abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:33 | Komunita

    Výsledek hlasování: Výchozím grafickým motivem Debianu 13 aneb Trixie bude Ceratopsian.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:11 | IT novinky

    Rodina jednodeskových počítačů Orange Pi se rozrostla (𝕏) o Orange Pi 5 Ultra.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 14:33 | Nová verze

    Mobilní Datovka, tj. svobodná aplikace pro přístup k datovým schránkám pro zařízení s operačním systémem iOS a Android, byla vydána v nové verzi 2.2.0. Nově lze nastavit vlastní obrázky pro jednotlivé datové schránky pro jejich lepší identifikaci v seznamu schránek. Přidán byl editor vnitřních nastavení aplikace, který slouží jako přehled všech hodnot, které aplikace udržuje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Komunita

    Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem letos věnovala 1,1 milionu dolarů na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Peníze byly rozděleny mezi Electronic Frontier Foundation (EFF), Public Knowledge, ARTICLE 19, Demand Progress, European Digital Rights (EDRi), Fight for the Future, The Markup, OpenMedia, Restore the Fourth, Signal, Surveillance Technology Oversight

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 02:11 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.2.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je import knihoven KiCadu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 01:33 | Upozornění

    Při mezinárodní operaci byla zablokována pokročilá služba pro šifrovanou komunikaci MATRIX, oznámil úřad pro evropskou justiční spolupráci Eurojust. K uzavření služby podle něj vedlo vyšetřování společného týmu, na němž se podílely francouzské a nizozemské úřady a který byl zřízen při Eurojustu. Službu podle něj využívaly kriminální živly. Tato služba MATRIX nemá nic společného s nadací Matrix a protokolem Matrix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 18:55 | IT novinky

    Národní filmový archiv spustil nový YouTube kanál Filmová klasika, který veřejnosti postupně zpřístupní vybrané české filmy. Nabídne především tituly, které obecenstvo v běžné nabídce televizí nebo VOD platforem nenajde. Dnes v 18:00 kanál odstartoval kultovním snímkem Kouř režiséra Tomáše Vorla. Divačky a diváci se pak každý týden budou moci těšit na dva nové filmy, které se na novém kanálu objeví vždy v úterý a v pátek. Spolu s Kouřem nabídla Filmová klasika ještě další desítku filmů ke zhlédnutí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 36
    včera 12:55 | IT novinky

    Příspěvek na blogu Raspberry Pi informuje, že Steam Link běží už i na Raspberry Pi 5. Nejnovější verze podporuje H.264 (1080p s 144 FPS) i HEVC (4K s 60 FPS a 1080p s 240 FPS).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:00 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.2 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux

    11. 11. 2009 | Robert Krátký | Rozhovory | 8099×

    Největší střední škola na Opavsku má rozvinutou IT infrastrukturu postavenou na linuxových serverech. Kromě toho je Linux využíván pro veřejně přístupné kiosky a specializovaná zařízení. Správce sítě pan Marek Kočvara v rozhovoru mluví o výhodách takového řešení a podrobnostech nasazení.

    Představte se prosím našim čtenářům. Jaká je vaše funkce a náplň práce na Mendelově gymnáziu v Opavě?

    Jmenuji se Marek Kočvara a momentálně pracuji jako správce počítačové sítě na Mendelově gymnáziu v Opavě. Škola má téměř osm set studentů a celkově sto zaměstnanců včetně pedagogického sboru, na Opavsku se jedná o největší střední školu. V současné době je v síti zhruba 140 počítačových prvků, mimo klasické PC a servery se jedná také o veškeré wi-fi AP, routery, IP kamery a jednoúčelové počítače. Vzhledem k faktu, že studenti školní zařízení příliš nešetří, si na nedostatek práce opravdu nemohu stěžovat.


    Vaše škola využívá pro svou síť Linux a open source. Z čeho konkrétně se skládá, jak máte síť rozvrženou?

    Co se týče Linuxu, zde hrají prim servery a routery, všechny běží na různých verzích distribuce Slackware. Dále byl Linux použit na chodbové počítače přístupné všem s distribucí Debian a na jednoúčelové počítače, které jsou nastaveny na jednu konkrétní činnost, např. přehrávání video záznamů nebo ukládání snímků z bezpečnostních kamer. Jako doplněk máme Linux i ve virtuálním terminálovém serveru, který je nastaven pro bootování po síti přes PXE, jedná se o distribuci Ubuntu s doplňkem Edubuntu. V hlavní síti je de facto osmdesát procent všech počítačů, na tuto síť navazuje několik AP s vlastní podsítí pro veřejné použití, logické podsítě s PC na chodbách či v učebnách a z bezpečnostních důvodů celá administrativa fyzicky schovaná za NATem. Z dalších open source produktů, které se využívají třeba i na Windows, bych zmínil Gimp, Openoffice.org, VLC a PDF creator. Z webových projektů mohu zmínit Drupal, Mambo, Joomla a Moodle.


    Co vás přivedlo k nasazení Linuxu? Čím jste tuto volbu zdůvodnili? Můžete se podělit o informace ohledně finančního dopadu?

