Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.
Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Infrastrukturu pro chatovací aplikaci Telegram provozuje člověk s vazbami na ruské zpravodajské služby. Upozorňují na to investigativní novináři z redakce iStories. „Vedneev dodává služby ruskému státu včetně jeho jaderného institutu nebo zpravodajské službě FSB,“ říká v podcastu Antivirus novinář Jan Cibulka. Uživatelům, kteří si chtějí své informace chránit, doporučuje Telegram vůbec nepoužívat, a raději zvolit jednu z alternativ, WhatsApp nebo Signal.
The Trump Organization spustila ve Spojených státech mobilní síť Trump Mobile s neomezeným tarifem The 47 Plan za 47,45 dolarů měsíčně a představila vlastní značku telefonů The T1 Phone s Androidem za 499 dolarů.
Vývojáři KiCadu se na svém blogu rozepsali o problémech KiCadu v desktopových prostředích nad Waylandem. KiCad běží, ale s významnými omezeními a problémy, které podstatně zhoršují uživatelský komfort a vývojáři je nedokážou vyřešit na úrovni KiCadu. Pro profesionální používání doporučují desktopová prostředí nad X11.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Ještě než otevřete Inkscape, měli bychom si zopakovat pravidla, která pro vizitky obecně platí. Základem je rozměr 90 × 50 mm, který striktně dodržujte. Pokud budete chtít v tomto případě experimentovat, buďto se do běžné složky na vizitky ta vaše nevejde, nebo tam bude působit jako chudý příbuzný. Stejně tak je to s použitím papíru o minimální gramáži 200 g/m (lépe 300 g/m) a volbou tiskárny, která by rozhodně neměla být inkoustová (není nic horšího, než podávat rozmazanou vizitku na pomačkaném kancelářském papíru o gramáži 80 g/m).
Rozmyslete si, co chcete na vizitce propagovat. Jestli firmu nebo vaši osobnost. V ideálním případě to bude jedna věc. Propagovat současně „Odbornou znalost Linuxu“ a „Prodej ovoce“ nepůsobí právě skvěle. Lépe uděláte, když se budete prezentovat jako specialista na jednu věc (pokud opravdu prodáváte přes den ovoce a večer se zdokonalujete v Linuxu, udělejte si dvě sady vizitek). Snadno můžete uplatnit staré dobré pravidlo: „Méně je více“.
Máme tedy jasný rozměr a víme, co chceme na vizitce mít. Základní sada informací je: titul, jméno, pozice (zaměření), telefon, email, web a případně logo. Pokud máte pocit, že příjemce ocení i Jabber, ICQ či Skype, můžete to přidat také. Mnohdy stačí, když tyto „další“ kontakty uvedete až na svém webu nebo v patičce emailu. Co se týče poštovní adresy, tu bych uváděl pouze v případě, že „k vám“ chcete někoho pozvat. Vhodné je to pro firmy, které mají reprezentativní kanceláře, ale pokud u vás doma klávesnice volně přechází ve svačinu, mohli byste být takovou návštěvou nepříjemně překvapeni.
Otevřete si Inkscape, změňte v nastavení dokumentu jednotky na „milimetry“ a nastavte formát na 90 mm šířky a 50 mm výšky. Vizitka na výšku není problém, ale opravdu profesionální vizitky na výšku nebývají. Je to proto, že se používají držáky, složky, podavače, které jsou koncipovány výhradně na šířku.
Připravte si tedy text podobný tomuto:
Ing. Vladimír Tux Poradce v oblasti Linuxu Tel.: +420 609 112 777 Email: vladimir.tux@abclinuxu.cz Web: http://www.abclinuxu.cz/blog/tux
Doporučuji dodržet dělení telefonního čísla po třech cifrách. Pomáhá to přehlednosti a když pak číslo z vizitky opisujete, jde to lépe.
Máme správný formát a připravený text. Pojďme to dát dohromady. Doporučuji zachovat odsazení obsahu nejméně 4 - 5 mm od okraje vizitky. Může se jí náhodou ohnout okraj nebo může být v držáku s rámečkem. Velikost písma by neměla v běžných případech přesáhnout 14 - 16 bodů velikosti písma. Stejně tak by neměla klesnout pod 9 bodů, protože vizitku může číst někdo s horším zrakem. Zvolený font nechám na vás; pokud však nechcete ohrozit svou důvěryhodnost, nepoužívejte nečitelná písma, ručně psaná písma a obecně příliš neexperimentujte – opět je cílem, aby bylo možné vizitku použít k účelu, k němuž je určena.
Okraje si vyčleníte snadno pomocí vodítek, které „vytahujete“ kliknutím a tažením myší z postranních pravítek (Pokud máte pravítka skryta, stačí zmáčknout Ctrl+R nebo hledat v menu Zobrazit). Pokud některá vodítka nechcete, snadno je zase „zatáhněte do“ pravítek.
Zvolte nástroj Text v levém panelu (ikona „A“ resp. klávesa F8) a klikněte někam do plochy vizitky. Připravený text si přesuňte ze schránky nebo rovnou napište ten váš. Já jsem zvolil rozdělení textu na dvě poloviny. V první mám jméno a zaměření. Zbytek tvoří kontakty.
Volbou vhodného fontu a nastavením jeho velikosti (označte textový objekt nebo některé slovo v něm a zmáčkněte Ctrl+Shift+T nebo použijte opět nástroj Text v levém panelu resp. klávesu F8) dosáhnu požadovaného výsledku. Další práci s textem se můžete naučit ve čtvrtém díle seriálu, který byl věnován textu (Inkscape - 4 (text)). Pak už jen zarovnáme textové objekty (Ctrl+Shift+A nebo ikona v horní nástrojové liště) tak, aby výsledek odpovídal naší představě.
