Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Již dlouho s oblibou používám Hugin. Po celou dobu se v něm neobjevovaly víceméně žádné novinky. Zlepšovala se stabilita (dříve spíš silná nestabilita) a vylepšovala se kvalita výstupu (alespoň z pohledu uživatele, do zákulisí nevidím). Nyní začaly přibývat novinky Rád bych se s vámi podělil o to, co mi udělalo v nové verzi radost, možná některé z vás nalákám, abyste si Hugin upgradovali a vyzkoušeli
Jednou z novinek je nástroj Celeste, který se nachází na kartách Obrázky a Kontrolní body. Slouží k odstranění kontrolních bodů, které leží v obloze, prakticky tedy mraků. Tento nástroj se je pokusí identifikovat a následně je smaže (body, ne mraky). Tyto body totiž není vhodné používat, protože většinou se mraky během focení jednotlivých snímků pohnou a Hugin by potom obrázek kroutil a dělal by chyby. V nastavení lze zvolit automatické spuštění Celeste po každém automatickém generování kontrolních bodů. Každopádně je dobré si nakonec obrázky projít a zkontrolovat, protože ne vždy Celeste nalezne všechno.
Ano, všimli jste si dobře, Hugin má nové ikonky Ale chtěl bych zmínit úplně novou ikonku, která se na liště objevila. Reprezentuje funkci Fast Preview panorama, o níž si myslím, že bude využívána velmi často. Umožní totiž nastavit některé důležité parametry pomocí myši, přičemž vidíte rovnou výsledek. Takže si můžete obrázek velmi hezky zarovnat a natočit tak, abyste získali co nejlepší výsledek. Také vám ukáže, kde leží jednotlivé obrázky.
Photometrics
Při zapnutí tohoto nástroje bude náhled mnohem reálnější - vyhlazené přechody, vinětace, barvy. Samozřejmě to žere trochu víc výkonu a chvilku to trvá. Občas ale tento nástroj podává barevně velmi zvláštní výsledky. Snad bude ve finální verzi lépe vychytaný, i když dle mého názoru je tato funkce vcelku nepotřebná.
Drag
Skvělá novinka. Myší můžete panorama interaktivně přesouvat a správným umístěním minimalizovat deformace. Pokud přidržíte klávesu Ctrl, můžete obrázkem otáčet. Pokud přidržíte Shift, bude se obrázek pohybovat jen vodorovně/svisle.
Crop/Výřez
Tímto nástrojem můžete nastavit ořez obrázku, podobně jako třeba v GIMPu.
Identify
Nástroj Identify vám barevným ohraničením zobrazí, kde leží který obrázek. Pokud do brázku kliknete, program skočí na kartu s kontrolními body s obrázky, na které jste kliknuli.
Ukázkové video
Snažil jsem se nahrát tyto funkce pomocí XVidCap i pomocí RecordMyDesktop, ale žádný z těchto nástrojů nedokázal funkci Fast Preview zachytit, takže jsem to nakonec nahrál kamerou ve foťáku a nahrál na YouTube. Kvalita sice nic moc, ale něco tam vidět je
Tiskni
Sdílej:
přecházející lidi by si člověk jako zachytné body vlit taky neměl
asi by neměli být pokud možno ani v oblasti spojeTo vůbec není problém (pokud je tedy enblend neudělá poloprůhledné - pak je potřeba je vymazat). Nebo spíš - ne, že to není problém, ono je to žádoucí, protože se můžeš zbavit jen těch lidí, které máš ve spoji (přesněji tedy v oblasti, která je překrytá druhým snímkem), protože využiješ oblast ze snímku, kde nikdo není. Nepočítám možnost naklonovat přes ně něco z okolí, protože ne vždy je to možné.
To mi připomíná, že bych měl taky zalézt. Do vany a pak do postele Dobrou…
fast rew. vypadá parádně
nahrál na YouTubeKlipy z YouTube a Google Video lze již vložit přímo do blogového zápisku.
jakým způsobem to sem mohu vložit?Volba "přidej video" v blogu...
Snažil jsem se nahrát tyto funkce pomocí XVidCap i pomocí RecordMyDesktop, ale žádný z těchto nástrojů nedokázal funkci Fast Preview zachytit
Dle ikonky bych si tipnul, že Fast Preview běží pod OpenGL. Zapnul jsi u RecordMyDesktop volbu full-shots? Alespoň qt-recordmydesktop to v takových případech doporučuje (viz příloha). Nedávno jsem dělal nějaké video z kde4 a fungovalo to bez problémů i na 1440x900
--full-shots
Jojo, nestabilita se snižuje taky proto, že se něco chystá… No nebudu to tajit, už se začínáme připravovat na vydání verze 0.8. Ať google vidí, že projekty z minulého SoC byly opravdu úspěšné.
