Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Nejprve si představme samotné karty.
Radeon HD 5850 je nižším z obou modelů. Jako takový má kratší 24 cm dlouhé PCB. Radeon HD 5870 si již vyžádá 28 cm prostoru, což bude činit v řadě skříní problém. Mezi výstupy disponují oba modely dvěma DVI a po jednom HDMI a DisplayPort.
Počet stream procesorů v HD 5870 vzrostl na dvojnásobek předchozí generace (HD 4850/4870/4890) a srovnává tak hodnotu dostupnou v duálním Radeonu HD 4870 X2. HD 5850 nese nižší počet 1440 stream procesorů. Teoretický výkon v single-precision dosahuje 2,09, resp. 2,72 TFLOPS, pro double precision platí poměr 1:5, tedy 544 GFLOPS pro vyšší model a 418 GFLOPS pro nižší. Použity jsou opět paměti GDDR5 s celkovou propustností až 154 GB/s. Nové Radeony si v klidu vezmou krásných 27 W, za tím stojí mimo jiné i úspora dosažená vyladěním snižování frekvence čipů GPU i GDDR5. Tranzistorů ve 40nm GPU je 2,15 miliard.
S ohledem na použitý 40nm výrobní proces se AMD chlubí dalším výrazným pokrokem z hlediska poměru výkon/spotřeba, resp. výkon/velikost čipu.
Inovovanou architekturu AMD označuje jako TeraScale 2. Základem je pochopitelně nová instrukční sada, vylepšené jednotky stream processing, texturovací jednotky, render back-end atd.
Velikost GPU (nadále se budeme bavit jen o modelu HD 5870) je přijatelných 334 mm², celkově se zvyšuje výkon přibližně dvojnásobně. Výpočetní jednotky jsou uspořádány jako 20 SIMD engine, každý nesoucí 16 thread processorů, kde opět každý obsahuje 5 stream jader (v uspořádání 4 univerzální a 1 speciální). Kažý SIMD engine má k dispozici 4 texturovací jednotky.
Grafický engine nese duální rasterizér, novou tesselační jednotku 6. generace (první se objevila před mnoha a mnoha lety v Radeonu 8500) programovatelnou prostřednictvím hull a domain shaderů (novinka v Direct3D 11) a obohacenou o nový algoritmus redukující riziko vzniku nežádoucích artefaktů ve scéně.
Stream processory mohou provádět pull model interpolaci, vylepšena byla flexibilita, stejně jako redukovány ztráty výkonu při použití. Geometry shading taktéž doznává navýšení výkonu. Několik novinek se týká i podpory OpenGL.
Samotné thread procesory mají obdobné uspořádání jako v předchozích generacích. Podporují co-issue MUL (multiply), sum of absolute differences (SAD – metoda porovnávaní bloků obrazu při motion estimation u komprese videa), nové operátory pro DirectX 11 (čítač bitů, vkládání, extrakce atd.) a fused MADD (multiply ADD). Vedle čtyř stream jader a jednoho speciálního je zde i branch jednotka a registry pro obecné použití.
Texturovací jednotky zvládají svoji práci s daleko vyšší rychlostí, zvýšila se také propustnost vyrovnávacích pamětí: až 1 TB/s pro L1 a až 435 GB/s mezi L1 a L2. V rámci podpory DX11 jednotky zvládají práci s texturami o rozlišení 16284×16384 a nové 32 a 64bit HDR kompresní algoritmy (BC6, BC7).
Nový algoritmus pro anizotropní filtrování zcela eliminuje úhlové závislosti (ty šlo eliminovat již na Radeonech X1000) a nemá oproti dosavadnímu negativní dopad na výkon. Je ideální pro správu LOD (level of details) při renderingu.
Konečná fáze renderingu dostává nové komunikační trasy. Texturovací jednotky nyní mohou číst komprimované barevné buffery AA, zrychluje stínování, mazání a SSAA (Supersample antialiasing) zvládá jak shadery a textury, tak hrany polygonů. Je implementován na bázi adaptivního antialiasingu (ten byl dobře vidět v akci například v Half-Life 2) a rozumí si s CFAA (custom filters antialiasing). Celkově je nové GPU 2× rychlejší než předchozí.
Implementace pamětí GDDR5 zlepšila efektivitu spotřeby schopností čipy uvádět do lowpower režimu, když není třeba výkon. Je zde podpora CRC a detekce chyb, přepínání frekvence a napětí přitom probíhá bez zastavení a je přítomna i kompenzace přehřívání čipů na vysokých frekvencích (kolem 5 GHz efektivně: základní takt tedy ~1,25 GHz).
Vedle optimalizací v oblasti čipů GDDR5 karta umí i detekci přehřívání napěťových regulátorů a ultra-nízkonapěťový běh GPU. Srovnání spotřeby grafik v klidovém provozu tedy vyznívá ve prospěch nové generace.
