Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
Microsoft vydal novou velkou aktualizaci 2404.23 v září 2019 pod licencí SIL Open Font License (OFL) zveřejněné rodiny písma Cascadia Code pro zobrazování textu v emulátorech terminálu a vývojových prostředích.
OpenTofu, tj. svobodný a otevřený fork Terraformu vzniknuvší jako reakce na přelicencování Terraformu z MPL na BSL (Business Source License) společností HashiCorp, bylo vydáno ve verzi 1.7.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci. Vypíchnout lze State encryption.
Spouštět webový prohlížeč jenom kvůli nákupu kávy? Nestačí ssh? Stačí: ssh terminal.shop (𝕏).
Yocto Project byl vydán ve verzi 5.0. Její kódové jméno je Scarthgap. Yocto Project usnadňuje vývoj vestavěných (embedded) linuxových systémů na míru konkrétním zařízením. Cílem projektu je nabídnou vývojářům vše potřebné. Jedná se o projekt Linux Foundation.
Operační systém 9front, fork operačního systému Plan 9, byl vydán v nové verzi "do not install" (pdf). Více o 9front v FQA.
Svobodná webová platforma pro sdílení a přehrávání videí PeerTube (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 6.1. Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení a na GitHubu. Řešeny jsou také 2 bezpečnostní chyby.
Lennart Poettering na Mastodonu představil utilitu run0. Jedná se o alternativu k příkazu sudo založenou na systemd. Bude součástí systemd verze 256.
Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové major verzi 3.0 postavené na Qt5/KDE Frameworks 5. Předchozí verze 2.9.0 vyšla před 6 lety a byla postavená na Qt4. Portace Amaroku na Qt6/KDE Frameworks 6 by měla začít v následujících měsících.
Někdy i užitečné výplody z mozku závislého linuxáka.
Dárců je sice hodně, ale já se k nim neváhám přidat, aneb v pátek jsem úspěšně složil zkoušky pro získání řidičáku.
Zaprvé si musím zanadávat na "kvalitu" otázek v testech. Je jich tuším celkem 757. Nic bych neviděl na tom, že máte čtyři možnosti a musíte vybrat jednu až čtyři správné. Tak to chodí i jinde. Značně horší je ale jazyková stránka věci.
Věty jsou formulované zbytečně složitě a spíš než znalost pravidel, testují jazykové schopnosti uchazeče. Obvykle jsou k vidění několikanásobné zápory a vedlejších vět více, než je zdrávo. Mnohdy si musíte otázku číst několikrát, jinak ji nepochopíte.
Vypadá to asi takto:
"Nepoplave-li kapr nahoru po proudu, není nutno, aby za předpokladu, že je samec, u sebe neměl pádlo, což se netýká kaprů s červeným zbarvením."
Dost dobře si nedokážu představit, jakým (legálním) způsobem získá řidičák nějaký Číňan, který skoro neumí česky a je rád, že na stánku nemusí vydávat paragony, protože je po něm nikdo nechce.
Otázek se ve skutečnosti používá cca 250, už jsem viděl i učebnici, kde byly otázky, které budou na testech, zakroužkovány. Tu jsem ale neměl k dispozici, protože mi ji sice kamarád ukázal, ale nepůjčil. Řekl, že ji donese další den. No a samozřejmě ji nechal doma
Komu by se ale chtělo učit takové množství látky. No co nadělám, řekl jsem si. Za tři dny jsem ty otázky do sebe nahrnul - ve čtvrtek jsem nad tím seděl přes osm hodin, docela záběr. Mělo to ale požadovaný efekt a testy jsem udělal na plný počet bodů, 65. Řekl bych, že cílem ale asi není umět otázky s odpovědmi nazpaměť...
Další částí byla ústní zkouška o techice údržby auta. Tu jsem docela zvládl. Komisař si mě ale pěkně vychutnal, když zjistil, kde studuji... Buď tam studoval sám, nebo tam má syna. Kde by asi jinak vzal narážky na to, co mě měl naučit ten a ten kantor. Kdybych byl holka z učňáku, taky by se asi choval jinak.
Nejvíce je pochopitelně obávaná testovací jízda v době trvání 30 minut. Neznám moc lidí, co by ji zvládli napoprvé a proto jsem se jí taky docela bál. Nakonec ale nebylo čeho. Slunce svítilo, nebylo teplo a i když byl pátek, tak nebyl ani nijak šílený provoz. Výsledkem mého snažení byla věta komisaře "Ještě klobouk na hlavu, slámu do bot a můžete jít jezdit.". Uznávám, že jsem jel extra opatrně a pomalu, ale zase lepší, než jet rychle a někde se vykosit. Žádné přestupky, jenom si vzpomínám na jedno najetí na chodník, když jsem odbočoval a přede mnou už jedno auto stálo. Zastavil jsem za ním a to se mu asi dvakrát nepozdávalo, tak řekl "proč za ním stojím, že se tam ještě vejdu". No a jak človek ještě nemá ten odhad...
Ještě dodám, že se to celé událo v Brně, jízdy jsem dělal kolem Konečného náměstí v okruhu asi jednoho kilometru.
Tiskni Sdílej: