Byla vydána nová verze 9.9p2 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Řešeny jsou 2 bezpečnostní chyby: CVE-2025-26465 (MITM pokud je zapnuta volba VerifyHostKeyDNS, ve výchozím stavu je vypnuta) a CVE-2025-26466 (DoS). Detaily na stránkách společnosti Qualys (txt).
Argentinský prezident Javier Milei čelí více než stovce žalob a trestních oznámení kvůli spáchání podvodu, protože na svých sociálních sítích propagoval kryptoměnu $LIBRA, jejíž hodnota se v krátké době znásobila a pak zhroutila.
Wayland Protocols byly vydány ve verzi 1.41. S dlouho očekávaným protokolem správy barev a High Dynamic Range (HDR).
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.11.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest (Wikipedie) v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
V stredu 19. 02. 2025 o 10:00h bude spustený jarný webinár zdarma. Na tomto webinári si ukážeme praktické ukážky monitorovania Prometheus endpointov s využitím nástroja Zabbix. Účastníci sa dozvedia, ako nastaviť a konfigurovať Zabbix na zber dát z prometheus exporterov vrátane vytvárania LLD pravidiel. Tento webinár je určený pre mierne pokročilých administrátorov Zabbixu. Registrácia na stránke: Axians Slovakia. Zoznam všetkých webinárov: Axians Slovakia webináre.
Byla vydána beta verze GNOME 48. Vyzkoušet lze instalační ISO GNOME OS. Vydání GNOME 48 je plánováno na březen.
Bochs (Wikipedie), tj. emulátor počítačů typu x86 a x86-64, byl vydán ve verzi 3.0.
Věříte své kalkulačce? Kolik je (10^100) + 1 − (10^100)? A kolik 1%−1%?
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
FlappyFavi, hra Flappy Bird v ikoně Favicon. Nefunguje na mobilech.
Microsoft DirectX je kolekce programovacích rozhraní (API) pro úlohy týkající se multimédií, především pak videa a programování her pro Microsoft Windows. Názvy všech těchto API původně začínaly na "Direct", například Direct3D, DirectDraw, DirectMusic, DirectPlay, DirectSound a podobně. DirectX byl obecný pojem, který označoval všechny tyto "Direct"-něco API a stal se názvem kolekce. Jak léta plynula, některá API časem zastarala a byla nahrazena, takže tato konvence pro pojmenování již tak docela neplatí. Vlastně se "X" uchytilo natolik, že nahradilo část "Direct" v některých nových DirectX technologiích, jako jsou XAct, XInput a další.
Direct3D (API pro 3D grafiku v rámci DirectX) je široce využíváno ve vývoji počítačových her pro Microsoft Windows, Xbox a Xbox 360. Direct3D se využívá také v jiných programech pro vizualizaci a grafické úlohy, především CAD/CAM, a to kvůli rychlému vykreslování vysoce kvalitní 3D grafiky na kompatibilním hardwaru. Jelikož je Direct3D pravděpodobně nejznámější API z DirectX, tak se pro něj nezřídka používá obecný název DirectX.
Následující návod platí pro Wine verze 0.9.58, 0.9.59 a 0.9.60 s čistou konfigurací a DirectX 9.0c redistributable vydané v březnu 2008 (stažení z FileHippo.com, 69,5 MiB).
Začněte spuštěním winecfg
. Vytvoří se adresář ~/.wine
s výchozím obsahem a poté se spustí grafický konfigurační nástroj, ve kterém nastavte verzi Windows na 2000, upravte si zvukové nastavení podle vašich potřeb (možná nebude třeba nic měnit) a případně si aktivujte virtuální plochu (záleží pouze na vašich preferencích). Winecfg nezavírejte a zkopírujte do adresáře ~/.wine/drive_c/windows/system32
nativní knihovny mscoree.dll a streamci.dll z Windows (pokud Windows nemáte, dají se najít na webech jako je dlldump.com, dll-files.com, dll-download.net).
