Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Někdo se tu stále ztrapňuje politikou, já tak činím v poslední době zejména prostřednictvím textů souvisejících s ježděním autem. Přesto mám pocit, že následující informace by se třeba mohly někomu hodit.
Přišla zima, a kdo musí jezdit autem i v těch nejhorších podmínkách (mráz, vánice, namrzající déšť nebo mrznoucí mlha a jiné lahůdky), ocení každou drobnost, která pomůže řešit problémy, vyskytující se více či méně často v souvislosti s jízdou nebo parkováním.
Přináším proto přehled několika drobností, kterých si velice cením a které všem vřele doporučuji (samozřejmě pokud nemají něco lepšího). Samozřejmostmi, jako jsou zimní pneumatiky (resp. do hor i sněhové řetězy), škrabka na led, rozmrazovač nebo lano, se zdržovat nebudu. To si každý může přečíst v libovolném článku o zimním provozu.
Začneme tím nejjednodušším. Smetáček k ometání sněhu je vcelku běžná věc. Já přidávám i lopatku. Kdo bude mít tu smůlu, že se nebude na ledě schopen rozjet do kopce, může si podsypat kola. A lopatkou je to mnohem rychlejší a příjemnější než rukama, to snad každý uzná.
V zimě se často zamlžují zevnitř skla, případně dokonce namrzají. Nelze tomu zabránit stoprocentně, ale částečná pomoc existuje. V první řadě se skla musí často a důkladně čistit (kdo v autě kouří, musí tak činit mnohem častěji). Vyčištěné sklo se pak důkladně otře speciální utěrkou (případně postříká sprejem a rozleští) s obsahem látek, které snižují kondenzaci páry na skle. Funguje to, vyplatí se to.
Další pomocník chemického typu. Dlouho jsem tomu nedůvěřoval, ale je to fantastická věc. Na sklo se zvenku nastříká a rozleští látka, která sklo učiní nesmáčivým a kapky vody se po něm pak kutálí, místo aby se roztékaly. Účinek roste s velikostí kapek a s rychlostí jízdy (případně s rychlostí protivětru i bočního větru).
Nejvíce pomáhá při silném lijáku, kdy jinak stěrače vodu nestíhají brát a ta doslova zaplavuje sklo. Výborně také pomůže při zásahu dávkou vody od protijedoucího kamionu (voda rychle sklouzne dolů). Líh v kapalině do ostřikovače ochrannou vrstvu mírně narušuje, ale ta i tak vydrží několik měsíců při častém ježdění v dešti.
Další trochu kontroverzní věc. Na našem trhu se prodávají žárovky, které mají při stejném příkonu (např 60/55 W u H4) výrazně vyšší svítivost, případně ještě barevný filtr. Vyrábějí se v řadě provedení (H1, H3, H4, H7, příp. další), mají homologaci a lze je bez jakýchkoli problémů nainstalovat místo původních obyčejných žárovek. Nevýhodou je vyšší cena (např. 200 Kč oproti 70 Kč) a mírně kratší životnost.
Vyrábí je řada výrobců, obvykle ve třech verzích: čiré, nažloutlé a namodralé. První verze má největší svítivost a hodí se pro běžné použití. Nažloutlá verze je vhodná pro jízdu v dešti, sněžení a mlze (spektrum obsahuje méně krátkovlnné složky, která se na kapkách vody více rozptyluje), zvlášť vhodná je pro mlhovky. Poslední verzi ocení snad jen ti, kdo chtějí frajeřit, aby to vypadalo jako xenony.
Od těchto kvalitnějších žárovek je opravdu vidět mnohem více. Je ovšem naprosto nezbytné nechat si pořádně seřídit světla a důsledně využívat naklápění podle zátěže. Také vřele doporučuji v zimě často čistit reflektory (buď ostřikovačem - pokud je - nebo ručně), i sebenepatrnější vrstvička svinstva pohltí a rozptýlí velké množství světla.
Tohle může vypadat jako recese, leč není. Kdo posledních dnech cestoval po českých dálnicích, mohlo se mu snadno stát, že uvízl někde, odkud nemohl ani tam, ani zpět. A trčel tam třeba 4 hodiny. Horký čaj dokáže v takové situaci hodně pomoci - situaci sice nevyřeší, ale aspoň trochu zpříjemní.