    Pro nasazení Linuxu hrály dva faktory, první je komfort a druhý finance. Na serverech máme zprovozněnou celou škálu služeb jako web, jabber, ftp, mail server, file server, zálohovací server a spoustu dalších. Všechny tyto služby samozřejmě lze realizovat komerčními produkty, ovšem cena by byla neúměrná k šíři využitelnosti, protože určité aplikace jsou např. využívány pouze zlomkem uživatelů, popř. o některých aplikacích uživatelé ani nevědí. Díky Linuxu a open source nás finanční faktor vůbec netíží a linuxové distribuce nabízejí vynikající nástroje pro všechny potřebné činnosti. Mohu si tedy zprovoznit takřka cokoliv a ještě si mohu mezi nástroji vybrat.

    Do budoucna samozřejmě automaticky odpadá starost finančního dopadu ohledně upgradu, protože software docela rychle stárne a neustále se vyvíjí. Z pohledu majitele těchto zařízení automaticky odpadá starost o legálnost použitých softwarových produktů, finanční zátěž při pořízení, s tím se váže i finanční zátěž při zakoupení uživatelských licencí a v neposlední řadě finanční zátěž při upgradu softwaru či rovnou hardwaru se softwarem, který je samozřejmě nutný.


    Bylo obtížné prosadit na příslušných místech linuxové řešení? Narazili jste ještě před nasazením na odpor k open source či ne-Windows řešení?

    Nebylo, protože co se týče serverů a routerů, pokud poskytují to, co mají, je uživatelům jedno, jaký OS na nich běží. V případě spolehlivosti toto řešení vítají. Pokud jde o desktopy, ryze linuxové jsou pouze ty, které jsou na chodbách, a pro mne to má hlavní výhodu v tom, že fungují stále stejně a spolehlivě. Bez jakýchkoliv problémů, žádné pády systému, žádná nekompatibilita s připojeným zařízením apod.


    Jak probíhala implementace řešení? Jedná se o první síť vaší školy, nebo již byla dříve vybavena jinak? Jednalo se o jednorázový skok, nebo postupný přechod?

    První síť zde byla zbudovaná před mnoha lety a jednalo se o jeden server pod Novellem a pár klientů. Za poslední tři roky se síť rozšířila téměř do všech místností školy, počet klientů vzrostl na dnešních osmdesát. V současné době se dále rozšiřuje nabídka možností a navíc řešíme postupné pokrytí celé školy wifi signálem, což s sebou přinese další klienty.


    Jaké technické potíže jste museli řešit? Vyskytly se závažnější překážky?

    Závažnější překážka je nejčastěji pouze neznalost věcí. Při každém problému je nutno vyzkoušet stovky možností a přečíst obrovské množství dokumentace. To vše je velice časově náročné, ale vyplatí se tento čas do toho investovat. Jediný problém, kterému jsem musel ustoupit, byla orientace školního systému Bakaláři na Windows prostředky. Toto nebylo možné řešit pouze na bázi open source aplikací a zakoupili jsme licenci Windows Server 2003, který je s IIS a .NET 2.0 nutný pro bezproblémový chod Bakalářů.


    Jak pocítili nasazení uživatelé? Potýkali jste se s odmítáním nebo nevolí?

    Naštěstí s nevolí ne, běžným uživatelům je úplně jedno, pod jakou licencí je software šířen. Pokud splňuje jejich nároky, jsou spokojeni a víc už neřeší.


    Byli jste nuceni řešit problémy s kompatibilitou a interoperabilitou Linuxu, Windows a Maců?

    Samozřejmě prolínání Linuxu a Windows je potřeba řešit. Jako příklad mohu uvést poskytování diskového prostoru na linuxovém serveru pomocí Samba serveru nebo ukládání záloh z Windows serveru na zálohovací server pomocí protokolu NFS. Kvůli Windows je potřeba konfiguraci serverových aplikací v Linuxu ručně doladit.


    V čem spočívá hlavní přínos vašeho řešení z uživatelského hlediska? A z administrátorského?

    V mocné flexibilitě, což si většinou uživatelé bohužel neuvědomují. Např. jako centrální webový server používáme Apache2 a díky proxy módu za něj můžeme schovat jakýkoliv další webový server v naší síti. Máme mnoho zařízení, která jsou určena pouze pro určité činnosti, a pomocí takových nástrojů lze vše poskládat jako puzzle dohromady a vytvořit jeden funkční homogenní celek. Navíc díky otevřenosti zdrojového kódu lze open source produkt přímo na míru dané situace přizpůsobit. Z adminského hlediska je důležitý řád, systém a logika. Při výpadku kterékoliv komponenty nesmí být ohrožen zbytek sítě a musí být problém rychle dohledatelný. V Linuxu naštěstí existuje celá řada nástrojů na monitoring a diagnostiku síťových problémů.


    Rozšířil se díky nasazení Linuxu záběr IT výuky?

    Bohužel velice nepatrně, je to spíše takové občasné zpestření. Máme terminálový Windows server určený pro jednu učebnu, na kterém běží ve virtuálu terminálový linuxový server s bootováním po síti. Je to krásné řešení, kdy studenti mohou v této učebně nabootovat po síti Linux a vyzkoušet si jej. Bohužel se toto řešení ke slovu moc často nedostane, protože vyučující jsou orientováni čistě na Windows.


    Podílí se studenti na správě školní sítě?

    V žádném případě, maximálně si mohou napojit na školní síť své přístroje a sami si je spravovat. Samozřejmě pod podmínkou, že nenabourají chod celé sítě.


    Ačkoli v současné době běží většina vaší síťové infrastruktury na Linuxu, na desktopech stále převažují Windows. Plánujete v budoucnu také náhradu za linuxové desktopy?

