Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Dnes, stejně jako včera, minulý týden, předminulý týden, předpředminulý týden, před.... týden atd. mi jako majiteli GO karty volali jistě "zajímavé a půvabné" telefonistky zastupující mého "milovaného" operátora Oshit (pardon, O2 - proč má vlastně španělská telekomunikační firma působící v ČR v názvu chemický prvek a nutí nás všechny jejich název vyslovovat anglicky? Není to schizofrenie?) s nabídkou zaručeně supervýhodných podmínek při přechodu na paušál.
Včera mě volala slovensky mluvící telefonistka (skoro jsem ji nerozuměl) s tím že ... ani nevím, protože volala uprostřed lovení jedné zapeklité chyby v našem lékárenském programu, vyvíjeném nad Progress 4GL (můžu se na požádání o tomto vývojovém protředí rozepsat trošku více, především o jeho záporech) a já ji poměrně rázně utl s tím, že na ní opravdu nemám čas a ať mi už proboha zbytečně nevolají, rozloučil se a hovor jednostranně ukončil. Dnes lovení chyby pokračovalo (ona je tam už od začátku), tentokrát s použitím Progress 10 a jeho debuggerem. Normálně vyvíjíme v Progress 9, protože zákazníci ještě na Progress 10 nepřešli, jenže v mé části programu neustále přetéká segment, takže debugger pro Progress 9 nespustím. Vesele si debugguju jednotlivé procedurky a ejhle, začal mi cvrlikat tydlifon, kterýžto zvuk mi jako zvonění nastavila Blanka. Viděl jsem sice neznámé číslo, ale čekal jsem telefonní hovor od projektanta, který nám má dělat projekt topení a jehož číslo nemám v paměti uloženo. Zvedl jsem tedy tydlifon a opět známá fráze "Dobrý den .... O2, jste majitelem tohoto tel. čísla?". Tentokrát telefonistka mluvila česky, ale můj pohár trpělivosti dovršil své míru. Telefonistku s poměrně příjemným hlasem jsem důrazně upozornil (nebyl jsem hrubý, jen jsem zvolil poměrně ostrý tón), že na jakékoliv nabídky nemám v pracovní době čas, že mi hodně vadí ignorování mé žádosti z předešlého dne aby mi už nevolali a že toto bylo naposledy a pokud zavolají ještě jednou, ještě ten den měním operátora. Telefonistce nejspíš musela spadnou čelist, protože se rozloučila frází "Na slyšenou", což mě málem vytočilo do ruda. Chlapci v naší kanceláři se dali do bujarého smíchu, že takto rázně a ostře mě snad ještě neslyšeli s někým jednat.
Proceduru jsem stejně neodladil, zato jsem zjistil, že Progress v okamžiku spuštění jakéhokoliv uživatelského triggeru nebo procedury obsahující volání PROCESS EVENTS
jakoby stopne běh procedury, začne vykonávat uživatelský trigger a až jej dokončí, pak teprve pokračuje v původně rozjeté proceduře. Tohle je v případě provádění transakcí docela pr..er a to má být Progress určen pro enterprisové aplikace. Ale to jsem odbočil kam jsem vůbec nechtěl.
Zajímalo by mě, kolik zákazníků svým agresivním způsobem reklamy O2 získalo a o kolik stávajících přišlo. Podobné způsoby reklamy podle mého názoru nutně musí po určité době u zákazníků stávajících i potenciálních vyvolat averzi vůči společnosti, která se k tomuto druhu reklamy uchyluje a stane se tak kontraproduktivní. Prostě mi vadí, že když stejnému obchodníkovi řeknu 3x jasné každému jasné NE, zkouší to stále dál a dál. Rozumný člověk pochopí a přestane otravovat, ale někteří operátoři ....
Tiskni
Sdílej:
Bohužel však po několika pokusem číslo odkryjíTak toho jsem se ještě nedočkal …
"... chtěla bych vám nabídnut půjčku až do výše pětinásobku vašeho měsíčního příjmu" "Pět milionů? To se může hodit" "Ne pět milionů, pětinásobek vašeho měsíčního příjmu" "Však říkám pět milionů" "... neshledanou"
Aaaaaa, z Kutné Hory jsou zajímavé story z tamějšího používání NIS Medea, to se musí nechat Naše Panakea (konkrétně pokladna kterou jsem zdědil) má ten pešek, že vlastně jako jediná z aplikací pracuje s reálnými penězi. Dneska jsem tu chybku se zpracováním událostí předvedl širšímu publiku, můj šéf a jeden konzultant odcházeli zdrceni a blekotali něco o tom, že to je v ... a že nás nezachrání ani OpenEdge10. Prostě se vykonává jedna procedura, najednou blik, procedura se stopne, místo ní se vykonává něco úplně jiného a až to něco jiného doběhne, procedura se zase začne vykonávat. První otázka byla "Dokážeš to opravit?" Odpověd "Ne, leda by přepsal Progress" od našeho guru je moc nepotěšila. Ono to není o neschopnosti programátorů Medey (leckteří jsou vážně kapacity), ale o tom zk.rv.ném Progressu. Vyloženě člověka nutí dělat postupy, které by v životě nepoužil. Vždyt on ani neumí např. funkce sinus, databázové triggery nejsou uloženy na db serveru, ale každá klientská aplikace si je táhne s sebou, takže může existovat více verzí jednoho a toho samého triggeru apod. A ke všemu si veškeré opravy někteří zákazníci instalují podle svého gusta, takže dvě tři opravy vynechají .... Prostě si lehce užívám.
