Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Luboš Doležel: Můžete nám říci alespoň něco o plánovaných vylepšeních ovladačů během - dejme tomu - příštích několika měsíců? Lidé mají pravděpodobně největší zájem o lepší 2D akceleraci, hardwarovou akceleraci MPEG-4/H.264 a paravirtualizovaný ovladač pro Xen. Stabilní podpora suspend/resume je také často diskutovaným tématem.
Andy Ritger: Díky za optání. Během nejbližších měsíců plánujeme například tato vylepšení:
GLX_EXT_texture_from_pixmap
(to způsobuje „chybu s černým oknem“ při použití Compizu nebo Berylu).2) Lidé by rádi využili svá výkonná GPU pro své vlastní výpočetně náročné aplikace (např. kompresi videa nebo matematické výpočty). Můžeme očekávat nějaká SDK, která to umožní?
AR: Pro programování GPU od NVIDIE je několik možností: pro aplikace zaměřené na grafiku v rámci OpenGL podporuje NVIDIA pro vysokoúrovňové programování Cg a GLSL a pro nízkoúrovňové programování rozšíření jako GL_NV_gpu_program4
. Pro další informace se podívejte na specifikace (PDF).
Pro výpočetně orientované programování GPU poskytujeme CUDA toolkit. Tým NVIDIA CUDA dělá na opravdu vzrušujících věcech: vyzkoušejte to.
3) Proprietární ovladač NVIDIA pro Linux nyní podporuje pouze platformy x86 a x86-64. Má NVIDIA v plánu podporovat nějaké další platformy?
AR: Kromě Linuxu (x86 a x86-64) podporujeme také Solaris (x86 a x64) a FreeBSD (i386). Rádi bychom podporovali také FreeBSD na amd64, ale tomu stojí v cestě několik technických problémů, které se nejprve musí vyřešit. Ale ve smyslu přidávání dalších hardwarových architektur jiných než x86 nebo x86-64 nemáme žádné plány.
4) Máte v plánu změnu této situace, pokud Sony umožní Linuxu přístup k čipu RSX na PlayStation 3 založeném na Power-PC?
AR: V současnosti nemáme v plánu portovat náš linuxový ovladač na PS3.
5) Poté, co byl linuxovými hackery vyvinut ovladač „forcedeth“, NVIDIA zavrhla svůj vlastní ovladač nvnet a snad i trochu pomohla open source ovladač vylepšit. Můžete nám dát nějaké informace o tomto rozhodnutí (kdo ho učinil, apod.), a jestli je pravděpodobné, že se podobná věc stane v případě proprietárního grafického ovladače - když se nyní aktivně vyvíjí ovladač Nouveau?
AR: Postojem NVIDIE je Nouveau nepomáhat ani nepřekážet. Jsme odhodláni Linux podporovat skrze a) open source 2D ovladač „nv“ pro X, který inženýři NVIDIE aktivně udržují a vylepšují a b) náš plně vybavený proprietární linuxový ovladač, který využívá kód společný s ostatními platformami, jež NVIDIA podporuje.
6) Linuxová komunita dlouho žádala beta ovladače, pak se jim přání splnilo. Byl to hlas komunity nebo potřeby vývojářů NVIDIE, co změnilo tuto situaci?
AR: Zpětná vazba od komunity je pro nás velmi hodnotná. Tým vývojářů linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech jako nvnews.net a bereme zpětnou vazbu od komunity velmi vážně. Vědět, co je pro naše uživatele důležité, rozhodně pomáhá určovat priority při naší práci.
A v případě našich veřejných beta ovladačů rozšíření testování v rámci linuxové komunity samozřejmě pomáhá zvýšit kvalitu vydávaných ovladačů.
7) Jak vypadá vývojový cyklus v NVIDII? Je to něco jako „v příštích dvou měsících musí vyjít nová verze“ nebo spíše „nová verze bude, až bude dokončeno [...]“?
AR: Naše nové verze jsou zaměřeny na nové funkce, ačkoliv tyto funkce mohou mít specifický časový plán. Například se snažíme koordinovat vydávání nových veřejných beta ovladačů s uvedením nových GPU.
8) A konečně, obligátní otázka: Jste sám velkým uživatelem Linuxu? Jakou distribuci používáte pracovně, jakou doma atd.? Používáte i jiné operační systémy, kde?
AR: Rozhodně; s Linuxem jsem se poprvé setkal na vysoké škole - byl to skvělý způsob, jak mít UNIXovou pracovní stanici v mém pokoji na koleji :). Dříve jsem používal Linux From Scratch s evilwm, ale poslední dobou používám na notebooku a na vývojových stanicích Gentoo s Xfce.
V týmu vývojářů grafických ovladačů NVIDIA pro Linux má každý svou vlastní oblíbenou distribuci Linuxu jako svůj primární desktop: Debian, Gentoo, Ubuntu, RHEL, Fedora, SUSE (a Solaris, ačkoliv to samozřejmě není linuxová distribuce). Pochopitelně se snažíme testovat kompatibilitu ovladačů na širokém spektru distribucí.
V NVIDII je také mnoho jiných skupin, které intenzivně používají Linux (i když třeba ne výhradně), například tým CUDA a naše skupiny pro digitální filmy a simulaci/ověřování architektur GPU. Dokonce znám inženýry NVIDIA ovladačů pro Windows, kteří na svých vlastních počítačích doma primárně používají Linux.
Kromě toho vidíme růst podílu zákazníků používajících Linux na pracovních stanicích NVIDIA, především v high-end oblastech trhu, jako je těžba zpracování ropy, grafika v oblasti zdravotnictví (Medical Imaging) a tvorba digitálního obsahu (Digital Content Creation).
No a měl bych to také využít k malé reklamě: stále hledáme inženýry světové kvality, kteří se vášnivě zajímají o grafiku na Linuxu. Pokud má jakýkoliv z vašich čtenářů zájem, na fórech nvnews.net jsou nějaké pracovní nabídky - [1] a [2].
Díky za váš čas.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tým linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech...?
gmplayer -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all -channels 6 -af hrtf Kingdom_of_Heaven.mkvS tím, že "xv" mám standardně nastaveno v gmplayeru, takže už ho jako parametr necpu ...
-vo aa
:-P