Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Před nedávnem uvedly České dráhy s velkým humbukem nové motorové jednotky, které by měly na regionálních tratích nahradit stařičké vozy 810/811 i jiné motoráky. Celý "výjimečný projekt" je zaštítěn značkou Regionova. Tehdy mě napadlo podívat se, jak je to s příslušnou doménou...
UPDATE: S doménou je to již úplně jinak, podrobnosti uvádím na konci zápisu.
Doména regionova.cz
(a stejně tak i regio-nova.cz
) byla a je dosud volná. Je vidět, jak České dráhy zanedbávají marketing. Schopní obchodníci by na doméně již dávno spustili kvalitní web na podporu této regionální dopravy. Za velice výhodnou cenu by totiž získali účinný kanál, jak oslovit hlavně mladou generaci. Bohužel, tato šance byla zjevně promarněna. Teď už jen zbývá, aby si domény zaregistroval nějaký spekulant (nemáte někdo zájem?), a za nějaké 2-3 roky je Českým drahám (až se konečně proberou) prodal za stovky tisíc.
Další "revolucí" je internetový prodej jízdenek. Na to, jak pozdě byl zahájen, je ostudně nedotažený. Lze si koupit pouze jízdenky na Pendolino, pouze jednotlivé kusy (tedy dva lidé, kteří chtějí cestovat spolu, mohou dostat místenky na místa daleko od sebe), lze kupovat pouze na konkrétní vlak pro konkrétního člověka (který musí ve vlaku prokázat totožnost), a ještě nejpozději 6 hodin před odjezdem. Platit lze pouze kartou přes 3-D Secure. Kromě toho má server každodenně hodinovou výluku. Velmi zajímavé podmínky, že?
Opět to potvrzuje moji domněnku, že ČD o cestující ve skutečnosti nestojí. Stát a kraje si objednají objem přepravy, který dostanou dráhy vždy zaplacen, ať je pasažérů jakýkoli počet. Tak je lepší je eliminovat, jsou s nimi jen starosti. A takové ty "výkřiky do tmy" (jako je třeba ten internetový prodej) mají nejspíš jediný cíl: aby si někdo odškrtl splněné zadání.
UPDATE: V letošním roce (2006) došlo významné změně. Dne 6.1.2006 si doménu regionova.cz
zaregistrovala firma Pars nova a.s. - tedy právě ta firma, která provádí rekonstrukce motorových vozů pro regionální dopravu. Pod adresou domény se skrývá pouze redirektor na normální web firmy, žádná speciální prezentace se nekoná. Takže České dráhy ostrouhaly, z jimi propagované značky bude mít prospěch někdo jiný. Ke smůle nás všech, do musíme ztrátový moloch dotovat z vlastní kapsy.
Tiskni
Sdílej:
S tim odškrtnutým zadáním mi to taky tak přijde, jsou takoé neprůrazné.
Jelikož silně používám Kilometrickou banku, tak mne nutnost kupovat lístky nepostihuje, s výjimkou místenek. Teď se dokonce dá i platit (minimálně na Hlaváku v Praze) kartou, čili je to ještě pohodlnější a příjemnější.
Se situací ČD to ale je trochu složitější - musí třeba platit silniční daň za naftu, čili kdo ví, jaké lobby se v tom vyskytují.
Kde jsou problémy s lístkama, tak tam si je kupuju (mám) rovnou zpáteční.
role: Nadace Dagmar a Vaclava Havlovych VIZE 97 address: Vorsilska 10 address: Praha 1 address: 110 00 address: The Czech Republic
...že se čeká na protijedoucí vlakTo znamená, že jsou jízdní řády naprd (každejch pár kilometrů je nějaká stanice, kde se můžou dva vlaky vyhnout a nezdržovat se) nebo někdo není schopnej je dodržet.
ale přeci jen bych v tomhle případě raději respektoval, že je tam jenom jedna kolejMám tu zkušenost, že největší zpoždění se nabírá na úseku, kde jsou koleje dvě.
Pak je taky třeba vzít v úvahu, že na sebe ty vlaky nějak navazují....a z toho vyplývají takové absurdity, jako že rychlík nebo expres čeká na příjezd osobáku, kdežto když má rychlík zpoždění, tak mi osobák ujede. (Asi toho nechám, čím víc přemýšlím na tímhle tématem, tím víc mi stoupá krevní tlak
Je to trochu divné Já tedy rozhodně nechápu podle jakého klíče se nasazuje technika.Že...?
když je náhodou z čeho vybíratJo, taky by mě zajímal algoritmus výběru lokomotiv. Jestli je to round-robin, least-recently used, náhodný/pseudonáhodný výběr, nebo jestli má každý strojvůdce svou favoritku. Totéž u vagonů
Anebo další skvělá věc je, když u toho motoráku klekne motor (častý případ). Pak se vezme klasická lokomotiva (= cca 80 tun váhy) a ta těch pár cestujících táhne/tlačí třeba 50 km. Velmi efektivníTak že by tedy cestující vystoupili a tlačili ? Taky by mohli zbytek dojít. Nebo jak by si to řešil ?
Jasně, že lze.