Abych Progress jen nehaněl, ta databáze je vážně rychlá a například jejich ESB adaptér je vážně zajímavý kus softwaru. Pro změnu jejich 4GL implementace protokolu JMS je ... tristní a nejhorší je, že mi shazuje celou pokladnu když si vzpomene (já volám jen proceduru deleteSession ale ono to zhavaruje někde uvnitř.). Budu rád, až přejdeme na slibovaný .NET (ačkoliv to tu bude znít jako rouhání), protože 4GL je pro desktopové aplikace vážně nevhodné.
Aaaaaa, z Kutné Hory jsou zajímavé story z tamějšího používání NIS Medea, to se musí nechatA už nebudou. Medea už se nepoužívá, přechod na WinMedicalc byl levnější než pořízení potřebného počtu licencí pro Medeu (kolikpak že stojí licence na ten "skvělý" Progress?). Jinak už víc než 4 roky s tím nemám nic společného, takže co se týká story o používání, tak už dost dlouho o tom prakticky nic nevím.
Já mám Vodafone, tarif Odepiš. Platím i s DPH nějakých 12 Kč za měsíc, telefon leží celý měsíc vypnutý v šuplíku a občas ho zapnu, když potřebuju něco zaplatit elektronickým bankovnictvím.
V létě, když jezdím na kole, beru telefon s sebou. Dává mi totiž jakýsi pocit bezpečí, sice zcela falešný, ale přece nějaký... Jinak ho ovšem nikdy nikam nenosím.
O mobilních telefonech jsem se už velmi příkře vyjadřoval na mých stránkách i tady na ABCLinuxu.
Musím ale říct, že být obtěžován operátorem je asi tak to nejhorší, co si umím představit. O takové eventualitě jsem v odkazovaných blogpostech vůbec nepsal, protože jsem ji zkrátka nepovažoval za možnou. Ale jak je vidět, možné je všechno. Pisatele blogpostu upřímně lituji. Když se to zařízení (kvůli očekávaným hovorům) nedá vypnout a zavřít do šuplíku, kam patří, a navíc ještě samotný operátor nedá pokoj, musí to být otrava.
O operátorovi O2 se ještě v dobách Eurotelu říkalo, že je „prostě nejlepší“. (Kdysi jsem krátce používal předplacenou kartu od O2.) Mám pocit, že je to spíš takové hovno na zlatém podnose. Nabízí desítky služeb, které ale nikdo nepoužívá a jsou schválně tak drahé, že se nehodí jinam než do katalogu. Pokud jde o pokrytí, tam už dávno nelze hovořit o „lepších“ nebo „horších“ operátorech. Jediné, co lze o O2 spolehlivě říct: Je suverénně nejdražší. Ničím jiným podle mě nevyniká. (Ano, málem bych zapomněl, má sítě třetí generace... Které jsou na tom s pokrytím poněkud bídně, byly beznadějně zastaralé už ve chvíli, kdy je konečně začali zavádět, jejichž použití (na videohovory) je ještě extra zpoplatněno a k nimž neexistuje rozumně malý mobilní telefon, který by navíc poskytoval spolehlivě stejnou kvalitu služeb i při roamingu... Ne, děkuji.)
Eurotel na me nikdy takove smecko nezkusilEurotel dělá zase jiné věci. Když jsem před pár lety převáděl svůj osobní tarif na firemní, přišel mi od ET dopis, kde mě vybízeli k využití "startovacího balíčku", ve kterém bylo mj. 500 MB dat zdarma. Balíček měl platit měsíc. Párkrát jsem si přes to stáhl poštu, vyčerpal jsem cca 5 MB. Jaké bylo pak překvapení, když mi následně za těch 5 MB naúčtovali 600 Kč! Sice mi to po reklamaci vrátili (startovací balíček se netýká převodů smluv, ale v tom případě mi neměli posílat ten dopis), ale když si představím, že jsem to mohl vyčerpat na doraz a přišla by mi faktura na 60 000 Kč, docela mě to děsí. Pak by už nemuseli být tak vstřícní, mohlo by to skončit u soudu atd.
No já mám T-Mobile a nevolají mi, zato neustále posílají nějaké SMS s nabídkami. Celkem se tomu musím zasmát v souvislosti s tím, jak rušili SMS zdarma z netu s poukazem na to, že je to zneužíváno na posílání reklam. A přitom jediný, od koho mi chodí reklamy, jsou oni sami.