Vývojáři postmarketOS vydali verzi 24.06 tohoto před sedmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell, Phosh, KDE Plasma a Sxmo. Aktuálně podporovaných zařízení je 50.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Google Blog ČR informuje, že mobilní aplikaci Gemini a NotebookLM lze používat už také v Česku.
Byla vydána nová major verze 8 duálně licencovaného open source frameworku JUCE (Wikipedie, GitHub) pro vývoj multiplatformních audio aplikací.
Od 18. června bude možné předobjednat notebook DC-ROMA RISC-V LAPTOP II od společnosti DeepComputing s osmijádrovým 64-bit RISC-V AI CPU a s předinstalovaným Ubuntu.
Byla vydána verze 1.79.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Byly zveřejněny výsledky průzkumu (infografika) mezi uživateli FreeBSD.
Na konferenci DevConf.CZ 2024 je na stánku Furi Labs prezentován linuxový telefon FuriPhone FLX1. Jeho cena 499 dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2024-06 aneb Eclipse 4.32. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-2 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
1. Proč jsi začal používat Linux? Používal jsi ještě předtím jiné operační systémy?
Asi před deseti lety jsem začal na desktopu používat Red Hat 5.0 pro vývoj webů. Předtím jsem GNU/Linux používal pouze jako webserver. Měl jsem velmi nepříjemné zkušenosti s podporou zvukové karty ve Windows 95 a kvůli absenci komunity mi připadalo, že jsem na to úplně sám. Také jsem používal Macy se System 7, ale ten operační systém mi připadal dost omezující a nelíbilo se mi, že mě měl Apple a jeho prodejci v hrsti. Tenkrát byly naprosto stejné komponenty prodávány za různé ceny podle toho, jestli jste je koupili v obchodě s Macy, nebo v obchodě s PC, i když šlo o stejnou firmu – a mně to připadalo jako podvod.
2. Proč jsi začal s vývojem 'alternativní' distribuce?
Používal jsem AGNULA/DeMuDi, derivát Debianu, když tomu projektu došly peníze. Navrhl jsem správci DeMuDi (Free Ekanayaka), že bychom mohli založit novou firmu, která by připravovala na Debianu založené multimediální distribuce pro OEM a další komerční uživatele. Samozřejmě bychom také poskytovali verzi zdarma, ale cílem bylo vytvořit podmínky pro financování našeho vývoje svobodného softwaru.
3. Co těm 'velkým' distribucím chybí (nebo čeho mají příliš)?
Často jim schází zaměření na specifickou skupinu uživatelů, protože se po vzoru Windows nebo OS X snaží vytvořit desktop pro obecné použití. Těžko jim zazlívat, že chtějí oslovit hlavní proud, ale uživatelé se speciálními potřebami mají štěstí, že existuje množství rozmanitých distribucí.
4. Co odpovídáš těm, kdo tvrdí, že by měl být linuxový svět více jednotný a měl by zaměřit své úsílí na spolupráci místo řešení problémů pomocí rozdělení projektů nebo začínání nových?
Jsem rozhodně pro spolupráci, což je i jeden z důvodů, proč jsem založil projekt linuxaudio.org. Nicméně, svoboda rozdělit projekt je jedna z věcí, které jsou na svobodném softwaru tak skvělé. Někdy je to nejlepší technické řešení.
5. Je 64studio tvůj primární systém? Kolik jiných distribucí už jsi používal? A které to byly?
Ano, poslední tři roky. Kromě toho jsem dříve používal Red Hat, Mandrake, Debian a Ubuntu. Také mám rád dyne:bolic, to je dobrý projekt.
6. Co je na 64studio nejlepší?
Máme velmi přátelskou komunitu uživatelů a testerů, která ráda pomůže. Z technického hlediska se zaměřujeme na nejvyšší možný výkon na moderním hardwaru, zatímco zachováváme podporu pro starší PC, která ještě mnozí lidé používají. Byli jsme první distro, které předvedlo, že plně nativní x86-64 systém je vhodný pro multimediální pracovní stanice. Naše 32bitové buildy fungují na Pentiu II, i když pro dobrý výkon audia v reálném čase doporučujeme aspoň Pentium III.
7. Co plánuješ vylepšit? Na co se můžeme těšit v nové verzi 64studio?
Verze 2.1 je první, která bude mít poznámky k vydání v češtině a lokální mirror – díky Stanislavu Grafovi.
Pracujeme na verzi 3.0, která bude založena Debian Lenny. Těším se na lepší podporu nejnovějšího hardwaru, včetně vícejaderných procesorů. Také bychom chtěli vylepšit vzhled a rád bych do desktopu integroval více dokumentace.
8. Co považuješ za největší překážku pro masové rozšíření Linuxu na desktopu?
Rozdílnost a různá kvalita PC hardwaru; prodává se spousta šmejdů. Ale nevnímám to jako zásadní problém, protože opravdová éra svobodného softwaru začne s koncem éry PC – ve světě specializovaných embedded zařízení s nízkou spotřebou.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
zminovany projekt/distribuce se jmenovala "Agnula/DeMuDi"
Zajimavy projekt. Jeho live verzi zvazuju otestovat. Sic multimedia nejsou zrovna muj obor zajmu. Cesky mirror zde:
začne s koncem éry PC – ve světě specializovaných embedded zařízení s nízkou spotřebou.
Tak tak. Je zajímavé sledovat, jak vývoj počítačů prodělal elipsu "počítač nám staví velká firma a nemůžeme na něm nic upravit"->"počítač si stavíme doma sami"->"u počítače si občas něco vyměníme sami"->"počítač nám staví velká firma a nemůžeme na něm nic upravit"