    Bohužel toto je zcela nereálné, protože nejdůležitější školský software je orientován čistě na Windows a v druhé řadě na Mac. Jediné, co lze udělat, je ukázat jej studentům a dát jim možnost si jej vyzkoušet. Někteří si jej třeba časem zvolí jako svůj primární systém. Ještě dodám, že jediný školní plnohodnotný desktop s Linuxem používám já, mám Ubuntu a jsem s ním plně spokojený.


    Jaké další plány máte se školní sítí a počítači?

    Především jde o nutnou obnovu stávajících zařízení, která stárnou a stávají se postupně nepoužitelnými. Protože ještě zdaleka nemají všichni pedagogičtí pracovníci svůj školní počítač, ať už stolní nebo laptop, postupně se škola také dovybavuje. Jak jsem již psal výše, momentálně pokrýváme školu wifi signálem a na trhu se nám objevily nové Windows, uvidíme, co nám přinesou. Šíře služeb zatím zůstává stejná, jen se začínají některé čím dál více používat.


    Jak byste s odstupem času zhodnotil celkové vyznění vašeho přístupu?

    To, co se zde zprovoznilo, má svůj význam, technika dnes již není hračkou pro majetné, ale spotřebním pomocníkem každého dne. Proto je potřeba poskytnout možnosti této dostupné techniky a neplatit zbytečně za věci či služby, které lze řešit bezplatně či s minimálními náklady. S odstupem ubíhajícího času jsem s rozhodnutím ohledně Linuxu spokojen, ukazuje se jako správné, protože od prvního spuštění mail serveru přibývají další a další zařízení a služby, které neustále navazují na prvopočátek a vše dohromady funguje přesně tak, jak má. Co víc si mohu přát?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.11.2009 08:22 peter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Aj Vam trochu pripada, ze si to tam spravca spravuje a buduje sam pre seba, aby sa "vyhral"?
    11.11.2009 08:26 KloBass
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Tak ono MGO takova specificka skola :-D
    11.11.2009 17:00 kamsal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    No jo, kdyby škola měla servery s winy, tak jde o IT profíka, když tam implementuje Linux, tak je to hračička a ještě specifická, co? Pánové, myslete v souvislostech. V souvislostech!!! :-)
    11.11.2009 08:31 Duch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    A tak to má být. Pokud je to pro lepší stabilitu , úsporu finančních prostředků za licence a údržbu .
    11.11.2009 13:55 Martin23R3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    ...Při každém problému je nutno vyzkoušet stovky možností a přečíst obrovské množství dokumentace. To vše je velice časově náročné...

    admin dělá zadarmo? Nebo si to studuje a zkouší doma po večerech? Kolik asi stojí týdenní hloubání admina v superhrubé mzdě? Nebyla by za to např. jedna licence WinServ?

    Nechápu argument Linux je zadarmo

    ...Jediný problém, kterému jsem musel ustoupit, byla orientace školního systému Bakaláři na Windows...

    Bohužel v reálné firmě zjistíte, že takových ústupků jsou desítky....

    takže nakonec linux zase zůstane jen na základní ftp, mail, appache a smb a to ještě jenom do chvíle, než bude někdo chtít začít využívat exchange :(
    11.11.2009 16:05 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    "... Kolik asi stojí týdenní hloubání admina v superhrubé mzdě? Nebyla by za to např. jedna licence WinServ? ..."
    A Vy myslite, ze windowsy server se dotycny admin nebude muset ucit, ze nebude muset prochazet desitky az stovky stranek manualu, nebude muset premyslet, jak vse zapojit a nastavit, aby to fungovalo, jak si preje???

    Ano GNU/Linux je zadarmo. To co neni ci nemusi byt zadarmo je pracovni sila a clovekohodiny ... Jinak kdo chce, tak muze bez obav a plateb ziskat GNU/Linux.

    A to ze zkouseji stovky moznosti? Proste chteji najit reseni, ktere se jim bude nejvice libit. A pokud to zaroven berou jako vlastni se uceni a zdokonalovani, prosim, at zkouseji stovky variant...

    Prechazet ze zavedeneho systemu na jiny je vzdy plny ustupku a prekazek. Zvlastne, pouzivaji-li se nastroje a programy, ktere nemaji v jinych systemech (adekvatni) alternativu. Proto je treba zvazit, zda-li se tento prechod vubec vyplati ...
    11.11.2009 17:09 BoneFlute
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    No, on tam ten hlavní důvod uvedl. Flexibilita. Komerční řešení ji neumožňují, protože se musíte stále ohlížet na to, kolik to bude stát.

    Člověkohodiny budete muset zaplatit u open i u closed. A možná u open jich nebude muset být tolik.
    12.11.2009 00:02 Maverick
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Spoustu věcí musíš nastudovat i na platformě Win, jinak jsi blbeček, kterej není profesionál, ale klikač.

