plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Nejprve si představme samotné karty.
Radeon HD 5850 je nižším z obou modelů. Jako takový má kratší 24 cm dlouhé PCB. Radeon HD 5870 si již vyžádá 28 cm prostoru, což bude činit v řadě skříní problém. Mezi výstupy disponují oba modely dvěma DVI a po jednom HDMI a DisplayPort.
Počet stream procesorů v HD 5870 vzrostl na dvojnásobek předchozí generace (HD 4850/4870/4890) a srovnává tak hodnotu dostupnou v duálním Radeonu HD 4870 X2. HD 5850 nese nižší počet 1440 stream procesorů. Teoretický výkon v single-precision dosahuje 2,09, resp. 2,72 TFLOPS, pro double precision platí poměr 1:5, tedy 544 GFLOPS pro vyšší model a 418 GFLOPS pro nižší. Použity jsou opět paměti GDDR5 s celkovou propustností až 154 GB/s. Nové Radeony si v klidu vezmou krásných 27 W, za tím stojí mimo jiné i úspora dosažená vyladěním snižování frekvence čipů GPU i GDDR5. Tranzistorů ve 40nm GPU je 2,15 miliard.
S ohledem na použitý 40nm výrobní proces se AMD chlubí dalším výrazným pokrokem z hlediska poměru výkon/spotřeba, resp. výkon/velikost čipu.
Inovovanou architekturu AMD označuje jako TeraScale 2. Základem je pochopitelně nová instrukční sada, vylepšené jednotky stream processing, texturovací jednotky, render back-end atd.
Velikost GPU (nadále se budeme bavit jen o modelu HD 5870) je přijatelných 334 mm², celkově se zvyšuje výkon přibližně dvojnásobně. Výpočetní jednotky jsou uspořádány jako 20 SIMD engine, každý nesoucí 16 thread processorů, kde opět každý obsahuje 5 stream jader (v uspořádání 4 univerzální a 1 speciální). Kažý SIMD engine má k dispozici 4 texturovací jednotky.
Grafický engine nese duální rasterizér, novou tesselační jednotku 6. generace (první se objevila před mnoha a mnoha lety v Radeonu 8500) programovatelnou prostřednictvím hull a domain shaderů (novinka v Direct3D 11) a obohacenou o nový algoritmus redukující riziko vzniku nežádoucích artefaktů ve scéně.
Stream processory mohou provádět pull model interpolaci, vylepšena byla flexibilita, stejně jako redukovány ztráty výkonu při použití. Geometry shading taktéž doznává navýšení výkonu. Několik novinek se týká i podpory OpenGL.
Samotné thread procesory mají obdobné uspořádání jako v předchozích generacích. Podporují co-issue MUL (multiply), sum of absolute differences (SAD – metoda porovnávaní bloků obrazu při motion estimation u komprese videa), nové operátory pro DirectX 11 (čítač bitů, vkládání, extrakce atd.) a fused MADD (multiply ADD). Vedle čtyř stream jader a jednoho speciálního je zde i branch jednotka a registry pro obecné použití.
Texturovací jednotky zvládají svoji práci s daleko vyšší rychlostí, zvýšila se také propustnost vyrovnávacích pamětí: až 1 TB/s pro L1 a až 435 GB/s mezi L1 a L2. V rámci podpory DX11 jednotky zvládají práci s texturami o rozlišení 16284×16384 a nové 32 a 64bit HDR kompresní algoritmy (BC6, BC7).
Nový algoritmus pro anizotropní filtrování zcela eliminuje úhlové závislosti (ty šlo eliminovat již na Radeonech X1000) a nemá oproti dosavadnímu negativní dopad na výkon. Je ideální pro správu LOD (level of details) při renderingu.
Konečná fáze renderingu dostává nové komunikační trasy. Texturovací jednotky nyní mohou číst komprimované barevné buffery AA, zrychluje stínování, mazání a SSAA (Supersample antialiasing) zvládá jak shadery a textury, tak hrany polygonů. Je implementován na bázi adaptivního antialiasingu (ten byl dobře vidět v akci například v Half-Life 2) a rozumí si s CFAA (custom filters antialiasing). Celkově je nové GPU 2× rychlejší než předchozí.
Implementace pamětí GDDR5 zlepšila efektivitu spotřeby schopností čipy uvádět do lowpower režimu, když není třeba výkon. Je zde podpora CRC a detekce chyb, přepínání frekvence a napětí přitom probíhá bez zastavení a je přítomna i kompenzace přehřívání čipů na vysokých frekvencích (kolem 5 GHz efektivně: základní takt tedy ~1,25 GHz).
Vedle optimalizací v oblasti čipů GDDR5 karta umí i detekci přehřívání napěťových regulátorů a ultra-nízkonapěťový běh GPU. Srovnání spotřeby grafik v klidovém provozu tedy vyznívá ve prospěch nové generace.
