Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Vedení České pošty má plná ústa frází o tom, jak se pošta stává moderní firmou, poskytující kvalitní služby. Bohužel, realita nutného kontaktu se službami České pošty mi říká něco jiného. A není to vůbec lichotivé.
Že pošty nijak neručí za tzv. obyčejné zásilky (tedy takové, které se vhazují do poštovní schránky, případně podávají u přepážky bez podacího lístku), už beru jako normální věc. Ale že dosud pošta neručila za posílané peníze v těch případech, kdy skočila na lep podvodníkům, to jsem tedy nevěděl. A jen to přilévá olej do ohně mé nenávisti vůči této instituci, požívající zákonný monopol na některé služby.
Občas ještě slýchám od pamětníků, že byly doby, kdy se pošta doručovala třikrát denně. A že zásilky chodily do druhého dne, přestože vlaky jezdily na páru a samotní listonoši jezdili s koňskými povozy, na kole nebo na motocyklu. A také, že pracovat u pošty bylo prestižní zaměstnání, srovnatelné tehdy s učitelskou prací. No, časy se holt mění...
Upřímně řečeno, doručování třikrát denně ani nepožaduji. Pro začátek by mi stačilo, kdyby pošta plnila aspoň své vlastní (pro zákazníka velice nepřátelské) smluvní podmínky. A ve druhém kroku, aby služby pracovaly tak, že si nebudu muset takto stěžovat.
Abych nehovořil jen tak naprázdno, uvedu pár příkladů z posledních let, které se mi staly (od jiných lidí jsem slyšel ještě o mnohem více takových případech, ale ty moje vlastní budou bohatě stačit):
Výčet sice není úplný (to je jen to, na co jsem si teď vzpomněl), ale jako ilustrace stavu služeb České pošty bohatě postačuje. A to přesto, že pošta zavádí nové služby v oblasti elektronického podepisování. Jednoznačně tu platí "nahoře huj, dole fuj" - a ten spodek tu tvoří naprostou většinu.
Tiskni
Sdílej:
PSČ obhajuju, usnadňuje to doručení zásilek - navíc by jinak mohly vznikat problémy, když se víc obcí jmenuje stejně. Ale že se PSČ mění, to je hodně nevhodné...To, ze si Ceska posta interne pouziva PSC, je jeji vec, ale mne jako zakaznika to vubec nezajima. Ony totiz existuji i jine postovni sluzby a ty zadne PSC nepouzivaji. Zakon totiz zna adresu mista. Adresa mista je napr. adresa trvaleho bydliste a PSC tam opravdu nema co delat. K odliseni obci se pouziva jednoduchy figl: v ramci okresu je jmeno obce jedinecne. Tudiz adresa Dolni Lhota c.p. 22, okr. Kocourkov je zcela postacujici. Adresa postovni, naopak neni nijak standardizovana. Jeji jedina formalni definice je jakasi ISO norma, kde se pise postovni adresa je volny text cleneny do nejvyse sesti radku, kazdy o maximalni delce 40 znaku. Velmi mne totiz obtezuje, kdyz nekdo po mne chce zcela zbytecne PSC a nazev dodaci posty. A ponejvice mne stvou ignoranti, kteri si mysli, ze kazdy bydli ve meste s ulicemi a nuti me psat nazev obce do kolonky ulice a do mesta jmeno dodaci posty.
To mi nepřipadá příliš překvapivé - vzhledem k tomu, že je to rozpis inkasa, které se teprve bude strhávat. Jediné, co by se dalo vyčítat, je skutečnost, že info o nedoplatku z minulého měsíce nepřipsali na následující rozpis, asi s tím systém nepočítá.