    Z mé strany to to není pokus flame Win vs. Linux, ale admin, který nestuduje, si říká o problém. Koleduješ si o problém, pokud jako manager ušetříš na licenci WinServ na úkor znalostí admina.
    13.11.2009 17:28 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Zatimco nad windows badat netreba ze ? registry a to neni vse, windows se behem zivota samy kazi, staci mit pusten update a pak to teprve trva, nam windows odstavili firmu na 2 dny ... jeden mesic nas stoji 3.000.000 kc tedy 20 prac dnu: tedy nas to, ze update patche poskodil domenovou plitiku, ktera se zdala byt v poradku v GUI: 300.000 na odstavce + admin jel v rezimu 18hod v kuse ... debugoval, hledal po netu, ucil se dalsi M$ nastroje, kde hledal, jake hexa hodnoty tam ma dat, aby mu to zobrazilo to co chce ... prisel nato.

    Lide se nemohli prihlasit do domeny a ti co uz to zkusili pak ani na local, nefungoval terminal server, ani IS, emaily chodili, ale nikdo si je neprecet jinak, nez pres webmail.

    Linux server nam to neudelal nikdy a to prosim ty windows mame pres wsus a patche se pred aplikaci na ostry system testuji, update pro linux se netestuji nikdy, proste se nasadi a pokud by nejely, RPM umi casovy parametr, rekne se mu 24hours ago a on si sam downgraduje ty baliky, ktere byly naninstalovany .... nikdy jsme to nepotrebovali ;-)))
    Mintaka avatar 13.11.2009 23:57 Mintaka | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Mám podobné zkušenosti. Občas mi trvá než si vzpomenu, kde že ten který server, fyzicky vlastně je. Není divu, když posledních 6 let byl jen jeden problém a to s umírajícím diskem v mirroru. Zdá se, že jsem vsadil na dobrého koně. Jmenuje se Gentoo.

    11.11.2009 08:32 ventYl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    mozno to tak vyznieva, ale mali sme cosi podobne na skole a v drvivej vacsine slo o iniciativu riaditelstva. situacia vsak bola trocha ina, pretoze my sme boli elektrotechnicka skola.
    houska avatar 11.11.2009 08:47 houska | skóre: 41 | blog: HW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    :D jj presne
    11.11.2009 09:41 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux

    Jenže tak je to nejlepší, protože škola má jistého správce, který ví, co má pod rukama a jak daný problém vyřešit k dlouhodobé spokojenosti.

    Řešení stylem „to outsourcujme“ často trpí šílenou cenou (ať už pořizovací, paušálem nebo za zákrok), dodavatel není motivován dělat svoji práci pořádně (nedodělky se zaplatí jako nový zásah, nebo v případě paušálu mu je to buřt, protože svoje má jisté a sám systém nepoužívá (stačí mít hroší kůži)) nebo je přetížen a k nezastižení, každá drobnost má šílenou režii (komunikace, účtování, dohadovaní, zpětná vazba). Dalším ošklivým jevem je nepochopení problému a nasazení (často spíš nasazování) neodpovídajícího „řešení“.

    11.11.2009 13:58 Martin23R3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    ...Jenže tak je to nejlepší, protože škola má jistého správce, který ví, co má pod rukama a jak daný problém vyřešit k dlouhodobé spokojenosti... . . miluji tyhle správce co vědí co mají pod rukama... Mnoho lidí nechápe, proč koupím jedno CISCO za 30tis, když přeci stejného efektu dosáhnu poladěním redhatu na nějaké plečce a přece zadarmo :) . . až se admin zdekuje, tak vedení zůstane kupa šrotu a síť, kterou nedá nikdo do kupy :(
    11.11.2009 15:49 BrainLess
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Zajimalo by me proc firma jako google, ktera ma jiste dostatek financi nejde cestou licencni za Windows Server + serveru od HP/Dell/IBM ? :-)
    12.11.2009 00:04 Maverick
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    +1 ;-)
    13.11.2009 17:32 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    No a google dokonce nekupuje servery, ale PC desky dava do svych polic naprimo a z jednoho zdroje napaji vice MB ;-))
    11.11.2009 17:15 BoneFlute | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    A když by to dělala nějaká firma, tak by to bylo lepší? Kde berete tu jistotu?
    13.11.2009 17:33 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    CISCO bych si nikdy nekoupil, jsou to krapy, sle bych do Nextstremu za /10 ceny ten sami vykon a vyssi spolehlivost. Dale jsou dobre switche K5, keter se ted pouzivaji na Cesnetu ... proc asi vyhodili ty cisca za patere ?
    11.11.2009 09:52 posejdon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Podle me, kdyz ani vyucujici vypocetni techniky na linuxu nelpi a Linux je pouze kratochvile pana spravce, tak mozna outsourcing pri pouziti produktu MS vyjde levneji nez naklady na zamestnance. Na druhou stranu v rozpoctovych organizacich se po efektivite az tak neslape, nebot naklady na zamestnance a na sluzby jdou z jinych kapitol a jinak se na ne vybehavaji penize. A na takove skole se vlastne spravce site nehrabe jenom v kabelazi a nepreinstalovava Widle, ale byva vetsinou k dispozici i k dalsim ukolum, ktere primo nesouviseji s IT oblasti, jako treba castecna nahrada skolnika a obcasny zaskok za vyucujiciho informatiky. A v neposlednim pripade je tu funkce spravce IT srotu, ktery maji doma clenove ucitelskeho sboru... Takze ve spojeni s temito funkcemi je vlastne takovy spravce mozna efektivnejsi reseni nez outsourcing.

