Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
Microsoft vydal novou velkou aktualizaci 2404.23 v září 2019 pod licencí SIL Open Font License (OFL) zveřejněné rodiny písma Cascadia Code pro zobrazování textu v emulátorech terminálu a vývojových prostředích.
OpenTofu, tj. svobodný a otevřený fork Terraformu vzniknuvší jako reakce na přelicencování Terraformu z MPL na BSL (Business Source License) společností HashiCorp, bylo vydáno ve verzi 1.7.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci. Vypíchnout lze State encryption.
V momentě, kdy vás přestane bavit hra pro jednoho hráče, máte možnost zkusit jaké to je online s více hráči. Zkusil jsem tedy vyhledat pomocí vyhledávače Minecraft server a zkusil nějaký z nabízených odkazů. Po prohlédnutí webu a přečtení pravidel serveru jsem přes formulář zaslal žádost do whitelistu. Whitelist by měl sloužit k tomu, aby se o vás jako o hráči administrátoři (dále A-team) něco dozvěděli a má sloužit jako prvotní síto a např. ochrana před multiúčty apod., které pravidla tohoto serveru neumožňují. Během několika hodin dorazila odpověď o schválení bylo možno začít hrát.
Při prvním připojení na server je potřeba se registrovat, příkazem /register <heslo> popř. <zopakujheslo> pro kontrolu. Jako hráč se objevíte na takzvaném spawnu, což většinou bývá nějaká epická stavba, která je jako vizitka serveru. Jako hráč máte do začátku pár herních dolarů a v inventáři nemáte vůbec nic. Do začátku je tedy vhodné najít nejdříve něco k jídlu a poté postavit svů první dům, nebo u někoho přespat. Na daném serveru je množství měst a vesnic, jejich seznam získáte příkazem /warplist. Poté pomocí příkazu /warp <názevwarpu> můžete být teleportováni přímo do zvolené lokace. Na serveru jezdí i vlak (metro), hned pod spawnem je nástupní stanice, stačí koupit nebo vyrobit si vozík, a můžete se svézt. Železnice zatím spojuje ale jen několik měst na mapě, je stále ve výstavbě.
Jakmile jste si tedy obstarali nějaké jídlo, je třeba si postupně vyrobit nástroje a postavit svůj první domek. První na co asi narazíte je to, že spousta oblastí už patří někomu jinému a vám zde nepůjde kácet stromy, kutat suroviny a stavět. Těmto oblastem se říká tzv. protekt. Je to ochrana pozemků hráčů před ničením a modifikací od jiných hráčů. Na multiplayer serverech pro více hráčů je taková ochrana nezbytně nutná, neboť se zde vyskytuje ve veliké míře tzv. griefing - ve zkratce se jedná o činnosti, které poškozují stavby jiných hráčů, pustoší krajinu, patří sem i vykrádání truhel cizích hráčů a např. i vytváření vulgárních obrázků či nápisů v krajině. Z toho důvodu je nutné ještě před stavbou prvního domu požádat o tzv. protekt. Dále je nanejvýš vhodné a doporučené zamykat truhy a dveře, pomocí příkazu /cprivate.
Na multiplayer serveru si každý hráč najde co ho baví. Může společně s ostatními hráči stavět velkolepé stavby, založit město a starat se o něj, obchodovat s jinými hráči, zabíjet příšery a nebo třeba chodit na společné výpravy na diamanty. Jako výborný nástroj pro vzájemnou komunikaci je kromě textového chatu ve hře doporučen Teamspeak. Během hraní se může clověk takto potkat s různými zajímavými lidmi a navázat nová přátelství. Je sice pravda, že zrovna Minecraft hrají spíše ti mladší, ale občas tam člověk narazí i na někoho stašího, nebo dokonce vrstevníka
Pokud umí člověk opravdu pěkně stavět, má fantazii, může se mu stát, že si ho všimne nějaký člen A-teamu a nabídne takovému člověku možnost creative módu, případně oprávnění používat nástroje jako WorldEdit či VoxelSniper. Protože na tomto serveru je ekonomika, další nutnou podmínkou pro získání popisovaných oprávnění je důvěra. Člověk s takto zvýšenými opravněními může serveru prospět (postaví epické stavby) nebo a i to se bohužel může stát, může serveru uškodit. Tím, že například ostatním hráčům dá bez práce zdarma diamanty a jiné vzácné suroviny, může zcela zničit ekonomiku na serveru. Pak se například stane to, že diamanty se prodávají za stejnou cenu jako uhlí apod. Cesta k získání těchto oprávnění tedy vede především přes vzájemnou důvěru.
Na hru a dodržování pravidel dohlíží A-team složený z moderátorů a administrátorů. Ti řeší různé věci týkající se samotné hry, ať už řešení případů griefingu, banování hračů za porušování pravidel (hacky, xray atd.) a další související věci. Čas od času některý uspořádá tzv. event, kdy se může jednat např. o soutěž kdo z hráčů nachytá nejvíce ryb za určitý čas, kdo nejrychleji proběhne bludištěm a spoustu dalšího. Na hráče pak čekají různé odměny. Jako hráč můžete podpořit server zakoupením VIP přes SMS, kdy za podporu serveru získáte i výhody připojení na plný server a několik dalších výhod přímo ve hře (např. létající koberec, tzv. kity a další.).
