Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.

Dneškem začíná seriál o Inkscape. Podíváme se, co to je, co nám nabízí. V dílech následujících se vrhneme na kreslení. Takže se pohodlně usaďte, jízda po vlně vektorové grafiky právě začíná.
Inkscape je vektorový grafický editor příbuzný svými funkcemi programům jako Sodipodi, Scribus, Illustrator, Freehand, CorelDraw nebo Xara X. Avšak na rozdíl od některých zmíněných je plně open source (GPL). Pro dokumenty používá formát SVG (Scalable Vector Graphics, škálovatelná vektorová grafika) standardizovaný konsorciem W3C. Ale nezůstává jen u čistého SVG, obohacuje jej o jméno autora, prostor na uvedení licence, ... (takzvané Creative Commons data). Krom toho přidává vlastní "jmenný prostor" (angl. namespace), neboli možnosti, které W3C norma SVG nemá.
Inkscape běží na GNU/Linuxu a je výjovým týmem pravidelně portován pro MS Windows, Mac OS X a neoficiálně i pro FreeBSD. Použitým toolkitem je GTK, stejně jako u rastrového bratříčka Gimp.
Čistě vektorový obrázek, takový, jaký se kreslí v Inkscape, přináší jeho autorovi nevídané možnosti. Velikost se dá nekonečně měnit, aniž by práce ztrácela na kvalitě. Protože se obrázky Inkscape ukládají jako SVG, což je prakticky XML (text se značkami podobný HTML), můžete upravovat dokument i bez Inkscape pomocí textového editoru. Tato vlastnost se dá hezky využít v různých skriptech a pokud umíte alespoň trochu BASH nebo jiný jazyk, můžete dělat divy.
To, co byste od aplikace tohoto zaměření očekávali. Příjemná je podpora gradientu (barevného přechodu) a vzorku v obrysech a ve výplních, stejně jako vodících čar (angl. guidelines). Program je nejenom přeložený do češtiny, ale také umí psát do obrázku text jak česky, tak i v ostatních znakových sadách podporovaných UTF-8. Krom toho umí tento text ohnout podle cesty (angl. path), a také mu provést kerning (ruční posun znaků do všech směrů, takže vypadávají z toku textu) či jej vlít do rámce. Nakreslená díla můžete exportovat přímo do .png nebo do .jpg (s volitelným rozlišením), stejně jako můžete ukládat do SVG, PostScriptu, .ai (adobe illustrator), PDF a exportovat křivky do .pov.
Pozoruhodná je podpora skriptování grafických efektů v Pythonu, takže si můžete napsat vlastní skript nebo využít již existujích. Navíc má Inkscape dobrou podporu pro vrstvy, a proto se neztratíte ani ve velmi složitých obrazcích.
Program má velice originálně zpracovaný systém nápovědy. Celá nápověda jsou SVG obrazy, které se v Inkscape prostě otevřou. Prozatím je nápověda v programu pouze anglicky, ale pokrývá všechno potřebné, včetně "Elements of Design" - mininávodu o estetice. Avšak je třeba si dávat pozor, klávesa F1 není zkratka pro nápovědu, viz níže.
Pokud jste zvyklí na Blender, máte malou výhodu (pokud máte obě ruce). Inkscape má stejný základ ovládání - pravou ruku položíte na myš, levou na klávesnici.
Klávesy F1 až F9 jsou vyhrazeny přepínání nástrojů. Vybírání a kopírování je stejné jako u většiny aplikací, ale Inkscape umí navíc duplikovat Ctrl+D a klonovat Alt+D. Dialogové okno barev a výplní vyvoláte Ctrl+Shit+F (jako fill = výplň), pomůcky pro automatické zarovnání a rozmístění se zobrazí po stisku Ctrl+Shit+A (align = zarovnání), nástroje textu Ctrl+Shit+T (type = psát). Mřížka se zobrazuje / skrývá klávesou #, export do rastru se provádí pomocí Ctrl+Shift+E.
Jak jsem zmínil, Inkscape je k dispozici pro množství systémů. V distribucích GNU/Linuxu a *BSD je dostupný přes balíčkovač jako inkscape, uživatelé ostatních najdou instalátor ke stažení na inkscape.org/download.php.
Open Clip Art si také můžete nainstalovat přímo do systému buďto přes balíčkovač, většinou je to balík openclipart případně openclipart-png a openclipart-svg. Pokud tuto možnost nemáte, můžete si archív stáhnout.
Pojem, který se váže k Inkscape jako žena k muži. Tato galerie shromažďuje obrázky pod licencí public domain, tedy zcela volné k jakémukoli užití. Protože jsou všechny kliparty k dispozici jako SVG, můžete je importovat do svých kreseb, upravovat a dělat s nimi vůbec všechno, co vás napadne. Jinak řečeno, můžete tvořit efektní koláže.
Jeden obrázek, na němž je vidět Inkspace v plné produktivní činnosti.
Příště se pustíme do kreslení...
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
(pokud se nepletu tak z aplikace Scribus by export do svg mohl jít též(?))
I když myslím, že tazatele by spíše zajímalo zda je umí přímo generovat. Neumí - zatím; existuje požadavek na funkci (RFE) týkající se této funkce, ale prozatím se nenašel vývojář, který by toto implementoval. Pokud má tazatel či někdo jiný zkušenosti s pythonem a chtěl by pomoci, neměl by být problém toto napsat jako rozšíření pro Inkscape(jako SoC projekt by to asi neuspělo).
nejvíc mě mrzí že pod scrolovacím kolečkem neni zoom.. to je veliká škoda.Zoomovat lze v inkscape několikero způsoby: Ctrl+kolečko na myši ... Zoom in, Zoom out (pozice kurzoru ovlivňuje výřez!) Klik na prostřední tlačítko ... Zoom in (opět závisí na pozici kurzoru) klávesa "4" ... zobrazí celou kresbu tak, aby se akorát vešla do okna inkscapu klávesa "3" ... totéž co "4", ale provede to s aktuálně vybraným objektem. klávesami "+" a "-" na numerické klávesnici ... trochu těžkopádné - používejte raději výše uvedené způsoby.
Final Summer of Code Projects Application Student Mentor ---------------------------------------------------------------------- SVG Filter Effects #1 Niko Kiirala Bulia Inkboard Protocol Spec / Lib Conversion Dale Harvey David Yip PDF Export with Cairo Mikos Erdelyi Ted Gould Memory Optimization Marina Diezler MenTaLguY SVG Filter Effects #2 Hugo Rodrigues BuliaHmm, export do PDF, memory optimization, efekty ... hura :) Este aby niekto zlepsil spravu objektov a vrstiev ;)
... Sodipodi je pak tuším předchůdce něčeho...Inkscape je fork z Sodipodi. Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Inkscape Nejvetsi rozdil je asi v pouzitem rozhrani. Sodipodi ma rozhrani vychazejici z gimpu, inkscape je sdi aplikace. Zatimco u gimpu mi mi nikdy nevadilo ze je mdi a nechapal jsem narky ostatnich po rozhrani adobe photoshopu / pixelu, u inkscape mi to naopak vyhovuje. Podle tohoto srovnání [en] by mel byt u inkscape rychlejsi vyvoj, mit detailnejsi dokumentaci, opraveno vice bugu, sodipody zas o neco rychlejsi renderer... Ze srovnani jsem pochopil, ze inkscape je na tom o neco lepe.
martin@aerovax:~$ sudo apt-get install inkscape Password: Čtu seznamy balíků... Hotovo Vytvářím strom závislostí... Hotovo Následující extra balíky budou instalovány: gnome-mime-data libavahi-client3 libavahi-common-data libavahi-common3 libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common Navrhované balíky: libxml-xql-perl python-xml libgnomevfs2-bin Doporučované balíky: dia dia-gnome libwmf-bin pstoedit sketch perlmagick libgnomevfs2-extra Následující NOVÉ balíky budou nainstalovány: gnome-mime-data inkscape libavahi-client3 libavahi-common-data libavahi-common3 libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common 0 aktualizováno, 10 nově instalováno, 0 k odstranění a 0 neaktualizováno. Potřebuji stáhnout 9717kB archivů. Po rozbalení bude na disku použito dalších 44,4MB. Chcete pokračovat [Y/n]? n Přerušeno. martin@aerovax:~$
... možná by šlo zařídit aby se při dvojkliku na nástroj pro kreslení objektu nebo dvojkliku na plátno objevilo dialogové okno s možností zadání koordinátů a velikosti.. ale to jen hádám, chce to to sepsat a poslat a možná i zkusit naprogramovat.To dialogové okno s různými transformacemi (Move, Scale, Rotation, Skew, Transformační matice) je kdykoli k dispozici přes Object->Transform nebo Ctrl+Shift+M.
. Tady je pár ukázek:
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/konzole.png
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/ATX_case.png
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/skrin-lichob.png
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/byt.png
Samozřejmě, že toho lze u inkscape dost vylepšit (především snapping trochu vázne), ale je to na dobré cestě.
Extension pro kótování už existuje.Můžete poradit, jak se to rozšíření jmenuje a kde se dá nalézt? (Ve verzi 0.43 v gentoo kompilované včetně "effects" jsem jej nenalezl.)