    Doufam, ze pan spravce je nadsenec a nebude dalsi z rady, ktery si vlastne jenom hraje za ucelem rozsireni poznatku a portfolia do CV, aby mohl za rok-dva prasknout do bot, az bude mit z dani zaplacene potrebne MS certifikaty aby mohl nastoupit u nejake bohate firmy jako MS podpora a na Linux ani nevzdechne...
    Pavel Čejka avatar 11.11.2009 10:59 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Outsourcing M$ produktů je blbost ... dělám správu sítě v jedné škole, kde jsou na desktopech Windows a na kancelářských PC a serverech různé distribuce Linuxu. Nejméně 90% práce dělá řešení problémů s Windows na desktopech v učebnách a softwarem na nich běžícím (dalších značnou část pak všelijaké poruchy hardwaru a zcela nepatrný zlomek času zabere řešení problémů s Linuxem a to ještě většinou vzdáleně), ještě si k tomu přidat posírající se servery s Woknama by bylo opravdu příliš. Resp. musel by k tomu být nějaký opravdu hodně závažný důvod neřešitelný jinými prostředky.

    A fakt to není o nadšení. Linux mám rád a práce s ním je pro mne pohodlná, ale v první řadě to je o ceně a bezstarostnosti (ve srovnání s Woknama), co se týče údržby licencí, aktualizací atd... zatímco na Woknech je potřeba všechny licence velmi důkladně kontrolovat, evidovat, kupovat (s výjimkou svobodného SW) ... nedovedu si představit, že bych třeba musel řešit počet licencí na uživatele a dokupovat, pokud se počet uživatelů zvýší.

    Pravda, škola o kterou se starám je malá, má asi 150 studentů, takže žádné terminály na chodbách, ani Wifi, ale princip je stejný.
    13.11.2009 17:43 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Na slezkse un. se vyhodily windows a nahradili samba servery, duvod nebyla cena, ale spolehlivost, nekolikrat se tam poskodila domena a M$ to neumel spravit.

    Takze i zakoupene licence se vyhodily, nebo mozna prevedly jinam ... takze asi tak.

    Ja sam jsem se na VS staral o linuxy: servery a desktopy a ty nepotrebovali muj zasah nikdy, pak jsem dostal jeste na spravu par windows a ty jsem musel vsechny reinstalovat, protoze dat je dokupy bylo nad moje chapani (jsem jen hlpupy unixak a umim jen jednoduche unixy a linuxu, windows jsou na me moc slozite a registry moc nechapu a uz vubec nechapu jak nektere veci zpravit) ... po me preinstalaci a vyladeni uz negenerovaly tolik problemu, jako predtim, ale porad to byly nejporuchovejsi SW co jsem mel pod spravou, taky jsem nasadil sambu a pres ni jsem si v tom delal poradek, rozsiroval fce a udelal diky master browseru poradek v siti, jinak windows funguji tak, ze je kzdou chvili nekdo jiny master browser a brodcastuje jak blby.

    Takze unixy a linuxy jsou spolehlive, snesou velkou zatez a v prubehu pouzivani se kazi pouze HW, pocatecni nutnost nastudovani problemu a nutnost dane sluzbe opravdu rozumet, abych ji mohl vubec zpustit a nakonfigurovat se vrati zpet v tom, ze po vyladeni nudne funguje radu let s minimem problemu, ne ze by se nejake nevyskytly, ale vetsinou jsou to banality ... a pri nejhorsim mam logy, debug mod, strace, ldd gdb na spravu core .... tohle vse ve windows nemam a musim za to zaplatit a i tak je to mnohem slozitejsi nez v linuxu ... takze asi tak, muluji hlupaky, co neumi ani windous ani linux, windows neco naklikaji a nejk jim to funguje, do 1. problemu, zatimco linux si vyzkouseli, zjistili ze na to nemaji a tak ho hani, pritom nikdy nedelai heza upravy ve windows jine zle kusy, neumi ani za behu odregistrovat knihovnu a zpet ji zaregistrovat a tlachaji tady ... i veci, ktere potrebuji normalne restart lze ve windows udelat bez restartu ... ale je treba na to vyvojove nastroje.
    otula avatar 13.11.2009 18:00 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Na slezkse un. se vyhodily windows a nahradili samba servery, duvod nebyla cena, ale spolehlivost, nekolikrat se tam poskodila domena a M$ to neumel spravit.
    Tak to tedy koukám. Jen se zeptám: byla to Windows NT 4, nebo novější? (otázka je bez intonace dvojsmyslná - myslím to ve smyslu: Která z nich to byla?).

    Přesně tohle byl totiž důvod, proč jsem v roce 1998 zkusil bez jakýchkoliv předchozích zkušeností nasadit Linux (takový husarský riskantní kousek) a zamiloval si ho poté, co jsem zjistil, že je absolutně bezúdržbový a spolehlivý. Používal jsem tehdy na našem malém servříku Windows NT4 Server. Dokonce jsem měl i BDC. Najednou to přišlo. Potřeboval jsem do domény přidat uživatele, doména měla zpitvořený název, přihlašování sice normálně běželo, ale jinak jsem se s ní nedomluvil. Zkusil jsem PDC vypnout, ale vůbec to nepomohlo, protože BDC mělo tu chybu pěkně naklonovanou. Takže reinstall, na BDC jsem se už vykašlal. Za pár měsíců stejná chyba v bledě modrém. Tak jsem koupil asi za 100 korun CD s RedHatem, jež připravil Yenia, přikoupil ještě knihu Používáme Linux, zkusil ho nainstalovat a nastavit Sambu … a ono to šlapalo. A šlapalo to pořád a pořád a pořád… A pokud bych si nevyžgryndal výkonnější počítač na server (kde už byl Linux jasná volba), šlapalo by to asi dodnes.

