V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Budu mít tři počítače, tak jsem se rozhod využít všechny. Mám představu, že jeden by byl server a ostatni dva byly k němu připojeny. Oba připojené počítače by byly pomocí serveru připojeny k internetu od UPC.
První počítač: AMD64 3000+, 512MB RAM. Na něm dualboot Windows XP a Debian. Použití: Všechno od hraní her, sledování filmů atd.
Druhý Počítač: Pentium 233MHz, 128MB RAM. Na něm Windows 98. Použití: Kancelářské práce a hraní Unreal Tournament po síti s prvním počítačem.
Třetí počítač: Pentium 130MHz, 16MB RAM. Na něm Debian. Tento počítač by byl použit jako server (pokovaď je to možné).
Síť by měla mít 4 účty, u kterých by byla různá práva (samozdřejmě, že ne ve win98). Sdílený síťový disk. Aby na každém PC byl přístup k internetu. Z každého počítače přístup na ostatní. "Kompatibilita" mezi Linuxem a Windowsem.
A teď babo raď jak na to? První co nevim je jak by se vyřešil rovod ze servru do ostatních dvou PC. Museli by se použít tři síťové karty, do jedný by šel internet a zbylé dvě by byly napojeny na zbylé dva počítač? Nebo se dělá nějaká rozdvojka na LAN? Další věc co by mě zajímaloa, by byly čachry s účty, každý účet by měl svou plochu, která by se načetla při připojení na jiném počítači, popř. při přepnutí z Windows do Linuxu a na opak. S tímhle fakt ani okrajově nevim. Síťový disk by se asi řešil pomocí samby (doufám že nekecám blbosti). Jedna z věcí, která je na prvních místech je hraní Unreal Tournament po síti na dvou PC, myslím že tohle by neměl být problém (snad). Poslední věc je aby každý počítač v síti měl svojí pevnou ip adresu viditelnou pouze v síti.
Obracím se zde, protože vím, že spousta lidí zde spravuje nějakou síť. Tak moc prosím o radu co s tím.
Doplnění: Má to být zkušební síť na naučení. Odstupuju ze zdílené plochy, protože je to asi blbost. Použiji switch. To UT na 233MHz jde už to mám odzkoušený . Jinak zatim moc děkuji za rady, už jsem alespoň trochu v obraze. Ale pořád nevim co s těma účty mám se na to vybodnout nebo to mám udělat pořádně?
Tiskni
Sdílej:
První co nevim je jak by se vyřešil rovod ze servru do ostatních dvou PC. Museli by se použít tři síťové karty, do jedný by šel internet a zbylé dvě by byli napojeny na zbylé dva počítač? Nebo se dělá nějaká rozdvojka na LAN?Stačí mít jednu síťovku v každém počítači a mezitím takovou tu krabičku, které se říká switch (stojí pár stovek)
Poslední věc je aby každý počítač v síti měl svojí pevnou ip adresu viditelnou pouze v síti.Tohle je to nejmenší - stačí si vybrat ze rezervovaného rozsahu (např. 192.168.x.y) a nastavit to. Samozřejmě včetně masky a výchozí brány (což pro "zbývající" počítače bude ten server).
Ono si UPC registrujes MAC adresy, a pokud s nema nemas nasmlouvane tri pocitace, nemuzes ten net narvat primo do switche.Ale můžeš. S UPC bude komunikovat pouze server, a je úplně jedno, jestli jsou mezi tím jen dráty nebo switch (ten nijak nemění ethernetovské pakety).
a) bud pouzit v serveru dve sitovky a routovat sam, nebo...použít v serveru jednu síťovku a routovat sám
b)...muzes misto switche koupit krabicku, ktera funguje jak jako swtich, tak jako router.Pokud chce tak jako tak používat server (pro soubory), který poběží pořád, tak je to zbytečné. Ale jinak je to samozřejmě lepší - jednoduché, nenáročné, tiché atd.
...použít v serveru jednu síťovku a routovat sámO moznosti puzit jedno rozhrani pro vice siti jsem nevedel.Diky za pouceni.Docela by me zajimalo jak to funguje..![]()
Ale můžeš. S UPC bude komunikovat pouze server..Jak ty ostatni pocitace poznaji v ktere siti "maji chtit" byt, napriklad pri pridelovani adres z DHCP?
Docela by me zajimalo jak to funguje.Jednoduše. Na jednom fyzickém zařízení může být víc logických/virtuálních (každé má svoji IP adresu). Jak se to přesně nastavuje, to si teď bohužel nevzpomenu (min. 4 roky jsem to nedělal) - ale v HOWTO je to popsáno.
Jak ty ostatni pocitace poznaji v ktere siti "maji chtit" byt, napriklad pri pridelovani adres z DHCP?Přidělování adres v různých sítích přes DHCP jde udělat, ale je to trochu náročnější na nastavení DHCP serveru. Pokud by tam už jeden DHCP server byl (např. u UPC - nevím, jestli se to tam používá), tak je to samozřejmě problém. Takže jediný spolehlivý a osvědčený způsob je ruční nastavení adres na klientech.
Koupit si bili: Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS . Nebo zkusit v googlu najít nějaký obstojný networking how-to. Je toho příliš na vysvětlování a já jsem tak líný.