ATI implementuje plnou podporu DirectCompute 11 a OpenCL 1.0 a je kompatibilní s přesností IEEE754-2008 (ta mimochodem vedle 32bit/single a 64bit/double definuje i 28bit/quadruple přesnost, ale o té se materiály AMD nezmiňují). Architektura je pro obecné počítání výrazně uzpůsobena.
Z hlediska hardwarové akcelerace videa podporuje inovovaná část UVD 2.0 přehrávání dvou akcelerovaných 1080p video streamů současně. Přehrávat 1080p lze i za současně běžícího Windows Aero.
UVD obsahuje i logiku pro nastavení gamma, jasu bílé barvy, dynamického rozsahu videa a dalších aspektů. HD 5800 implementují pochopitelně i zvukový kodek, opět 7.1, HDMI výstup je verze 1.3a, tedy s podporou Deep Color a x.v.Color (tedy až 1 miliarda barev, resp 12 bitů/barva výstup, resp. 10 bitů/barva při vzorkování 4:4:4), ze zvuku je k dispozici Dolby TrueHD, DTS-HD MAster Audio,AC3 i DTS a další, a to až do 24 bitů/192 kHz.
Z existujících projektů GPGPU podporujících ATI Stream materiály zmiňují například Crytography.net a jejich počítání algoritmu RC5-72.
Z fyzikálních enginů jak známo ATI nepodporuje NVIDIA PhysX, neboť běží pod jejím systémem CUDA. Zato se ví o spolupráci AMD s Intelem, který koupil engine Havok, dále AMD hovoří o open source enginu Bullet Physics a dalších. Jak se ale tento trh vyvine, to ukáže až budoucnost. Jak PhysX, tak Havok a Bullet jsou významní hráči na herním trhu.
Rozlučme se s fotografií edice Eyefinity6 Radeonu HD 5870 disponující šesti výstupy.
Byť to sem přímo nepatří, dovolte mi pár slov k DirectX 11. Hry a vývojáři budou moci využívat:
Na závěr krátký pohled na renderovací cestu v DirectX 11.
Pohled do českých e-shopů říká, že Radeon HD 5850 vás vyjde na ~5300 Kč, Radeon HD 5870 na ~8000 Kč.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
jak souvisi directx s raytracingem?
Teprve pred mesicem se mi povedlo sprovoznit HD 4770 na Fedore 11. Do te doby mi lezela ve skrini a pouzival jsem naprosto bezproblemovou NV 6600. Podpora novych kernelu/X je od ATI naprosto tragicka...
Netreba vykat. My Linuxaci jsme si rovni.
Ja jsem proste alergicky na ty plky jak to to nema co delat a tak. Tak at to proste dotycni lide nectou. Ja to tu vidim rad.
Tim, ze tu takove clanky budou, ma kazdy moznost je cist nebo necist. Kdyz tu nebudou, bude moznost jenom jedna.
A ja bych se opravdu nerad dockal toho, aby to tu David kvuli par urvancum zabalil, protoze mi to takto vyhovuje. Proto davam vzdy pozitivni hodnoceni (nebo prinejhorsim nehlasuji).
Já se příznám, že jsem byl překvapen tím, jak málo je tento článek relevantní pro mne jako linuxáře. Proto jsem článek za sebe hodnotil "špatně" a podivil se tu nad tím. Pokud je to v HW článcích standardem, pak jsem měl věc asi řešit jinde a jinak.
Máš pravdu v tom, že každý má možnost články nečíst. Ale zase na stranu druhou, na webu zaměřeném na Linux bych čekal, že články budou v rámci možností podávat informace užitečné pro uživatele Linuxu. U tohoto článku bych třeba ocenil, kdyby obsahoval mj. informaci o tom, jestli a jak tato karta funguje v Linuxu (tedy že v něm vůbec nefunguje). To by zase vyhovovalo mně.
Ale jo. On i david ma trochu maslo na hlave. Nejake info pro Linuxaky by uvest mohl. Ackoliv, na druhou stranu, byla by celkem nuda cist porat: Nova Nvidia - v Linuxu funguje, nova Ati - nechte si zdat.
OpenGL taky docela zamrzlo a DX uz neni ten, kdo kopiruje.
Ale vriskat tu, ze to tady nema co delat je proste nesmysl.
čo je zlé na tom že AMD vydalo vykonnu grafiku.. však neda sa vari používať aj na Linuxu? ja mam sice len integrovany Radeon HD4200 ale na linuxu frci jak ďábel... akceleracia s fglrx bez problemov takže nechapem co mate proti ATi.. vsak toto ma vykon ako predosle 2jadrove karty. a vyuzitie to ma.. su aj taky ktory pouzivaju wine atd. alebo blender