    Ale to jsem úplně odbočil. Prostě jsem si myslel, že tímto problémem trpěla naposled NT 4, a že NT 5 a novější takovéto problémy již nemají…
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    11.11.2009 10:22 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Protože je tam ten odkaz blbě vložený, upozorním explicitně na semináře Linuxu, které se budou konat na SPŠ Stavební v Opavě. Přijďte. Další info bude na webu Liberixu.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    11.11.2009 11:05 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Nebudu citovat celý odstavec z rozhovoru, takže jen pár poznámek k odpovědi na dotaz: "Rozšířil se díky nasazení Linuxu záběr IT výuky?.."

    Doliho postesk v diskuzi pod blogpostem Je IT bublina? v plné nahotě vypovídá o úrovni výuky "počítačů" na středních a základních školách. Rozsah povědomí o IT jen u málokterého vyučujícího přesáhne oblast produktů MS, protože nasadit linux na desktopu, bez toho aniž bych měl oporu ve zkušenějším uživateli vyžaduje dobrodružného ducha. Získat přehled v linuxových aplikacích znamená řadu jich vyzkoušet a to spolkne spoustu času. Zkušenosti, které by bylo možné předávat dál, je třeba nejprve získat, a na to ti učitelé prostě nemají. Nicméně výuka probíhat musí.

    Nelze než poděkovat výjimkám - bílým vránám - učitelům, co se kromě výuky ještě starají o počítačové sítě a snaží se učit i něco jiného než jak napsat dokument v nějakém kancelářském balíku (i to se mnohdy učí naprosto blbě).
    Luboš Doležel (Doli) avatar 11.11.2009 12:02 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    I já jsem se snažil zpětně dostat na gymnázium, kam jsem chodil, Linux (alespoň na server). Nedostal jsem se nikam, protože zástupce ředitele je při správě serveru prý už zvyklý na současné řešení.

    Ale alespoň se tam neutrácí za nejnovější Officy, nejnovější Windows apod. Obecné pravidlo jinak je, že čím chudší organizace, tím novější software od Microsoftu tam mají...
    12.11.2009 03:36 Martin Matějek | skóre: 12 | blog: Flying_circus | Kladno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    To mě na bývalém gymnáziu dařilo víc. Ještě jako student jsem se staral o linuxový server, který jsem zprovoznil v rámci seminární práce (není nad to když mi dají nevyužitý server na hraní a skoro vůbec se neptají co se serverem dělám), který vlastně nic moc nedělal a ani teď nedělá. Prostě jenom webserver pro výuku tvorby webu a jako odkladiště souborů, které se na webhosting nevešly.

    Když jsem se nedávno šel přeptat, jak server běží, co funguje a nefunguje, etc., mile mě překvapilo, že kromě jednoho výpadku proudu server nerušeně běží (pamatuju si uptime něco kolem 440 dnů). Pro mě nic překvapivého, ale že to říkala moje profesorka z gymplu, která se spíš orientuje na MS technologie a kterou to evidentně překvapilo a potěšilo, mě též potěšilo.

    A když budu mít dost času a energie, budu mít volnou ruku při instalaci pseudo-tenkých klientů v kombinaci s výše zmíněným serverem do studovny (veřejný počítačový kiosek). Tam sice počítače jsou, ale s tamními se Windows prakticky nedá pracovat. A to ani nemusí být zavšivené, stačí overhead v podobě antiviru, protihavěťových programů a nějaké té restrikce/kontroly uživatelů...
    Don't judge me by the friends I keep. No, no, no. Judge me by the enemies I have slain!
    Jendа avatar 11.11.2009 22:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    protože nasadit linux na desktopu, bez toho aniž bych měl oporu ve zkušenějším uživateli vyžaduje dobrodružného ducha
    Dovolím si nesouhlasit, i když vím, s na jakou autoritu reaguji ;-).

    Pokud předložíte úplným BFU, kteří mají stěží ponětí, že počítač je ta bedna pod stolem a ne monitor, Windows a Linux s GNOME, mnohem rychleji se naučí zacházet s GNOME (ověřeno). Zde prostě IMHO nejde o „zkušenějšího uživatele“, ale opravdu o zvyk.
    Jendа avatar 11.11.2009 22:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Tak jsem nahlédl do linkované diskuze a odkázal bych na tento komentář. Případně doporučuji další Otulovy příspěvky tamtéž. Chjo…
    Získat přehled v linuxových aplikacích znamená řadu jich vyzkoušet a to spolkne spoustu času.
    Mimochodem, to platí ve Windows víceméně také.
    otula avatar 12.11.2009 14:35 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Jenda o vlku, a vlk za dveřmi :-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Jendа avatar 12.11.2009 14:43 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Náhodou to vlákno docela dobře shrnuje současnou situaci s kingy, který si uměj kreknout visty woe. Na gymplu máme zase od září informatiku, tak to vidím kolem sebe – nechci se chlubit ;-), ale jako jediný ve třídě (30 lidí) umím naformátovat textový dokument.

