pro ně typické?! Nepomohla by spíš fotografie takové pouště nebo video? Co třeba údaje o obyvatelích, rostlinách a živočiších, teplotách... A vůbec, co třeba začít vhodným grafickým přehledem, kde na Zemi tento typ pouští vlastně je? Kdepak, české školství tohle neumí.
Mimochodem, proč jsme v hodinách dějepisu psali dva typy písemek — „z pojmů“ a „z letopočtů“?! Není tohle náhodou úplně zářný příklad nešvarů českého školství, které místo širších souvislostí (které můžou vyvolat zájem) vnucuje žákům pojmy vytržené z kontextu (v soustavné snaze překonat (zcela pochopitelný) nezájem)?
Já jsem ten poslední, kdo by chtěl tvrdit, že „doma je vždy všechno špatně“, ale důvod k přehnanému optimismu opravdu nevidím. Pokud se vrátíme k informatice na základních a středních školách a k projektu Internet do škol, tady mi připadá opravdu všechno špatně. Žádné mezinárodní srovnání nemám a hodiny výpočetní techniky v zahraničí jsem neviděl, ale řekl bych na to jediné: Když něco hnusně smrdí, opravdu si člověk musí napřed přičichnout k nějaké růži, aby měl srovnání? Řekl bych, že leckdy ne a že smrad se dá občas poznat rovnou.
Odporucam niekolko hlbokych nadychov, pockat kym sa prestane cervenat pred ocami a ukludnit sa. Cielom toho komentara nebolo hanit ceske (ani slovenske) skolstvo, nepochybujem, ze vo velkej casti krajin funguje skolstvo podobne alebo este horsie. S komentarom dokonca v podstate suhlasim a spravanie 'zahranicie je vzdy lepsie' povazujem za absurdne az iritujuce.
Tu vetu, ktora bola citovana by bolo mozne kludne zamenit za 'Viem si predstavit nejake navrhy, ktore by mohli mat pozitivny vplyv na ziakov strednych skol.'
Celkovo cielom mojho komentara bolo skor ukazat ten smer, akym by sa mohlo stredne skolstvo uberat a ako viac motivovat ziakov. Nikde som ani netvrdil, ze funkcna implementacia podobneho systemu uz existuje a uz vobec nie, ze vsade v zahranici je to lepsie (o com aj velmi silno pochybujem). Paradoxne bol system inspirovany fungovanim univerzit v CR (kde to samozrejme suvisi s tym, ze schopnosti a znalosti ucitelov na univerzitach su niekde inde nez schopnosti a znalosti ucitelov na strednych skolach).
Odporucam niekolko hlbokych nadychovJak je libo, udělej si tedy několik hlubokých nádechů :).
S komentarom dokonca v podstate suhlasim a spravanie 'zahranicie je vzdy lepsie' povazujem za absurdne az iritujuce.Bingo!
Jenže já si myslím, že i kdybys třeba ty (prostě člověk, který na rozdíl od současných tělovikářů přeškolených na „informatiku“, IT rozumí) dostal třídu, stejně bys to většinu z nich nedokázal naučit.A pak je rady ještě jeden detail. Kdo (třeba ze zdejšího osazenstva) “tomu rozumí“ a upřednostní kariéru středoškolského učitele vč. příslušného mzdového ocenění (plus v aktuální společnosti ČR s tím související ohodnocení pracovitosti a úspěšnosti, potažmo společenské prospěšnosti).
Taky máš samozřejmě pravdu v tom, že by veřejné peníze nakonec mohly a měly zůstat českým občanům, ať už v jakékoliv podobě.
Dovedu si představit, že by si například ministerstvo vnitra objednalo obrovskou personální agendu, se všemi možnými vychytávkami, přesně podle české legislativy a v podobě, která umožňuje sdílení, pozměňování, alternativní implementace a tak dále. Tato agenda by mohla stát třeba miliardu, ale pak by z ní mohly léta profitovat tisíce státních úřadů, firem a dalších institucí i jednotlivců. Kdokoliv by ji mohl třeba hostovat na svých serverech a v normálním konkurenčním prostředí by se dal nabízet například placený přístup s garancemi dostupnosti a zabezpečení. (Pokud jde o to zajistit bezpečnost vzdáleně ukládaných dat, několik implementací takových mechanismů už existuje, třeba Diaspora.) Větší firmy by měly vlastní servery, samozřejmě. Ministerstva taktéž... Instituce, kterým by se agenda v původní podobě nehodila, by měly možnost si ji pozměnit a doplnit za zlomek nákladů nutných pro začátek od nuly.