Potom ve winecfg přejděte na tab "Knihovny", přidejte do seznamu mscoree a streamci (bez přípony) a obě položky upravte tak, aby se používaly nativní verze. Poté změny potvrďte stisknutím OK. Je třeba takto nastavit docela velké množství knihoven a rychlejší než přidávat vše ručně, je otevřít si soubor ~/.wine/user.reg
, najít v něm sekci [Software\\Wine\\DllOverrides] a změnit ji tak, aby obsahovala následující:
"d3d8"="builtin" "d3d9"="builtin" "d3dim"="native" "d3drm"="native" "d3dx8"="native" "d3dx9_24"="native" "d3dx9_25"="native" "d3dx9_26"="native" "d3dx9_27"="native" "d3dx9_28"="native" "d3dx9_29"="native" "d3dx9_30"="native" "d3dx9_31"="native" "d3dx9_32"="native" "d3dx9_33"="native" "d3dx9_34"="native" "d3dx9_35"="native" "d3dx9_36"="native" "d3dxof"="native" "dciman32"="native" "ddrawex"="native" "devenum"="native" "dinput"="builtin" "dinput8"="builtin" "dmband"="native" "dmcompos"="native" "dmime"="native" "dmloader"="native" "dmscript"="native" "dmstyle"="native" "dmsynth"="native" "dmusic"="native" "dmusic32"="native" "dnsapi"="native" "dplay"="native" "dplayx"="native" "dpnaddr"="native" "dpnet"="native" "dpnhpast"="native" "dpnlobby"="native" "dsound"="builtin" "dswave"="native" "dxdiagn"="native" "mscoree"="native" "msdmo"="native" "qcap"="native" "quartz"="native" "streamci"="native"
Soubor uložte. Nyní jste připraveni instalovat.
Přejděte v konzoli do adresáře, kam jste stáhli instalační soubor DirectX a spusťte:
wine directx_mar2008_redist.exe
Objeví se dialog, ve kterém zadáte cestu, kam chcete DirectX rozbalit (můžete kamkoliv). Po rozbalení přejděte do adresáře, který jste zvolili v dialogu, a spusťte:
wine DXSETUP.exe
Instalace je prostá: souhlasím, další, další, dokončit. To je vše.
Nyní máte k dispozici všechny nativní knihovny DirectX 9 a můžete si jednotlivě pro každou knihovnu nastavit, zda se má použít nativní nebo vestavěná. Toto nastavení lze vytvořit pro každou aplikaci zvlášť pomocí zmiňovaného winecfg.
Tato část článku je volným překladem článku DirectX 9.0c March 2008 redistributable on Linux with Wine v blogu Wine Review.
Wine používá systém registrů kompatibilní s Windows a stejně jako tam v něm lze nastavit a poladit různé věci. Občas je to dokonce jediný způsob, jak něco nastavit. Grafický editor registrů (stejný jako ve Windows) spustíte příkazem regedit
.
Nastavit Direct3D lze v HKEY_CURRENT_USER -> Software -> Wine -> Direct3D. Platné jsou řetězcové položky s následujícími názvy:
Určuje, který backend se použije pro vykreslování (DirectDraw). Platné hodnoty:
Nastavuje režim čtení a zápisu framebufferu zatímco je zamčený. Platné hodnoty:
Nastavuje režim "off-screen" vykreslování. OpenGL běžně vykresluje do nějakého okna, které lze vidět na monitoru, ale občas je vhodné vykreslovat do bufferu, který není zobrazený, a tomu se říká "off-screen" vykreslování. Platné hodnoty:
Need for Speed ProStreet, 1,4 MB
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Leda tak vývojaři her si mohou dovolit, že to nebude na všech systémech vypadat identicky.Vývojáři her ty platformy/systémy kde to nevypadá identicky vesele a naprosto ignorují, protože pro ně stejně nepředstavují zákazníka. Na XP/Vista to vypadá identicky (možná je tam zanedbatelná tolerance) a to je to o co jim jde...
Je to sice pomalé, ale zaručuje to kompletní funkčnost vždy a na jakémkoliv hardwaru.No ono pokud kvuli te softwarove emulaci klesne rychlost prekresleni natolik, ze se program stane prakticky nepouzitelnym, tak tezko mluvit o kompletni funkcnosti.
$ wine DXSETUP.exe
fixme:reg:GetNativeSystemInfo (0x7e4eb710) using GetSystemInfo()
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
err:setupapi:do_file_copyW Unsupported style(s) 0x144
a
CoD2 MP 1.3 build win-x86 May 1 2006
----- FS_Startup -----
Current language: english
Current search path:
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_15.iwd (85 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_14.iwd (4038 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_13.iwd (22624 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_12.iwd (1016 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_11.iwd (1462 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_10.iwd (1936 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_09.iwd (2142 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_08.iwd (2723 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_07.iwd (3384 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_06.iwd (990 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_05.iwd (928 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_04.iwd (698 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_03.iwd (26 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_02.iwd (40 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_01.iwd (16 files)
Z:\usr\share\games\cod2\main\iw_00.iwd (102 files)
Z:\usr\share\games\cod2/main
Z:\usr\share\games\cod2/raw
Z:\usr\share\games\cod2/raw_shared
Z:\usr\share\games\cod2/devraw
Z:\usr\share\games\cod2/devraw_shared
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw11.iwd (1 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw10.iwd (414 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw09.iwd (98 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw08.iwd (8 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw07.iwd (1014 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw06.iwd (3110 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw05.iwd (5310 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw04.iwd (6240 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw03.iwd (6580 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw02.iwd (6404 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw01.iwd (5510 files)
localized assets iwd file for english
Z:\usr\share\games\cod2\main\localized_english_iw00.iwd (4764 files)
localized assets iwd file for english
File Handles:
----------------------
81663 files in iwd files
execing default_mp.cfg
couldn't exec language.cfg
execing players/Grunt/config_mp.cfg
Measured CPU speed is 2.00 GHz
System memory is 1024 MB (capped at 1 GB)
Video card is "Direct3D HAL"
Streaming SIMD Extensions (SSE) supported
Winsock Initialized
Opening IP socket: localhost:28960
Hostname: petrnb
IP: 127.12.34.56
WARNING: IPX_Socket: bind: WSAEINVAL
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
----- Client Initialization -----
----- Client Initialization Complete -----
Trying SMP acceleration...