    Btw. škoda, že jsi nebyl na LinuxAltu.
    otula avatar 12.11.2009 15:42 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Měl jsem teď hektičtější období, když tu koukám "Jé, LinuxAlt! :-) Kdy to bude? Včera skončil… :-o" No, mlátil jsem se do hlavy… :-(
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    11.11.2009 11:21 likvidátor
    Rozbalit Rozbalit vše bakalari
    Ano, i na naší škole jsme museli jedině kvůli webovým aplikacím Bakalářů pořídit licenci Windows a nainstaloval na náš Linuxový server VMWare, XP +MSSQL+IIS. Do té doby Bakaláři v pohodě jeli na Sambě. Bakaláři jsou v podstatě jediný software, který mne nutí mít Windows jako server.
    zacatecnik avatar 11.11.2009 11:26 zacatecnik | skóre: 12 | kousek od Teplic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    trosku jsem ten produkt prohledl ze screenshotů a popisů, neprijde mi jako nic sloziteho- to opravdu neexistuje nejaky projekt, ktery by robil to same, popr. se snazil to cele napsat pro Linux?
    geon avatar 11.11.2009 11:55 geon | skóre: 18 | blog: bavaria
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    existuje, např. iškola, čistě webové, ale "protože všichni mají Bakaláře" je často pádnější důvod.

    Jinak nic zahraničního není použitelné, protože kvuli tzv. MAtrice.
    zacatecnik avatar 11.11.2009 11:58 zacatecnik | skóre: 12 | kousek od Teplic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    MAtrice?
    geon avatar 11.11.2009 12:02 geon | skóre: 18 | blog: bavaria
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Sorry: Matrika
    zacatecnik avatar 11.11.2009 12:08 zacatecnik | skóre: 12 | kousek od Teplic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    aha uz asi chapu- odevzdavat statu informace o studentech a jak pisete iSkola se masove nerozsiri, protoze neumi predavat data ve spravnem formatu (nebo na to neni koncipovana?). Zajimave...
    geon avatar 11.11.2009 12:16 geon | skóre: 18 | blog: bavaria
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Nee, iškola umí vše, i Matriku. Psal jsem že není možné více rozšířit iškolu (ale i jiné), protože "Bakaláře mají všichni", a zahraniční aplikace, protože hlavně nemají Matriku.
    11.11.2009 17:56 vencas | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Akorát že iškola není webovka, kterou si můžu na své škole nainstalovat, ale je to "jen" služba: škola musí mít data uložená u provozovatele. To se spoustě lidem (včetně mě) vůbec nelíbí.

    Nevím o tom, že by byly nějaké zahraniční open-source produkty. Kdysi vypadal nadějně schooltool, ale vyvíjí se dost pomalu. Myslím že udělat layout na vysvědčení by nebylo složité, nakonec by se zvládla i ta matrika, ale musel by to někdo koordinovat (třeba oss alliance); jinak do toho nikdo nepůjde.
    12.11.2009 18:57 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Problém vysvědčení - existuje hned několik typů a ty se čas od času mění. Problém matriky - momentálně mi to přijde jako nějaká betaverze, v tom se vyznají snad jenom tvůrci. Problém převodu dat, podpory - musel by se udělat převodní mechanismus ze stávajících systémů, někdo by musel zaručit, že jeho systém bude fungovat nejen za rok, ale i za 10 let. Přitom v tom je spousta obíhání, hlídání, sledování - často mi přijde, že vyjde nějaký zákon nebo nová směrnice, která má začít platit třeba za rok. Čtrnáct dní před začátkem platnosti vyjde nějaká aplikace, dodatek, stanoví se formát nebo tak něco, jak to má vlastně vypadat a pak je potřeba na tuto situaci rychle zareagovat v této aplikaci (teď myslím nejen blew matriku). Prostě s tím je spojená taková práce a agenda, kterou nelze dělat jen tak zadarmo a bez nějakého zázemí. Převzetí nějakého cizího projektu myslím není možné, na to máme hromadu zákonů, které je třeba splnit a ještě větší hromadu lejster...

    Ještě poznámka k tomu SASu, sice vypadá profesionálněji atd., ale oficiální stanovisko výrobce, které je v zkratce - v případě nějakých problémů se vraťte k předchozí verzi databáze (k nějaké její záloze) mi přijde jako zlý sen o chybách systému nemluvě.
    11.11.2009 14:55 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    No nevím... Největší průser s těmahle agendama je při tisku vysvědčení (aplikace musí umět přesný a nastavitelný výstup - trefit se do těch kolonek formulářů není legrace. Dalším problémem je ta matrika a export dat do ní. Matrika kam se to posílá je pěkně zmatená a dělá se to za pochodu, což není dobře. Také platí, že pokud provozujete agendu, kde se vám míchá střední škola, VOŠ a třeba dálkaři, pak v tom je takový zmatek, že vám to musí zvolená firma uzpůsobovat (Bakaláři, SAS, atd.), protože prostě nemají podchyceny všechny možnosti a takhle bych mohl pokračovat dál...
    Věroš avatar 11.11.2009 18:26 Věroš | skóre: 24 | blog: Co není v hlavě | 49.29 s.š., 16.54. v.d.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Vysvědčení jsem tisknul už v 1998 ze SASu za pomoci \TeX{}u na nějaké Laserjet 4L :-) (Mohla za to nějaká nenápadná zmínka pana Koubského v nějaké knize o TeXu).

