Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Před nedávnem uvedly České dráhy s velkým humbukem nové motorové jednotky, které by měly na regionálních tratích nahradit stařičké vozy 810/811 i jiné motoráky. Celý "výjimečný projekt" je zaštítěn značkou Regionova. Tehdy mě napadlo podívat se, jak je to s příslušnou doménou...
UPDATE: S doménou je to již úplně jinak, podrobnosti uvádím na konci zápisu.
Doména regionova.cz
(a stejně tak i regio-nova.cz
) byla a je dosud volná. Je vidět, jak České dráhy zanedbávají marketing. Schopní obchodníci by na doméně již dávno spustili kvalitní web na podporu této regionální dopravy. Za velice výhodnou cenu by totiž získali účinný kanál, jak oslovit hlavně mladou generaci. Bohužel, tato šance byla zjevně promarněna. Teď už jen zbývá, aby si domény zaregistroval nějaký spekulant (nemáte někdo zájem?), a za nějaké 2-3 roky je Českým drahám (až se konečně proberou) prodal za stovky tisíc.
Další "revolucí" je internetový prodej jízdenek. Na to, jak pozdě byl zahájen, je ostudně nedotažený. Lze si koupit pouze jízdenky na Pendolino, pouze jednotlivé kusy (tedy dva lidé, kteří chtějí cestovat spolu, mohou dostat místenky na místa daleko od sebe), lze kupovat pouze na konkrétní vlak pro konkrétního člověka (který musí ve vlaku prokázat totožnost), a ještě nejpozději 6 hodin před odjezdem. Platit lze pouze kartou přes 3-D Secure. Kromě toho má server každodenně hodinovou výluku. Velmi zajímavé podmínky, že?
Opět to potvrzuje moji domněnku, že ČD o cestující ve skutečnosti nestojí. Stát a kraje si objednají objem přepravy, který dostanou dráhy vždy zaplacen, ať je pasažérů jakýkoli počet. Tak je lepší je eliminovat, jsou s nimi jen starosti. A takové ty "výkřiky do tmy" (jako je třeba ten internetový prodej) mají nejspíš jediný cíl: aby si někdo odškrtl splněné zadání.
UPDATE: V letošním roce (2006) došlo významné změně. Dne 6.1.2006 si doménu regionova.cz
zaregistrovala firma Pars nova a.s. - tedy právě ta firma, která provádí rekonstrukce motorových vozů pro regionální dopravu. Pod adresou domény se skrývá pouze redirektor na normální web firmy, žádná speciální prezentace se nekoná. Takže České dráhy ostrouhaly, z jimi propagované značky bude mít prospěch někdo jiný. Ke smůle nás všech, do musíme ztrátový moloch dotovat z vlastní kapsy.
Tiskni
Sdílej:
S tim odškrtnutým zadáním mi to taky tak přijde, jsou takoé neprůrazné.
Jelikož silně používám Kilometrickou banku, tak mne nutnost kupovat lístky nepostihuje, s výjimkou místenek. Teď se dokonce dá i platit (minimálně na Hlaváku v Praze) kartou, čili je to ještě pohodlnější a příjemnější.
Se situací ČD to ale je trochu složitější - musí třeba platit silniční daň za naftu, čili kdo ví, jaké lobby se v tom vyskytují.
Kde jsou problémy s lístkama, tak tam si je kupuju (mám) rovnou zpáteční.
role: Nadace Dagmar a Vaclava Havlovych VIZE 97 address: Vorsilska 10 address: Praha 1 address: 110 00 address: The Czech Republic
...že se čeká na protijedoucí vlakTo znamená, že jsou jízdní řády naprd (každejch pár kilometrů je nějaká stanice, kde se můžou dva vlaky vyhnout a nezdržovat se) nebo někdo není schopnej je dodržet.
ale přeci jen bych v tomhle případě raději respektoval, že je tam jenom jedna kolejMám tu zkušenost, že největší zpoždění se nabírá na úseku, kde jsou koleje dvě.
Pak je taky třeba vzít v úvahu, že na sebe ty vlaky nějak navazují....a z toho vyplývají takové absurdity, jako že rychlík nebo expres čeká na příjezd osobáku, kdežto když má rychlík zpoždění, tak mi osobák ujede. (Asi toho nechám, čím víc přemýšlím na tímhle tématem, tím víc mi stoupá krevní tlak
Je to trochu divné Já tedy rozhodně nechápu podle jakého klíče se nasazuje technika.Že...?
když je náhodou z čeho vybíratJo, taky by mě zajímal algoritmus výběru lokomotiv. Jestli je to round-robin, least-recently used, náhodný/pseudonáhodný výběr, nebo jestli má každý strojvůdce svou favoritku. Totéž u vagonů
Anebo další skvělá věc je, když u toho motoráku klekne motor (častý případ). Pak se vezme klasická lokomotiva (= cca 80 tun váhy) a ta těch pár cestujících táhne/tlačí třeba 50 km. Velmi efektivníTak že by tedy cestující vystoupili a tlačili ? Taky by mohli zbytek dojít. Nebo jak by si to řešil ?
Jasně, že lze.