Mně osobně v huginu štve už jen jeden hnusný bug* týkající se fast preview, ale jaksi OGL jde zatím trošku mimo mně takže se v tom zatím nechci rýpat. Myslím, že dosud ani není nahlášený.
* když použiju Fast Preview tak když vypínám hugin, tak se zřejmě snaží změnit nějak rozlišení či co. Nemít automatickou regulaci jasu na monitoru tak mi to nevadí, ale když je ten jas někdy večer na minimu (5%) a po vypnutí huginu najednou naskočí 50% tak je to dost nepříjemný šok. Myslím, že to má co dělat s nekorektním uvolněním něčeho.
Výrazné zlepšení stability jsem měl na mysli už od verze tuším že to byla 0.7beta4, která byla dlouho oficiálně ke stažení, přičemž byla velmi nestabilní, a stejně tak byly nestabilní verze 0.6 či 0.5. Od některé SVN verze nastal zlom, kdy už mi Hugin nikdy nespadnul
Fast Preview mi už několikrát spadlo, ale nevzalo s sebou celý Hugin, takže mi to až tak nevadí. Hlavně je to horká novinka, takže to vůbec nekritizuji. A je to opravdu novinka velmi příjemná Ten bug, o kterém píšeš, se mi projevuje tak, že mi obrazovka na chvilku celá zčerná, ale pak se vrátí do normálu - naštěstí tam nemám automatickou regulaci jasu
Nevím jakou verzi si zkoušel, ale novější (0.7 a dále) mají Assistant tab, který funguje vcelku slušně. Načteš obrázky, klikneš na Align, dáš si kafe, omrkneš výsledek v Preview window, případě ho i trochu upravíš (jsou tam tlačítka na srovnání horizontu, můžeš obrázek rotovat a další, s fast preview je to ještě lepší, protože to reaguje okamžitě) a pak klikneš na Stitch. Pokud chceš dělat nějaké další, pokročilejší, úpravy, už musíš zabřednout hlouběji.
Nicméně už byly nějaké ohlasy předělat GUI tak, že by se výchozím bodem stalo Fast Preview a nějakými dalšími vymoženostmi, ale na rovinu, já z toho moc nadšený nejsem. Tohle řešení mi dost vyhovuje.
Tohle řešení mi dost vyhovuje.+1 :)
Mimochodem, doporučuji vyzkoušet hugin ze svn s libpano13 ze svn. Má totiž pár nových luxusních projekcí. První je architectural, což je kompozitní projekce (nahoře Miller, dole Lambert Equal) ale největší novinkou je Pannini (ve dvou verzích).
Pannini je založená na renesanční škole umění nazývané vedutismo a je pojmenovaná po jednom z největších malířů téhle školy. Hugin (skrz libpano13) je spolu s pvQT (nyní panini) prvním software který ji implementoval. Ono totiž matematiku za touhle projekcí odhalil Bruno Postle, což je jeden z vývojářů hugin myslím že spolu s Tomem Sharplesem, který, mimo jiné, vyvíjí pvQT. Bohužel, protože zatím nemáme novou verzi to může vypadat, že PTAssembler s ní přišel jako první, ale není to tak (stačí pročíst hugin-ptx). Pěkné ukázky můžete vidět na panospace blogu.
Perfektní projekce jsou také (čersvá novinka, do trunku přišly někdy včera) biplane a triplane rectilinear, bohužel autor je neznámý. Opět doporučuji mrknout na blog panospace.
Sorry, ale na téhle fotce jsou oči ten nejmenší problém. To ani není fotka. Druhá už je lepší, ale pořád trpí špatným ostřením (ostrá je stěna a ne kočka).
jen tak pro zajímavost, jak jsi na to šel?Ani se neptej, jsem strašný podvodník
Tak to bude chtít nový pekáč
Nejlíp i s možností připojení externího blesku. Pak bys mohl fotit odrazem o strop a tím vyřešit problém s duhovými očima. Občas se dá celkem levně pořídit něco na Aukru.
Makat, makat a vydělávat Jen musíš počítat s dalšími investicemi do výbavy.