export LC_COLLATE=C ?
Řešilo se to v mailing listu inkscapu, ale nemůžu to najít. Prozatím to obcházím tak, že importovaný obrázek upravím pomocí Trasform dialogu.
Diky

Jako první krok pro zlepšní bych viděl nadefinování šipek, které končí tak akorát s koncovými uzly. Předělávat již existující není možné, protože by se pokazily dosud vytvořené kresby.Nejsem si jist, ale zdá se mi, že definici šipek inkscape ukládá do xml souboru spolu s obrázkem. Tzn., že při otevření dříve vytvořeného souboru verzí programu s novou definicí šipek stejného názvu se použije definice, která platila při vytvoření obrázku. Alespoň takto mi to fungovalo s definicí šipek, kterou jste upravil (viz níže v komentářích).
Kdyby někdo chtěl použít nové šipky ve starých souborech, tak nezbývá než ručně zeditovat *.xml a nahradit sekci "marker".
P.S. Prosím, nevykejte mi. Dík
/usr/share/inkscape/markers/markers.svgPohrál jsem si s tím a vyrobil šipky nové. Zde je ukázka:
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/arrows_new.pngPředefinoval jsem DistanceIn a DistanceOut a přidal další typ šipek ArrowIn a ArrowOut, přičemž všechny šipky jsou teď tvarově stejné a hlavně mají uzly tam kde mají být.
Tak koukám a řekl bych že Inkscape některé z uvedených námitek už vcelku vychytal. Rozhodně umí Barcode
Se šipkami nevím, nejsem kreslič technických výkresů. Ale když to všechno nascaluju, tak nakonec nechám změnit tah globálně na stejnou hodnotu a tím se upraví jednotně i ty mizerné šipečky. Bohužel špičky pořád přelézají hraniční body. Zato má ale jednu (možná nechtěnou) "fíčuru" - totiž otevírám v něm PDFka když mi je zákazníci pošlou zaheslované; pak export do EPS SVG či AI a pohoda 