Pouze textová vizitka nepůsobí právě elegantně. Je vhodné ji obohatit o vaše logo. Pokud žádné nemáte, klidně můžete použít obrázek Tuxe z Wikipedie (http://cs.wikipedia.org/wiki/Tux); který je tam přímo ve formátu SVG, který Inkscape používá jako svůj nativní. Stažený obrázek pomocí Ctrl+I vložíte přímo do vašeho rozpracovaného souboru s vizitkou.
Obrázek 6: Vizitka včetně logaA je to! Teď už vizitku jen uložte jako PDF, protože formát SVG pro tyto účely není běžný. A pošlete výsledek do tiskárny na rohu.
Pokud chcete ušetřit nebo věříte tomu, že vaše domácí tiskárna je to nejlepší na světě, můžete se svým dílem ještě chvíli pracovat tak, aby jej pak bylo snadné vytisknout doma v teple.
Pod vizitku si vložte světle šedý obdélník (přesun objektu dospodu lze provést pomocí klávesy Page Down, nahoru zase Page Up), přesně velikosti vizitky (90 × 50 mm) a ten zarovnejte na střed stránky pomocí Ctrl+Shift+A. Vše označte a seskupte pomocí Ctrl+G. Otevřete si úplně nový soubor, který má standardně rozměry A4 (210 mm × 297 mm ale standardně uvedeno v pixelech). Pomocí schránky si do nového okna přesuňte zpracovanou vizitku (Ctrl+C a Ctrl+V).
Umístěte ji do levého horního rohu a pomocí Ctrl+D zduplikujte. Duplikát pak pomocí levého tlačítka myši a přidržení Ctrl posuňte vodorovně doprava, přesně vedle originálu. To stejné pak 5× udělejte s oběma vizitkami, ale ve svislém směru dolů. Vejde se vám tam 10 vizitek s tím, že něco zbylo na okraje. Označte levý sloupec vizitek (ideálně obdélníkovým označením) a otevřete okno s nástrojem zarovnání Ctrl+Shift+A, kde kliknete na srovnání mezer mezi vizitkami (pasáž Rozmístit).
To stejné uděláte s pravým sloupcem vizitek. Následně je všechny označte, seskupte pomocí Ctrl+G a opět nástrojem zarovnání dejte zarovnat, tentokrát na střed stránky.
Amatérům by stačily okraje obdélníků kolem vizitek a nůžky. Pokud však chcete dosáhnout maxima, připravte si ořezové značky tak, aby na okrajích vizitky nezůstaly vytištěny nehezké čáry.
Vytvořte si černý obdélník o rozměru 5 mm na 0,3 mm. A zarovnejte jej s horní hranou vizitek. Duplikujte jej a přesuňte za pomocí Ctrl vodorovně doprava (tak, aby se okraje vizitek ani v jednom případě nedotýkal). Obdélníky seskupte a duplikujte pomocí Ctrl+D. Pomocí Ctrl přesuňte svisle dolů a zarovnejte se spodní hranou vizitek. Následně 4× duplikujte jednu z těchto dvojic a pak je všechny označte, ale neoznačte vizitky. Opět pomocí nástroje zarovnání (Ctrl+Shift+A) sjednoťte mezery mezi dvojicemi a potom tyto ořezové značky seskupte (Ctrl+G) a vyrovnejte na střed strany (Ctrl+Shift+A). Postupujte podle tohoto odstavce obdobně i při tvorbě svislých značek.
Pak už jen pomocí Ctrl a levého tlačítka myši označte a smažte jednotlivé šedé podklady vizitek (Ctrl umožňuje označit objekt v rámci skupiny). Výsledek vytiskněte na své tiskárně a potom pomocí ocelového pravítka a ostrého řezáku rozřezejte na jednotlivé vizitky. Nemusíte se bát, že si jednotlivé značky odříznete, pokud uděláte nejprve svislé a potom vodorovné řezy a budete pevně tlačit ocelové pravítko k podložce, nic takového nehrozí.
Linuxová vizitka ve formátu SVG
Sada deseti vizitek ve formátu SVG
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Z čehož plyne několiko věcí: 1) pokud je program dobře napsanej tak má vždicky železnou nosnou kostru. 2 ) Poz bakelitu jde udělat železo a naopak. 3) že víte o autech prd. a doufám že víte alespon něco o programování....(bez urážky...)
Souhlasim, jako ukázka činnosti dobrý, ale ... nějaký vyvážení, optickej střed stránky, píše se o velikosti, ale stejně tak uvést, že je podstatná velikost těch cca 12-14 pro dobrou čitelnost na vzdálenost cca 30-50 cm, tedy ať se na ni můžete zadívat, projevit zájem, když ji dostanete. K tomu člověk dospěje praxí nebo vzdělánim. Taky jsem v Corelu začínal s vizitkama.
Jj, dík za to předvedení. Nejen u vizitky při tom platí, věřím tomu, něco jako "optický střed". Typograficky jsem laik, vždy mne dtp přitahovalo, tak mam doma aspoň "Typografický manuál". Když někdo může, ať prosím doplní.
Teď střílim od boku, něco bylo k textu firmy a něco menšího, text, pro třeba adresu.
Když už elektronický mailSpíš elektronická pošta, ne? Email/e-mail jsou přejaté výrazy. A to, jak je převezmeme, záleží na tom, jak se používají v původním jazyce.
V Americe je zažitá i varianta bez pomlčky, u nás ale ne.Pokud používáš majestátní plurál, tak možná. :-P
Dost dobrý ... já zatim narazil na meze u dostupnosti třeba extra papíru, vypadal jako jemná bavlna z jedné strany, nebo tiskárny, kde jsem dostal vizitky s částečně vylisovaným textem.