Jediné, co by se dalo vyčítat, je skutečnost, že info o nedoplatku z minulého měsíce nepřipsali na následující rozpis, asi s tím systém nepočítá.To se zasadne nedela u zadneho typu inkasa, protoze rozumni lide maji na kazde inkaso nastaveny maximalni limit pro transakci. Takze kdybyste k nemu pricetl nedoplatky/dluhy, mohl by snadno byt pretect a operace by se vubec neporvedla. Z toho duvodu hodne sluzeb funguje stylem "preplatky na ucet, nedoplatky slozenkou".
v Brně platí vyhláška, která nařizuje mít na domě ceduli s číslem domu a jménem ulice. Díky tomu není problém daný dům najít a to i na neznámých sídlištích.Takové vyhlášky platí prakticky všude. Jenže je problém s tím, že někdy je těžké poznat, co je která ulice (zvlášť v situaci, kdy mají různé úřady různě označené jednotlivé ulice - pak se snadno stane, že jsou v jedné ulici dva domy se stejným orientačním číslem). Spousta lidí si také plete popisné a orientační číslo - v menších městech se používají více ta popisná.
Takové vyhlášky platí prakticky všude.Nikde jinde jsem neviděl jméno ulice na každém domě - vyhláška (především článek 5) skutečně platí i v praxi.
Na namietku v tomto duchu mi temer vynadala, ze preco vobec chodim v pracovnom case do banky... Na dalsi den som tam zrusil ucet.Přesně z takového důvodu jsem kdysi zrušil účet ve spořitelně. Čekání tam bylo naprosto běžné (i desítky minut), ale když jsem při vyzvednutí nové platební karty čekal už 1,5 hodiny, pohár trpělivosti přetekl. Napsal jsem výpověď smlouvy, strčil do obálky i se starou kartou a poslal jsem to na centrálu ČS. Hotovo
Z tohoto pohledu mi nejvíc vyhovuje KB - tam jsem zatím nečekal déle než 2 minuty.Velmi záleží na pobočce. Když jsem si účet zakládal, byl jsem nadmíru spokojen. Po přestěhování (a změně domovské pobočky) už přemýšlím, kam utéct. Teď se v KB setkávám jen s nedoškolenými, neochotnými a především blbými úředníky. Už mockrát se mi stalo, že mi úřednice oznámila, že to či ono "nejde". Tak jsem trpělivě vysvětlil opět, jen abych sledoval, jak obíhá kolegyně, vzrušeně s nimi diskutuje a pak mi přijde vítězoslavně oznámit, že to doopravdy nejde. Takže musím vzít letáček, který má v přihrádce na stole vystavený, odrecitovat z něj, že to _jde_ a pak čekat, než vytiskne příslušný formulář (přitom říká věci jako "já to tu ale nikde nemám, zase ten systém blbne, oni nám to nedávno měnili a od tý doby jsou s tím pořád problémy" apod.). Pak ho vytiskne a já jedním pohledem zjistím, že to není ten správný. Když jí to oznámím, tak řekne s povzdechem "vždyť jsem vám říkala, že to nejde". Nechám zavolat nadřízeného, ten jí to v počítači najde, vytiskne, mně se omluví. Pak formulář podepíšu, po hodině a půl strávené v bance odejdu a za dva měsíce se celá taškařice opakuje znovu (jde o tentýž úkon), s tou samou (!) úřednicí... KB teď nemohu vystát.
Další věc = otevírací doba.Tohle je právě jeden z důkazů, že to není služba, nýbrž "služba". Mít otevřeno 8-14.30? Pro koho? Na vesnici, kde v tu dobu nikdo není (ve městě v tu dobu mohou posloužit aspoň firmám)? Ať už člověk pracuje 6-14.30 nebo třeba 8-16.30, má vždycky smůlu, zvlášť když se doručuje kolem poledne. Na návštěvu pošty aby si vzal dovolenou (nebo se vypařil z práce v pracovní době). Kdyby pošta chtěla sloužit, fungovaly by přepážky i doručování v době, kdy to lidem vyhovuje. Také by dala pojmu záruka za služby skutečný obsah. Balíky by nechodily rozbité. A v neposlední řadě by nebuzerovala lidi kvůli nesmyslům.
Služby obyčejné doručovatelky jsou 100% v pohodě,ale jak dojde na balíkáře..........
Zásadně nezvoní, vypíšou oznámení,které 2. den donese listonoška a jdou dál.Loni se mi tak stalo 3x ze 4 balíků, které jsem netrpělive očekával a byli jsme doma 2.Nevím,proč předpokládají,že v domě plném důchodců jsou všichni v práci a nebudou otevírat.........