Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Tiskni
Sdílej:
30" desktop neni tak vysoky, nevejde se tam tolik radek, navic neni do oblouku.
Do oblouku AFAIK některé displeje bývají (hledat to nebudu).
Prefiknuty obraz nevadi (krome filmu a her), naopak lip umoznuje si usporadat okna.
Právě, že jsou tu ty filmy a hry, navíc s tím uspořádáním oken... to bych se hádal.
30" má na výšku 1600 a tyhle maji nastojato 1680, to myslím není zas tak velký rozdíl 
30" monitory mají 2560x1600. Tedy vertikálně pouze o 80 pixelů méně. Mám v práci jeden (pracuji hodně v CAD) a je to první monitor kde nemám potřebu aplikace maximalizovat. Mám tedy běžně dvě okna vedle se a na rozdíl od popsané kombinace si můžu přizpůsobovat šířku a pozice oken dle potřeb. Pokud mělo být cílem mít maximum řádek na sebou, pak asi OK, ale IMHO pro většinou lidí bude lepší varianta 30" nebo 24" plus jeden starý stávající monitor jako doplněk (to v práci používá hodně lidí).
od 30" se to lisi hlavne tim ze 2 x 22" koupis za 8e3, zatimco nejlevnejsi 30" za 28e3![]()
Tak možná nějaký TéeNka
Odkaz smerujúci mimo Abclinuxu.
Fůj Windows...
+1 ..intelliJ bezi paradne i pod linuxem...ale ty dva monitory vypadaj supr, ten prehled o kodu je bozi
(používám aktivně jen dva na 3tí není moc místa
)
a už jsme u toho sraní zase 
jj, taky sem se lek az utek :(
Já zas nesnášim, když mám v ubuntu/mandrivě/fedoře na 85dpi monitoru přednastaveno 85dpi na fonty a na 95dpi monitoru 95dpi. Na to se nedá dívat, jak je to titěrný. Vždycky si to ručně musím přenastavit na 96.

82 cm
Hlavni problem sirokouhlych monitoru je 'nudloidnost', moc vertikalniho textu se na nej nevejde.
To je samozřejmě nesmysl, širokoúhlé displeje jsou obvykle jen rozšířené displeje 4:3. Tzn. tam, kde by bylo normálně 1600*1200, tam je 1920*1200 apod. Bohužel je ale dnes opravdu třeba si dávat pozor na různé výmysly výrobců, například na displeje 1650*900 namísto 1650*1050, což je širokoúhlá obdoba 1400*1050, takové rozlišení dříve na desktopech snad vůbec nebývalo, místo toho bylo podivné 1280*1024, nebo až 1600*1200.
Jinak je to zajímavé řešení, ačkoliv já bych tedy preferoval jeden normální širokoúhlý monitor s více zúženými okny, ačkoliv by výsledné rozlišení třeba nebylo takové --- ten pruh uprostřed by mě otravoval.
FUJ- s tím bych nemohl makat,nikdy vám nebylo divné proč se všechny monitory dělají do šířky ? ono to není jen tak ze srandy...
Je to tak levnější.
FUJ-windows, na dva monitory jedině dva sessiony v GNOME
Fuj, jedině KDE4. ^_^
na dva monitory jedině dva sessiony v GNOME
co zo toho? Jak budeš přetahovat okna mezi monitory, používat stejnou myš a klávesnici, používat stejnou schránku…?
(třeba je sranda mít na každém monitoru jinčí dekoraci oken
ale ted nwm jestli to bylo funkční s přetahováním oken nebo ne)
Zajimava uprava klavesnice, bez win klaves se to da, ale bez caps locku uz ne. Pastni sem detail klavesky a pridej nejake vtipne info :)
xmodmap jede pod vistama? (viz screenshoty blogu) :)
Jasne, to chapu, me slo o ten caps lock.
možno by sa to dalo používať, keby každý monitor zobrazoval nezávisle inú plochu, plus klávesové skratky na prepínanie splôch v každom z nich (napr LWin+1 vs RWin+1) ... ale takto to neviem nakonfigurovať
viac monitorov je pre tých, čo nevedie používať plochyNa jednom monitoru dokumentaci (pokud není v papírové podobně na stole), na druhém zdroják. Případně na jednom se spouští psaný program a vedle stále zdroják. Prostě pořád vidíš všechno. Toto ti více ploch nikdy nenahradí. Kámoš grafik má na jednom monitoru pouze editovaný obrázek na full screen a nadruhém monitoru má všechny nástrojové paletky. Všechno pěkně po ruce, obrázek nic neruší.
Je to multifunkční. Když bude velký vítr, můžeš tím zabednit okna...
Ja jsem mel taky dve 20" na vysku, ale je to neprirozene a casto v mnohych programech neprakticke, tak jsem nakonec dal jednu na sirku, druhou na vysku. Vyuziti je casto vyhodne, kdyz sleduji vice zdroju a vytvarim jeden, delam GIS.
, to se musí kácet stromy.
Z hlediska ergonomie pracoviště se doporučuje mít horní okraj obrazovky ve výšce očí. Jak dlouhý máš krk? Nebo sis sedák židle přizvedl tak, že máš kolena nad úrovní stolu :).
Zkrátka mi ten názor "čím víc jsem nucen otáčet celou hlavou, tím méně mě bolí za krkem", nesedí s tím, co jsem si o správném posezu u počítače myslel.
Nejsem odborník na ergonomii, takže si rád poslechnu názory ostatních. Jen zběžným hledáním jsem teď nalezl malé PDF, kde je obrázek popisující stejnou situaci (horní řádek obrazovky ve výši očí). Přitom tohle opravdu není jediný zdroj, narazil jsem na obdobné vícekrát v uplynulých letech; mám takto dlouhodobě nastaveno své křeslo/monitor a žádné namáhání krční páteře nepozoruji.
Jak si někdo může koupit takový šmejd. Napíše, že bručí a nechá si je. já bych to šel reklamovat, nesnáším bručení. Navíc tenhle dell má šedivou černou a input lag jakkráva, že se pomalu nejde ani trefit myší.