Společnost OpenAI představila Operator, tj. agenta, který k provádění úkolů (najdi a rezervuj ubytování, kup ingredience potřebné pro uvaření tohoto jídla, …) používá vlastní webový prohlížeč. K tomu využívá Computer-Using Agenta (CUA). Operator je zatím dostupný pouze pro uživatele ChatGPT Pro ve Spojených státech.
SoftBank, OpenAI, Oracle a MGX představili projekt Stargate, do kterého v příštích čtyřech letech investují 500 miliard dolarů. Cílem projektu je vybudovat ve Spojených státech novou infrastrukturu pro umělou inteligenci (AI).
Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.2. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 10.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Byla vydána nová stabilní verze 7.1 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 132. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Vývojáři Debianu oznámili, že v březnu bude zahájeno zmrazování Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Současně bylo oznámeno, že kódový název Debianu 15 bude Duke. Debian 14 bude Forky.
Free Software Foundation (FSF, Nadace pro svobodný software) oslaví v říjnu 40 let od svého založení. Při této příležitosti proběhla soutěž o logo k této události. Dnes bylo vyhlášeno vítězné logo. Navrženo bylo v GIMPu.
Google zpřístupnil Gemini Live, svůj nástroj pro hlasovou komunikaci s umělou inteligencí, v českém a slovenském jazyce pro Android a brzy i iOS. Gemini Live umožňuje vést s AI přirozené rozhovory.
Port počítačové hry Pitfall! z roku 1982 napsané pro Atari 2600 si lze zahrát ve webovém prohlížeči. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Multiplatformní multimediální knihovna SDL (Simple DirectMedia Layer) byla oficiálně vydána v nové major verzi 3 (3.2.0). Změny jsou popsány v README pro migraci aplikací z SDL 2 na SDL 3.
Budu mít tři počítače, tak jsem se rozhod využít všechny. Mám představu, že jeden by byl server a ostatni dva byly k němu připojeny. Oba připojené počítače by byly pomocí serveru připojeny k internetu od UPC.
První počítač: AMD64 3000+, 512MB RAM. Na něm dualboot Windows XP a Debian. Použití: Všechno od hraní her, sledování filmů atd.
Druhý Počítač: Pentium 233MHz, 128MB RAM. Na něm Windows 98. Použití: Kancelářské práce a hraní Unreal Tournament po síti s prvním počítačem.
Třetí počítač: Pentium 130MHz, 16MB RAM. Na něm Debian. Tento počítač by byl použit jako server (pokovaď je to možné).
Síť by měla mít 4 účty, u kterých by byla různá práva (samozdřejmě, že ne ve win98). Sdílený síťový disk. Aby na každém PC byl přístup k internetu. Z každého počítače přístup na ostatní. "Kompatibilita" mezi Linuxem a Windowsem.
A teď babo raď jak na to? První co nevim je jak by se vyřešil rovod ze servru do ostatních dvou PC. Museli by se použít tři síťové karty, do jedný by šel internet a zbylé dvě by byly napojeny na zbylé dva počítač? Nebo se dělá nějaká rozdvojka na LAN? Další věc co by mě zajímaloa, by byly čachry s účty, každý účet by měl svou plochu, která by se načetla při připojení na jiném počítači, popř. při přepnutí z Windows do Linuxu a na opak. S tímhle fakt ani okrajově nevim. Síťový disk by se asi řešil pomocí samby (doufám že nekecám blbosti). Jedna z věcí, která je na prvních místech je hraní Unreal Tournament po síti na dvou PC, myslím že tohle by neměl být problém (snad). Poslední věc je aby každý počítač v síti měl svojí pevnou ip adresu viditelnou pouze v síti.
Obracím se zde, protože vím, že spousta lidí zde spravuje nějakou síť. Tak moc prosím o radu co s tím.
Doplnění: Má to být zkušební síť na naučení. Odstupuju ze zdílené plochy, protože je to asi blbost. Použiji switch. To UT na 233MHz jde už to mám odzkoušený . Jinak zatim moc děkuji za rady, už jsem alespoň trochu v obraze. Ale pořád nevim co s těma účty mám se na to vybodnout nebo to mám udělat pořádně?
Tiskni Sdílej:
První co nevim je jak by se vyřešil rovod ze servru do ostatních dvou PC. Museli by se použít tři síťové karty, do jedný by šel internet a zbylé dvě by byli napojeny na zbylé dva počítač? Nebo se dělá nějaká rozdvojka na LAN?Stačí mít jednu síťovku v každém počítači a mezitím takovou tu krabičku, které se říká switch (stojí pár stovek)
Poslední věc je aby každý počítač v síti měl svojí pevnou ip adresu viditelnou pouze v síti.Tohle je to nejmenší - stačí si vybrat ze rezervovaného rozsahu (např. 192.168.x.y) a nastavit to. Samozřejmě včetně masky a výchozí brány (což pro "zbývající" počítače bude ten server).
Ono si UPC registrujes MAC adresy, a pokud s nema nemas nasmlouvane tri pocitace, nemuzes ten net narvat primo do switche.Ale můžeš. S UPC bude komunikovat pouze server, a je úplně jedno, jestli jsou mezi tím jen dráty nebo switch (ten nijak nemění ethernetovské pakety).
a) bud pouzit v serveru dve sitovky a routovat sam, nebo...použít v serveru jednu síťovku a routovat sám
b)...muzes misto switche koupit krabicku, ktera funguje jak jako swtich, tak jako router.Pokud chce tak jako tak používat server (pro soubory), který poběží pořád, tak je to zbytečné. Ale jinak je to samozřejmě lepší - jednoduché, nenáročné, tiché atd.
...použít v serveru jednu síťovku a routovat sámO moznosti puzit jedno rozhrani pro vice siti jsem nevedel.Diky za pouceni.Docela by me zajimalo jak to funguje..
Ale můžeš. S UPC bude komunikovat pouze server..Jak ty ostatni pocitace poznaji v ktere siti "maji chtit" byt, napriklad pri pridelovani adres z DHCP?
Docela by me zajimalo jak to funguje.Jednoduše. Na jednom fyzickém zařízení může být víc logických/virtuálních (každé má svoji IP adresu). Jak se to přesně nastavuje, to si teď bohužel nevzpomenu (min. 4 roky jsem to nedělal) - ale v HOWTO je to popsáno.
Jak ty ostatni pocitace poznaji v ktere siti "maji chtit" byt, napriklad pri pridelovani adres z DHCP?Přidělování adres v různých sítích přes DHCP jde udělat, ale je to trochu náročnější na nastavení DHCP serveru. Pokud by tam už jeden DHCP server byl (např. u UPC - nevím, jestli se to tam používá), tak je to samozřejmě problém. Takže jediný spolehlivý a osvědčený způsob je ruční nastavení adres na klientech.
Koupit si bili: Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS . Nebo zkusit v googlu najít nějaký obstojný networking how-to. Je toho příliš na vysvětlování a já jsem tak líný.