    Na trefování se do chlívečků byl \TeX úplně zlatý.
    Školím Ansible
    11.11.2009 20:53 Raduz | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    No, ten v jiném komentáři zmiňovaný SAS webové aplikace na Linuxu umí...respektive používá jako backend databázi ve Firebirdu, a webové stránky jsou normální PHP aplikace které z té databáze tahají data. Ale desktopový klient je samozřejmě Windows only. A při srovnání SASu s Bakaláři (uznávám, pouze povrchním) mi přijdou Bakaláři jako amatérský nepřehledný bastl, který toho možná hodně umí, ale vyznat se v něm je fakt zoufalství. SAS má sice taky svou porci chyb a nedostatků, ale aspoň je jakž takž logicky uspořádaný.
    11.11.2009 17:52 vencas | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: bakalari
    Jo, stejné řešení: vmware, w2k (místo xp), .NET a IIS; docela opruz, kvůli takovému bastlu jako bakaláři.
    11.11.2009 14:13 Senior Database Programmer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    A čo tak nakúpiť študentom na desktopy Windows 7 Enterprise? Enterprise edícia má AppLocker takže je možné ľahko kontrolovať aké aplikácie sa môžu spúštať a aké nie (na úrovni jadra, preto to je enterprise funkcia).
    Max avatar 11.11.2009 14:19 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Blokování aplikací je i ve winxp ;-).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 11.11.2009 14:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Resp. blokovat aplikace jde i ve winxp :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    11.11.2009 14:38 Senior Database Programmer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Software Restriction Policies zo starsich windows sa AppLockeru nemozu rovnat!
    Max avatar 11.11.2009 20:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Aha, a proto nakoupíme w7 a k tomu ještě new HW. Hmmm, a to se vyplatí :D.
    Né, vážně, v čem je přesně lepší? Co umí navíc?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    vain avatar 11.11.2009 15:30 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    To je jako to nejlepší, co jste si z toho rozhovoru vzal jo? =)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    Martin Stiborský avatar 11.11.2009 15:25 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux

    Pěkný rozhovor, netušil jsem že na MGO je Linux tak v kurzu. Paráda.

    Kvík ..
    Jendа avatar 11.11.2009 23:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Neodpustím si ironickou poznámku
    Podílí se studenti na správě školní sítě?

    V žádném případě, …
    …nebo o tom alespoň nevíme. :-D
    12.11.2009 11:18 James_Scott
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Moc hezky clanek, s vetsinou nazoru docela i souhlasim. My jsme bohuzel meli na stredni Novell a na klientech win 2000, a muzu rict ze to bylo utrpeni :)) nikdy nic poradne nefungovalo... Bohuzel, ucitele umi casto jen s MS softwarem, a nekdy ani to ne. Je skoda, ze se ucitele co uci informatiku nezajimaji take trochu o open-source....
    12.11.2009 16:58 posejdon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    ...je škoda, že učitelé, co vyučují informatiku, tento obor zaměňují za MS Word a la psací stroj a Seznam.cz...
    14.11.2009 21:24 focy | skóre: 5 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    +1
    http://wiki.f-site.eu
    15.11.2009 19:25 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Zlatý Word ala psací stroj ... ;-) Jsem učitel a tak se jich (nás) musím zastat, ale jediné co mě napadá je: ona ta situace ve školství opravdu tak růžová není, jak to může na první pohled vypadat. ;-) A dál bych se už jenom opakoval...
    12.11.2009 23:06 Vredy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Q: A kdo by po Vasem pripadnem odchodu umel vse udrzet v behu?

    A: Nikdo a to se mi na tom prave nejvic libi

    Q: Vratme se k tem "ustupkum", vadi Vam pokud system pouzivaji lide nizsi nez 150cm nebo s jinou barvou pleti? nebo se Vase xenofobie tyka pouze software?

    A: Eeee
    13.11.2009 08:50 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Tak tohle by se spíš dalo vztáhnout na cokoliv jiného než na linux. Tam totiž stačí okouknout běžící procesy, otevřené porty a prostudovat adresář /etc, na to abys byl doma. U produktů MS abys měl u sebe křišťálovou kouli.
    13.11.2009 17:38 Vredy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Myslim, ze se to da obecne vztahnout na jakoukoli one-man show. Cili nic proti Linuxu ani proti MS.
    13.11.2009 17:50 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    +1 presne tak. staci kdyz nejaka aplikace vyzaduje rucni zaznam v registrech a nikde to neni popsano ... a jsi nekde ;-)))
    13.11.2009 20:57 Vredy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    +1 staci kdyz nejaka aplikace potrebuje rucni zmenu ve zdrojaku a build a kdo to bude hledat ;)
    14.11.2009 10:31 Ahmul
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Stejný problém může nastat, když děláte v týmu administrátorů. Měsíc bastlíte nějaký systém a pak si odjedete na dva týdny na dovolenou. Důsledná dokumentace je způsob, jak zaručit, aby se kolegové v případě nutnosti vyznali ve vašem bastlu (je úplně jedno na jakém systému to běží). Dobrou dokumentaci uvítáte i vy, když se k něčemu vrátíte po roce.

    14.11.2009 10:45 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mendelovo gymnázium v Opavě – jak využívá Linux
    Ovšem rukavice zde hozená jednoznačne zmiňuje stav, kdy žádná dokumentace není. A v takovém případě je linuxové řešení oproti win jednoznačně průhlednější. A to i v případě že je založeno na nějaké méně obvyklé či starší distribuci.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.