Rychlovarnou konvici na 12 V lze velice levně koupit v hypermarketu, autopotřebách nebo u pumpy. Tamtéž (tedy kromě těch autopotřeb) lze koupit i balenou vodu a čaj (někdo samozřejmě takovým čajem pohrdne, ale ten může použít svou "kápézetku"). Když pak dojde k příslušné krizi, stačí si připojit konvici, a za pár minut už pak jen zvolna popíjet čerstvý čaj a k tomu si pustit z MP3 přehrávače pěknou muziku. A to stání v koloně už je poněkud přijatelnější...
Výše uvedené ať si každý přebere, jak chce. Kdo hodně jezdí v zimě, už nějaké fígle určitě má, takže to pro něj nebude moc přínosné. Ale každopádně všem přeji, ať zimní dopravu (ať už autem, na kole, vlakem, pěšky nebo jinak) úspěšně a ve zdraví přežijí.
Tiskni
Sdílej:
Je ovšem naprosto nezbytné nechat si pořádně seřídit světla a důsledně využívat naklápění podle zátěže.jistě, prakticky všichni řidiči důsledně využívají, že si to můžou vytočit co nejvýš ...
jistě, prakticky všichni řidiči důsledně využívají, že si to můžou vytočit co nejvýšTak horké to není. Většina řidičů jezdí sólo nebo ve dvou, takže poloha "úplně nahoře" je v pořádku. Jestli jim to svítí výš, je to špatným seřízením (často třeba jen jedno světlo). Nejhorší je to u dodávek a SUV (příp. náklaďáků, ale ty mají většinou světla správně seřízená), protože mají světla výš a i menší chyba v seřízení se mnohem víc projeví.
Většina řidičů jezdí sólo nebo ve dvou, takže poloha "úplně nahoře" je v pořádku.a) mají to vytočeno co nejvýš bez ohledu na zatížení auta b) nejsem si jistý jak je to správně podle návodu, šteluju to od oka, nicméně jedu-li ve feldě sám, mám světla v poloze "I" - jenže ona je tam ještě poloha "0" (výš) ... ale třeba to mám blbě seštelované a měl bych to mít v poloze "0"
Ve Felicii (a Favoritu/Formanu):
0 - řidič, řidič + spolujezdec
1 - cestující vzadu
2 - řidič + těžký náklad v kufru
To je samozřejmě jen orientační. Důležité je mít to nastaveno tak, aby to neoslňovalo (a kdo není úplný debil, nastavit to dokáže).
Na to ti poradím, nejezdi agresivně.hm ... mám ti poradit studenou sprchu a ať si to přečteš ještě jednou? - napsal jsem snad jasně, že jsem byl připraven číslu 2 přibrzdit, za agresivní jízdu bych považoval, kdybych naopak dupnul na plyn, abych ho předjel ještě než ho vůbec napadne se mi tam cpát ... asi jako včera když jsem podjížděl auto, které se rozjíždělo od přechodu, a on mi musel za každou cenu ukázat, že má lepší motor a že se mu tam prostě nevejdu než mi skončí pruh (načež když jsem se zařadil za něj, jel o 20 km/h pomaleji než jakou rychlostí jsem jej začal podjíždět ...)
K bodu jedna pokud by se něco stalo, můžeš za to ty.není pravdou - mám povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost za autem před sebou, nikoliv za autem ve vedlejším pruhu naopak při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí řidič ohrozit vozidlo v pruhu, do kterého najíždí krom toho by to nebylo ani fyzikálně možné: od místa, kdy mi tam najelo č. 2 to nebylo snad ani 30 m k místu, kdy začalo přejíždět č. 1 - tedy i kdybych měl sci-fi možnost zastavit svůj čas a zmrznout na místě prvního manévru, vzdálenost k místu druhé události při dané rychlosti a stavu vozovky zcela určitě nebyla bezpečná
K tomu poslednímu, proč jsi to dělal, když ten kretén nikdy nemohl pochopit, že je to odplata?zjevně pochopil alespoň to, že mít v zrcátku dvě "sluníčka" není úplně nejlepší ...