...succeeded.
----- R_Init -----
Getting Direct3D 9 interface...
Pixel shader version is 3.0
Vertex shader version is 3.0
Video card or driver doesn't accelerate dynamic textures.
Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path.
DirectX 9 rendering path will not be available.
Direct3D 7 code path is available.
Using Direct3D 7 code path because the requested Direct3D 9 code path is unavailable.
Attempting 1024 x 768 fullscreen with 32 bpp at 53 hz
Game window successfully created.
Creating Direct3D device...
Com_TouchMemory: 0 msec. Using sum: 0
Initializing render targets...
Requested frame buffer to be 24-bit color with 8-bit alpha
DirectX returned a frame buffer that is 24-bit color with 8-bit alpha
Initializing static model cache...
Initializing dynamic buffers...
Initializing particle cloud buffer...
Creating Direct3D queries...
Setting initial state...
DirectX reports 128 MB of video memory and 216 MB of available texture memory.
Using video memory size to cap used texture memory at 112 MB.
Picmip is set manually.
Using picmip 0 on most textures, 0 on normal maps, and 0 on specular maps
ERROR: Couldn't open techniqueSet 'materials_dx7/techniquesets/shadowcookieoverlay.techset'
WARNING: Could not find material 'shadowcookieoverlay'
ERROR: Couldn't open techniqueSet 'materials_dx7/techniquesets/shadowcookieblur.techset'
Samozřejmě o tom, že i když v menu je napsáno DirectX 9, ale rozmazání a bumpmapping nefunguje, nemluvím.
Když jsou si jisti na wine bloguTo samozřejmě vím, jelikož jsem to dělal už dříve právě podle té starší verze, kterou jsi nalinkoval a výsledek byl úplně ten samý. Ono to sice vypadá, že to ty knihovny nainstaluje, ale jaksi nenainstaluje a každý program, který jsem spustil sice vypadá, že jede pod DX9, ale zatím se mi ještě nepodařilo rozjet právě ty DX9 specifické featury jako je rozmazání a bummapping a z toho screenshotu to také nijak na DX9 nevypadá. Proto se ptám, protože všichni tvrdí, že jim to jede.(informace o tom jak to udělat vyšel tam, David byl tak laskav,že to přeložil a obohatil o vlastní poznámky).
do_file_copyW
a vykreslování? Máš ty nativní knihovny v adresáři windows/system32
?
Unsupported style(s) 0x144
a kopírování? No, nevím. Ano, mám je tam.
dxdiag
mi to totiž píše, že Akcelerace textur portu AGP: Není k dispozici
, což by mohlo být z toho důvodu, že chybí ddrawex.dll(není ani v žádném CABu instalátoru), což by mohl být důvod proč Video card or driver doesn't accelerate dynamic textures.
Teď už zbývá jen vyšmelit někde tu správou verzi ddrawex.dll
.
fixme:d3d:IWineD3DImpl_FillGLCaps OpenGL
implementation supports 32 vertex samplers and 32 total samplers
fixme:d3d:IWineD3DImpl_FillGLCaps Expected
vertex samplers + MAX_TEXTURES(=8) > combined_samplers
fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x33f408,0x00000000), stub!
err:d3d:CreateContext Requesting MultiSampleType=2
wineprefixcreate --prefix ~/.testwine # nakopíruj tam ty knihovny a nastav to vše podle článku: WINEPREFIX=$HOME/.testwine winecfg WINEPREFIX=$HOME/.testwine wine DXSETUP.EXE # jde to už?
Nefunguje mi to - co mám dělat ?
Tohle se vypsalo v konzolce
fixme:reg:GetNativeSystemInfo (0x7e47a700) using GetSystemInfo()
XIO: fatal IO error 11 (Resource temporarily unavailable) on X server ":0.0"
after 83 requests (83 known processed) with 0 events remaining.
Lidi pomozte, nejde mi příkaz ~/.wine/user.reg
Co mám dělat ?