Za takových okolností by pak vynaložené veřejné peníze opravdu v podstatě „zůstaly občanům“. Ale nic byť jen vzdáleně podobného se u nás neděje. Kvůli Internetu do škol (což nebylo nic jiného než geniální obchodní tah Microsoftu a snadné oblbnutí dědků v tehdejší Zemanově vládě) se bohužel ani v dohledné době nic podobného dít nemůže. Není totiž dostatek lidí, kteří by chtěli něco podobného iniciovat. Někdo by musel ty statisíce obětí Internetu do škol postupně začít přesvědčovat, že to, co je učili ve škole, byl vlastně jeden velký reklamní trik a důsledek korupce. A že by se měli trochu víc zajímat o podstatu věci... Jenže pro většinu z nich není IT hlavní oblastí zájmu, podobně jako ne každý řidič dovede vyměnit motor u svého auta. Zůstanou tedy u toho, co je učili ve škole a co „přece každý“ — tedy i stát — „samozřejmě“ používá a kupuje.
Nojono. S tím se dá celkem souhlasit, co to tady povídáte. Ale nějak nevidím řešení. Žádná z politických stran nemá podporu open source v programech, nebo možná tam něco je, ale to budou jen plané tlachy. Jediní, kdo by s tim chtěli něco udělat, by snad mohli být Piráti, ale ti zas nejsou ani v Parlamentu.
A že by to zařídila nějaká neviditelná ruka trhu, tak to taky patří do říše pohádek. Vyhrává mocnější, prachatější a vlivnější lobby a že by opensource projekty a firmy měly nějaké mocné zázemí, tak to rozhodně říci nedá. Možná tak Red Hat by něco zmohl. Takže tady v téhle oblasti to vidim bledě a na štíru to bude pěkně dlouhou dobu. jedině to nějak ošetřit zákonem (používání open source ve školách, úřadech nebo aspoň v některých), ale k tomu zase neni není politická vůle..
Ono je tiez otazne, co vsetko je v danej sume zahrnute. Implementacia nie je vsetko. Pri najmensom to chce nejake QA, zaruku podpory na niekolko dalsich rokov a niekto musi ten system aj integrovat a realne dostat do pc v nemocniciach a pod. Tiez bohuzial neplati, ze 2 programatory spravia dvojnasobok prace jedneho.
Osobne si nie som isty (a ak to tak nie je, tak mi to pride absurdne), ci vsetky spominane ukony su v cene zahrnute.
Pre porovnanie by bolo zaujimave vidiet vypracovany projekt, ktory by zakladal na open source technologiach, poskytoval QA a podporu na niekolko rokov dopredu a zahrnoval aj integraciu a realne nasadanie v pc. Osobne predpokladam, ze podobny projekt by dokazal vyrazne znizit cenu celeho riesenia. Firmy bohuzial casto odmietaju stavat na open source rieseniach, teoreticky sa mozno jedna o dieru na trhu, ktoru by bolo vhodne zaplnit. Problematicke je, ze takato firma by zrejme nemala dostatocnu doveryhodnost na to, aby podobnu zakazku vyhrala (uprimne, kto by dal novej firme povedzme sto milionov na podobnu zakazku?). Kazdopadne, cim skor by sa podobna firma zalozila, tym lepsie.
Kontroloři se zaměří i na další veřejné zakázky bez soutěže, mezi nimž hrají IT tendry prim. Letos zjistili, že jde doslova o past na státní miliardy: v letech 2009 - 2012 úřady zadaly bez výběrového řízení veřejné zakázky za 21 miliard korun, v případě IT zakázek se ministerstva obešla bez otevřených tendrů dokonce v 77 procentech případů.
Tohle je opravdu katastrofa. Celkový rozsah škod způsobený proprietárním balastem už začíná být v řádu desítek miliard, tedy tisíců Kč na občana. Ke každým Windows prodaným za cenu kolem 2000 Kč věci neznalému uživateli bez jeho vědomí zároveň s počítačem (přestože by tento uživatel mohl stejně dobře používat spoustu jiných systémů) jako by Microsoft inkasoval ještě jednou celou tuto částku navíc v podobě nelegálně přidělených státních zakázek. Ve společnosti pokřivené Internetem do škol je ale zkrátka možné všechno.
1. danoveho poplatnika to zatizi tak strasne moc, ze nebude mit ani na chleba. 2. je tady tri prdele veci, ktery platis ze svych dani, aniz bys je vyuzival. To ti nevadi?Myslím, že jsi použil logický klam („Když se staví Blanka za 50 miliard, nemůže ti vadit opencard za miliardu!“)
Co jsi si zvolil, to mas. TEn zakon schvalili lidi, ktere jsi volil.Já je nevolil!
Takže když tě třeba někdo oloupí, zmlátí do bezvědomí, doživotně zmrzačí a bude vyhrožovat tvé rodině, budeš se opravdu domáhat svých práv za své? Proplatíš v takovém případě státu všechny výlohy na zatčení, vazbu, soud i věznění pachatele? Nebo bys raději pachatele nechal na svobodě, aby náhodou tvé domáhání se práva na život nemuseli platit ostatní daňoví poplatníci?