A-team občas ve hře narazí na hráče, který jej zaujme a pokud zjistí,že by daný hráč mohl být důvěryhodný a schopný, nabídne mu možnost podílet se na provozu serveru. Dělat administrátora serveru není nic jednoduchého. Je to hodně o práci, starání se o servery a řešení problémů ať už ve hře, nebo přímo s použitým softwarem. Před každým updatem na novější verzi je třeba na testovacím prostředí nejdříve vyzkoušet vzájemnou kompatibilitu pluginů, ověřit, že všechny základní funkce fungují a teprve pak updatovat přímo na ostrém serveru. Někdy se stane, že na testu je všechno ok a pak na ostrém serveru se objeví komplikace, vždy se ale dělají zálohy a je možno se vrátit zpět.
Při provozu na linuxovém serveru je potřeba připravit základní prostředí, nachystat si skripty v cronu (údržba, zálohy, případně pravidelný restart v noci apod.), je třeba např. přes SNMP sledovat stav serveru a buď automaticky provádět zásahy, nebo ručně. Java je hodně nenenasytná co se týče paměti a moc po sobě neuklízí (garbage collect), proto je vhodné u hodně vytížených serverů (mody) dělat pravidelné restarty a javu spouštět s určitými parametry. Veškeré dění na serveru je logováno, log slouží mimo jiné i k odhalování hráčů, kteří podvádí ve hře (např. xray). Vhodnými skripty (pluginy) lze takové hráče například automaticky zabanovat apod. Za zvlášť hrubé porušování pravidel se udělují trvalé bany na IP adresu. Asi nejvíce času jako admin tráví laděním pluginů, odhalováním problémů a jejich odstraňováním. Jakmile se tedy člověk stane adminem na serveru, nemá už pak tolik času na samotnou hru. Největší odměnou mu pak jsou pak spokojení hráči, zábavná hra a fungující servery.
Autor tohoto netradičního článku je známý pod přezdívkou HunterzCZ, je administrátorem serverů Netfire.cz.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
V ramdisku hra nemůže běžet donekonečna, páč world tak narůstá, že ramka je po půl roce plná a musí zákonitě přijít SSD disk.
To tam musíš mít opravdu velké světy.
On holý minecraft server by neměl být tak zlý, tyto a jiné problémy mohou způsobovat hlavně pluginy, co tam správci serverů cpou a které někdy docela dost zvyšují hw náročnost.Vanilla Minecraft server má problém v tom, že není moc vhodný pro hru více hráčů (více než 4 přibližně) – oproti Bukkitu je náročnější na výkon procesoru a navíc jen minimálně řeší administraci serveru v praxi. Bukkit také (dle mé zkušenosti) býval méně zabugovaný (ale netuším, jak to vypadá teď)… Více jader hra podporuje od verze 1.1 (leden 2012). A i když mám jen malý soukromý server, tak mi přijde nesmyslné hovořit o tom, že je minecraft náročný na hdd. I velmi rozsáhlý svět zabere maximálně pár gigabytů. A pokud se používá nějaký plugin, který omezuje hranice světa, tak ani klient s cihlou na klávese po pohyb vpřed ji nepřekročí.
V ramdisku hra nemůže běžet donekonečna, páč world tak narůstá, že ramka je po půl roce plná a musí zákonitě přijít SSD disk.Na to by se perfektně hodilo to, co Gigabyte před lety dělal: PCI SSD i-RAM, kde namísto flash pamětí byly normální sloty na DDR paměti (tudíž žádné omezení počtu přepisů). Dalo se do toho nacpat čtyři gigabytové paměti (klidně i pomalé 266MHz, protože se to chovaklo jako SATA I) a dokonce to mělo na desce zálohovací baterii, takže i při výpadku napájení to udrželo v paměti data. Bohužel v poslední době jsem nic podobného běžně prodávat neviděl, ale i tak si myslím, že vzhledem k nízké ceně levnějších pamětí a rychlejším rozhraním (SATa 3 má 6Gbit/s) by podobná zařízení měla stále smyls, hlavně v podobných případech, kde je úzkým hrdlem spíše latence a počet I/O operací za sekundu než přenosová rychlost a velikost. Je pravda, že dnes není problém i do desktopové desky nacpat desítky GB paměti a mít ramdisk v nich, ale pokud data nejsou read-only, kazí to nutnost neustále je zálohovat, což je u "hardwarovéhio ramdisku" realizováno vestavěnou baterií. Mimo toho, vychytrale navržený hardware by dokázal dělat ECC i u normálních pamětí, stejně, jako to dělá disk.
navíc nabádá na warez serveryMohl bych poprosit o tipy na nějaké newarez české alternativy? Když dám něco do Google, tak mi vyjede hodně hitů a nevím, které servery stojí za to a které ne. Minecraft mám koupený, tak ať to taky využiju.
http://blog.movingblocks.net/ - Moving Bloks neboli Terasology OSS "clon" Minecraftu ..