ATI implementuje plnou podporu DirectCompute 11 a OpenCL 1.0 a je kompatibilní s přesností IEEE754-2008 (ta mimochodem vedle 32bit/single a 64bit/double definuje i 28bit/quadruple přesnost, ale o té se materiály AMD nezmiňují). Architektura je pro obecné počítání výrazně uzpůsobena.
Z hlediska hardwarové akcelerace videa podporuje inovovaná část UVD 2.0 přehrávání dvou akcelerovaných 1080p video streamů současně. Přehrávat 1080p lze i za současně běžícího Windows Aero.
UVD obsahuje i logiku pro nastavení gamma, jasu bílé barvy, dynamického rozsahu videa a dalších aspektů. HD 5800 implementují pochopitelně i zvukový kodek, opět 7.1, HDMI výstup je verze 1.3a, tedy s podporou Deep Color a x.v.Color (tedy až 1 miliarda barev, resp 12 bitů/barva výstup, resp. 10 bitů/barva při vzorkování 4:4:4), ze zvuku je k dispozici Dolby TrueHD, DTS-HD MAster Audio,AC3 i DTS a další, a to až do 24 bitů/192 kHz.
Z existujících projektů GPGPU podporujících ATI Stream materiály zmiňují například Crytography.net a jejich počítání algoritmu RC5-72.
Z fyzikálních enginů jak známo ATI nepodporuje NVIDIA PhysX, neboť běží pod jejím systémem CUDA. Zato se ví o spolupráci AMD s Intelem, který koupil engine Havok, dále AMD hovoří o open source enginu Bullet Physics a dalších. Jak se ale tento trh vyvine, to ukáže až budoucnost. Jak PhysX, tak Havok a Bullet jsou významní hráči na herním trhu.
Rozlučme se s fotografií edice Eyefinity6 Radeonu HD 5870 disponující šesti výstupy.
Byť to sem přímo nepatří, dovolte mi pár slov k DirectX 11. Hry a vývojáři budou moci využívat:
Na závěr krátký pohled na renderovací cestu v DirectX 11.
Pohled do českých e-shopů říká, že Radeon HD 5850 vás vyjde na ~5300 Kč, Radeon HD 5870 na ~8000 Kč.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
jak souvisi directx s raytracingem?
Teprve pred mesicem se mi povedlo sprovoznit HD 4770 na Fedore 11. Do te doby mi lezela ve skrini a pouzival jsem naprosto bezproblemovou NV 6600. Podpora novych kernelu/X je od ATI naprosto tragicka...
Netreba vykat. My Linuxaci jsme si rovni.
Ja jsem proste alergicky na ty plky jak to to nema co delat a tak. Tak at to proste dotycni lide nectou. Ja to tu vidim rad.
Tim, ze tu takove clanky budou, ma kazdy moznost je cist nebo necist. Kdyz tu nebudou, bude moznost jenom jedna.
A ja bych se opravdu nerad dockal toho, aby to tu David kvuli par urvancum zabalil, protoze mi to takto vyhovuje. Proto davam vzdy pozitivni hodnoceni (nebo prinejhorsim nehlasuji).
Já se příznám, že jsem byl překvapen tím, jak málo je tento článek relevantní pro mne jako linuxáře. Proto jsem článek za sebe hodnotil "špatně" a podivil se tu nad tím. Pokud je to v HW článcích standardem, pak jsem měl věc asi řešit jinde a jinak.
Máš pravdu v tom, že každý má možnost články nečíst. Ale zase na stranu druhou, na webu zaměřeném na Linux bych čekal, že články budou v rámci možností podávat informace užitečné pro uživatele Linuxu. U tohoto článku bych třeba ocenil, kdyby obsahoval mj. informaci o tom, jestli a jak tato karta funguje v Linuxu (tedy že v něm vůbec nefunguje). To by zase vyhovovalo mně.
Ale jo. On i david ma trochu maslo na hlave. Nejake info pro Linuxaky by uvest mohl. Ackoliv, na druhou stranu, byla by celkem nuda cist porat: Nova Nvidia - v Linuxu funguje, nova Ati - nechte si zdat.
OpenGL taky docela zamrzlo a DX uz neni ten, kdo kopiruje.
Ale vriskat tu, ze to tady nema co delat je proste nesmysl.
čo je zlé na tom že AMD vydalo vykonnu grafiku.. však neda sa vari používať aj na Linuxu? ja mam sice len integrovany Radeon HD4200 ale na linuxu frci jak ďábel... akceleracia s fglrx bez problemov takže nechapem co mate proti ATi.. vsak toto ma vykon ako predosle 2jadrove karty. a vyuzitie to ma.. su aj taky ktory pouzivaju wine atd. alebo blender