Odvážní lidé, kteří se rozhodli postavit proti soustavnému porušování svých práv, si zaslouží pochvalu a velkou podporu. Žvanění o malichernostech je opravdu nesmysl. Pokud nějaké firmy soustavně porušují práva spotřebitele, nedá se to pod záminkou malichernosti donekonečna přehlížet. V právním státě tedy rozhodně ne.
Tak přeji ať ten soud ve zdraví přežiješ .
A jak jsem naznačil v komentáři minule (hateři zpozornit), máme v čr divnou praxi. Kupuji si zařízení a během toho procesu nejsem informován s podobou (a povahou) smluvního licenčního ujednání funkční komponenty takového zařízení, nikdo mě během tohoto procesu neinformuje, že po prvním zapnutí tohoto zařízení na mě vyskočí Smuluvní podmínky a když s nimy nebudu souhlasit, tak zařízení strácí proklamovanou funkcionalitu a stává se z něj ozdobné těžítko. To mi vadí a zajímalo by mně, jestli je to v souladu s českým právem.
Pokud by tedy tvoje soudní trápení vedlo v situaci, žebychom se museli ke smulvním podmínkám od MS, Cannonical, Google etc. vzjádřit již při koupit zařízení, tak mi to udělá radost. Možná si takto nově spousta lidí uvědomí komu a za jakých podmínek svěřují svůj "digitální život".
To mi vadí a zajímalo by mně, jestli je to v souladu s českým právem.Já se domnívám, že je to v rozporu z českým právem. Ale z důvodu nepochopení, nezájmu, či naopak jiného zájmu, to žádná ze státních institucí k tomu určených neřeší.
Pokud by tedy tvoje soudní trápení vedlo v situaci, žebychom se museli ke smulvním podmínkám od MS, Cannonical, Google etc. vzjádřit již při koupit zařízení, tak mi to udělá radost.Přesně tak. Smlouva má být navrhována před rozhodnutím o koupi a i tak by měla splňovat zákonné požadavky a být v souladu s dobrými mravy. Kupující by tak nebyl dodatečně po zaplacení produktu a vydání dalších nákladů (například s odvozem apod) vydírán k uzavření dodatečných podmínek.
Přesně tak. Smlouva má být navrhována před rozhodnutím o koupi a i tak by měla splňovat zákonné požadavky a být v souladu s dobrými mravy. Kupující by tak nebyl dodatečně po zaplacení produktu a vydání dalších nákladů (například s odvozem apod) vydírán k uzavření dodatečných podmínek.Ono je to ještě zajímavější, podle zákona totiž jakékoliv dodatečné podmínky může kupující odmítnout, i kdyby to explicitně nezmiňovaly, a potom se může domáhat slevy, protože koupené zboží neodpovídá kupní smlouvě, a je čistě na kupujícím, jestli chce slevu nebo odstoupit.
Ono je to ještě zajímavější, podle zákona totiž jakékoliv dodatečné podmínky může kupující odmítnout, i kdyby to explicitně nezmiňovaly, a potom se může domáhat slevy, protože koupené zboží neodpovídá kupní smlouvě, a je čistě na kupujícím, jestli chce slevu nebo odstoupit.Mě spíš překvapuje, kolik lidí je schopných takový prodej obhajovat.
Přesně tak. Smlouva má být navrhována před rozhodnutím o koupi a i tak by měla splňovat zákonné požadavky a být v souladu s dobrými mravy. Kupující by tak nebyl dodatečně po zaplacení produktu a vydání dalších nákladů (například s odvozem apod) vydírán k uzavření dodatečných podmínek.To je pravda a šlo by to vyřešit linkem na EULA z e-shopu při uzavírání objednávky. Něco mi ale říká, že tohle není to, co autor blogu řeší.
Vlastně snad je zakázán. Tak jak to, že to prochází?Takže kdyby se zobrazila MS EULA třeba už při dávání zboží do košíku, ale jinak by se vůbec nic nezměnilo (naprostá většina notebooků stále s Windows), byl bys ty a podle reakcí i mnozí ostatní uživatelé AbcL šťastni?
Ivana Procházková wrote: > Dobrý den, > > žádáme Vás o upřesnění Vašeho požadavku: > Nemám zájem o žádné (legální či nelegální) produkty MS. > Děkujeme Vám. > > S přáním hezkého dne > Ivana Procházková > CZC.cz > - - - - - - - - - - > Zpráva vygenerována informačním systémem I6 výrobce CyberSoftTakze odpovidam:
Pouzivam Linux. Pri vyberu jsem zadal jako prvni kriterium OS=Linux. Vybral jsem pocitac s nainstalovanym Linuxem. Jestlize CZC presto povazoval za nutne navrhnout mi koupi legalnich Windows, povazuji reciprocne za vhodne ho upozornit, ze o Windows vskutku nestojim. Ani o MS Office. Ani o zadny jiny produkt MS. Ani legalni, ani nelegalni ani zadny jiny. Proste nemam zajem pouzivat produkty MS. Tot vse.
Jsem zvedav, zda jim to jako upresneni bude stacit ...